PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 22:10

Sizzle schreef:
Mijn eerste paard werd van alle pavo producten spierbevangen. Ook reageerde ze totaal fout op dingen als myoplast.
Als ik die een normale sportbrok (niet pavo) voerde was er niets aan de hand.
Ik heb werkelijk geen benul of dit paard wellicht achteraf ook een pssm vorm had, of domweg sensitief op bepaalde hulpstoffen maar ze liep probleemloos is de sport.
Dus wellicht is bij jou paard ook gewoon een hypergevoeligheid voor een bepaald product aan de orde?

Terwijl ik care4life al een jaar geef en volgens mij gaat dat wel goed. tenminste hij had toen geen keiharde hals. Niemand die dit herkent? Keiharde kam en nek..

Eveline5

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 22:24

Over PSSM2 zijn heel veel verschillende meningen. Enerzijds vind ik het sneu om hem 's zomers niet op de wei te zetten. Hij zou dan naast de anderen staan omdat onze paddocks direct aan de wei grenzen. Maar anderzijds was hij afgelopen zomer zo stijf als een plank. Dat wil ik ook niet meer.
Ja hij is nog heel jong dus ik hoop ook dat ik het proces kan remmen. Ik hoop dat we veel van elkaar kunnen leren. Learning by doing.

Mungbean

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 23:15

Bij harde kam en nek denk ik meer aan insuline resistentie.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 23:19

Sizzle schreef:

Maar zo ineens? Vorige week woensdag was het mis.

Marloezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 23:20

BigBen schreef:
Marloezz schreef:
De enige manier om het zeker te weten is haar trekken en opsturen naar CAG.

Het is niet omdat je leugens blijft herhalen dat ze waarheid worden.
Met de CAG/EquiSeq test heb je geen enkele zekerheid.

En wie ben jij dan wel dat je denkt de waarheid in pacht te hebben?
Je lijkt mij vooral iemand die het leuk vindt de boel een beetje op te jutten. Nogal ongepast, gezien het feit dat hier mensen zijn die een ziek paard hebben.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 23:23

Elin_ schreef:
Sizzle schreef:

Ik weet niet of ze gras krijgt maar met koude nachten en overdag zon is het fructaangehalte waarschijnlijk aardig hoog.
Ik zou gewoon even op spierwaardes prikken als je onzeker bent.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 23:30

Nee Esio staat al maanden niet op gras. Enkel het voer is dus veranderd (pavo vital ipv care4life). Maar zie dat IR veel op pssm lijkt. Lastig!

Dit is zijn nek nu. Alles is dus ook keihard (niet alleen de kam maar ook de nek zelf)
Afbeelding

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 23:36

De hals dan neem ik aan? De nek heeft niet zo veel spier. Gewoon even specifiek prikken bij twijfel dan weet je of er een spierprobleem is.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 23:41

Sizzle schreef:
De hals dan neem ik aan? De nek heeft niet zo veel spier. Gewoon even specifiek prikken bij twijfel dan weet je of er een spierprobleem is.

Yes dan gaan we dat toch maar even doen! Thanks <3

MikeyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 23:43

goldyc schreef:
Je zou ook een PSSM2 dieet kunnen proberen en kunnen kijken of ze daarvan opknapt. Eventueel kan je ook kijken of ze symptomen van cushing ( kan ook bij jonge paarden) of van IR vertoont en haar daarop (ook) laten testen.

Wat houdt het PSSM2 dieet precies in? Ik lees op Google veel eiwit. Hierboven ook iets over geen weidegang. Is er ergens een “gouden” standaard?

Zerena

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 12:21

Elin_ schreef:
Sizzle schreef:

En hij loopt goed?
Geen gevoelige hoeven of warme hoeven of iets dergelijks?

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 14:10

Nee niks.. hij loopt stijf maar niet hoefbevangen stijf. Niet op eieren en hij gaat regelmatig uit zijn plaat. Ook op het harde.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 16:02

BigBen schreef:
Marloezz schreef:
De enige manier om het zeker te weten is haar trekken en opsturen naar CAG.

Het is niet omdat je leugens blijft herhalen dat ze waarheid worden.
Met de CAG/EquiSeq test heb je geen enkele zekerheid.

Joh... zoek lekker een hobby ipv telkens weer te komen zieken hier
Ip dit moment is dna test de enige manier om er achter te komen of er dna technisch een afwijking is
En door dat te combineren met klinische waarnemingen geeft een heel goed idee van wat er scheelt

Andere optie is gewoon supplementen gaan voeren (stap voor stap toevoegen)
En te kijken welke wel of niet wat doen en dus puur op klinisch beeld/waarneming te handelen

Ik heb na bloedonderzoek en overleg met dierenartsen voor het behandelen als pssm2 gekozen omdat K1 en P8 nog niet te testen waren indertijd en wil eerdaags wel die testen laten uitvoeren om meer duidelijkheid te hebben
Maar dat er is loos is , lijkt helaas vrij zeker te zijn door reactie op aanpassen voeding

Ook mijn dierenartsen zijn het eens met het niet wenselijk zijn van een biopt
En raden juist dna onderzoek aan zoals CAG dat aan bied
Ik heb meer vertrouwen in mijn eigen onderzoek en de raadgeving van mijn dierenartsen(huidige kliniek en oude artsen) dan iemand die op bokt telkens komt brullen dat het bullshit is

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 16:10

MikeyB schreef:
goldyc schreef:
Je zou ook een PSSM2 dieet kunnen proberen en kunnen kijken of ze daarvan opknapt. Eventueel kan je ook kijken of ze symptomen van cushing ( kan ook bij jonge paarden) of van IR vertoont en haar daarop (ook) laten testen.

Wat houdt het PSSM2 dieet precies in? Ik lees op Google veel eiwit. Hierboven ook iets over geen weidegang. Is er ergens een “gouden” standaard?

Ligt aan de variant
De meeste pssm2 varianten zijn niet direct problematisch met weidegang
Mijn merrie doet het juist fantastisch in het weideseizoen

Maar de meeste hebben enige combinatie nodig van Vit E, tri amino’s, proteine en soms ook magnesium

Bij de mijne ben ik begonnen met vit E , tri amino
Na een tijdje heb ik ook wat (erwten) proteine toegevoegd

Lijnzaad voor de omega’s , maar dat at ze slecht
Inmiddels ipv lijnzaad, gemalen hennepzaad, dat eet ze graag
En lijkt ook net dat laatste stukje te doen

Magnesium doet bij mijn merrie eigenlijk niks , dus na een test periode weer mee gestopt

Inmiddels krijgt Ze wel een lijnzaad product er bij wat ze wel eet; Equsana body boost

Dagelijks:

Een kwart schep body boost
Een kwart schep icelandic muesli en wat luzerne

Daarnaast een derde schep slobber met 10 gram vitE, (500iu per gram)
50gram proteine
24 gram tri amino
100 gram hennepzaad

En daar doet ze het goed op
Maar een ander heeft de proteine misschien helemaal niet nodig
Of juist wel magnesium

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-21 16:38

Elin: als de hele nek strak voelt en je zegt dat er ook deuken en bulten zitten, dan zou het kunnen dat je paard een PSSM(2) aanval heeft (gehad). Het komt vaker voor dat paarden die symptomatisch zijn vocht vasthouden en op die manier heel snel van omvang lijken te wisselen. Een omslag in het weer kan al een aanval triggeren. Of stress. Enting. Dit seizoen (rui vraagt veel energie!!) is ook zwaar voor veel paarden met PSSM. Kijk ook eens of er een week of twee geleden iets is gebeurd wat een aanval kan hebben getriggerd; soms is er onder het oppervlak al iets gaande, maar is het pas echt goed zichtbaar als de aanval doorzet. Een aanval kan helaas ook zonder aanleiding gebeuren.

Je hebt nog geen uitslag van de PSSM2 test toch, Elin? Pas dan kun je echt goed kijken wat je zou moeten voeren, afhankelijk van de variant(en) die je paard al dan niet heeft. De meeste PSSM2 diëten gaan goed samen met een dieet voor PSSM1.

Er is geen mechanisme achter de varianten van PSSM2 (m.u.v. Px) waardoor een paard met PSSM2 (m.u.v. de Px variant niet op gras zou kunnen.
De ervaring van veel mensen met PSSM2 paarden is juist dat deze baat hebben bij gras. Zo ook mijn eigen ervaring met mijn n/P2 paarden. Een paard met PSSM2 kan natuurlijk wel om een andere reden niet tegen gras kunnen.

MikeyB: verhoogde spierenzymen is typisch voor paarden met PSSM1, maar niet voor paarden met PSSM2. Hun spierwaardes zijn vaak nauwelijks tot niet verhoogd. Zichtbare spierbeschadigingen hebben ze ook niet altijd. Soms is er wel spierschade, maar kun je die aan de buitenkant niet zien.

Eveline5: dat is een pittige combinatie aan genen, maar wat super dat je een dierenarts hebt (gevonden) die achter de tests en het bijbehorende dieet staat en dat dit aanslaat!
Je vraag hoe belastbaar een PSSM2er is is erg moeilijk te beantwoorden omdat zoveel factoren de mate van symptomatisch zijn kunnen beïnvloeden. Gezien je paard nog jong is en hij goed reageert op het aangepaste dieet heb ik goede hoop dat hij een aardig eind kan komen. Wat voor ras is je paard?
Vwb beweging is het aftasten hoe je paard voelt en is het aan te raden vooral niet door te vragen als hij stijf voelt of aangeeft iets niet te kunnen. Als je namelijk meer gaat vragen terwijl hij een PSSM aanval heeft dan vergroot je de schade door te veel met hem te werken. Met een PSSMer kan het soms lijken of je elke dag een ander paard onder je kont hebt, en mijn ervaring is dat je het beste kunt werken met het paard dat je die dag hebt. Waar PSSMers altijd baat bij hebben is een hele lange warmup met veel stap en tussendoor ook periodes van stap aan een lange teugel. Ook weer een lange cool down met veel stap. In de winter warm houden en een in-/uitrijdeken gebruiken.
De prognose zal afhangen van hoe onsymptomatisch je hem kunt houden dus dat je op zo'n jonge leeftijd al weet wat er speelt werkt absoluut in je voordeel!
Mag ik weten welke dierenarts dat is die dat onderzoek heeft gedaan?

Dat vind ik geen kleine dingen hoor Kim_97, top +:)+

MikeyB: kijk anders ook even op pssm.eu, daar staat voor elk type vermeld wat de aanbevelingen zijn qua dieet.
Zoals je in Sonja haar overzicht ook al ziet is het vaak alsnog uitproberen wat werkt en wat niet.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 17:15

Wat een fijne uitgebreide reactie Mac! Bedankt. Afgelopen maandag was ie al sloom en woensdag was het mis. Stom genoeg heb ik de signalen maandag niet als aanval gezien maar als vervelend. Hij heeft namelijk een super sterk karakter en maandag was het weer mis. Achteraf waarschijnlijk door een aanval. Voel me erg schuldig, maar niks meer aan te doen. Verder geen idee.. ik heb de hals deken eraf gehaald.

Pssm1 is al getest n/P1 dus hij staat al niet meer op gras. Volgende week idd uitslag pssm2 test ..
Ik geef nu
Zout
Vitamine e
Magnesium
3 amino
Glucobalance (tijdelijk)
Msm zwavel (voor zijn pees)

MikeyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 19:53

Sonja_vR schreef:
Ligt aan de variant
De meeste pssm2 varianten zijn niet direct problematisch met weidegang
Mijn merrie doet het juist fantastisch in het weideseizoen

Maar de meeste hebben enige combinatie nodig van Vit E, tri amino’s, proteine en soms ook magnesium

Bij de mijne ben ik begonnen met vit E , tri amino
Na een tijdje heb ik ook wat (erwten) proteine toegevoegd

Lijnzaad voor de omega’s , maar dat at ze slecht
Inmiddels ipv lijnzaad, gemalen hennepzaad, dat eet ze graag
En lijkt ook net dat laatste stukje te doen

Magnesium doet bij mijn merrie eigenlijk niks , dus na een test periode weer mee gestopt

Inmiddels krijgt Ze wel een lijnzaad product er bij wat ze wel eet; Equsana body boost

Dagelijks:

Een kwart schep body boost
Een kwart schep icelandic muesli en wat luzerne

Daarnaast een derde schep slobber met 10 gram vitE, (500iu per gram)
50gram proteine
24 gram tri amino
100 gram hennepzaad

En daar doet ze het goed op
Maar een ander heeft de proteine misschien helemaal niet nodig
Of juist wel magnesium

Mac schreef:
MikeyB: verhoogde spierenzymen is typisch voor paarden met PSSM1, maar niet voor paarden met PSSM2. Hun spierwaardes zijn vaak nauwelijks tot niet verhoogd. Zichtbare spierbeschadigingen hebben ze ook niet altijd. Soms is er wel spierschade, maar kun je die aan de buitenkant niet zien.

Dank jullie beide voor jullie reactie! Echt heel fijn! Ga ik mee aan de slag :)

Eveline5

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 19:56

@ Mac. Alvast bedankt voor de duidelijke info. Heb je een PSSM-er of weet veel vanwege je beroep?
Ik woon 100m achter de grens tussen NL en Duitsland. Ik heb hem in Duitsland gekocht en het is een Rheinländer (Lord Nunnes van Lord Loxley). Ik merkte snel dat de motor niet werkte. Ook bij iets dieper bodem liep hij kreupel en zodra ik weer op het harde was, liep hij goed. Meerdere diagnoses gekregen biceps verrekking en synovitis hals. Maar ik wist dat dit niet alle symptomen verklaarde. Zoals in Duitsland als in Nederland in een grotere kliniek geweest. Een Duitse Dierenarts heeft me op PSSM gewezen.
Nu met het andere voer en geen wei loopt hij veel beter. We hebben zelf geen bak en ik moet 15 min naar de bak (goede bodem!) stappen. Ik wissel veel tussen stap, draf en galop, ene dag met wat drafbalkjes etc. Eigenlijk wilde ik wedstrijden rijden omdat ik met mijn merrie ZZL gestart ben en tot L eventing gereden heb. Maar dat brengt toch stress met zich mee en ik wil niet dat hij daardoor sneller achteruit gaat. Daarom ben ik ook heel geïnteresseerd in de ervaringen van anderen.
3 maanden geleden had ik nooit van PSSM gehoord. Maar als fokkers paarden blijven fokken die drager zijn dan zullen de komende jaren meer homozygote PSSM-er geboren worden. Qua prognose vind ik weinig. Alleen dat de homozygote paarden eerdere en ernstiger ziek worden. Ik kan alleen zeggen: ja dat klopt.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-21 20:09

Eveline5: ik ben in de PSSM wereld gerold vanwege de ervaringen met mijn eigen paarden (zie introductie) en dat is een beetje uit de hand gelopen omdat al snel bleek dat er geen centrale bron voor informatie is. Van vraagbaak voor mensen met PSSM paarden via wat artikelen schrijf ik nu de tekst voor pssm.eu , zodat de informatie centraal beschikbaar is.

Ik denk dat je qua prognose weinig vindt omdat het de meeste mensen vergaat zoals het mij ook is vergaan: dat je er pas achter komt wat er mis is met je paard op het moment dat de schade onomkeerbaar is. Daarom is het naar mijn mening goed om jonger te testen. Ik denk echt dat je daarmee schade kunt voorkomen en de prognose kunt verbeteren. Maar goed: dat zullen mensen zoals jij moeten gaan aantonen. De realiteit van nu is dat mensen veelal testen omdat hun paard symptomatisch is en niet preventief. Daardoor vertekenen de cijfers ook wel enigszins.

Warmbloeden zijn (zoals je hebt gemerkt) vaak ook symptomatisch, maar vaak op een andere manier dan bv de westernrassen, Tinkers of Haflingers. Er wordt vermoed dat ze wel beter te managen zijn, dus dat zou in jouw voordeel zijn. Ik zeg het heel voorzichtig zoals je merkt ;-) maar men vermoedt dat dat komt door het type spiervezel van warmbloeden vs rassen waar ook koudbloed in gefokt zit.

Eveline5

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 20:59

@ Mac. Fijn dat je je ervaringen bent gaan delen. De website heb ik ook bekeken en de voersuggesties overgenomen. Ik heb geen FB enz omdat ik naast mijn passie voor paarden, moeder ben van 2 kleine kids en 2 banen heb.
Ja ik ben er vroeg bij en kan ook mijn ruin veel uitloop bieden met aangepast voer.
Maar momenteel knaagt het nog steeds aan me dat fokkers geen verantwoordelijkheid nemen (tenminste in mijn geval). De fokker had al snel zijn mening klaar dat ik niet kon rijden maar attendeerde me wel op aangepaste voer wat mjin paard nodig heeft...

Graag mag je me benaderen als ik je ergens mee kan helpen. Ik heb bijv. verschillende video's van een goed bewegende 3 jarige tot een 4 jarige die loopt als een 20 jarige met artrose. Momenteel zitten we er tussen en ik hoop dat we qua elasticiteit nog wat kunnen bereiken.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 12:15

MikeyB

Bij de mijne is trouwens ook gebleken dat ze in de winter echt dekens nodig heeft

Ze staat in de groep met inloopstal en paddock etc en staat heel graag buiten
Ook in de regen
Maar daar krijgt ze dus last van haar spieren van ,
Dus vorig jaar eind van de winter met een regendeken begonnen in een hele natte periode
Dit jaar begin van de winter begonnen met ongevoerd en opgebouwd met liners en het is echt een merkbaar verschil in comfort en conditie bij Gull

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-21 12:34

Eveline5 schreef:
Graag mag je me benaderen als ik je ergens mee kan helpen. Ik heb bijv. verschillende video's van een goed bewegende 3 jarige tot een 4 jarige die loopt als een 20 jarige met artrose. Momenteel zitten we er tussen en ik hoop dat we qua elasticiteit nog wat kunnen bereiken.

Dankjewel voor je aanbod!
Ik zat sowieso al te overwegen iets te gaan doen met de filmpjes van mijn eigen paarden om beter te kunnen illustreren hoe PSSM er uit kan zien. Meer filmpjes van verschillende rassen en verschillende varianten zou dan wel goed zijn. De komende maanden gaat me dat niet lukken dus daar moet ik dan later op terug komen.

Paarden met PSSM hebben er idd baat bij warm maar vooral ook droog gehouden te worden. Bij die van mezelf en bij paarden van anderen heb ik daarbij de ernstigste spiertrililngen gezien: regen, vaak in combinatie met wind en na periodes van beter weer. Dit is moeilijk uit te leggen in gewoon woorden, maar dat ziet er anders uit dan een paard dat het "gewoon" koud heeft.

Wat me dan weer op een ander dingetje brengt en dat is dat ik mijn huidige paarden nog nooit heb zien bibberen van de kou, waar mijn n/P2 ruintje als veulen al een keer letterlijk bijna omviel zo hard schudde hij nadat hij een paar uur in de regen had gestaan. Ook dit is een observatie die ik van meerdere mensen heb gehoord. Hebben ze het sneller koud of reageren hun spieren (ook) anders op kou dan n/n paarden, dat is wat ik me afvraag.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 12:56

Mac schreef:
Eveline5 schreef:

Dankjewel voor je aanbod!
Ik zat sowieso al te overwegen iets te gaan doen met de filmpjes van mijn eigen paarden om beter te kunnen illustreren hoe PSSM er uit kan zien. Meer filmpjes van verschillende rassen en verschillende varianten zou dan wel goed zijn. De komende maanden gaat me dat niet lukken dus daar moet ik dan later op terug komen.

Paarden met PSSM hebben er idd baat bij warm maar vooral ook droog gehouden te worden. Bij die van mezelf en bij paarden van anderen heb ik daarbij de ernstigste spiertrililngen gezien: regen, vaak in combinatie met wind en na periodes van beter weer. Dit is moeilijk uit te leggen in gewoon woorden, maar dat ziet er anders uit dan een paard dat het "gewoon" koud heeft.

Wat me dan weer op een ander dingetje brengt en dat is dat ik mijn huidige paarden nog nooit heb zien bibberen van de kou, waar mijn n/P2 ruintje als veulen al een keer letterlijk bijna omviel zo hard schudde hij nadat hij een paar uur in de regen had gestaan. Ook dit is een observatie die ik van meerdere mensen heb gehoord. Hebben ze het sneller koud of reageren hun spieren (ook) anders op kou dan n/n paarden, dat is wat ik me afvraag.

Es is juist warmbloedig. Mijn vorige merrie zette ik soms ongeschoren onder 400 Grams. Terwijl Es al snel zweet...

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-21 12:58

Ja dat kan natuurlijk. Ze zijn niet allemaal hetzelfde. Was dat maar zo, dat zou het een stuk makkelijker maken om precies te kunnen zeggen hoe ze gemanaged moeten worden.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 13:44

Mac schreef:
Ja dat kan natuurlijk. Ze zijn niet allemaal hetzelfde. Was dat maar zo, dat zou het een stuk makkelijker maken om precies te kunnen zeggen hoe ze gemanaged moeten worden.

Pff nou zeg dat wel. Ik heb het zwaar onderschat. Werd al gewaarschuwd in het vorige topic maar de supplementen leken goed aan te slaan. Daarbij vond de Dierenarts hem veel beter bewegen en nu ineens dit. Ik heb ook maaar het gevoel dat ik maar wat doe. Nu glucobalance inde hoop dat dat verbeterd (de nek).