[INFO] Cushing/PPID deel 2.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 21:10

IngridM schreef:
Goedemorgen.
Omdat ik bang ben voor cushing bij mijn pony (shetlander, 5 jaar) is hij getest en ik ben wachtende op de uitslag. Vrees dat ik die maandag pas krijg.
Hij heeft wel een aantal symptomen die erop kunnen wijzen maar is hij niet erg jong hiervoor ?

Mijn vraag is voor nu; stel dat de uitslag negatief is, kan ik er dan 100% zeker van zijn dat hij dat echt niet heeft ? Of zijn er dan nog vervolg testen ? Of kan het zijn dat hij het nog in zo'n lichte vorm heeft dat het nog niet in het bloed te zien is ?

Ik heb mijn antwoord al. Maandag vervolg testen...

Anoniem

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 21:33

Je hebt de uitslag dus al? Wat bedoel je met vervolg testen?

Dizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 21:45

jjessica12 schreef:
Het is goed gegaan. Ze gaven mij wel aan dat je aan de prascend niet ontkomt. Ik wilde namelijk weten of die (chronische) medicatie niet tr belastend voor het lichaam was. Maar ze vertelde mij dat het écht noodzaak was om het paard stabiel te kunnen houden. Verder werd bij mijn paard duidelijk dat acupunctuur een goede ondersteuning zou zijn, om haar algehele fysieke toestand goed te kunnen houden.

Verder kwamen ze eerlijk gezegd met weinig nieuws.. Alles wat hier in het topic al te lezen valt. Wat ook wel aangeeft hoe leerzaam dit topic is. Ze gaf de tips: snelle suikers mijden, het fructaan gehalte in de gaten houden en natuurlijk qua voeding geen of heel weinig suikers, zetmeel en melasse.

Bedankt voor de info!!

Vandaag had ik overleg met de da en na t weekend (als t weer koeler is) start ik nog een keer met de prascend. Als hij er weer slecht op reageert dan adviseerde hij twee maal daags een lagere dosis prascend te geven.
Ik las op Facebook dat iemand de tabletten rectaal gaf, omdat paard de tabletten niet wilde innemen.

Op internet las ik dat CushX en prascend wel samen kunnen, maar overleg met da is altijd goed.

Hadden jullie paarden ook zo'n last van de warmte?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 21:46

Die begrijp ik ook niet ingridM , wat voor vervolgtesten? Wat is de uitslag van de acth test?

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 21:54

Met vervolgtest bedoel ik dat ze nu 2x bloed gaat trekken een kwartier na elkaar en dat gaat mengen. Omdat de "gewone" test niet 100% betrouwbaar is. Deze manier van bloed afnemen las ik ook ergens in een folder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 21:57

Je weet zeker dat dit het enige is wat er gebeurd? Niet dat een bepaald middel inspuiten om dan meerdere keren bloed af te nemen in een x aantal uren?
En waarom zou je dit al gaan doen als je nog geen uitslag van de eerste test binnen hebt?

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 22:04

Ja weet ik zeker :-)
En heb de uitslag vanmiddag al gekregen, was 43 uit mijn hoofd. Ondanks dat het negatief is vondt ze het wel te hoog gezien zijn leeftijd ook. Dus gewoon voor de zekerheid nog een keer prikken en dan op die manier (2 x en dan mengen).Ik was er niet bij bij het bloed prikken en hij was wat gestresst tijdens het bloed afnemen (heeft uitslag misschien beïnvloed) om veilig te zijn gewoon even opnieuw doen voor goede waardes ;-)

De manier die jij zegt hebben we het ook over gehad inderdaad. Maar eerst dit even opnieuw.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 22:10

Die manier waar ik het over heb heeft dacht ik verhoogd risico op hb. En je zit met 43 onder de maximale waarde voor de tijd van het jaar, dus er is niks aan de hand als je alleen naar de acth waarde kijkt?

Wat zijn de symptomen dat je blijft denken dat pony cushing heeft?

Bij ieder paard is de acth waarde in deze periode hoger dan anders, gezond of met cushing. En als pony dan al veel stress ondervond tijdens het prikken , kun je er donder op zeggen dat dit nog een paar punten hoger zal doen uitslaan.

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 08:34

Het is een heel lang uitgebreid verhaal en er lopen meerdere zaken door elkaar momenteel. Er zijn meerdere dingen gevonden bij hem die zijn klachten mogelijk kunnen verklaren. Maar de symptomen zouden dus ook heel goed op cushing kunnen wijzen (wintervacht pas in augustus kwijt, paar weken later alweer dikke wintervacht hebben, suf, geen energie, lethargisch, veel plassen en drinken, regelmatig een ontsteking ergens), was ook het eerste wat de dierenarts riep ondanks zijn leeftijd (en ik stiekem al even dacht).

We gaan het gewoon even tot op de bodem uitzoeken, liever 1 test teveel dan te weinig.
Alles voor mijn mannetje <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 09:54

Chips met dipsaus ingridM, dat klinkt soortgelijk als MiniMe toen... Op het suf en lethargisch na: MiniMe was voor de pergolide juist boos en paranoïde, die werd suf van de medicatie.
Wel al aan het scheren geslagen? Want zo dikke vacht maakt je pony er natuurlijk ook niks energieker erop. Sterkte!

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 10:22

Dankje. Dit is ook de reden dat we weer gaan testen op cushing, maar nu dan op de andere manier. De veearts vertrouwt het zelf dus ook niet.

Die bozigheid die jij beschrijft had ik inderdaad ergens gelezen, dat jonge pony's dat vaak hebben. Dat zie ik bij Alf nog niet terug.

Maar zijn urine was dus ook niet goed, wat dus kan komen door nierfalen. Word ik denk ik ook niet heel erg blij van |(
Dus ook daarvoor nieuwe urine en nieuw bloed om daar weer in het lab andere testen op los te laten.

Ik maak me echt zorgen maar het zou ook zomaar nog een chronische ontsteking kunnen zijn ergens in het lichaam ipv nierfalen of cushing en daar ga je je natuurlijk ook niet beter van voelen.
Ik moet nog even afwachten dus. Maar zal tot het gaatje gaan om alles uit te zoeken, al kan ik er 20 shetten voor kopen :-) Dit is mijn grote kleine vriendje <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 10:37

Misschien iets heel doms , maar geef je leidingwater te drinken of grond of slootwater?

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 10:41

Leidingwater krijgt hij zowel buiten als binnen.
Tenminste, terwijl ik dit zit te tikken begin ik te twijfelen. Ga het gelijk even navragen bij staleigenaresse

LinSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 10:42

Mijn merrie zit ook net onder de referentiewaarde. Ze vertoont wel wat symptomen, maar niet schrikbarend veel.

Ik snap alleen de manier van jouw dierenarts niet helemaal. Waarom zou de waarde binnen een kwartier zoveel schelen? Wat ik vooral op internet lees is het inspuiten van een bepaald hormoon waar de reactie vervolgens op gemeten wordt.

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 11:01

Ja ohjajoh6; het is allemaal leidingwater.
Is dat positief of negatief ?

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 11:04

LinSa:

Basale plasma ACTH bepaling
Eén monster OF twee monsters afgenomen met een tussentijd van 15 minuten en gemengd.

Letterlijk uit een folder voor dierenartsen gehaald. Dus zal wel goed zijn neem ik aan :-)

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 11:10

Leidingwater is goed. Grondwater of slootwater kan voor problemen zorgen. Hier zit bijvoorbeeld veel ijzer in de grond. Ik gaf eerst wel grondwater, maar ik kreeg daar wel leverproblemen mee. Dus leidingwater is prima.

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 11:22

OK duidelijk. Ja het ijzerprobleem inderdaad, hebben we teveel van in Nederland he :-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 11:25

Wat fabster zegt ingridM , leidingwater is goed!
Hier idd ook in het verleden leverproblemen gehad door grondwater met mijn grote, dus vandaar mijn vraag, ook door roest in de leidingen trouwens...

Dat met dat hormoon of wat het ook is inspuiten, kan verhoogd risico op hb geven, lijkt mij niet iets wat je erbij op wilt krijgen.

Leverbot al uitgesloten trouwens?

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 11:46

Leverbot nog niet naar gekeken maar als ik zo de symptomen lees op internet heeft hij al 3 van de 5 symptomen niet. Maar ik ga het in mijn achterhoofd houden, eerst even verder met de nieren en cushing.

thanks voor alle input!

Niello

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 13:06

Voor een juiste waardebepaling voor ppid, moet het bloed na afname wel direct gekoeld worden. Nog iets om extra op te Letten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 13:15

Zat juist steeds met leverfalen in mijn hoofd, dus mijn fout dat ik daar op door ging, sorry.

Het is een ruintje toch?

Marisje76

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 13:16

hallo
helaas moet ik mij ook hier melden. Vorige week is mijn pony positief getest op cushing ACTH waarde 67.
Even in het kort, we hebben onze pony sinds 24 januari, superbrave 17 jarige b-pony (ouders onbekend waarschijnlijk kruising Welsh)
op het harde vooral steentjes liep ze altijd al een beetje gevoelig maar voor de rest niks bijzonder aan gemerkt. In overleg met smid biotine gaan voeren en afgesproken om na de vakantie te gaan kijken of voor een ijzer nodig was of evt. hoefschoenen
Na mijn vakantie liep ze ineens kreupel, dacht wellicht wat stijf van 3 weken niks doen dus iedere dag een beetje gelongeerd om soepel te maken.. Ze verbeterde een heel stuk tot ze op donderdag ineens superkreupel liep.
Toevallig had ik voor de volgende dag al een dierenartsafspraak staan dus op vrijdag is ze onderzocht. Ze liep gelukkig al wel weer een stuk beter als de avond daarvoor.
dierenarts vermoedde lichte hoefbevangenheid vooral omdat ze zowel links- als rechtsom kreupel liep op de harde volte.
Omdat ik eigenlijk qua voer al alles doe om HB te voorkomen, strookbegrazing, geen krachtvoer etc. verdacht de DA haar van Cushing dus bloed afgenomen.
Ik heb ok foto's laten maken van haar voorbenen en die zagen er allemaal super uit geen kanteling van hoefbeen te zien of artose gelukkig.

Plan is nu 1x dgs metacam voor de kreupelheid voor 7 dagen
en beginnen met prascend en over 4-6 weken weer bloed afnemen voor controle ACTH.
prascend krijgt ze half tabletje en straks terug na een kwart. ik lees overal dat je dat ook op moet bouwen maar de dierenarts zei dat dat niet nodig is (voor de zekerheid doe ik het toch maar wel)
vanmiddag komt de smid om haar op een ijzer te zetten.

Ze staat nu op een zeer kale wei (echt kaal) ter grote van een kleine rijbak, ik heb helaas geen beschikking over zand) dierenarts vind het prima hoe ze nu staat. krijgt alleen hooi n slowfeeder en dan een handje fiberforce om de biotine te geven.
helaas kan ze nog niet bewegen ivm kreupelheid maar als het goed is moet dat nu met gebruik van de metacam binnen 5 dagen over zijn.

gebit is in maart al helemaal gedaan en afgelopen vrijdag nog een keer beetje bijgewerkt maar ziet er nu prima uit.

tot zover mijn verhaal.....

LinSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 13:29

Mijn dierenarts begon ook over een halve pil en dan terug naar een kwart, maar dat lijkt mij zo onlogisch. Ik ben van plan 6 weken een kwart te geven en dan opnieuw te laten testen. Mocht het nog te hoog zijn, dan ophogen naar een halve pil. Gaat hier om een shet van 250 kg dus een halve pil lijkt me zoveel.

Marisje76: jouw pony heeft ook niet van die extreem verhoogde waarden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 13:30

Ondanks het advies van de meeste da's om binnen of na 6 weken weer te gaan testen, raden wij dit af; Vooral als je namelijk gaat opbouwen, staat paardlief eigenlijk bij lange na nog niet lang genoeg op de voorlopige volledige start dosis. Wij adviseren dan ook om pas weer te gaan testen, na minimaal 8 weken op een volledige dosis prascend. Geef de medicatie namelijk ook goed de tijd om zijn werk te doen.

Ik laat bovenstaand stukje even toevoegen aan de OP, want zie dat wij dat vergeten zijn...