[INFO] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

__YSB__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 08:51

Zinzi_jewel schreef:
Aaargh , schuurt ze de bedekte delen die onder deken Zitten niet zelf , schuurt de deken manen af ...
En ik wilde naar de keuring dit jaar ...
Helaas is ze geen lusitano of pre merrie dus dien ik knotten te kunnen maken

Zelfde kleur wol kopen en leren dit erbij in te vlechten.
Of is dat geen optie?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 09:06

Zinzi_jewel schreef:
Aaargh , schuurt ze de bedekte delen die onder deken Zitten niet zelf , schuurt de deken manen af ...

Kunsthaar erbij invlechten? Dat is niet zo moelijk en je ziet geen verschil met echte manen.

PrizTwir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 09:09

Even een poosje niet gevolgd. Mijn paard gaat goed met het schuren. De plekken in zijn manen zijn bijna weg (sweet itch van sectolin). De manenkam is ook weer lekker soepel. Hij heeft echt 24/7 het deken op. Hij kan alleen nog maar aan zijn vriendjes schuren, voor de rest nergens. Gisteren had hij een licht open plekje onder de voorpluk dus mijn fjord is vast de pineut geweest. :')

Gisteravond waren de knutten er. Aankomende dagen word het warm, dus ik ben benieuwd hoe dit gaat. Zaterdag gaat in ieder geval zijn Rambo deken mee op wedstrijd. Dan kan hij ook niet gestoken worden door andere gekke insecten.

stvieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 13:42

Sammyoo schreef:
tiwi1969 schreef:
Wat smeerde jij van de Action?

De Aloe Vera balsem van Herbamedicus. Doet gewoon niet onder voor de dure cremes uit een ruitersportwinkel.
Ik denk wel eens dat het niet uitmaakt wat je smeert, als je maar smeert.

ohnee hebben ze 'm niet meer?? :( ik gebruikte die ook altijd voor uier en gezicht

Chiave

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 20:16

Mag ik hier even binnenvallen?
Ik heb de Dierenarts op bezoek gehad omdat ik het dit jaar niet onder controle kreeg. (de zomereczeem)
Dierenarts raadde me dit keer Butox aan en nu, na een maand gebruiken, zijn alle wondjes dicht en zie ik m'n paardjes niet meer schuren en elkaar jeuken/krabbelen.
Ik beveel dit dus van harte aan!
Op de wondjes werd ook geadviseerd uiercrème te smeren, wat de jeuk van de wondjes te verzachten. Al met al ben ik dus heel tevreden en wilde ik dit graag met jullie delen!

Annefleur200

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 20:18

hoi :)
ik wilde even een vraag stellen :)
weet iemand van jullie of dit zomereczeem zou kunnen zijn?
Afbeelding
mijn shetlander heeft veel van deze plekjes onder haar manen en grote witte schilfers. ook heeft ze sinds kort haar staart een beetje kapot geschuurd.

ook haar dochter heeft zulke plekjes en de onderste manen zijn afgeschuurd, voor de rest zien haar manen en staart er wel netjes uit

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 20:20

Ik denk luis, vooral omdat twee pony's tegelijk dezelfde plekje hebben.

Annefleur200

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 20:21

luis is het niet. heeft mijn andere shet gehad maar zag er veel anders uit en kan ze ook niet vinden

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 20:22

Persoonlijk denk ik niet dat het zomereczeem is, aangezien beide pony's het hebben. Hoe lang hebben ze al jeuk?

Annefleur200

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 20:24

ze hebben het al paar weken/maanden. denk vanaf maart ong.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 20:53

Hoe verharen ze?
en voeding kan een rol spelen, als ze al in flink wat gras staan kan dat jeuk geven.
Probeer eerst wat andere oorzaken uit te sluiten, oordat je met een eczeemdeken aan de slag gaat.

Chiave top! *\o/*

Annefleur200

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 20:55

de ene heeft dr zomervacht al. de andere bijna.
ze staan idd al op t gras. dat zou het dan inderdaad kunnen zijn!!
bedankt :D

ARCTN

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 20:59

ellepel schreef:
Geef je wel iets van vitamines?
het hoeft niet,maar soms kan een tekort ook voor jeuk zorgen.

Nee, ze krijgt al 3 jaar alleen maar gras en hooi. En elke dag een appeltje/wortel/pepermuntje oid.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 22:16

Laat je je eigen hooi ook testen op voedingswaarde?

Er zijn toch een aantal mineralen waarvan in nederland wel een tekort is in de bodem
En zker wanneer ruwvoer langer ligt lopen bepaalde vitamines toch aanzienlijk terug in gehaltes, dan is een aanvulling wel handig
om een en ander uit te sluiten zou het een idee zijn om via onderzoek te kijken of er mogelijk sprake is van een bepaald tekort wat jeuk veroorzaakt.
Overleg dat eens met je veearts :j
verder heb ik die plekken op de borst wel eens gezien bij een paard die heftig reageerde op een andere partij ruwvoer.
maar bij jjllie is dus alles hetzelfde?

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 22:26

stvieee schreef:
Sammyoo schreef:
De Aloe Vera balsem van Herbamedicus. Doet gewoon niet onder voor de dure cremes uit een ruitersportwinkel.
Ik denk wel eens dat het niet uitmaakt wat je smeert, als je maar smeert.

ohnee hebben ze 'm niet meer?? :( ik gebruikte die ook altijd voor uier en gezicht

:n
Ik heb nu via de Duitse e-bay 10 potten besteld, kan ik even vooruit. Kost me inclusief verzenden 42 euro. Wel een stuk duurder dan bij de Action, maar nog steeds heel voordelig.

xBontfire

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 17:07

xBontfire schreef:
ellepel schreef:
Ja dat kan dus nogmaals met een middel tegen aarsmade ontwormen :j

Okay dan doen we dat!
Dankjewel voor de snelle reactie's

Inmiddels is mijn pony ook aan haar manen kam begonnen, vooral voor op het hoofd. Je kan niet echt veel zien als je tussen de manen kijkt of op de staart wortel, hooguit was schilfertjes die op roos lijken en dit had ze eigenlijk altijd al. Heb het ingesmeerd met uierzalf (haar hele manenkam en staartwortel) en na het werk ingespoten met anti-vliegenspray.

Herkend ook maar íemand dit? Kan een paard op latere leeftijd zomer eczeem ontwikkelen?
Ik twijfel om het nog even aan te kijken of maar gewoon de dierenarts een monster te komen laten nemen.. Arm beestje is nooit geen aansteller geweest, maar ze heeft echt onwijs veel jeuk.. :n

edit; sorry dat ik andere mensen uit het topic niet kan helpen en alleen maar vragen stel, ik heb gewoon echt totaal geen ervaring met eczeem en schuren

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 17:23

Helaas kan dat, een paard kan op iedere leeftijd ZE ontwikkelen.
Het is een allergie en die bouwen ze op soms snel en soms gedurende jaren.

Het kan ook zijn dat een paard in een gebied heeft gestaan waar niet veel knutten zijn, dan verhuizen en op de nieuwe plek komt het eruit. Combinatie van gevoelig en de stress van de verhuizing.

Mijn vorige paard kreeg het op haar 7e net na de geboorte van haar 2e veulen en stond toen al 3 jaar op dezelfde plek met veel knutten.

xBontfire

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 18:41

tiwi1969 schreef:
Helaas kan dat, een paard kan op iedere leeftijd ZE ontwikkelen.
Het is een allergie en die bouwen ze op soms snel en soms gedurende jaren.

Het kan ook zijn dat een paard in een gebied heeft gestaan waar niet veel knutten zijn, dan verhuizen en op de nieuwe plek komt het eruit. Combinatie van gevoelig en de stress van de verhuizing.

Mijn vorige paard kreeg het op haar 7e net na de geboorte van haar 2e veulen en stond toen al 3 jaar op dezelfde plek met veel knutten.

He, dat vind ik niet leuk!
Mijn pony is nu 15 jaar en staat sinds haar 5de levensjaar op deze stalling, er zijn geen drastische veranderingen gebeurd..
Ze heeft de afgelopen winter wel het een en ander meegemaakt, toch leek ze hier geen stress van te hebben gehad, kan het zijn dat ze dit dan niet heeft laten merken?

Ik vind het gewoon zo gek als ze nu ineens zomereczeem zou hebben, maar lijkt een monster laten nemen door de dierenarts jou dan slim? Dan weet ik in ieder geval wat het is en dan kan ik er ook iets aan doen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 20:03

Misschien handig om de dierenarts sowiezo even te laten kijken :j

Ondertussen heeft appie jeuk, ik geef dat pavo voer wel aan de tinker en haal voor hem vrijdag weer een zak subli dieetmix op.
Vind dit wel erg toevallig, gras krijgt hij niet meer,dus dat kan het niet zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 20:43

Herkenbaar.. Op pavo gaan ze hier ook schuren.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 21:09

Dit is voor het eerst dat ik het geef, wilde eens een keer wat anders proberen.
De care4life is op zich wel mooi voer,kwa vitamines enzo,maar kan niet zeggen dat hij er op vooruit gegaan is
nou,geen goed idee,dus stap ik maar weer over naar zijn oude voer.

ARCTN

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 21:59

ellepel schreef:
Laat je je eigen hooi ook testen op voedingswaarde?

Er zijn toch een aantal mineralen waarvan in nederland wel een tekort is in de bodem
En zker wanneer ruwvoer langer ligt lopen bepaalde vitamines toch aanzienlijk terug in gehaltes, dan is een aanvulling wel handig
om een en ander uit te sluiten zou het een idee zijn om via onderzoek te kijken of er mogelijk sprake is van een bepaald tekort wat jeuk veroorzaakt.
Overleg dat eens met je veearts :j
verder heb ik die plekken op de borst wel eens gezien bij een paard die heftig reageerde op een andere partij ruwvoer.
maar bij jjllie is dus alles hetzelfde?

:)* goeie tip! Thanks!
Ik zal eens met de veearts overleggen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 22:03

Ja je weet maar nooit toch, eerst maar es uit zoeken of het een andere oorzaak heeft .

Anita67

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 22:15

Zinzi_jewel schreef:

Die van mij lukt het dit jaar ook. Wat er vorig jaar gekweekt is met de zelfde merkdeken, ligt er nu af :(

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 09:06

Wij hebben ook n suikerprobleem...
Dus vanaf nu even niks anderd dan hooi.
En langzaam kijken naar het gras. Wat ze daar op doet.

Iemand bekend met metazoa brok?
En lucene blokken?