[Info] Topic Cushing/PPID

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 16:00

Da laten komen hoor ! Helemaal niet mesten is gewoon niet goed.
En vraag dan ook even of je wel met hem moet wandelen.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 16:04

Batlow schreef:
Bedankt! Denk dat ik hem straks ook laat komen. Hij zei slobber voeren maar dat eet hij ook niet...

Dat is geen goed teken. ACTIE ondernemen meis, tijd kan heel belangrijk zijn bij dit soort dingen!
Je weet niet bij hoeveel paarden er te langzaam wordt gehandeld en je paard voelt zich in ieder geval echt niet lekker!
Laatst bijgewerkt door fargo op 20-12-13 16:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Batlow

Re: Centraal Topic Cushing/PPID

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 16:15

Da zei van wel, dat ik een stuk moet lopen...

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 16:16

heb je inmiddels de da al gebeld om langs te komen ?!

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 16:23

Batlow schreef:
Da zei van wel, dat ik een stuk moet lopen...

In principe geldt dat je elk uur 10 a 15 minuten kunt lopen maar geen uren achter elkaar want dan put je een paard uit dat zich toch al niet lekker voelt.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 16:41

Laten komen batlow, echt..
Ik zou willen dat ik die kans gehad had destijds..
Pijn put vreselijk uit, daarbij niet eten is echt en aanslag op zijn lichaam!

Sterkte

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 17:40

Dierenarts komt om half 6, hij gaat 'm laxeren

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 17:58

Dat zal vast opluchten!
Succes!

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 18:10

Hij probeerde net te mesten, kwamen maar 2 kleine drolletjes uit...

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 19:05

Batlow, naar zeg, hopelijk knapt hij snel op...

Fiek vandaag opgehoogd naar 1/2 tablet.. Kijken wat er weer gebeurd..

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 19:37

Geen verstopping.... Da had gevoeld, wel wat diarree maar niet verstopt.. Daarna pijnstilling gehad en moest hooi voeren om te kijken of hij het eet. Nou hij begon weer te eten als een malle. Dus morgen ochtend weer vroeg langs om te kijken hoe hij dan weer is als pijnstiller is uitgewerkt. DA weet niet wat het is, er is geen verandering geweest in voer etc, ook geen wormenkuur gehad dus de oorzaak van zijn manier van doen is een raadsel...

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 19:42

kan de pergolide/ cushing er niet mee te maken hebben ?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 19:57

Batlow schreef:
Geen verstopping.... Da had gevoeld, wel wat diarree maar niet verstopt.. Daarna pijnstilling gehad en moest hooi voeren om te kijken of hij het eet. Nou hij begon weer te eten als een malle. Dus morgen ochtend weer vroeg langs om te kijken hoe hij dan weer is als pijnstiller is uitgewerkt. DA weet niet wat het is, er is geen verandering geweest in voer etc, ook geen wormenkuur gehad dus de oorzaak van zijn manier van doen is een raadsel...

Weet je dierenarts dat heel zeker? Hij kan namelijk maar het laatste stuk darm voelen, hè en niet al die meters die daarvoor zitten. Neem geen risico ajb.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 19:59

Hij heeft geluisterd, hele normale darmgeluiden, haalde er ook wat mest uit.. Wat moet ik nou doen dan? Natuurlijk neem ik geen risico, maar ik kijk wat hij doet en denkt want het is niet mijn beroep...

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 20:11

Batlow schreef:
Hij heeft geluisterd, hele normale darmgeluiden, haalde er ook wat mest uit.. Wat moet ik nou doen dan? Natuurlijk neem ik geen risico, maar ik kijk wat hij doet en denkt want het is niet mijn beroep...

Ook de mest die hij eruit kan halen zit in dat laatste stuk darm, dus mesten zegt gewoon niet zo veel bij een verstopping. Ik wil niet zeggen dat je dierenarts er naast zit, maar ik zou verstopping toch ook niet uitsluiten.
Als het zo blijft zou ik hem opladen en naar de kliniek gaan voor verder onderzoek. Koliek kan zo gigantisch mis gaan. Kijk naar de ervaringen van Fargo. Mijn paard heeft het niet eens gehaald naar de kliniek en was binnen met een uurtje dood. Ik wil je niet bang maken, maar als je het niet vertrouwd, laat dan verder kijken.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 20:11

Batlow schreef:
Hij probeerde net te mesten, kwamen maar 2 kleine drolletjes uit...

geef je hem ook voer wat iets laxeerd?
Natte zemelen ,met gekookt lijnzaad.Magnesium wil ook weleens laxerend werken.
Hij was recentelijk ontwormd?

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 20:17

Nee ontwormen is anderhalve maand terug. Laxeermiddel was niet nodig want er zit gewoon geen verstopping.. Slobber geprobeerd, eet hij niet, hij eet eigenlijk geen krachtvoer. Ik wacht nu morgen ochtend af en kijk hoe hij is

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 20:44

Hier had een paar weken geleden ook eentje koliek. DA zei dat er op dat moment veel paarden met verstoppingen waren. Verder raadde hij krachtvoer geven bij koliek echt af.
Ik heb vorig jaar mijn pony in laten slapen ivm koliek, en weet dus uit ervaring dat je er niet voorzichtig genoeg mee kan zijn. Mijn pony mestte trouwens ook nog, terwijl het van binnen helemaal mis was.
Kan hij niet last hebben van zand in de darmen?
Laatst bijgewerkt door Meert op 20-12-13 20:49, in het totaal 2 keer bewerkt

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 20:46

Vroeg Da ook al, hij heeft daarom ook nog naar zijn mest gegeken, maar constateerde bijna geen zand.(natuurlijk niet perfect goed kunnen zien, daar is wel meer voor nodig maar op het eerste gezicht) Krachtvoer eet hij nou niet en hij krijgt alleen in de ochtend een mini handje brok waar zijn tabletje tussen zit voor de ppid, in de avond krijgt hij de geadviseerde hoeveelheid pavo vital complete en voor de rest alleen maar ruwvoer..

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 21:07

Heeft hij de mest ook in water laten weken, bijvoorbeeld in zo'n handschoen ? Zo kan je namelijk zien hoeveel zand er in de mest zit, dat is veel minder goed te zien als je gewoon naar de mest kijkt.

Hier ook ervaring met verstoppingskoliek. Paard op het randje van de dood geweest, liters vocht in gegaan, heeft dagen op de kliniek gebivakeerd. Hij is meteen dezelfde middag dat mijn stalgenoot hem zag rollen (ik werd op vakantie gebeld) naar de kliniek gegaan. Een uur later en hij had het ws niet gehaald. Jouw DA komt een beetje over alsof hij er een beetje te makkelijk over doet, terwijl koliek zo gevaarlijk kan zijn. Liever een keer te vaak naar de kliniek, dan te weinig, maar zo kijk ik er met mijn ervaring tegenaan.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 21:11

Ja had de mest in een handschoen met vocht. Zijn gedrag is nou al vanaf woensdag, dus nu 2 dagen. Koliek kan dus gevaarlijk zijn, maar hij heeft het dus niet zegt da? hij zei dat laxeren echt geen zin had en dat hij alleen maar meer diarree zou krijgen daarvan. Ik ga hem morgenochtend toch controleren ipv morgen middag. Ik zal morgen ochtend moeten beslissen wat ik dan doe adh van gedrag

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 21:15

ik schijt ook in mijn broek met koliek hoor, maar die grote van mij had er pas geleden ook last van; normale zelfs lager in temp. dan normaal, en platte mest, wel gewone hoeveelheden, was ook niet verstopt, zeer veel en harde darmgeluiden, maar bleek achteraf toch weer eens last van maag/darmen/zweren te hebben en die heeft niet eens cushing...

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 21:28

Moeilijk hoor. Je DA zegt het ene en andere mensen zeggen het andere.
Waar ik ook nog aan denk bij de symptomen die je noemt is grass sickness, en dan in de minst erge vorm. Paard heeft verminderde eetlust, moeite met slikken, lichte koliekverschijnselen en geen ernstige verstopping. Een vriendin haar paard heeft dit gehad. Misschien iets om met je DA te bespreken als mogelijkheid ?

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 21:29

Zal het eens opzoeken en dan zo een mailtje sturen naar mijn DA, top dat jullie meedenken over andere dingen!

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 21:39

Batlow schreef:
Ja had de mest in een handschoen met vocht. Zijn gedrag is nou al vanaf woensdag, dus nu 2 dagen. Koliek kan dus gevaarlijk zijn, maar hij heeft het dus niet zegt da? hij zei dat laxeren echt geen zin had en dat hij alleen maar meer diarree zou krijgen daarvan. Ik ga hem morgenochtend toch controleren ipv morgen middag. Ik zal morgen ochtend moeten beslissen wat ik dan doe adh van gedrag

Maar als DA vindt dat je paard geen koliek heeft, dan moet er toch gezocht worden naar wat wel de oorzaak van de klachten is?
Drinkt hij verder wel voldoende?