Paard met kissing spines wie nog meer? (verzamel topic)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 13:51

Collie2008 schreef:
Voor de geïnteresseerden...Ik heb vanmiddag een afspraak bij paardenkliniek de veluwe om Col in te spuiten om te kijken of zijn problemen echt vanuit de KS verklaard kunnen worden. Als hij beduidend beter reageert gaan we voor chirurgische verwijdering van de uitsteeksels.

Heftig, veel succes. Houd je ons op de hoogte?

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 16:10

Collie, spannend hoor! Ik ben erg benieuwd wat de uitslag is en als ze die operatie werkelijk gaan doen, hoe het dan verder met jullie gaat!

Tabaluga12

Re: Paard met kissing spines wie nog meer? (verzamel topic)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 16:26

Hoe gaat het met jouw paard Jet?

msJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 16:34

Hey,
Ik heb een tijdje niks van me laten horen. Wel pb contact gehad met Collie.
Mijn paard gaat fenomenaal. Serieus, dit had ik nooit durven dromen.
Vandaag heeft mijn zusje die 20 kg lichter is dan mij een paar rondjes op hem gestapt.
We moesten rekening houden met een herstel periode van een half jaar en na dat hij 6 weken thuis is accepteert hij gewoon al dat er iemand op zijn rug zit.
We doen het rustig aan en mijn zusje bouwt eerst de training op voordat ik er op ga.
Maar ik ben super mega blij!

Ik hoop dat het met jullie paarden ook goed gaat.
En Collie ik hoop enorm dat het inspuiten helpt!

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 17:08

Met Elvee gaat het eigenlijk heel goed. Ik houd er nog steeds rekening mee, maar ze is nu totaal niet meer gevoelig op haar rug. Ze gaat steeds beter lopen en wordt wat volwassener, ze is afgelopen donderdag 6 geworden. Ze krijgt wel snel een dek op als het wat kouder is, er een frisse wind staat of als er regen voorspeld is, maar ze staat nu al weer een tijdje 24/7 buiten. Laatst voor het eerst een heuze buitenrit van zo'n 11 km. gemaakt en dat ging ook prima, ze had toen ze het land in ging nog spirit over voor een draf, ik mag echt niet klagen. Momenteel doen we wat minder want ik heb het druk met mijn werk, maar dat doet haar geen kwaad. Ik denk dat ze er nu zo'n half jaar echt geen last meer van heeft.

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 19:20

Klinkt positief allemaal! Ik heb al een tijdje groen licht om weer te rijden maar het voelt niet fijn.
Iemand anders heeft er even opgezeten wat stap en een kleine drafje maar ze ging zich toch weer verzetten.. Hoe ging dat bij jullie paarden met weer rijden?

Beukenoot

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 21:27

Rijd je in een laag tempo met het neusje over de grond Tabaluga12?

Animae

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 22:22

Wat ontzettend spannend Collie, ik ben ook heel benieuwd naar de uitslag en wat er verder gaat gebeuren!

Fijn om te horen dat het overal goed gaat! De mijne staat op dit moment nog steeds alleen op de wei met rust, nu bijna 2 maanden alweer (vanwege haar peesblessure linksachter) en ze doet het nog steeds goed. Haar bespiering is wel veel minder geworden en ze is veel te dik, dus dat moet ik in de gaten houden maar ik vind haar minder gevoelig op haar rug en ze is (lijkt) super vrolijk en happy.

Tabaluga, vervelend dat ze zich toch gaat verzetten! Ben je eerst begonnen met een tijdje longeren etc? Misschien zit het toch nog tussen haar oren dat ze pijn heeft met rijden, maar dat is natuurlijk ook het lastige. Je weet niet of ze echt pijn heeft of dat ze het uit "voorzorg" doet.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 23:16

Bij Elvee is het wel heel duidelijk dat als zij ergens spanning door heeft ( andere paarden horen rennen, harde wind enzo) ze niet zo makkelijk te rijden is, als wanneer ze geen spanning door zaken van buitenaf heeft.
Ik heb haar na de diagnose eerst moeten longeren met gogue, maar die heb ik al snel vervangen door een chambon. Daarna er weer op en de eerste keer had ze dus heel veel spanning en lag ik er naast omdat ze voor het eerst in de tijd dat ik haar had kon bokken met een ronde rug. Daarna heb ik zelf een tijd niet gereden, maar mijn instructrice wel twee keer per week en ik denk dat ik er na een maand ofzo zelf ook weer opstapte. Eigenlijk kan ik zeggen dat het pas vanaf januari echt ineens een heel stuk beter gaat, ik heb veel meer vertrouwen en daardoor gaat het met Elvee ook weer beter met rijden. Longeren doe ik nu af en toe, wel werk ik vaak eerst een kwartiertje aan de hand voordat ik erop ga. Galop is nog wel een dingetje, dat gaat af en toe wel goed, maar af en toe is het een racepartij. Bokken doet ze gelukkig helemaal niet meer na die ene keer.
Het is wel zaak om alles kloppend te hebben, soepel in de bespiering, zadel goed passend, regelmatig laten aanpassen dus, smid er steeds op tijd weer bij...

Tabaluga, ik hoop dat je er toch uitkomt met rijden!

Animae, lastig dat ze nu ook nog een peesblessure heeft, maar fijn dat ze minder gevoelig op haar rug lijkt te zijn.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 09:40

Nou ik snap er helemaal niets meer van...Sla me maar dood :+

Gisteren bij kliniek geweest (paardenkliniedeveluwe). Hij heeft Col aan de hand gezien, longe, stap, draf, galop, linksom, rechtsom, etc. Provocatie testen gedaan (stappen een een 'ruk' aan de staart geven om druk op ruggenwervel te geven) Rug bevoeld en gedrukt. Opzadelen bekeken, etc. onder de man gereden. Daarna verdoofd op de wervel. Duidelijk was de KS te zien op echt 1 plek. Rest van de rug is super netjes (dus geen aanleg voor ontwikkeling meerdere KS). Rechterzijde van de wervel zit het wel wat meer tegen elkaar dan linkerzijde van de wervel. dat was mijn vermoeden ook al. Enniewee, conclusie van de DA was dat hij een paard ziet dat op geen enkel moment pijn laat zien.

Wel ziet hij een paard dat een scheef bekken heeft. Kan aangeboren zijn of door een trauma. Daarnaast neerwaarts gebouwde (type duikboot) en daarbij geen optimale bespieding en de natuurlijke scheefheid.

Hij geeft aan dat Col inderdaad 1 KS heeft, maar dat hij hier geen hinder van ondervind. De stijfheid en starheid in het lijf en gevoeligheid op de spieren wijt hij vooral aan de algehele conditie van het lichaam. Zijn advies was om vooral te gaan rijden en heel erg te werken aan de scheefheid en bespieding. Hier waren we natuurlijk wel al mee bezig ook aan de hand natuurlijk rechtrichten etc, maar hij gaf aan vooral ook onder het zadel door te pakken en werken aan de dubbele longe.

Dat Col KS heeft is duidelijk en het kan zijn dat hij in de toekomst wel last gaat krijgen. Dan kan ingrijpen (zoals een operatie) altijd nog.

Voor mijn gemoedsrust gaat hij nu een paar dagen op metacam om uit te sluiten of hij niet elders in het lijf pijn heeft, maar de DA schatte in van niet. op zich heb ik dat idee zelf ook helemaal niet.

Vind het allemaal erg verwarrend. Ik heb altijd geroepen dat er 'iets' is in de rug en dat klopt dus (KS wat ik al vermoedde) maar ik heb ook altijd gezegd dsat mijn paard geen pijn aangaf maar 'last'. De eerste DA heeft eigenlijk gezegd dat ik de signalen van 'last' verkeerd heb geïnterpreteerd en dat het pijn was. Deze DA zegt het dus zoals ik het zelf voelde.

Vreemde blijft natuurlijk wel hoe ontzettend gevoelig Col reageerde bij de eerste DA op bevoeling rug. hij krimpte echt ineen, maar hij was ook vreselijk gespannen, gestrest (had een snoeiharde klap tegen z'n hoofd gehad van hem), maar het was ook duidelijk een pijn reactie. Vraag is nu wat de invloed is van het niet rijden de afgelopen 2 weken en dus ook het zadel. Ik heb het idee dat in de afgelopen 2 weken zijn rug meer relaxed is geworden wat zou betekenen dat de spieren dus op een andere manier ook negatief beïnvloed zijn.

Dit zou wel wer zijn reactie op het zadel verklaren. Narrig, zwiepen met de staart en een periode echt frustratie/boosheid/stress bij poetsen/opzadelen. Natuurlijk is het zadel nagekeken. Eerder had ik het idee dat hij last had van het zadel en dat de starheid vanuit de schoft gebied kwam (ik verbaasde me dus ook van de plaats van de KS die ik meer naar voren had verwacht). zadel bleek inderdaad niet fijn te liggen (kneep bij de schoft) en is gevuld, maar wel met het advies om op[ termijn echt uit te kijken naar een ander zadel.

Ik heb nu enkele mensen gesproken die totaal slecht spreken over deze zadelmaker (maar ja, dat hoor ik van zoveel zadelmakers)

Maar goed....paard heeft dus KS, maar klinisch geen last ervan. Wel last van zijn lijf wat verklaard wordt uit scheefheid en bespiering.

Plan voor nu is sowieso de komende week af te wachten (invloed metacam). Als hij dan niet beter gaat lopen dan gaan we toch voor een heel gerichte training zowel onder de man als aan de dubbele longe en de komende maanden heel veel investeren in zijn bespiering en rechtrichten. Uiteraard met nieuw zadel.

Dus erg verwarrend allemaal. De ene zegt 'niets meer mee te beginnen, inslapen' en de DA van gisteren gaf aan dat hij prima naar het Z toe gereden kan worden (mits er niets bijzonders uit deze week komt en we met heel gerichte training aan de slag gaan)

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 13:56

Ik denk dat de jouwe ongeveer hetzelfde heeft als de mijne. Bij Elvee zijn het T15 en T16 die te dicht bij elkaar zitten. Loopt ze met een holle rug ( en dat deed ze toen ik haar net had behoorlijk), dan komen de doornuitsteeksels tegen elkaar aan en heeft ze op dat moment pijn. Loopt ze meer over de rug en bolt de rug wat op, komen de doornuitsteeksels verder van elkaar af en raken ze elkaar niet meer.
Ook dat van het nijdig doen bij het opzadelen is me bekend. Als ik dan ook nog in de box aansingel is het helemaal gedaan met de liefde ;) . Doe ik dat in de bak en wat rustiger aan, na een stukje stappen dus, geeft ze geen tot heel weinig reactie met aansingelen. Maar het zien van het schabrakje is al voldoende om haar oren plat in haar nek te leggen. Ik denk dat het bij haar gewoonte is geworden. Ook Elvee is licht overbouwd, hoewel dat nu ze beter gaat rijden en de schoft wat meer tussen de schouders vandaan komt toch aardig lijkt bij te trekken. Ook bij Elvee staat het bekken scheef, daar is ze wel een aantal keren aan behandeld, maar steeds wat voorzichtig omdat ze toch bang zijn dat ze anders wel weer last gaat krijgen van haar rug. Het is haar manier van opvangen is mij verteld, dus dan kan je dat beter zo laten, ze loopt niet onregelmatig ofzo, maar je ziet het vooral duidelijk van achter aan haar "heupen" als ze beweegt.
Elvee was destijds zo vreselijk verkrampt in haar hele lijf dat ze eerst behandeld is met pijnstilling en ontstekingsremmers d.m.v. mesotherapie. Daarna heb ik haar een paar weken moeten longeren met gogue dus, toen weer terug. Ze is behandeld door Michiel Schepers ( chiropractor) en vervolgens eerst weer een week longeren en toen weer voorzichtig erop ( wat dus niet zo positief verliep). Ik heb toen ook een heel aantal fysio-oefeningen meegekregen op papier, die ik toch vrij regelmatig nog doe met haar/bij haar en dat zal misschien ook wel schelen.
Ik ben trouwens in Wassenaar bij de Raaphorst geweest, daar ging ik met de beenproblemen van Lou ook altijd al heen.

Hoe groot is Col eigenlijk en heeft hij een betrekkelijk korte rug? Elvee was zo'n 1.52 op 4-jjarige leeftijd toen ik haar kocht. Ze heeft een behoorlijk korte rug en ik heb gekozen voor een Massimo zadel. Die hebben modellen met Franse kussens, die zijn nog korter dan hun toch al korte kussens bij de gewonde zadels. Ik heb nu een 17,5 inch zadel met Franse kussens, het ligt op Elvee goed ( ik heb nu de Trail, die kussens liggen wat platter dan de dressuur die ik eerst had) en ik zit er goed in. Verder hebben ze wel een vrij breed kussenkanaal, dat is prettig, want als de rug dan zijdelings beweegt, komt die niet tegen een kussen aan. Ik heb het laatste zadel bij de Country Mill in Nijkerk vandaan, het vorige had ik tweede hands gekocht en daar laten nakijken/aanpassen.
Een paard heeft 18 rugwervels en daar mag het dragende deel van het zadel niet voorbij komen.

Weet je bij welke wervels de KS bij jouw paard zit? Heb je de foto's nog meegekregen eigenlijk? Ik ben wel benieuwd hoe het er bij die van jou uitziet.

Ik snap dat dit allemaal erg verwarrend is, de een zegt dit, de ander dat, maar ik weet niet waar je eerst was, ik denk dat je nu wel op een plek geweest bent die veel paarden met KS zien. De gevoeligheid bij de eerste DA kan zeker goed met de spanning te maken hebben gehad, die kan ook iets grover gevoeld hebben dan de andere. Weet je nog hoe de hoofdhouding was bij het afvoelen bij beide DA-en? Hoofd omhoog geeft automatisch ook veel meer reactie dan hoofd normaal of zelfs wat lager.

Ik duim voor je dat er verder niets mis is en dat je straks toch weer lekker kunt gaan rijden.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 14:03

Nou bij Col zijn de uitsteeksels wel echt tegen elkaar aan en zie je dus ook vorming van nieuw bot wat dus eigenlijk ook pijnlijk zou moeten zijn?

Opzadelen neem ik vrij rustig de tijd voor inderdaad en op zich is hij bij mij ook weinig zuur hoor, wel als ik gehaast doe, leg altijd heel rustig zadel erop, rustig aansingelen, zwiepte soms wel wat met hoofd op dat moment en de staart.

Bij de eerste keruing stond Col inderdaad strak van de spanning met brij holle rug bij de 2e keuring was er veel meer rust en ontspanning dus inderdaad niet zo gek wat je zegt

Overigens was hij 2 weken niet gereden en was het opstappen weg rijden hoor, wel stijf, maar super braaf geen pas verkeerd, vol energie, maar braaf

Ik wet niet welke wervel het precies is, maar heb wel de foto's, zal ze vanavond wel plaatsen. Tis in ieder geval dus precies onder het zadel

Col is 1.70 vrij grootramig, niet bijzonder kort

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 14:44

Even proberen of ik twee plaatjes van de wervels van een paard ( wel Duits) kan laten zien...

Afbeelding

Afbeelding

Hier kan je dus aardig op zien hoe de ribben lopen en de borstwervels. Die worden aangeduid met T ( T1-T18), van Thoracaal.

Zo kan je dus zien waar het bij Elvee zit, T15-T16, dus ook net onder het zadel, wel vrij dicht aan de achterkant ervan.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 14:48

Zal me niets verbazen als Col dezelfde plek heeft. i.i.g. 2 van de 4 achterste zeg maar in het blauwe gebied. Als ik het goed heb de 3e en de 4e (van links geredeneerd in blauwe gebied)

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 15:03

Als het de derde en vierde van achter zijn van de blauwe, dan zijn het inderdaad T15 en T16 en dus dezelfde plek als bij Elvee. Die zitten alleen wel rechts op de onderste twee plaatjes, bij dat paard staat het hoofd naar links ;) . Wel vervelend dat er veranderingen aan het bot te zien zijn, maar het is dus nog niet vergroeid als ik je zo hoor.

Ik ben erg benieuwd of er veel verschil is te zien op de foto's met de foto van Elvee.

De jouwe is dan wel een stuk groter dan Elvee, qua lengte van het zadel zal dat dan voor jou makkelijker zijn, het is wel lastig om een goede zadelpasser/zadelmaker te vinden vind ik.

Als je over zijn ribben gaat kan je zo de laatste rib vinden, die volg je dan wat schuin naar voren omhoog naar de wervelkolom en dan weet je tot hoe ver je zadel mag dragen. Zo kan je zien of het goed is van lengte of misschien toch te lang of te kort. Te kort lijkt me voor de jouwe ook niet goed, dan zit je precies op de aangedane plek met het einde van je zadel, dat lijkt me niet fijn.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 15:37

Nee op zich ligt mijn zadel nu niet te ver naar achteren. Ben zelf vrij klein, zadel (Euroriding) 17,5 inch. Is niet heel lang zadel, maar hij lijkt bij de schoft/schouder niet lekker te liggen. Ik wil sowieso een zadel met meer ruimte tussen de kussens. Vraag is inderdaad of hij korter kan of juist niet.

https://ygmamq.dm2301.livefilestore.com ... jpg?psid=1

rontgenfoto van de KS, vind hem zelf vrij onduidelijk, nou ja, wel heel duidelijk, maar geen 'mooie' foto

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 16:07

Ik zie inderdaad wel twee doornuitsteeksels die dicht op elkaar staan en waarvan er eentje aan de achterkant een witte lijn heeft, dat geeft vaak wel irritatie aan. Daar lijkt ook wel een "brokje" te zitten tussen die en die op de foto net meer naar links.
Maar die twee helemaal links op de foto lijken toch ook wel tegen elkaar aan te komen. Jammer dat de foto niet net iets duidelijker is. Maar goed, je hebt de uitleg erbij gekregen, ik ben benieuwd of er verschil is met en zonder metacam.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 16:58

ja ik vind die andere ook vrij dicht op elkaar, maar de DA noemde dat de rug verder prima was ook op de scan gisteren nog gezien dat ze vrij ver uit elkaar staan (behalve die 2 boosdoeners dan)

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 21:46

Toch valt het me tegen dat die foto niet scherper is. Die van Elvee was toch wel wat scherper, waardoor je het wat duidelijker kon zien of er ook woekeringen zaten. Maar goed, heb je verder nog een trainingsadvies gekregen? Hebben ze het nog over een masseur, fysio, osteo of chiropractor gehad?

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 22:05

Ja rest van de foto's is wel mooier qua beeld, maar niets op te zien...

Nee geen advies op dat gebied. Nog wel gevraagd vanwege het bekken maar dat had weinig zin dacht hij. Aangezien hij verder niet vast lijkt te zitten of geblokkeerd ook geen verder advies. Echt puur spier technisch dus.

Moet ook eerlijk zeggen dat ik een beetje osteo moe ben en dat ik er weinig geloof meer in heb dat je met wat vingergepruts dingen recht kan zetten. Als ik al zie hoeveel kracht mijn chiropractor nodig heeft om mijn wervels te corrigeren. Ook hij had weunig geloof in een osteo bij een paardenlijf. Al zullen er vast goede zijn hoor! Maar dan ga ik liever voor een chiropractor dan een osteopaat, maar voor nu heb ik geen aanwijzingen dat die moet komen. Dan zou ik weer eerder naar een fysio neigen.

Wel advies om dus a.d.h.v rechtricht oefeningen aan de bespiering en scherfstand te werken. Was al bezig met rechtricht oefeningen aan de hand en zou graag travers etc aan de hand willen leren. Zoek dus goede instructie

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 22:58

Ik zal eens vragen aan mijn instructrice, als het goed is zie ik die vrijdag. Zij weet misschien wel iemand, ze is ook goed in werk aan de hand en lessen daarin geven, maar zij komt niet bij jou in de buurt denk ik zo. Ik les zelf bij Tessa Roos van Rijkunst in Beweging, ze is wel te vinden op facebook.

Misschien is dan een goede masseur nog het meest op zijn plaats, als het echt alleen spieren zijn die los moeten worden. Ik vind het toch apart dat deze ene foto dan slechter is en dat het daar nou net mis zit. Jammer ook dat je verder geen duidelijk advies mee krijgt, moet je nog terug komen? Daar vind ik dan Wassenaar wel fijner in, die zijn heel duidelijk: we kunnen dit, dit of dit doen, dat zijn de gevolgen van iedere "behandeling", waar kies je voor? Dan krijg je alles uitgebreid op schrift mee en ze willen je over een aantal werken terug zien om te zien of de behandeling en het longeer/rijdadvies heeft gewerkt. Dan besluiten ze weer hoe je verder kan gaan en de keer daarna kon ik een filmpje opsturen van het longeren en rijden. Daarop krijg je weer advies, ik vind dat wel fijn.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 08:55

Ja graag!

Ben ook aan het nadenken om wellicht een keer zo'n trainingsweek te doen, die zijn er toch? Dat je echt leert logeren, aan de hand werken, etc. Denk dat ik hoe dan ook vanuit die basis heel hard aan het werk moet.

En idd Jet vind het ook lastig dat die ene foto nou net wat slechter is, maar eigenlijk alle 3 de klinieken die ik gesproken heb vonden de foto meer dan duidelijk genoeg en hadden ook geen vraag voor een nieuwe foto. Al zou ik die zelf wel willen, maar meer gewoon uit eigen interesse ofzo

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 16:19

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 06:50

De röntgenfoto kan ik nu niet zien vanaf tablet. Maar is de onderzijde van de wervels ook zichtbaar?

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 06:51

Ja Jet ik las het! Ben ook heel benieuwd!