terpentijn schreef:Eerlijk gezegd lijkt het wel een soort EPIDEMIE: help je paard of ponie schuurt! Die heeft DUS ZE!
Dat schuren lijkt me op zich redelijk normaal, sommige P's schuren meer dan anderen.
Sommige kleinere ponies of robuustere (sobere, noordse) types paarden zijn nog niet door hun wintervacht heen: er wordt een hoop gerold (HELP KOLIEK) of geschuurd( HELP ZOMERECZEEM)
Ik ben zelf overigens net zo'n overbezorgde hystericus.
Daarom weet ik het zo goed.
Ooit wel eens paarden in de vrije natuur gezien (voor zo ver ze er nog zijn): rollebollen en schuren dat het een aard heeft, om die vachten kwijt te raken
Het is nog steeds zo dan een minderheid van de schurende paarden/ponies aan ZE lijdt.
Het is dan ook zo, dat de meesten die schuren, niet aan deze aandoening lijden.
ZE is namelijk een echte kwaal, die echt wel aantoonbaar is door een bloedproef van het aangedane dier te nemen (ergens in een post hierboven stond, dat een bloedproef de allergie - want dat is ZE- niet kon uitwijzen)
Het is WEL te zien, in het bloed van je paard.
Dat is echter een kostbare zaak, zo'n bloedproef te laten nemen en dan vervolgens...?
Is er een remediew?
Nee, niet echt.
Een exczeemdeken, paard beschermen/inpakken.hoe vervelend ook, voor eigenaar en paard,werkt volgens alle onderzoeken alsnog het beste.
Dat is voor zover we NU weten het beste wat je kunt doen om je paard te helpen.Hoe banketstaaf het ook klinkt.EEN ECZEEMDEKEN.
Dank je wel voor je uitleg, wat ik echter ook begreep van iemand die op ZE is afgestudeerd (geen da echter opleiding bij de Silverlinde gedaan en zich helemaal in het onderwerp ingebeten) is dat een bloedproef een paar keer per dag afgenomen moet worden omdat de waarden van de eiwitten en suikers nogal verschillen in het bloed en dat dat dus ook een vals beeld kan geven. Of dat zo is weet ik dus niet, ik heb het aangenomen van haar. Het is ook een vicieuze cirkel, paarden die ZE hebben slaan de eiwitten die teveel zijn voor hun systeem op in oa hun manenkam waardoor ze een hardere kam krijgen, op één of andere manier (de technische uitleg heb ik gehad maar is niet blijven hangen helaas) trekt dat de knutten aan, waardoor allergische reactie op de knut waardoor jeuk waardoor schuren.
Daarom vindt ik het ook een mooi experiment (met idd een exceemdeken achter de hand, ga mijn paard echt niet pesten) dat ik nu smeer met een middel van Phytronics waar vorig jaar dat experiment mee is gedaan hier op bokt, en dat ze tot nu toe redelijk jeukvrij blijft. Gisteren was ze wel aan het schuren aan haar staart, maar na insmeren was ook dat weer over, en vanmorgen had ze volgens een stalgenootje nog steeds niet geschuurd. Dus ik blijf elke dag smeren, als ze op die manier jeukvrij zou kunnen blijven vindt ik dat heel erg fijn voor haar. Kan het niet dan nogmaals komt er acuut een deken op.