[Info] zomereczeem, schuren en jeuk 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

koetje28

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 10:48

@terpetijn ik ben t met je eens dat het wel een soort epedimie lijkt!! mijne heeft al jaren zwaar ecxeem (echt tot bloedenstoe manen, staart, hoofd, navel, uier enzo kapot) en tgene wat blijft werken is de deken!!

nu ben ik op stal op een of andere manier de vraagbak geworden en komen mensen zeer regelmatig met de vraag is dit eczeem?? omdat t paardje 1x schuurt of wat schilfers in de manen of staart heeft.....
ik kijk altijd wel en geef wel is wat tips om te wassen oid maar blijf altijd zeggen en herhalen dat als ze uitsluitsel willen hebben dat ze dan echt de DA moeten bellen want luis/wormen/IR of wat dan ook kan het ook zijn en kan niet door ons geconstateerd worden..... :+

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 12:42

terpentijn schreef:
Eerlijk gezegd lijkt het wel een soort EPIDEMIE: help je paard of ponie schuurt! Die heeft DUS ZE!
Dat schuren lijkt me op zich redelijk normaal, sommige P's schuren meer dan anderen.
Sommige kleinere ponies of robuustere (sobere, noordse) types paarden zijn nog niet door hun wintervacht heen: er wordt een hoop gerold (HELP KOLIEK) of geschuurd( HELP ZOMERECZEEM)
Ik ben zelf overigens net zo'n overbezorgde hystericus.
Daarom weet ik het zo goed.
Ooit wel eens paarden in de vrije natuur gezien (voor zo ver ze er nog zijn): rollebollen en schuren dat het een aard heeft, om die vachten kwijt te raken

Het is nog steeds zo dan een minderheid van de schurende paarden/ponies aan ZE lijdt.

Het is dan ook zo, dat de meesten die schuren, niet aan deze aandoening lijden.
ZE is namelijk een echte kwaal, die echt wel aantoonbaar is door een bloedproef van het aangedane dier te nemen (ergens in een post hierboven stond, dat een bloedproef de allergie - want dat is ZE- niet kon uitwijzen)
Het is WEL te zien, in het bloed van je paard.
Dat is echter een kostbare zaak, zo'n bloedproef te laten nemen en dan vervolgens...?
Is er een remediew?
Nee, niet echt.
Een exczeemdeken, paard beschermen/inpakken.hoe vervelend ook, voor eigenaar en paard,werkt volgens alle onderzoeken alsnog het beste.
Dat is voor zover we NU weten het beste wat je kunt doen om je paard te helpen.Hoe banketstaaf het ook klinkt.EEN ECZEEMDEKEN.

Dank je wel voor je uitleg, wat ik echter ook begreep van iemand die op ZE is afgestudeerd (geen da echter opleiding bij de Silverlinde gedaan en zich helemaal in het onderwerp ingebeten) is dat een bloedproef een paar keer per dag afgenomen moet worden omdat de waarden van de eiwitten en suikers nogal verschillen in het bloed en dat dat dus ook een vals beeld kan geven. Of dat zo is weet ik dus niet, ik heb het aangenomen van haar. Het is ook een vicieuze cirkel, paarden die ZE hebben slaan de eiwitten die teveel zijn voor hun systeem op in oa hun manenkam waardoor ze een hardere kam krijgen, op één of andere manier (de technische uitleg heb ik gehad maar is niet blijven hangen helaas) trekt dat de knutten aan, waardoor allergische reactie op de knut waardoor jeuk waardoor schuren.

Daarom vindt ik het ook een mooi experiment (met idd een exceemdeken achter de hand, ga mijn paard echt niet pesten) dat ik nu smeer met een middel van Phytronics waar vorig jaar dat experiment mee is gedaan hier op bokt, en dat ze tot nu toe redelijk jeukvrij blijft. Gisteren was ze wel aan het schuren aan haar staart, maar na insmeren was ook dat weer over, en vanmorgen had ze volgens een stalgenootje nog steeds niet geschuurd. Dus ik blijf elke dag smeren, als ze op die manier jeukvrij zou kunnen blijven vindt ik dat heel erg fijn voor haar. Kan het niet dan nogmaals komt er acuut een deken op.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 13:55

xTesske schreef:
Ja dat is ook wel weer zo.
Ik hoop dat naakt met derfen bij mijn pony helpt want ze voelt
zich duidelijk beter zonder deken

Ik ben benieuwd hoe het gaat met je pony?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 13:57

aisie schreef:
Fennadev schreef:
die van mij mag geen deken, omdat het er belachelijk uitziet volgens mijn ouders, dus we zullen het wel nooit weten of dat helpt.

Aparte insteek van je ouders. Ze hebben liever dat ie zich kapot schuurt? Misschien kun je een volwassen iemand met verstand van zaken eens met je ouders laten praten?

ja raar dat ouders nog steeds zo bekrompen denken over paarden.
ik vind het juist belachelijk als je een paard onder de schuurplekken ziet staan,liever een deken om!

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 14:48

Het is geen persoonlijke aanval terpetijn, ik denk er net zo over als jou.
Ik zeg ook altijd dat wanneer een paard met deken op goed functioneert pas eczemer is.
En ik roep ook vaak genoeg dat paarden onterecht als eczemer bestempeld worden terwijl dat helemaal niet nodig is.

Ik vind da's daar ook makkelijk in hoor, om die stempel te geven.

Het lichaam heeft zo'n andere werking zomer/winter.
In de zomer werkt de stofwisseling trager waardoor ineens allerlei klachten opkomen, die in de winter nergens te bekennen zijn.

Bloedonderzoek zou zoals eerder gezegd meerdere keren per dag gedaan moeten worden, en ik ben van mening dat dit dan ook moet gebeuren als het paard bloot staat en dus geprikt wordt.
Dan nog van het gras af, want ook hier kan op gereageerd worden.
In het bloed wordt gekeken naar de IgE, maar die kan voorkomen bij verschillende allergieën, dus ik vind dat niet concreet genoeg.
Een paard kan allergie hebben van pollen, van ik weet niet hoeveel andere dingen.
Voor mij is een bloedonderzoek dus niet concreet genoeg.

Een huidtest vind ik dan concreter, maar ook dat vind ik wat moeilijk.
Want ik denk dat als je een niet eczemer ter plekke spuug van de mug inspuit, hij hier ook een reactie op zal krijgen.

Maar als ik kijk naar het huidige beleid in het houden van paarden, schort er zo enorm veel aan het belangrijkste, de voeding.
Mensen verdiepen zich er pas in als het al te laat is.

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 14:52

Breghje schreef:
Dank je wel voor je uitleg, wat ik echter ook begreep van iemand die op ZE is afgestudeerd (geen da echter opleiding bij de Silverlinde gedaan en zich helemaal in het onderwerp ingebeten) is dat een bloedproef een paar keer per dag afgenomen moet worden omdat de waarden van de eiwitten en suikers nogal verschillen in het bloed en dat dat dus ook een vals beeld kan geven. Of dat zo is weet ik dus niet, ik heb het aangenomen van haar. Het is ook een vicieuze cirkel, paarden die ZE hebben slaan de eiwitten die teveel zijn voor hun systeem op in oa hun manenkam waardoor ze een hardere kam krijgen, op één of andere manier (de technische uitleg heb ik gehad maar is niet blijven hangen helaas) trekt dat de knutten aan, waardoor allergische reactie op de knut waardoor jeuk waardoor schuren.

Dan zou je kunnen constateren dat bijvoorbeeld IR en ZE met elkaar te maken hebben?

Sorry voor het binnenvallen, maar ik ben zoekend doordat een van mijn paarden eind van de zomer is gaan schuren, en nu ook al weer bezig is. Ik blijf zeggen/denken dat ze te veel voedingsstoffen binnenkrijgt; we staan bij een koeienboer.... Ze staat nu alleen 's middags op het land, met graaskorf om, en ik heb haar gisteren flink ingesmeerd met Derfen... Verder krijgt ze alleen 2x per dag een plakje hooi, en 1/2 schepje Wiesencobs voor het idee.
Laatst bijgewerkt door KootMiraDrum op 29-05-12 15:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 15:24

en de dierenarts vinden ze ook al te duur, terwijl als onze kat iets heeft gaan we meteen heen. Alex heeft nu al jaren jeuk, maar jeukt sinds dit jaar pas aan de bomen van zijn kar als we hem inspannen.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 15:28

KootMiraDrum schreef:
Breghje schreef:

Dan zou je kunnen constateren dat bijvoorbeeld IR en ZE met elkaar te maken hebben?

Sorry voor het binnenvallen, maar ik ben zoekend doordat een van mijn paarden eind van de zomer is gaan schuren, en nu ook al weer bezig is. Ik blijf zeggen/denken dat ze te veel voedingsstoffen binnenkrijgt; we staan bij een koeienboer.... Ze staat nu alleen 's middags op het land, met graaskorf om, en ik heb haar gisteren flink ingesmeerd met Derfen...

Volgens haar theorie dus wel, en ik ben dat voor mezelf met mijn paard aan het uitzoeken (en ook alleen voor mijn paard :) ). Ze begon met schuren in haar manen al op een korte kale wei, dus dat zou een teken van ZE kunnen zijn, alleen reageert zij ook heel erg heftig op bv suikers en eiwitten in voer. Teruggezet in voer, ze werden omgeweid en meteen gaat ze aan haar staart schuren. De laatste lijkt me dus ook eerder een reactie op de eiwitten gezien dat gras 2x bemest is geweest helaas.

Als je die bevindingen naast jou paard legt, dan zou je idd kunnen kijken wat mindering van eiwitten doet. Als hij kuil krijgt bv en je kan overgaan op hooi, kijk wat dat doet. Als hij veel bix krijgt, vervang dat of laat het weg bv. Smeren kan zeker geen kwaad net zo min als minder op de wei. Onze paarden gaan nu ook korter op de wei gezien er van de week veel met gaskolieken en grasbuiken stonden.

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 15:51

Dat doe ik allemaal, alleen hooi, geen kuil, geen krachtvoer, magnesium + Glucobalance, geregeld een drainage kuur. Heb veel IR ervaring met mijn fjordenruin. Merrie is zowiezo al te vet. Ik zeg altijd dat ze ribloos (heeft ze die? heb ze bij haar nog nooit gevoeld ;) ) geboren is. :+
Ik heb van een bokker een exceem/vliegendeken overgenomen, en smeer nu Derfen, ik ben heel benieuwd of het wat gaat doen. Nog een optie zou zijn om haar hooi te weken, dan gaan daar ook weer voedingsstoffen uit. Doe ik toch al voor de andere 2 (ivm stofallergie van haar moeder) dus dan kan er voor haar ook wel een speciekuip met 2 plakken hooi in water bij. Ik voel me soms net zo'n paardenstront- en voerslaaf ;)

Zera

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 15:58

Fennadev schreef:
die van mij mag geen deken, omdat het er belachelijk uitziet volgens mijn ouders, dus we zullen het wel nooit weten of dat helpt.

Dat zeiden mijn ouders ook. Heb mijn vader maar een paar artikelen van zomer eczeem laten lezen. En nu hebben ze allebei een deken op :)Maarja wat is erger? Er belangelijk uitzien of ontzettend veel jeuk hebben? Vraag dat maar eens aan je ouders :)

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 16:01

het boeit hen echt totaal niet, mijn vader heeft zelf zo'n artikel gelezen en gelooft niet eens dat Alex het heeft en het is hen te duur.

xTesske

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 16:02

No_No schreef:
Ik ben benieuwd hoe het gaat met je pony?

Ze staat nu nog naakt buiten met alleen een vliegenmasker voor.
Ik heb de derfen nog niet binnen denk dat die zo binnen is.

Op de plek wat geschuurd was toen ze de deken op had heeft ze niet meer aan geschuurd zover ik kan zien want het ziet er rustig uit. Ze heeft een heel klein beetje geschuurd vooraan maar daar zijn haar manen zo dik dat het er toch niet doorheen gaat. Aan haar staart heeft ze helemaal niet geschuurd.
Ik krijg ook een beetje het vermoeden dat de kleine jaarling het doet, zag ze net ook staat dat ze elkaar zaten te krabben, en precies op de plekken waar mijn pony haar manen mist.

Dus ga ook maar antibijt halen, maar weet iemand of je dat samen met derfen kan gebruiken?
En ik heb eens gelezen dat je derfen niet direct in ze zon mag aan brengen, maar
kan ik dat dan gewoon in ze schaduw doen en dan weer in de wei zetten?

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 16:33

Wij smeren de derfen altijd als ze op stal gaat/staat. Hoeft ook niet iedere dag afhankelijk van de jeuk 1 tot 3x per week. Derfen smeer je direct op de huid en moet je inwrijven. In de zon opsmeren is niet aan te raden, dan heb je kans op brandwonden.. Misschien is de antibijt niet eens nodig, Paarden vinden het ook stinken en zullen waarschijnlijk niet graag meer knabbelen aan haar manen :D

Mijn vz paard heeft nog steeds niet geschuurd *\o/* wel is ze kriebelig

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 16:39

Ik geloof best dat IR en ZE aan elkaar gekoppeld zijn.
Bij beide werkt het immuun systeem en stofwisseling verkeerd.

Beide kunnen elkaar versterken.
Of los van elkaar staan.

Vorig jaar had ik hier ineens vanuit het niets een pony met enorme jeuk (was al 2 jaar 'rustig').
Van gras afgehaald en een paar dagen in de bak i.p.v. weide, en het was weer over.

Dus ja, ik geloof best dat die 2 enigszins met elkaar in verband staan.

Het lichaam van de eczemer die al 'vol' is, neem daar het lekker groeiende gras bij, het lichaam 'knapt' aan alle kanten.
Beetje rare verwoording maar hoop dat jullie snappen wat ik ermee bedoel. :=

line18

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 16:57

Bij mij gaat het redelijk goed.
Weinig jeuk.

Maxi staat onder haar sweet isth deken en dan smeren we 3 keer week met sweet itsh zalf, en was haar 1 keer per week, wissel dit met betadine, dode zee zout shampoo en tae tree shampoo.
Dit lijkt tot nu toe het beste te werken.
Ook krijgt ze druppels puur culio

Iejoor staat onder zijn vliegen deken. En dan smeer ik 3 keer per week met befix en was hem 1 keer per week wissel dit met betadine, befix schamp en tae tree shampoo.
Dit lijkt tot nu toe het beste te werken.
Ook krijgt hij druppels puur culio

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 19:13

Fennadev schreef:
het boeit hen echt totaal niet, mijn vader heeft zelf zo'n artikel gelezen en gelooft niet eens dat Alex het heeft en het is hen te duur.

Mag ik vragen waarom jullie dan een pony hebben als de gezondheid van het beestje je ouders niets kan schelen? Misschien kun je zelf sparen voor een exceemdeken?

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 19:15

Omdat ik het toen ik 11 was wilde. Nu is het 5 jaar later en zijn we allemaal verknocht aan Alex en mijn vader vindt het denk ik gewoon niet ernstig genoeg. Zodra ik werk heb, koop ik er zelf 1, maar heb ook nog geen geschikte gevonden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 19:19

_CS_ schreef:
Ik vind da's daar ook makkelijk in hoor, om die stempel te geven.

Dat ben ik met je eens, alhoewel ik persoonlijk nooit klakkeloos aan neem wat een DA zegt.
Als oudere paarden kreupel lopen wordt het geweten aan artrose en tinkers hebben altijd mijt en is dweilen met de kraan open.
Je moet als eigenaar gewoon oren en ogen niet in je broekzak hebben en erg goed opletten.

Wanneer begint het schuren, kan het door de rui komen, schuren ze uit verveling of gewoonte. Ik denk dat je vrij veel zelf kunt doen om achter het een en ander te komen.

Citaat:
Maar als ik kijk naar het huidige beleid in het houden van paarden, schort er zo enorm veel aan het belangrijkste, de voeding.
Mensen verdiepen zich er pas in als het al te laat is.

Daar ben ik wel nieuwsgierig naar. Flint schuurt momenteel alleen een klein beetje aan zijn voorpluk en hoofd, de rest niet onder de deken. 1 plek is wat kaal, maar dat komt nog omdat hij afgelopen winter fijn met zijn achterhoef aan zijn manen krabt.
Hij staat schraal, met een mineralen liksteen. Dus overvoeren is het hier iig niet.
Kan je een bloedtest laten doen op tekorten, gewoon bij een da en weet iemand wat de prijzen zijn? Verder zul je dat dan ook regelmatig moeten doen lijkt me?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 19:21

Fennadev schreef:
Omdat ik het toen ik 11 was wilde. Nu is het 5 jaar later en zijn we allemaal verknocht aan Alex en mijn vader vindt het denk ik gewoon niet ernstig genoeg. Zodra ik werk heb, koop ik er zelf 1, maar heb ook nog geen geschikte gevonden.

Zeg maar tegen je vader dat jeuk erger is dan pijn. En als hij zo'n last heeft, dat het dierenkwelling is. Ik vind het iig vreemd als iemand verknocht is aan een dier, maar er geen stuiver aan uit wil geven. Laat je hem het topic eens lezen en een shetdeken is zo duur nog niet. Vraag je er een voor je verjaardag.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 19:52

Paarden dier heel sober gehouden worden hebben vaak tekorten.
Dat zijn dus dieren die op kort gras staan, en hooi ter beschikking hebben en geen krachtvoer e.d. krijgen.

Je kunt de waardes laten testen ja, wat de kosten hiervoor zijn zullen heel verschillend zijn.
Bel gewoon eens je DA op of eentje in de buurt en vergelijk de prijzen eens.

N.a.v. een test kun je gericht kijken naar tekorten, en deze aanvullen.

Al ben ik zelf van mening dat je die tekorten elke dag hoort aan te vullen en te zorgen dat ze ze niet krijgen.
Als je tijdelijk dan een aanvulling geeft, heb je later weer hetzelfde probleem.

Als je je dieren sober wilt houden zul je dus je hooi op voedingswaarde moeten testen enzo, wat ook een best werkje is.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 20:12

voor shetlanders heb ik alleen nog maar de boett in zijn maat gezien en zoveel wil ik er niet aan uitgeven.

Zera

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 20:22

http://www.nikahorseproducts.nl/catalog ... cts_id=332

`hier heb ik de deken voor mijn shetlander vandaan. Goeie kwaliteit voor een kleine prijs. 40 euro voor een vliegen deken.

De shet van mij had maat 137cm.

Heb dit gemeten van achter de oren tot aan de staart. Daaruit kwam de lengte voor de deken :D.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 20:36

_CS_ schreef:
Ik geloof best dat IR en ZE aan elkaar gekoppeld zijn.
Bij beide werkt het immuun systeem en stofwisseling verkeerd.

Beide kunnen elkaar versterken.
Of los van elkaar staan.

Vorig jaar had ik hier ineens vanuit het niets een pony met enorme jeuk (was al 2 jaar 'rustig').
Van gras afgehaald en een paar dagen in de bak i.p.v. weide, en het was weer over.

Dus ja, ik geloof best dat die 2 enigszins met elkaar in verband staan.

Het lichaam van de eczemer die al 'vol' is, neem daar het lekker groeiende gras bij, het lichaam 'knapt' aan alle kanten.
Beetje rare verwoording maar hoop dat jullie snappen wat ik ermee bedoel. :=

Ja, eigenlijk snap ik precies wat je bedoelt. :j Heel leuk verwoord ook trouwens. :D (=beelddenker)

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 20:37

Fennadev schreef:

Is het een shetlander?

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 20:47

heb met dierenarts gesproken en zijn advies was:

alleen smorgens om land als de temperatuur boven de 5 graden is.
en dan 12.00 uur eraf.

bewolkte dagen mag langer.

maar zal morgen even terug bellen want heb de keus lang gras of kort gegeten gras.
weet niet wat het armst is.