Rhinovirus

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ShauniBef

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 22:48

__PSM__ schreef:
Mijn vraag was, op woensdagavond lopen er paarden in de bak die van buitenaf komen... Op donderdag loopt mijn paard er, is er dan een risico, en daar heb ik nog steeds geen antwoord op :P

Ik weet niet hoelang het virus in het kwijl blijft.. Ik kan jou daar iig geen antwoord op geven :) .. Misschien even op wikipedia kijken..?

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 22:49

er is altijd risico,

Dragon16

Ik heb wel gelezen dat rhino dan niet lang kan overleven in de buitenlucht. Maar wat ik me afvraag is hoe het zit met insecten. Ik zag gister een mug op mijn paard. Kan rhino ook worden doorgegeven als een mug van het ene paard na het andere paard gaat en bloed zuigt?

_Memphis_

Volgens mij kan het 7 uur zonder paard in leven blijven had ik ergens gelezen?

Frensie

Als je mijn berichtje goed hebt gelezen, had je je antwoord eruit gehaald.
Zoals jij de situatie schetst; geen risico.
Maar advies sectorraad paarden... geen paarden vervoeren. Dus die paarden zouden niet in jullie bak moeten komen. Dus daar moet je je sterk voor zien te maken.

Frensie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 22:50

Dragon16 schreef:
Ik heb wel gelezen dat rhino dan niet lang kan overleven in de buitenlucht. Maar wat ik me afvraag is hoe het zit met insecten. Ik zag gister een mug op mijn paard. Kan rhino ook worden doorgegeven als een mug van het ene paard na het andere paard gaat en bloed zuigt?

Nee

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 22:51

"EHV-1 en EHV-4 kunnen direct worden overgedragen van paard op paard via neus- en ooguitvloei, geaborteerde foetussen of gewoon door overdracht van kleine virusdeeltjes over korte afstand via de lucht of besmette materialen"

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 22:52

Frensie schreef:
Als je mijn berichtje goed hebt gelezen, had je je antwoord eruit gehaald.
Zoals jij de situatie schetst; geen risico.
Maar advies sectorraad paarden... geen paarden vervoeren. Dus die paarden zouden niet in jullie bak moeten komen. Dus daar moet je je sterk voor zien te maken.

Dat ga ik morgen ook even vragen hoe dat wordt gezien op stal... Maar ergens is dat natuurlijk eigenlijk de taak van de vereniging en eigenaren :j

salitka

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 22:54

Zo eens even een mail gestuurd naar de partij voor de dieren, waarom er in godsnaam geen meldingsplicht bestaat voor Rhino, is dit nou alleen maar omdat het de volksgezondheid niet gevaar brengt? En die arme paarden kunnen..... Lamvallen?

Frensie

Re: Rhinovirus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 22:54

En omdat er geen economische gevolgen zijn.

Fanniehh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 22:55

Zou iemand aub een pb willen sturen met evt. nieuwe besmettingen. Verwacht nl. maandag hoefsmid, twijfel over afbellen.

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 22:55

salitka schreef:
Zo eens even een mail gestuurd naar de partij voor de dieren, waarom er in godsnaam geen meldingsplicht bestaat voor Rhino, is dit nou alleen maar omdat het de volksgezondheid niet gevaar brengt? En die arme paarden kunnen..... Lamvallen?

een stal genootje van mij zij dat er wel meldings plicht is voor de neurologische vorm

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 22:58

ik zou ook absoluut voor een vervoersverbod pleiten!

joyce_eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 23:01

Knakker schreef:
ik zou ook absoluut voor een vervoersverbod pleiten!

mee eens!

BertinaBvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 23:02

hoor hier net op de radio dat er aangeraden word geen paarden te vervoeren op het moment en dat de indoor kampioenschappen afgelast zouden zijn .

http://www.knhs.nl/news.asp?ID=23911
Laatst bijgewerkt door BertinaBvd op 02-03-12 23:03, in het totaal 1 keer bewerkt

charlotte_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 23:02

Helaas nemen veel mensen dit niet serieus :n

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 23:03

Ik heb een week geleden een mail gestuurd over de meldingsplicht, nog geen antwoord gehad tot op heden.

Over nieuwe gevallen heb ik idd ook al wat gehoord. Ook dat dit bevestigd zou zijn door een dierenarts. Ik probeer te achterhalen welke dierenarts dat is geweest. Aangezien dit behoorlijk dicht in de buurt is.
En paniekzaaien? Ik zie hier weinig paniek zaaien, wel een hoop mensen die willen weten waar ze aan toe zijn. En terecht.
Dit soort dingen in de doofpot stoppen helpt niet, daar krijg je paniek van..

LOLLYYwood

Waar zit 't virus al in België?

starjo

Sannnn schreef:
Mensen, maak elkaar niet zo gek...
Het enige wat we kunnen doen is afwachten tot maandag wanneer de KNHS of een andere instantie de plaatsen bekend maakt. Tot die weten we niets meer dan geruchten, maar die geruchten gaan over het gehele land. Dus wat nou wel en niet waar is...
Iedereen weet nu wel wat hij/ zij kan doen om de verspreidingskans zo klein mogelijk te maken. Probeer dat te doen, meer kan je niet doen. Maar hou alsjeblieft op met dat paniekzaaierij, wordt niemand beter van. Voor de mod's hier ook niet te doen allemaal.

Sterkte Rachel, verschrikkelijk.

Denk dat we hier wel wat aan hebben :j daar sluit ik me helemaal bij aan.

Maar dat is mens eigen he, paniek zaaien als er een ziekte uitbreekt. :o
Het hoe en waarom maakt niet zo veel uit , het feit dat het zo is , is zeer vervelend, en dan zeker voor de mensen die het hun paard betreft :(:)
We kunnen nu met zn allen gaan speculeren wie , waar, wat, maar denk dat we daar niet zoveel mee opschieten. ;)
Het is voor de bedrijven en eigenaren die het treffen al erg genoeg :(:) en helaas is er elk jaar wel een keer een uitbraak van het een of andere vreselijke ziekte, of het nu Rhino, vogelpest, MKZ, varkenspest of what ever is, we moeten 1 ding niet doen en dat is PANIEK zaaien :n

In ieder geval wens ik de betrokken eigenaren , paarden , bedrijven en gebieden heel veel sterkte :(:)

Silkaay

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 23:04

LOLLYYwood schreef:
Waar zit 't virus al in België?

Wil ik ook wel weten

malloesje

salitka schreef:

en waarom moet er een meldingsplicht op volgens jou? Voor de neuro vorm kan ik het me voorstellen maar voor de verkoudheids- en abortusvorm zie ik de noodzaak echt helemaal niet.
Rhino staat echt in geen verhouding tot de meldingsplichtige ziekten :n Niet om economische redenen en ook niet om volksgezondheidsredenen :n

Domino_x

heb de zelfde vraag :)

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 23:06

Bah , ben er echt beroerd van ... Dat er vanuit de instanties zo gereageerd wordt . Waarom zou je je paard vervoeren met het risico op .
Ik hoop dat dit echt serieus genomen wordt ! En de nodige maatregelen getroffen worden .
Wat mij betreft ook meldingsplicht voor alle vormen .

joyce_eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 23:06

Iejoorr

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 23:07

Er staat een heel stuk ook op teletekst over het virus en het vervoeren