Paard koliekoperatie overleefd, baasje stress -wie ook??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

sandra3235

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 11:47

Ach Monique,wat een verdrietig bericht. ;(
Heel veel sterkte :(:)

fargo ga ik van de week even doen thanks....

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 14:09

1metjepaard, heel erg veel sterkte :( Maar troost je met het feit dat je haar alle kansen hebt gegeven...

Symbeami

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 14:28

1metjepaard Monique, wat een ontzettend trieste afloop. Heel erg veel sterkte. Je hebt gedaan wat je kon. :(:)

cashlee

Re: Paard koliekoperatie overleefd, baasje stress -wie ook??

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 15:20

1metjepaard, ontzettend veel sterkte!!

1metjePaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 16:23

@Fargo, Sandra3235, Yellomofoon, Symbeami en Cashlee

Harstikke bedankt. Het lijkt momenteel nog niet waar het is alsof ik in een boze droom zit. Vandaag gelukkig weer wat kunnen eten, langzaam aan gaat het dus fysiek wat beter maar zit nog regelmatig met tranen in mijn ogen.

De zon schijnt vandaag wel en ik zeg tegen mijzelf dat Nevada dat heeft geregeld voor mij zodat het er wat minder triest uit ziet.

Ik hoop voor jullie dat jullie nog lang mogen genieten van jullie paarden en geen kolieken meer mee hoeven te maken.

X

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-14 17:29

@ 1metjepaard - Als het zo snel gaat allemaal dan kun je het mentaal ook gewoon even niet bijbenen. Dat is niet zo vreemd en dan lijkt het allemaal ook niet waar en een hele boze droom. Je hebt in ieder geval alles voor haar geprobeerd en dat zal ze ook weten dat je je best gedaan hebt voor haar. Ik wens je heel erg veel sterkte meis. En laat de tranen maar komen als ze komen, het is echt niet niks wat je zo even overkomt. :(:) :(:)

Symbeami

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 13:11

Bo is gisteren begonnen met headshaken. Ik dacht dat neusje in de zon een goed idee was, maar blijkbaar is het op stal staan met hooi allemaal teveel. Ze was al wat gevoelig voor stof, maar ik kan haar niet meer bieden nu dat boxrust. Ik heb volgende week woensdag een afspraak staan voor controle in de kliniek. Ik ga toch maar vragen of ze niet toch op een stukje gras mag. Ik kan het niet aanzien. Ze doet het alleen met hooi, ze neemt een hap, begint met haar hoofd te slingeren, schuurt haar hoofd langs haar been en rent een rondje al met haar hoofd slingerend door de stal. Het ziet er naar uit. Eigen dierenarts gisteren gebeld en die vond dat het beter was er naar te kijken nadat ze voor de controle is geweest. Anders wordt het zoveel voor haar. Nou heb ik gelezen dat ze ook wel eens Prednison hier voor voorschrijven, dus wie weet als ze toch aan de Prednison moet dat dat dan helpt.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-14 13:16

He dat is F*ck Symbeami, dat wil je er niet bij hebben.. Maak je het hooi eventueel al vochtig? En kun je inderdaad als dat zou kunnen helpen al met de prednison beginnen? He wat vervelend extra zorgen erbij die je kunt missen als kiespijn..

Vandaag mag ik naar de 45 minuten onder het zadel toe. Het is nog steeds voornamelijk stap en zo'n 10 minuten draf, zal nu weer wat meer kunnen worden omdat er ook extra tijd bij komt elke keer. Zoals het er nu uitziet, gaan onze paarden waarschijnlijk volgend weekend naar buiten, dus ik ben heel blij met de tijd die ik heb gekregen om hem sterker te maken. Denk dat ik volgende week hem dan ook naar de 3,5 uur in de paddock zet en dan extra hooi in zijn eerste hooinet 'smorgens in zijn stal en dat hij daar nog van over heeft voor in de middag als hij weer binnenkomt. Best een gok, 3.5 uur zonder eten, dat is hij niet meer gewend, maar als er genoeg eten hangt om voor de tijd door te blijven eten..

x_tico

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 20:11

1metjepaard: wat vreselijk.. Veel sterkte!

oliebol zeg.. Uguidam ging zo goed en nu weer raak.. Veearts net geweest, veel gas weer. Darmen zitten gelukkig nog niet over t milt nier bandje maar liggen door de gas er wel naast..

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-14 00:39

He getver x_tico wat een rotnieuws. Hoe staat hij er verder bij? Hoop dat hij heel snel opknapt meis.
Krijgt hij normaliter ook probiotica om te zorgen dat hij weinig gas produceert? Veel sterkte!

x_tico

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 00:51

fargo schreef:
He getver x_tico wat een rotnieuws. Hoe staat hij er verder bij? Hoop dat hij heel snel opknapt meis.
Krijgt hij normaliter ook probiotica om te zorgen dat hij weinig gas produceert? Veel sterkte!

Ik lig nu een nachtje boven de stal zodat ik hem goed kan horen en in de gaten kan houden. Het gaat nu wel wat beter ! Nee dat krijgt hij niet.. Heb dat de vorige x wel aan de veearts gevraagd maar hij zei dat ik het beste niks kan veranderen maar ga het toch nog eens navragen..

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-14 10:35

x_tico schreef:
fargo schreef:

Ik lig nu een nachtje boven de stal zodat ik hem goed kan horen en in de gaten kan houden. Het gaat nu wel wat beter ! Nee dat krijgt hij niet.. Heb dat de vorige x wel aan de veearts gevraagd maar hij zei dat ik het beste niks kan veranderen maar ga het toch nog eens navragen..

Bij mij werd het zelfs door de kliniek aangeraden toen ik in vorig hersteltraject constant gaskoliek had.

Symbeami

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 13:51

Wat vervelend x_tico. Gaat het de goede kant weer op?
Maar probiotica kun je juist prima bij geven!

Bo heb ik vanmorgen het gras in de tuin laten maaien :) Het begint echt nu steeds een beetje moeilijker te worden om haar op stal te houden. Als je ziet hoe mooi het litteken geneest dan weet ik wel waar ik het voor doe, maar toch.
Wat ik ook lastig vind is dat ik heel erg weinig informatie kan vinden over dunne darm gerelateerde koliek. Blijkbaar komt het niet zoveel voor.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-14 13:55

Wat wil je daarover weten dan? De mijne heeft 2 keer zijn dunne darm in de knoop gedraaid en van zijn plek gehad.

Symbeami

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 14:33

Ik wil graag wat meer achtergrond informatie, maar wat de mijne heeft daar weten de dierenartsen ook weinig van. Soms is het wel prettig om te weten als er meer ervaring mee is hoe dat dan verder verloopt. Ik moet maar gewoon hopen dat het eenmalig is geweest en dat het verder onder controle gehouden kan worden.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 15:47

Die van mij had een verstopping waarna zijn dunne darm is gaan verdraaien en uiteindelijk is geperforeerd op meerdere plaatsen. (ook was zijn maag overvuld en uitgerekt... dit alles omdat hij niet aangaf koliek te hebben en waarschijnlijk lang met een verstopping heeft gestaan. Hij heeft een iets tè hoge pijngrens).
Normaal overleven ze dit niet, maar Uni is een uitzondering.

Wat ik wel weet is dat een aangedaan deel van de dunne darm uiteindelijk sneller complicaties met zich mee brengt dan bv in de dikke darm, simpelweg omdat er minder ruimte is. Er komen hierdoor sneller afsluitingen e.d. door littekenweefsel of verklevingen. Prognose bij die van mij is dan ook dat het ooit af gaat sluiten. Maar tot op heden gaat het goed, met veel beweging en een speciaal dieet.

Nu heb ik sinds gister weer een zenuwen moment... meneer schrok met rijden van een landende eend in de bak en sprong het hek in. Het resultaat was een flinke snee bij z'n spronggewricht waarbij ook een adertje door was. Het is binnen en buiten gehecht. :(:)
Officieel zou hij drie dagen box rust moeten hebben, maar in overleg met de VA doen we dat niet, omdat ik anders meteen met hem door kan naar Utrecht :\ Want hij moet normaal dagelijks naar buiten en ook 1x per dag ècht bewegen. rijden/longeren/losgooien, als die maar draaft :+
Nu moeten we het doen met 3x per dag 5 minuutjes stappen... dus ik hoop dat z'n darm het trekt :\

Zijn been :(:)
https://fbcdn-sphotos-h-a.akamaihd.net/ ... 989f8313ad
https://scontent-b-ams.xx.fbcdn.net/hph ... 0609_n.jpg

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-14 00:21

Symbeami schreef:
Ik wil graag wat meer achtergrond informatie, maar wat de mijne heeft daar weten de dierenartsen ook weinig van. Soms is het wel prettig om te weten als er meer ervaring mee is hoe dat dan verder verloopt. Ik moet maar gewoon hopen dat het eenmalig is geweest en dat het verder onder controle gehouden kan worden.

Ik weet wel dat een darm ook herstellend vermogen heeft. Mijn paard heeft de eerste keer dus een verdraaiing gehad waarbij een deel van zijn dunne darm zo veel druk had gehad dat de wand op dat deel ongeveer 6 a 7 cm dik was ipv 1 a 2 cm dik. Bij de 2e operatie waarbij hij weer door opgassen de boel verdraaid had, konden ze deze keer niet terugvinden waar het de vorige keer heeft gezeten. Ze konden aan de darm e.a. niet zien dat hij al een keer geopereerd was en hij had dus ook geen verklevingen e.d. Wel konden ze zien dat zijn dunne darm best hard moest werken en wat vergroot was doordat hij kennelijk in het dagelijks leven best moeite heeft met verteren en dus regelmatig meer druk zette op darmen. Sinds zijn operatie krijgt mijn paard geen kuil meer maar alleen hooi, ik heb er vertrouwen in dat ook zijn darmen nu weer een heel stuk tot rust kunnen komen en kunnen herstellen. De opererende arts bevestigde dat ook.
Ik geef heel bewust probiotica omdat je daarmee de darmen extra ondersteunt. Als de dunne darm niet helemaal jottem functioneert, heeft de dikke darm het zwaarder omdat het eten minder goed voorbereid wordt aangeleverd. De opererende arts vond het dus een heel goed idee om de dikke darm te ondersteunen met probiotica en juichde het toe dat ik dat al deed.

Probiotica stimuleert de goede bacteriën in de darmen en daarmee hebben de slechte bacteriën minder kans (en die produceren met name gas).

C_alsemgeest och wat een schrik, ik snap dat je de schrik om het hart slaat omdat dagelijkse beweging zo belangrijk is bij jouw paard (bij veel paarden trouwens). Ik hoop dat zijn been snel herstelt en dat je rustig aan het werk kunt blijven. STERKTE!

cashlee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 00:31

Ooh wat balen alsemgeest!! Ik zal voor je duimen!

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 18:25

so far so good... woensdag mag het verband eraf.
Vandaag zijn laatste AB spuit gekregen en de wond zag er weer goed uit, zijn been is gelukkig ook niet erg dik. Waarschijnlijk omdat we illegaal wat stappen :+
Ik blijf hem nog wel volstoppen met olie, mesten gaat tot nu toe goed. Niet eens diarree ondanks alle olie... maar dat bevestigd alleen maar mijn angst dat hij nu snel kan verstoppen met zo weinig bewegen. Vanaf morgen mag hij gelukkig langer stappen.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-14 16:06

Hoe gaat het nu C_alsemgeest, weer aan het bewegen inmiddels verwacht ik?

Hier gaan de paarden zaterdag het land op. Best spannend, maar zie dat de vorige keer whizz pas 17 dagen aan het revalideren was toen hij het land op ging. En nu al 8 weken en elke dag al in de paddock staat en deze week zelfs gewoon 3,5 uur per dag. Dus hij staat er als het goed is qua conditie en spieren al een stuk beter voor.

Symbeami

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 17:09

Dank jullie wel voor jullie reacties. Jeetje c_alsemgeest dat moet een schrik geweest zijn. Bijzonder verhaal van jouw paard zeg. Een wonder!
Wat is het speciale dieet voor jouw paard? En hoe gaat het nu met de verwonding?

Fargo mijn paard kreeg al nooit kuil, maar altijd al hooi. Probiotica ga ik haar ook geven, ik moet er even op wachten want de soort die ik wil hebben komt via een kennis uit Duitsland. Wel is het advies om die Sanéqui motility te gaan voeren, daar zit al probiotica in. Daar wilde de dierenarts nog niet mee starten, morgen gaan we voor controle en dan is het even zien wat de dierenarts zegt. Verder ben ik heel tevreden over hoe het litteken geneest.
En ik vind het mooi om te horen dat ze bij jouw paard niet meer terug hebben kunnen zien dat hij al een keer geopereerd was. Het stelt mij een beetje gerust.

Bo staat vandaag al 4 weken op boxrust, toch hoop ik dat ik haar vanaf morgen wel op een paddockje mag zetten. Ik vind het zo sneu nog steeds. De laatste week laat ik haar wel elke dag eventjes aan de hand in de tuin grazen.

Wanneer gingen bij jullie paarden de hechtingen er uit?

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-14 19:22

De eerste keer gingen de nietjes er na 18 dagen uit bij Whizz en deze keer hebben ze langer gezeten.

Van 8 november tot 2 december.

Symbeami

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 20:49

Oh, nou dan hoop ik dat ze er morgen ook uit mogen. Het is nu 5 weken geleden dat ze geopereerd is.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-14 23:14

Symbeami schreef:
Oh, nou dan hoop ik dat ze er morgen ook uit mogen. Het is nu 5 weken geleden dat ze geopereerd is.

Raar dat ze niet aangegeven hebben na hoeveel dagen je daarvoor mocht bellen om afspraak te maken dat ze eruit worden gehaald. Dat werd bij mij aangegeven 1e keer en 2e keer heb ik het zelf nog iets langer laten duren, ze zaten niet in de weg ;-)

Symbeami

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 15:27

Ze zijn er uit :) Dierenarts vond Bo er goed uitzien. Met de Prednison wilde hij nog even wachten want hij vond de peesplaat nog niet voldoende geheeld. Ligt wel netjes tegen elkaar, maar is nog niet helemaal dicht. Nu nog 2 weken absolute boxrust en daarna mag ik beginnen met een paar keer per dag 10 minuten stappen aan de hand. Een week later mag ik haar na het stappen een beetje longeren en de week daarna mag ze los in een paddockje. Dan ook met de Prednison starten, gelukkig kan de rest via de eigen dierenarts want het is wel een heel eind weg. Qua voer wilde hij het eigenlijk niet meer veranderen omdat er een kans is dat ze allergisch is voor granen. Ze doet het goed op haar ruwvoer dieet met lijnzaadolie en ze heeft energie zat. Dus we gaan het proberen zo te houden qua voeding, wel probiotica erbij nog.