EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Wesseltje

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-24 18:29

Ik heb er nog aan gedacht, is het je meegevallen? Wat fijn dat het achter de rug is.

Symke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-24 19:54

Wat fijn dat het goed ging en ook dat alles nu klaar is
En was niet voor niks dus, wat zal ie opknappen

Daphne1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-24 20:03

Enorm mee gevallen, hij was ook echt gemakkelijk te helpen dus dat maakt het echt prettiger. En Annelous is ook gewoon echt enorm kundig en een doorpakker.
Hij heeft net heerlijk een uurtje lang gras gegeten, direct al vol aan het afsnijden, volgens mij met zijn tandvlees
Met hooi eten hoestte hij drie maal in korte tijd dus daar ben ik even bij in de buurt gebleven.Weer gestopt met hoesten dus vanavond nog maar eens bij hem kijken.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-24 21:43

Daphne1988 schreef:
Enorm mee gevallen, hij was ook echt gemakkelijk te helpen dus dat maakt het echt prettiger. En Annelous is ook gewoon echt enorm kundig en een doorpakker.
Hij heeft net heerlijk een uurtje lang gras gegeten, direct al vol aan het afsnijden, volgens mij met zijn tandvlees
Met hooi eten hoestte hij drie maal in korte tijd dus daar ben ik even bij in de buurt gebleven.Weer gestopt met hoesten dus vanavond nog maar eens bij hem kijken.

Ah was ze bij jou geweest :)
Ze was tussendoor even bij ons in noordwolde bij mijn mini hengstje.
Waar helaas ook eotrh is geconstateerd.
Vandaag was onderhoud en een losse kies eruit.

Daphne1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-24 22:07

Paintlinger schreef:
Daphne1988 schreef:

Ah was ze bij jou geweest :)
Ze was tussendoor even bij ons in noordwolde bij mijn mini hengstje.
Waar helaas ook eotrh is geconstateerd.
Vandaag was onderhoud en een losse kies eruit.

Ja klopt idd, ze had het inderdaad al over dat ze voor Loki een leuke mini had gedaan en dat ze het heel vaak ziet tegenwoordig.
Balen dat hij ook eotrh heeft.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-24 23:17

Bronco is echt bijzonder
Hengst 22 mini en kan gewoon zonder sedatie met alles.
Hij vertrouwd het gewoon al 22 jaar dat alle gekkigheid die ik bedenk wel goedkomt ofzo <3

Afbeelding

Daphne1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-24 08:32

Paintlinger schreef:
Bronco is echt bijzonder
Hij vertrouwd het gewoon al 22 jaar dat alle gekkigheid die ik bedenk wel goedkomt ofzo <3

[ Afbeelding ]

Heerlijk zulke pony's!
Weet je al wat eruit moet?

Loki vanochtend ook nog dapper, besloot dat terwijl ik voor hem los hooi in de inloopstal doe hij wel even uit het hooinet van zijn maat kon gaan eten.
Afbeelding

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-24 09:01

Daphne1988 schreef:
Paintlinger schreef:
Bronco is echt bijzonder

[ Afbeelding ]

Heerlijk zulke pony's!

Loki vanochtend ook nog dapper, besloot dat terwijl ik voor hem los hooi in de inloopstal doe hij wel even uit het hooinet van zijn maat kon gaan eten.
[ Afbeelding ]

Haha stoere!

Nou niet precies. De buitenste tanden sowieso, die staan al een beetje los en zijn duidelijke resorpties te zien.

Ik heb gisteravond Mycomix besteld.....vanuit de baadt het niet schaadt het niet gedachte.

Daphne1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-24 09:24

He bah al los ook,heb ik erover heen gelezen? Zijn er al foto's gemaakt?
Die mycomix zou wel iets moeten doen als je de ervaringen leest dus wie weet houdt dat het nog een tijdje rustig!

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-24 09:34

Daphne1988 schreef:
Die mycomix zou wel iets moeten doen als je de ervaringen leest dus wie weet houdt dat het nog een tijdje rustig!

Nee geen foto's.
De resorpties zijn zo (onder her tandsteen) wel zichtbaar....dus het gaat er sowieso uit.

Maar hij is na gisteren helemaal blij, dus dat vind ik al heel fijn.

Wesseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-24 13:14

Daphne1988 schreef:
Paintlinger schreef:
Bronco is echt bijzonder

[ Afbeelding ]

Heerlijk zulke pony's!

[ Afbeelding ]

Wel heel fijn dat hij het zo goed doet.

Daphne1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-24 13:17

Hierbij de snijtanden.
Afbeelding

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-24 13:38

Mijn 21 jarige paard heeft sinds mei geen snijtanden meer maar is een enorme knoeikont met zijn hooi (hele stal door, plassen en poepen erop en niet meer eten)

Nu wil ik dus een slowfeeder-achtig-hooinet. Iemand hier ervaring mee hoe dat het beste aan te pakken?
Het hoeft niet perse 'slow feed' te zijn, hij krijgt i.p. onbeperkt hooi van mij, dat net mag dus ook best groot zijn. Ik kom er elke dag om bij te vullen.

Iemand tips?!

Daphne1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-24 14:11

Allejandro schreef:
Mijn 21 jarige paard heeft sinds mei geen snijtanden meer maar is een enorme knoeikont met zijn hooi (hele stal door, plassen en poepen erop en niet meer eten)

Nu wil ik dus een slowfeeder-achtig-hooinet. Iemand hier ervaring mee hoe dat het beste aan te pakken?
Het hoeft niet perse 'slow feed' te zijn, hij krijgt i.p. onbeperkt hooi van mij, dat net mag dus ook best groot zijn. Ik kom er elke dag om bij te vullen.

Iemand tips?!

Ik bestel mijn netten hier. Je kan ze volledig naar eigen wens maken en dus ook een hooinet laten maken. Ik heb 6 en 10 cm meter mazen ter voorbereiding op dat loki zijn snijtanden eruit zouden.
Hij eet uit de tien nu ook zonder snijtanden (nog niet de bedoeling, hij vind alleen van wel).

Shires heeft ook goede netten met grotere Maas.

https://www.nettenshop.nl/polypropyleen ... isEALw_wcB

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-24 14:15

Allejandro schreef:

Iemand tips?!

Hay play bags? https://www.atorka.nl/winkel/hayplay-bag-slowfeeder/

Ik wist helemaal niet dat er een Eorth topic was!

Bij mijn merrie zijn vorig jaar de eerste tanden getrokken en afgelopen jaar nog een paar. Ze heeft nu boven nog 3 tanden en onder 4. Vrees wel dat die er aankomend jaar ook uit gaan moeten.

Daphne1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-24 17:25

Paintlinger schreef:
Daphne1988 schreef:

Nee geen foto's.
De resorpties zijn zo (onder her tandsteen) wel zichtbaar....dus het gaat er sowieso uit.

Maar hij is na gisteren helemaal blij, dus dat vind ik al heel fijn.

Een blije pony is een blije baas!

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-24 10:17

Citaat:

Hoe gaat het met Loki?

Daphne1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-24 12:37

Paintlinger schreef:
Citaat:

Hoe gaat het met Loki?

Erg goed naar de omstandigheden, eet goed is vrolijk. Mest worden weer mooie gladde ballen ipv hoopjes dus hij maalt ook alweer beter. Likt (slikt) heel veel met zijn tong en het stinkt al als een malle maar de genezing lijkt ook snel te gaan.
Had Annelous ook wel verwacht omdat hij nog tamelijk jong is (16).

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 10:57

Welke supplementen gebruiken jullie ter ondersteuning?
Ik ben met name geïnteresseerd in welke paddenstoelenmix jullie gebruiken.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 13:13

Buiten zijn PPID medicijnen krijgt hij niets er bij. Ik heb geloof ik ook wel eens naar die paddenstoelen gekeken, maar ik dacht dat er geen bewijs was dat het effect had?

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 13:23

Onze DA raadde het af, omdat het kostbaar is en er geen bewijs voor was volgens haar.

Daphne1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 22:14

Ik heb het een tijdje gebruikt voor Loki. Resultaat is nog steeds alle snijtanden eruit. Ik raad het niet aan, het is erg prijzig en heb er echt geen verschil van gemerkt.

Zorrolily

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-25 21:01

Hoi allemaal,

Sinds een maand heb ik (opnieuw) de zorg over een 29-jarige shetlander. Hij is mijn jeugdpony en via een hele omweg heb ik besloten zijn zorg weer te dragen. Afgelopen +- 10 jaar heeft zijn zorg iets te wensen over gelaten. Desondanks is het een blije en over het algemeen hele gezonde senior.

Als een APK heb ik een tandarts/dierenarts langs laten komen en is er EOTRH vastgesteld. Er zijn direct een paar kiezen getrokken en er is wat weg gehaald, maar advies was toch om op de kliniek langs te komen. Dierenarts zei wel direct dat ik gezien zijn leeftijd zelf even goed na moet denken of ik hem dit aan doe. Hij krijgt hooi, wat hij graag eet maar wel met moeite, en seniores priores. Aangemaakt met appelsap eet hij dit heel goed. Hij is verder fysiek in orde en zeker niet mager. En - buiten dat hij soms een knorrige senior is- hij is ook heel blij en vrolijk.

Ik ben me dus hier een beetje aan het inlezen en merk dat ik nu in een soort kosten-baten situatie zit. Ik wil maandag de praktijk bellen om te vragen naar de kosten, maar misschien kan iemand me hier al een richtlijn geven? En ik ben benieuwd of er mensen zijn die er voor hebben gekozen om geen grote ingreep te doen en wat hun ervaring is. Hoe help je zo'n pony dan?

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-25 21:29

Hier was het een paar jaar geleden 630 euro voor een paar tanden. Je zou altijd foto's kunnen laten maken om te kijken wat de schade is. De dierenarts kan gelijk de verdere conditie beoordelen en adviseren om het wel of niet te doen. Persoonlijk vind ik dat als ze het hebben je ze er wel aan moet helpen... Op stal stond een pony waar ze het hebben laten zitten, maar dat vond ik echt wel sneu. Het is een pijnlijke aandoening.

Naar welke kliniek wilde je gaan?

Edit: sorry niet goed gelezen, maar de tandarts die nu is geweest zal dus ook de tanden eventuele verwijderen? Maakte hij zich zorgen over de conditie voor de sedatie of het herstel? Het herstel viel hier in elk geval erg mee :j

Zorrolily

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-25 21:38

De tandarts/dierenarts komt via DAP Krommerijnstreek, dus ik bel hen eerst maandag weer op. Ik had haar direct naar de kosten moeten vragen maar het was me even veel op het moment.

Hoe meer ik lees hoe meer zekerheid ik krijg dat ik het wel moet doen. Dank je voor je antwoord!