Plotselinge gedragsverandering wat zich uit in zichzelf..

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Plotselinge gedragsverandering wat zich uit in zichzelf..

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 09:15

Geerke heb je gelijk in, in het ir topic zitten die artsen....

Maar ir is toch wel in het bloed aan te tonen? ook cushing?

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 09:21

Wat een raar advies om Pergolide te gaan geven zonder dat je weet wat het probleem is.
Zeker als je leest wanneer je het medicijn beter niet kunt gebruiken:
Citaat:
Aandoeningen waarbij het bindweefsel in bepaalde organen toeneemt (= fibrotische aandoeningen), ook indien eerder gehad
Ernstige doorbloedingsstoornissen van armen of benen (= perifere doorbloedingsstoornissen) of van het hart (= kranslagader-vernauwing)
Hartklep-aandoeningen, al of niet aangeboren
Leverfunctie-stoornissen, ernstige
Nierfunctie-stoornissen, ernstige
Overgevoeligheid of allergie voor dit medicijn, voor een van de bestanddelen of voor ergot-alkaloïden (= moederkoorn-alkaloiden)

Citaat:
Meest voorkomende mogelijke bijwerkingen (o.a.)

Zeer vaak (meer dan 1 op de 10 gebruikers)

- bewegingsstoornissen (dyskinesien)
- duizeligheid
- misselijkheid
- neusverstopping
- slaperigheid
- spierspanningsaandoeningen (dystonie)
- sufheid, extreme
- verstopping

Vaak (1-10 op de 100 gebruikers)

- angst
- bewusteloosheid, plotselinge; mogelijk voorafgegaan door duizeligheid, zweten en/of misselijkheid
- bloedarmoede (anemie)
- beweeglijheid, overmatige (niet stil kunnen zitten, akathisie)
- bewegingsloosheid (akinesie)
- bewegingsco-ordinatiestoornissen
- bloeddrukverhoging (hypertensie)
- bloedrukverlaging (hypotensie)
- bloedvatverwijding (vasodialtatie)
- braken
- diarree
- dromen, abnormale
- duizeligheid bij opstaan (orthostatische hypotensie)
- eetlust, vermidnerde (anorexie)
- extrapiramidaal-syndroom: stijve ledematen en trillen van handen en benen
- geestesaandoeningen waarbij de controle over het eigen gedrag en handelen is verstoord (psychosen)
- gewichtsvermeerdering6
- griep-achtige verschijnselen
- hartinfarct (myocardinfarct)
- hartkloppingen
- hartritme-stoornissen
- hikken
- huiduitslag
- kortademigheid (dyspnoe)
- lopen, abnormaal (abnormale gang)
- mond, droge
- persoonlijkheidsstoornissen
- pijn in het algemeen, in nek, in onderbuik, op de borst
- rillingen
- slapeloosheid
- spierspanning, verhoogde (hypertonie)
- spijsverteringsstoornissen (dypepsie)
- vochtophoping in armen en benen (perifeer oedeem) of gezicht (gezichtsoedeem)
- zenuwpijn (neuralgie)

Soms (1-10 op de 1000 gebruikers)

- bloedafwijking (tekort aan witte bloedlichaampjes, neutropenie), gepaard gaande met verhoogde gevoeligheid voor infecties
- neusbloedingen
- verhoogde lever-enzym-waarden in bloed
- vocht achter borstvlies (pleuravocht)

De symptomen die het paard heeft kunnen nog zo veel meer zijn dan alleen cushing!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 09:29

Hoe zijn de klinieken in Duitsland? Zijn de labs daar beter ingericht voor meer en betere testen?

Lyme bv kun je ook beterin Duitsland laten onderzoeken dan hier....

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 10:11

singasong schreef:
Wat een raar advies om Pergolide te gaan geven zonder dat je weet wat het probleem is.

Vind het minstens even raar dat iemand met een antenne boven een paard staat te zwaaien en op basis van 'energie' een diagnose stelt, zoals bij de door jou aanbevolen holist het geval is. En wat ik ook raar vind is dat je een kopietje post van een bijsluiter - zonder kennelijk op de hoogte te zijn van het feit dat de aanbevolen medictie door tienduizenden gebruikt wordt en de levenskwaliteit van de gebruikers met sprongen omhoog gaat. Alleen maar bangmakerij en de behoefte om een puntje te scoren? Ik kan je als 'tegenprestatie' van ieder willekeurig medicijn een bijsluiter sturen met bijwerkingen, zelfs een gemiddeld zware pijnstiller kan je op basis van de bijwerkingen al schrik aanjagen.

Pergolide ga je natuurlijk niet 'zomaar' geven - je kúnt het ook niet 'zomaar' geven. Aanbevolen is ( lees even terug) dat overleg met de arts nodig en gewenst is. Mogelijk dat we er naast zitten maar daarom staat er ook: overleg met je arts! Ik denk dat als de TS constateert dat er opnieuw achteruitgang is bij haar paard, zij in dit geval snel contact moet opnemen met de kliniek (Visdonk) waar Kyana onderzocht is en haar vragen plus de symptomen moet voorleggen. Maarten Boswinkel is een zeer gerespecteerd arts en deskundig op het gebied van inwendige ziekten - als hij argumenten heeft om dit medicijn niet te gaan gebruiken of nog wat anders wil proberen dan heeft hij daar een goede motivatie voor.

eiber

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 10:23

Een extra aanwijzing dat het hier om Cushing zou kunnen gaan,naast alle genoemde factoren, is dat de verslechtering in het paard NU optreedt: in de maanden waarin ook sprake is van de beruchte Seasonal Rise: een verhoging in het bloed van elk paard (ook gezonde) van het cortisolgehalte. Cushingpaarden kunnen deze herhoging niet/onvoldoende reguleren, zoals gezonde paarden dat wel kunnen.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 10:28

JP schreef:
Citaat:
Vind het minstens even raar dat iemand met een antenne boven een paard staat te zwaaien en op basis van 'energie' een diagnose stelt, zoals bij de door jou aanbevolen holist het geval is. En wat ik ook raar vind is dat je een kopietje post van een bijsluiter - zonder kennelijk op de hoogte te zijn van het feit dat de aanbevolen medictie door tienduizenden gebruikt wordt en de levenskwaliteit van de gebruikers met sprongen omhoog gaat. Alleen maar bangmakerij en de behoefte om een puntje te scoren? Ik kan je als 'tegenprestatie' van ieder willekeurig medicijn een bijsluiter sturen met bijwerkingen, zelfs een gemiddeld zware pijnstiller kan je op basis van de bijwerkingen al schrik aanjagen.

Pergolide ga je natuurlijk niet 'zomaar' geven - je kúnt het ook niet 'zomaar' geven. Aanbevolen is ( lees even terug) dat overleg met de arts nodig en gewenst is. Mogelijk dat we er naast zitten maar daarom staat er ook: overleg met je arts! Ik denk dat als de TS constateert dat er opnieuw achteruitgang is bij haar paard, zij in dit geval snel contact moet opnemen met de kliniek (Visdonk) waar Kyana onderzocht is en haar vragen plus de symptomen moet voorleggen. Maarten Boswinkel is een zeer gerespecteerd arts en deskundig op het gebied van inwendige ziekten - als hij argumenten heeft om dit medicijn niet te gaan gebruiken of nog wat anders wil proberen dan heeft hij daar een goede motivatie voor.

JP, 'aanbevolen holist'?? Ik weet niet wie jij bedoelt maar ik bedoel Eric Laarakker = erkend paardendierarts!

Contact opnemen met Visdonk? Dat is toch die kliniek waar ze niet wisten wat het paard had?

Bijwerkingen van medicijnen hoef je me niet toe te sturen. Kun je gewoon op internet vinden.
De post die ik plaats over bijwerkingen is niet raar, het is de realiteit en de waarheid.

Het gaat er om dat de symptomen die het paard van TS heeft nog zo veel andere oorzaken kunnen hebben. Zaak is dus om uit te vinden wat ze heeft en niet een medicijn gaan gebruiken voor iets wat ze mss helemaal niet heeft. Aangezien de reguliere geneeskunde het tot nog toe niet kon vertellen zou een holistische kijk net even iets beter kunnen bepalen wat de oorzaak is.

Tip: google eens op 'lecherantenne' dan kun je zien hoe zo'n ding werkt.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 10:31

singasong schreef:
JP, 'aanbevolen holist'?? Ik weet niet wie jij bedoelt maar ik bedoel Eric Laarakker = erkend paardendierarts!

Goed geraden Singasong - een erkend paardenarts die methodes gebruikt die bij de erkende opleiding als flauwekul beoordeeld worden.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 14:15

Er zijn hier veel mensen met ervaring met Cushing en de wetenschap dat dit toch best wat wisselende klachten geven kan. Gekke is dat ze (we) allemaal wel iets van Cushing denken te herkennen.

Als je toch al nadenkt over dat het mogelijk einde verhaal is.. waarom dan niet bespreken of er gestart mag worden met een lage dosering? Met zo'n lage dosering is de kans op bijwerkingen ook nog is erg klein..

Bijsluiters.. tja, wat kan ik zeggen? Ik heb in de pharmaceutische industrie gewerkt. Als jij meedoet aan een onderzoek voor een nieuw medicijn en in die tijd ontwikkel je een keelontsteking dan komt dit ook als mogelijke bijwerking in de bijsluiter te staan. Zo werkt dit nou eenmaal.
Tuurlijk moet je allert zijn. Maar kijk is in de bijsluiter van een doosje paracetamol of pilletjes tegen wagenziekte?

Anyway, denk niet dat TS veel aan deze discussie heeft. Wil haar ook niet overtuigen het wel te gebruiken, denk alleen aan wat ik zelf zou doen en proberen in haar situatie.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-12 18:26

Ik ga me uit de discussie houden denk ik,zoveel kennis van zaken heb ik niet wat dat betreft. wel schept het duidelijkheid van twee kanten.

Goede nieuws is dat mijn trailer uitgegraven is,lang verhaal.1 nieuwe band eronder en het word makkelijk om dan dagelijks te oefenen.

Verder is mijn dierenarts vanmorgen geweest,die haar idd verslechterd vind.
Hij heeft de mobiliteit in de rug bekeken omdat de bovenlijn zo verminderd is wat je vaak ziet bij rugpatienten/pijnpatienten.
Mobiliteit naar rechts is er niet tot slecht,was ook zeer onprettig voor haar.
Ik heb hem de foto;s gegeven van visdonk die hij gaat bekijken.
Deze week laten we een echo maken van (vergeef mij dat ik de namen vergeet) een gedeelte van de wervelkolom (tussen in,facetgewrichten?) dit gebeurd inwendig.
Hij hoopt aan te kunnen tonen dat er toch echt iets in die rug niet in orde is.
Hij verklaart het wisselend lopen aan dat er vocht (ontsteking) in de wervels zit die een vernauwing veroorzaken waarop zij met tijden zo slecht loopt.
verder liep ze linksvoor kreupel,hij vermoed naar uit verdoven dat dit ook voor rechtsvoor gaat gelden.
Hij heeft gekeken of dit kwam door gevoelige hoeven,dit is niet het geval.
Hij zegt duidelijk een pijn/rugpatient,krijg alleen niet aangetoond waar.Echter als het laatste puzzelstukje valt kan hier gericht op ingegaan worden (door inspuiting bv).Hij zegt dat ik nog niet op moet geven.
Omdat ze door bovenstaande klachten pijn heeft is het noodzaak eerst dit te onderzoeken (ja weer opnieuw/nog steeds).Die dikke buik kon door haar bouw komen,hooi buik,niet gebruiken van buikspieren etc.
eerst de rug,alles stap voor stap en dan verder kijken.
Aankomende week blijven we in gesprek,dus overleg kan dagelijks.
Momenteel krijgt ze twee zakjes euquipalazone per dag en moet juist (onbelast) bewegen,daarom staat ze ook weer buiten.
Ik ga met zijn behandeling mee,in de tussentijd blijf ik hard door oefenen aan het trailerladen zodat er straks meer deuren voor ons open gaan en eventueel een bezoek aan een kliniek/den hoek wat dan ook haalbaar word.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 20:20

Je bent al ruim een jaar verder en je weet eigenlijk nog niets.
Het kan zo veel gemakkelijker om achter de oorzaak te komen, zelfs binnen één consult.

Ik wens jou en je merrie heel veel sterkte!

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 20:48

Ik denk dat deze manier van onderzoeken weinig zoden aan de dijk zet..Vind je haar buik zelf wel in orde dan?

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-12 20:57

Nee,maar ik kan zoveel punten opnoemen die niet in orde zijn.
Morgen wil ik zo en zo nog contact opnemen met Maarten (als hij er is) om met hem te overleggen,liefst zou ik hebben dat deze twee dierenartsen contact met elkaar opnemen.Twee zien vaak meer als 1.
plus dat ik denk dat ze op visdonk verder zijn qua bloedonderzoek (eigen lab).
Mijn dierenarts zit op wandelafstand en heeft de beschikking van een goed echo apparaat.Vandaar deze keuze,dit is haalbaar.
Ik moet nu even roeien met de riemen die ik heb en hoop zo het beste van beide te kunnen gebruiken.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 09:28

gaat ze beter op twee zakjes but?
Jammer dat de da niet verder kijkt.....veel aandoeningen komen namelijk door een hormonale disbalans.
Ik doel in dit geval op cushing.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 09:50

singasong schreef:

Jannepauli schreef:
Goed geraden Singasong - een erkend paardenarts die methodes gebruikt die bij de erkende opleiding als flauwekul beoordeeld worden.

En hoe komt dat? Juist ja, door onbegrip. Ook achter de holistische werkwijze schuilt een hele studie en deze gecombineerd met een studie diergeneeskunde vind ik heel waardevol.
Een regulier DA gaat op basis van uitsluiting te werk bij kreupelheden. Als er iets interns aan de hand is kijkt hij naar de symptomen, doet wellicht bloedonderzoek en vermoedt! dan een oorzaak en het paard krijgt daar medicijnen voor. Het is en blijft symptoombestrijding en als je geluk hebt dan heeft hij (de DA) goed geraden welke ziekte daarbij hoort (ik chargeer een beetje hoor).

TS ik hoop dat je er nu snel achter bent wat het dier mankeert. Dat het pijn heeft is haar goed aan te zien.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 13:49

Ik ben benieuwd wat er uit de echo komen gaat!
Meer dan je best kan je doen TS! Ik geloof absoluut dat jij je best doet!

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-12 19:40

ik heb er zelf voor gekozen met de billen bloot op internet te gaan,bij wijze van.
Ik begrijp heel goed dat er mensen zijn die het anders doen of misschien al eerder een keuze hadden gemaakt om te stoppen.
ik kan me er in vinden dat mensen het niet eens zijn met de weg die we bewandelen,zolang ik zelf het gevoel heb dat ik alles voor haar doe wat in onze macht ligt voel ik me niet schuldig.
Ik ben nog steeds van goede wil,natuurlijk wil ik niet dat ze lijd,maar als een dierenarts die hiervoor geleerd heeft me zegt nog niet op te geven ben ik bereid door te gaan.
Mijn financiele middelen raken ook op,volgende week moet mijn bijna 10 jarige hond voor een echo en met een beetje pech ook voor een beenmergpunctie.Ik heb nog een paard staan herstellende van een knieblessure die eigenlijk opnieuw een echo moet.Alles draait hier gewoon door en mijn bereik is momenteel financieel niet on eindig.
Een echo is een optie die haalbaar is,bij mijn eigen dierenartspraktijk waarbij de afstand en de kosten even te overzien zijn.
verder kan ik niet meer dan nu met haar oefenen aan het trailerladen,waarbij het hopelijk in de toekomst mogelijk is om ze toch eens op een goede kliniek binnenstebuiten te laten keren.
Het is lastig want mensen die eerst achter me stonden (ouders bv) geven het inmiddels ook op.Begrijpelijk,financieel zijn er veel kosten gemaakt en in hun ogen nog zonder resultaat.
Momenteel werken de pijnstillers goed,ze draaft en galopeert korte stukjes wat ze eerder niet deed,hinnikt (babbelt) weer veel net zoals ik haar ken.Wel kreupel en niet goed,maar zolang ze meer gaat bewegen lijkt het mij dat de pijnstillers aanslaan.
Ik ga zo spoedig mogelijk een afspraak voor een echo maken en vanuit daar letterlijk aan de hand van de uitkomst gaan we verder kijken/bespreken.
Zodra de echo achter de rug is zal ik het hier laten weten.

Bedankt nog allemaal voor jullie berichtjes!

sandra3235

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 20:53

TS, ik sta achter je en ik hoop zo dat er een oplossing komt dat hebben jullie beiden verdient....
en de beste stuurlui staan aan wal ;)
Door het open en bloot op internet te zetten ga je idd voor je gevoel met je billen bloot,maar stel dat je ooit,al is het er maar 1 kan helpen door je ervaring...

Ik heb hetzelfde met Desert,(zie onderschrift)daar heb je ook al een keer gereageerd volgens mij?,iedereen had haar waarschijnlijk al in laten slapen,maar gevoel doet ook heel wat en nu ben ik alleen maar blij dat ik naar mijn gevoel heb geluisterd,ja ook wij hebben nu dit jaar zoveel onkosten gemaakt met alle tegenslagen,hadden we een nieuwe kudde voor kunnen kopen,maar toevallig houden we van deze en dat is bij jou hetzelfde..... :j

Het moment dat je voelt dat het wel echt over zou zijn,kan je altijd nog handelen en je kan jezelf nooit iets verwijten meid :(:)
Ik duim!!!!En wens je oprecht al het geluk toe......

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-12 20:59

Wat een lieve reactie,ik lees idd mee in het topic van dessert.Vind het ook zo moedig dat je zo aan het puzzelen en aan het doen bent voor jezelf.Je bent er continu mee bezig,ook al wil je niet.
En zo moedig dat je jouw eigen gevoel volgt.

Tja als je eenmaal je hart verloren hebt,dan al the way toch! Dankjewel!

sandra3235

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 21:18

Ja je krijgt wel eens te maken met dieren waar je het gevoel hebt 10 stappen extra te moeten doen en dan ook nog eens hun belang voor ogen te houden...
en weet je met Desert hebben er nu tig artsen overgebogen,iedereen vindt het interessant,maar niemand weet het precies zeker omdat het zo zeldzaam is en ja dan moet je als baas je eigen paard kennen en je gevoel volgen en erop vertrouwen en als je gevoel zegt tot hier en niet verder er ook naar luisteren...
En dat is Liefde, all the way gaan en mits het niet anders kan er ook uit liefde een waardig einde aan maken,maar ik hoop zowel voor jou als mij dat dat nog heel lang duurt en dat we volgend jaar een nieuw topic hebben,met weten jullie nog....en kijk nu eens ;)
:(:)

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-12 21:25

Dat laatste zou idd heel mooi zijn :j

sandra3235

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 21:32

We gaan er gewoon voor,..deal??? +:)+

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-12 21:39

:j +:)+ Deal! Op een goede afloop,al is het een mooie tijd erbij! :j

matasja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 22:52

Ts staat kyana in de groep of alleen? Ik heb ook een pony met vreselijke trailerangst, ik heb de trailer in de wei gezet in de hoop dat ze eraan zou wennen en ja hoor, binnen een paar dagen ging ze er naartoe om te snuffelen en voetjes op de klep, al een goed begin als je haar eerst in totale paniek weg zag rennen als ik al aan kwam rijden...
Na 4 dagen hooi erin gelegd en brok, en dit heeft ze in de avond stiekum opgegeten dus ze heeft erop gestaan!

Ik ben die dagen erna steeds gaan voeren in de trailer en huppa mevrouw ging er zo op! Nog wel snel eruit als ik eraan kwam lopen, als de dood dat de klep dicht ging, nu loopt ze er met behulp van een longeertouw achter haar billen voor dat extra zetje en vertrouwen er zo op, ze staat er steeds kleine stukjes op nu maar ze is totaal niet meer bang of nat van het zweet.

Zelf laten onderzoeken doet vaak meer als dwang/ respect afdwingen / de leider willen zijn

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-12 23:02

Ze staat in de groep.Hoe heb jij de trailer bevestigd/verstevigd?Blijft niet in balans toch zonder auto ervoor?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 00:20

Ik had hem zo stan, maar dan krijgt de trailer wel een zetje van voren als ze er op gaa, als je al een bang paard hebt, is dat niet aan te raden...

Misschien kan je hem zo zetten dat hij stevig staat, dus geen balans verstoring krijgt...een streep lekkers erin en hooi voor in de trailer leggen...als een een ander paard het op eet is niet erg, jouw paard moet een gevoel van veiligheid krijgen en ze kijken daarin naar elkaar. Als dat andere paard steeds met rust en vertrouwen van de trailer eet en weg stapt, krijgt ze vertrouwen