Maagzweer, Ervaringen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

koetjeboe

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 15:09

Ja twee dingen of eerst endoscopie a 200 euro. En aan de hand daarvan behandelen of eerst week gastroguard of hoe dat spul heet. Kijken hoe ze reageerd. Reageerd ze er positief op dan nog twee weken door gaan.

lisanne112

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 15:17

pfff ik word er moedeloos van.
Paard vertoonde 1,5 maand terug levensgevaarlijk gedrag. (tijdens rijden)
Naar de kliniek geweest, hier kwam uit dat hij een maagzweer zou hebben. ( zonder scopie)
na 3 weken gastrogard knapte hij op en is hij voor 3 weken op de ekygard gegaan. Hierna ben ik er weer op gegaan wat precies 2 dagen goed ging. Daarna had ik weer een levensgevaarlijk paard.. Nu staat hij weer op gastrogard. Nu was het advies van de dierenarts om op de 4e dag hem is aan de longeerlijn te doen en er op te gaan om te kijken of hij nu weer dat rare gedrag vertoond. en jahoor weer vertoont hij dat vreselijke gedrag.
Nu toch maar naar de kliniek om een maagzweer uit te sluiten dmv een scopie... en een eventueel aanvullend onderzoek voor nek/rug ect.

@ koetjeboe : Mijn advies is eerst een endoscopie laten doen. ik heb er echt spijt van dat ik dat niet gelijk heb laten doen. ik ben nu 4 dozen gastrogard verder ( a 800 eu) en weet nu nog steeds niets.
of 1 doos gastrogard proberen om te kijken of je resultaat ziet..

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 15:20

Lisanne, ik zou dit niet te hard zeggen door direct een scopie te laten doen. Een scopie geeft een paard ontzettend veel stress en kan ook inwendig organen beschadigen.
Ik heb namelijk een merrie en hier is een scopie gewoonweg niet mogelijk.

Waarom heb je 4 dozen gastroguard zolang doorgevoerd? Je zou na 1 week al verschil moeten zien als het paar echt maagzweren heeft.

@Koetjeboe: Ik zou aanraden om dan een week gastroguard te proberen(als je dit hoge bedrag er voor over hebt) en anders 2-3 weken op abler omeprazole om te kijken of er verbetering is.

Ik ben echt geen voorstander van een scopie.

Niello

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 20:41

Hallo, er is sinds een paar maanden een alternatief voor Gastrogard op de markt.
Dit heet Pepticure en is te verkrijgen bij www.dierapotheker.nl. Het is ook een goedgekeurd middel.
Deze spuiten zijn geschikt voor 700 kg i.p.v. 575 kg (Gastrogard) en ze zijn nog iets goedkoper ook.
Scheelt toch weer een paar euro....

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 20:07

[quote="lisanne112"]pfff ik word er moedeloos van.
Paard vertoonde 1,5 maand terug levensgevaarlijk gedrag. (tijdens rijden)
Naar de kliniek geweest, hier kwam uit dat hij een maagzweer zou hebben. ( zonder scopie)
na 3 weken gastrogard knapte hij op en is hij voor 3 weken op de ekygard gegaan. Hierna ben ik er weer op gegaan wat precies 2 dagen goed ging. Daarna had ik weer een levensgevaarlijk paard.. Nu staat hij weer op gastrogard. Nu was het advies van de dierenarts om op de 4e dag hem is aan de longeerlijn te doen en er op te gaan om te kijken of hij nu weer dat rare gedrag vertoond. en jahoor weer vertoont hij dat vreselijke gedrag.
Nu toch maar naar de kliniek om een maagzweer uit te sluiten dmv een scopie... en een eventueel aanvullend onderzoek voor nek/rug ect.

Bij mijn paard kwam uit de scopie niet dat hij maagzweren had. Maar sinds hij omeprazole van Abler krijgt kan ik hem wel berijden en daarvoor was hij ook levensgevaarlijk (kennelijk dus van de maagpijn). Ofwel, met een scopie kunnen ze ook niet alles zien, zeker niet bij de overgang van de maag naar de darmen. Ekygard helpt niet, maar dat heb ik al vaker in dit forum geschreven :(

lisanne112

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 00:19

Dankjewel voor het advies.
@steffiy : ik heb hem zolang gastrogard gegeven op advies van mijn dierenarts.
Ik weet me op het moment geen raad meer en hij geeft duidelijk pijn aan. Dit is de reden waarom ik hem toch een scopie wil laten ondergaan.. Om toch te bekijken wat er eventueel wel of niet in de maag speelt. De dierenarts gaf ook al aan dat 4weken gastrogard ook echt wel veel is en je dan echt verbetering moet zien. Maar dit is dus niet het geval..
Hij loopt verder over zijn benen prima ook heeft een stalgenoot buigproeven gedaan en daar was ook niks uitgekomen. Hij eet prima. Tandenknast wel en heel opvallend is dat hij veel de beweging maakt van " teugels uit je handen trekken " en extreem stijgeren/bokken/ rennen onder het zadel. Het is dus een raadsel..

@henshem: oké, dat hou ik even in mijn achterhoofd. Dankjewel.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 21:15

4wkn GG op volledige dosis ? want in diverse studies wordt 6wkn volledige dosis + afbouwen aangeraden. Als het een maagzweer is dan zou je sowieso met een week of 2 wel verbetering moeten zien, maar terugval kan snel gebeuren en volledig herstel pas na op zijn minst 4-6 wkn.

Gezien de klachten zou ik wellicht eerder (ipv scopie) dit geld aan röntgenfoto's van de nek en rug spenderen.

veel sterkte !

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 08:48

lisanne112 schreef:
Hij loopt verder over zijn benen prima ook heeft een stalgenoot buigproeven gedaan en daar was ook niks uitgekomen. Hij eet prima. Tandenknast wel en heel opvallend is dat hij veel de beweging maakt van " teugels uit je handen trekken " en extreem stijgeren/bokken/ rennen onder het zadel. Het is dus een raadsel..

Als 4 weken Gastrogard geen verbetering geeft, dan is er iets anders aan de hand.
Ik zou ook m'n geld spenderen aan röntgenfoto's en scans van de hals en rug. Grote kans dat je dan een heel stuk wijzer bent.
Is daar niets op te vinden, dan zeg ik: past het zadel? ;)
Maar ook: goede tandarts bij gehad?
Hoe staat hij op z'n voeten?

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 08:53

volgens mij schrijft Lisanne 112 dat er wel verbetering was van de Gastrogard maar is zij er na 4 weken mee gestopt, overgegaan op de Ekygard en toen was het gevaarlijke gedrag weer terug. De Gastrogard heeft dus wel degelijk geholpen. Ik zou toch zeker willen weten dat het niet in de maag/darmen zit, voor dat er foto's ed van rug en hals worden gemaakt. Ik heb dat ook gedaan toen nog onduidelijk was wat er speelde. Conclusie kissing spines en inspuiten en vele euro's verder. Dat was echter niet de oplossing. Van de kissing spines heeft hij helemaal geen last op het niveau dat wij rijden en als het al eens niet goed met hem gaat, is het steeds zijn maag.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 09:08

Ja, maar als ik het bericht goed begrijp, heeft ze hem tijdens de behandeling niet gereden.
En toen ze opnieuw met Gastrogard ging behandelen en na een paar dagen wel weer aan de longeerlijn, was hij weer gevaarlijk.
Dan komt het gedrag dus niet uit de maag.

Overigens werken rug en maag twee kanten op. De meeste paarden die ik ken met maagproblemen, hebben ook rugproblemen. Beetje een kip/ei verhaal. Als je de maag behandeld, hebben ze in ieder geval geen directe pijn bij bewegen en dan kan de rug losser worden.

lisanne112

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 11:47

Klopt, de gastrogard heeft hij 4 weken gehad. Toen overgegaan op ekygard en na 2 weken erop gestapt om te kijken hoe het ging. 2 dagen ging het goed en de 3 e dag was het gevaarlijke gedrag terug. Gelijk weer gestart met gastrogard op advies van de dierenarts. Na 4 dagen moest ik hem aan de longeerlijn doen om zijn gedrag te bekijken. Nog steeds geen verschil. Ook gister na 7 dagen gastrogard nog geen verschil. Dit in overleg met de dierenarts. Heb nu met verschillende dierenartsen gesproken. De een zegt doorbehandelen met gastrogard. De ander vind het vreemd dat het paard nu geen enkele reactie geeft na een week gastrogard. De zadelmaker is langs geweest, tandarts en hoefsmit ook. Nu toch besloten om a.s maandag hem te onderzoeken op rug/nek/benen ect en dit evt op de foto te zetten. Om uit te sluiten dat de pijn niet daar vandaan komt. We kunnen natuurlijk ook fout zitten en het kan natuurlijk toch een maagzweer zijn. Maar de da vind dit vreemd omdat hij nu aan zijn 5 e kuur gastrogard zit. Snappen jullie het nog ? Het is mij een raadsel..

@aimee : heb hem tijdens de behandeling volledige rust gegeven.

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 11:51

Ja ik zou het ook verder zoeken, het lijkt mij dat hij met deze behandeling al vooruitgang moet tonen met GG etc.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 12:00

Goed dat je een afspraak hebt gemaakt voor verder onderzoek +:)+

lisanne112

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 15:16

Ja ik wil gewoon weten wat er aan de hand is.. Ben onderhand veel geld en tijd verder en het probleem is nog niet verholpen .. Word vervolgd.

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 15:18

We zijn benieuwd wat de kliniek gaat zeggen!

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 15:27

Succes!

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 17:55

GG of abler moet je wel afbouwen, is dat ook gedaan ? anders kan het zelfs maagzweren veroorzaken.

lisanne112

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 11:11

@mist: ja die is afgebouwd..

donutst

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 13:37

Iemand enig idee waar ik de gastricomp van phytonics kan kopen, vind dit enkel online.

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 15:48

Kan geloof ik alleen online.

Petraburg24

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 18:34

SteffiiY schreef:
Lisanne, ik zou dit niet te hard zeggen door direct een scopie te laten doen. Een scopie geeft een paard ontzettend veel stress en kan ook inwendig organen beschadigen.
Ik heb namelijk een merrie en hier is een scopie gewoonweg niet mogelijk.

Waarom heb je 4 dozen gastroguard zolang doorgevoerd? Je zou na 1 week al verschil moeten zien als het paar echt maagzweren heeft.

@Koetjeboe: Ik zou aanraden om dan een week gastroguard te proberen(als je dit hoge bedrag er voor over hebt) en anders 2-3 weken op abler omeprazole om te kijken of er verbetering is.

Ik ben echt geen voorstander van een scopie.

Ga naar www.abler.com en bestel daar omeprazol... Kost 113€ ipv 318€ voor gastrogard hier!!!! En na een week zou je verschil moeten merken!

Kim90

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 22:45

Ook ik kom via de zoekmachine hier terecht, inmiddels abprazole besteld bij abler.
Mijn pony geeuwt en knarst dan even, buigt moeilijk in met rijden en eet zijn hooi slecht. Ondanks dat hij altijd ruim hooi heeft gehad en lucerne bij zijn brok heeft, heeft hij dus toch last van een zweer vrees ik.
De laatste dagen eet hij allemaal zand uit de paddock incl diarree, en heb dus ook psyllium bij agradi besteld... hij kan dus even niet in de paddock helaas ivm koliekgevaar en hoop ik zo snel mogelijk met abprazole te kunnen startten.. maaar nu die leuke levertijd :(

Is er iemand met wat zakjes over? om die tijd te overbruggen? Ik zag namelijk wat meer vraag en aanbod hier tussen staan :o

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 22:55

Ja ik heb wel wat zakjes over, maar ik weet niet welke variant abler je nu hebt besteld? Zijn namelijk 2 soorten in omgang.

Kim90

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 23:09

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 23:12

Ja die heb ik nog wel liggen, hoeveel zou je er nodig hebben? Wil niet teveel van mijn vooraadje uit handen geven :=