[INFO] hoestende paarden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Centraal topic over hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 09:31

Lastig he.
Enige wat bij mij veranderd is is dat mijn pony nu te dik wordt en met graaskorf staat.
Je zou het eigenlijk eens een tijdje moeten kunnen testen,maar snap dat bij jou in de omgeving waarschijnlijk wat lastig is.
En een HIT stal dan..?

Eliana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 09:32

Mijn pony heeft vorig jaar scopie gehad, daaruit bleek dat zijn luchtpijp te plat is, en dat hij daarom hoest, Pony staat 24/7 buiten, heeft meestal een opstartkuchje met aandraven, dat is het. Merk nu wel dat het stoffiger is, pony lijkt meer te gaan hoesten..
Ik ben ook bij Visdonk geweest, aardige mensen, en helpen je goed en nemen ook echt de tijd voor je. Prijs viel mij ook mee, weet niet meer excact hoe veel het was, volgens mij rond de 400 met medicatie erbij

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 19:42

Anoniem schreef:
Lastig he.
Enige wat bij mij veranderd is is dat mijn pony nu te dik wordt en met graaskorf staat.
Je zou het eigenlijk eens een tijdje moeten kunnen testen,maar snap dat bij jou in de omgeving waarschijnlijk wat lastig is.
En een HIT stal dan..?

De hit aktief die vlakbij zit kan ik niet betalen helaas. Ik overweeg richting arnhem of renkum te gaan. Maar heb HET nog niet echt gevonden.

Eva_Arno

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 23:05

Mijn paard heeft hier 2 jaar geleden ook last van gehad en zonder het advies - eigenlijk second opinion- van mijn paardenarts, zou ik een paard hebben wat niet meer te gebruiken zou zijn als sportpaard.

Mijn paard hoestte, had flinke geel/groene afscheiding/snot uit haar neus en stond te pompen in haar flanken naar lucht.
Dierenarts gebeld, bleek volgens hem een virusje te zijn. Gestart met ventipulmin en ik kon gewoon doorrijden. Volgende dag gereden, paard stond na 1 rondje al te hijgen, te proesten en te hoesten. Besloten om haar toch maar te laten staan. Na de ventipulmin kuur ging het iet wat beter. 2 weken later, precies hetzelfde verhaal. Toenmalige dierenarts schreef nog een keer ventipulmin voor en nogmaals, ik kon gewoon rijden. Weer geprobeerd te rijden, weer hetzelfde verhaal.
Dierenarts opgebeld op vrijdagavond. Nee, hij kwam nou niet meer langs, maandag pas weer. Ik geëist dat er nog een vee arts zou komen. Komt er een ''gezelligheids-dieren arts'' langs. Die had volgens mij nog nooit een paard gezien. Weer ventipulmin gestart.
Nou werk ik in de zorg, niet dat er veel linken gelegd kunnen worden tussen mens en dierenzorg, maar toch. Ik weet hoe dat kan gaan met die artsen. Ik was het zat. Inmiddels al 3-4 weken aan het sukkelen en mijn paard werd zieker en zieker.
Een andere -betere- paardenarts laten komen. Hij was verontwaardigd dat er niet eens met een scopie in de longen van mijn paard gekeken was?! Want als je niet weet wat er in de longen gaan de is, kun je ook geen behandeling starten. Hij gekeken en een monster genomen om het micro-organisme vast te kunnen stellen om daar weer een specifiek antibioticum op te kunnen starten. En wat bleek daaruit: luchtwegen en longen compleet ontstoken, bronchitis. ''Reken er maar op dat je het komende half jaar niet aan het rijden komt met dit paard''. En zo geschiedde. Een zware antibiotica kuur gestart, met het advies ab-so-luut niet te rijden. Ook niet even proberen, niet even stappen/longeren, nee niks. 24/7 naar buiten, hooi zeik nat maken (in een ton met water een hele dag laten weken) en ammoniak en schimmels uit de weg gaan. 2 maanden later (kuur duurde overigens niet 2 maanden lang geloof ik, maar wel rust en weidegang etc) kwam de arts weer. Nogmaals gekeken met een scopie. Longen waren verbeterd, maar nog niet goed. ''Beleid continueren''. Weer even een antibiotica stootkuur gegeven. 2 maanden later, zelfde liedje. Ging de goede kant op, maar wel nog even geduld hebben. Weer 2 maanden later eindelijk het verlossende antwoord dat ze beter was en dat ik weer heel rustig aan kon gaan beginnen met haar aan het werk zetten. Het heeft nog zeker een jaar geduurd eer we op oud niveau terug waren. Ik merkte constant in de training dat haar longen een enorme klap gehad hebben. Ze zit nu weer op een goede conditie.
Ze staat nu nog, op de wintermaanden na, 24/7 buiten. Het hooi maken we dagelijks zeik en zeik nat. We waren aan de hele behandeling wel een bedrag met 3 nulletjes kwijt.

Dus mijn advies is, voorkom schimmels/ammoniak/ en stof. Niet rijden als je paard hoest, niet eens proberen. Een paardenarts laten komen en hem in de longen laten kijken wat er gaande is. Een mens wordt wel eens zomaar verkouden, bij een paard liggen de longen een stuk dieper en wanneer daar een ontsteking ontstaat ben je eigenlijk al te laat. Een monster af laten nemen en daarop een antibioticum te laten starten. Kost een dot geld, maar een nieuw paard kopen omdat de oude ongeschikt is voor de sport is nog veel duurder.

Ik hoop dat mijn verhaal voor sommige een eye opener is om niet te lang aan te sukkelen met een hoestend paard.

Sardis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 17:34

Mijn Shetlander hoest sinds deze maand soms tijdens het werken.
Hij heeft geen koorts en ook geen snotneus.
Ik zou niet weten wat het kan zijn, misschien stofallergie of bronchitis of ligt het gewoon het weer?

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 23:09

In de gaten houden en als het niet overgaat de dierenarts erbij.

Nog een vraagje. Mijn paard krijgt nu voordroog vanwege zijn luchtwegen, maar mag daar veel minder van i.v.m. Voedingswaarde.
Stro bijvoeren is waarschijnlijk geen optie voor een paard met luchtwegproblemen? Ik ben nl. Bang dat hij zich nu behoorlijk verveeld op stal omdat zijn porties veel sneller op zijn.
Hij staat op vlas als bodembedekking

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 23:21

Nee, geen stro geven hoor! Daar zitten ook schimmelsporen in.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 00:55

stro is idd echt een grote afrader.

Vuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 15:28

Ik ben aan het kijken naar alternatieve geneeswijzen om mijn pony in ieder geval beter te krijgen dan hij nu is. Iemand hier ervaring mee?

Calente

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 19:30

Hallo allemaal,
Ik ben benieuwd naar jullie mening over mijn verhaal.

Mijn merrie is begin oktober vorig jaar begonnen met hoesten. De oorzaak was het kuil, dat hebben we toen in emmers water gezet zodat ze nat kuil at. Daarmee ging het hoesten/proesten weg.
dit heeft ze afgelopen tijd weer een keer gehad.
Nu heeft ze een weekje stilgestaan vanwege wat vocht bij haar voorbeen. Ze is hierdoor onwijs aangekomen. (ze gaat nu waarschijnlijk maar halve dagen op het land)
Nou ging ik haar net op stal zetten en moest ik even wachten, dus zat ik bij haar in de stal. Ze was stro aan het eten en ze begon te hoesten/proesten zoals ze al 2x heeft gehad toen het kuil niet goed was.

Ik denk er nu aan om haar op zaagsel te zetten, ook omdat ze zich helemaal vol vreet met stro ondanks een hele dag op het land.

Ik ben benieuwd naar jullie mening en of jullie haar ook op zaagsel zouden zetten.

Grtjes

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 19:55

Calente schreef:
Hallo allemaal,
Ik ben benieuwd naar jullie mening over mijn verhaal.

Mijn merrie is begin oktober vorig jaar begonnen met hoesten. De oorzaak was het kuil, dat hebben we toen in emmers water gezet zodat ze nat kuil at. Daarmee ging het hoesten/proesten weg.
dit heeft ze afgelopen tijd weer een keer gehad.
Nu heeft ze een weekje stilgestaan vanwege wat vocht bij haar voorbeen. Ze is hierdoor onwijs aangekomen. (ze gaat nu waarschijnlijk maar halve dagen op het land)
Nou ging ik haar net op stal zetten en moest ik even wachten, dus zat ik bij haar in de stal. Ze was stro aan het eten en ze begon te hoesten/proesten zoals ze al 2x heeft gehad toen het kuil niet goed was.

Ik denk er nu aan om haar op zaagsel te zetten, ook omdat ze zich helemaal vol vreet met stro ondanks een hele dag op het land.

Ik ben benieuwd naar jullie mening en of jullie haar ook op zaagsel zouden zetten.

Grtjes

Hoest je merrie ook tijdens het werk?

Jammer dat ze zo reageert op het stro. Want in stro zit weinig energie en is prima ruwvoer.
Als ze op zaagsel komt en ze kan maar een halve dag op het land, dan gaat ze zich waarschijnlijk erg vervelen. Kan ze in de paddock? Heb je de mogelijkheid van een slowfeeder?

Calente

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 20:02

Nee, tijdens het werk hoest ze helemaal niet.
Helaas gaat dat niet. Ze zou dan eventueel 's ochtends in de stapmolen kunnen en 's middags op het land, dan zal ze maar in totaal een uurtje of 2/3 op stal. Ze kan dan gewoon haar kuil opeten. 's Nachts kan ze dan wel via een hooinet kuil krijgen.

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 20:11

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 20:13

ach wat klote Bertine.

Met mijn hoester goed.
Ik denk wel dat zijn longen permanent wat schade hebben,hij is niet meer zo in goede conditie als hij altijd was, sneller buiten adem.
Maar geen hoest meer,goddank.

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 20:19

Iedere kuch voel ik in mijn maag nu...
Ik sta op een wachtlijst waar hij 24/7 naar buiten kan. Volgens toekomstig stalgenoot komt er eerdaags wat vrij...maar het duurt zo lang. |( en dan nog de vraag of het wel gaat helpen.
Zou het zinvol zijn om nog een ventipulminkuur te doen? Hij krijgt nu wel sputolysin van me en ondersteuning in verschillende kruiden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 20:27

Hou hoop hoor, ookal herken ik dat moedeloze gevoel.
Bij de mijne heeft het echt geholpen, al denk ik wel dat hij altijd gevoelig zal blijven.
Maar je bent al zolang bezig.

Ik weet niet of nog een keer ventipulmin zin heeft. Het is best een pittig middel hoor.
Bij de mijne hielp het ook niet meer evenals de predisolon.
Sputolysin zou slijmoplossend zijn...kruiden kan ook...misschien foenegriek?
Al zou dat de prikkel misschien dempen,is ook niet goed.

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 20:30

Hij heeft op zich wel goed gereageerd op de laatste pretnisolonkuur. Geen kuch meer gehoord toen. Hij is weer gaan hoesten nadat de ventipulminkuur op was. Maar ind het inderdaad heftige middelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 20:33

Ja, dat ken ik. Zolang je er pretnison ingooit,gaat het wel.
Toen ik stopte kwam de hoest en vooral de snelle pompende ademhaling terug.

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 20:47

Laura_MB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 10:57

hallo :)

de dierenarts is over een paar maanden geweest in de lente omdat mijn paard heel erg hoeste, zowel stilstaand als tijdens het rijden.
ze onderzocht haar en zei dat ze niet tegen stof kan dat in hooi zit.
we hebben haar hooi sindsdien altijd nat gemaakt en ze staat op vlas.
ze heeft me een kuur ventipulmin gegeven en het hoesten was zo goed als over.

2 weken na de kuur gingen alle paarden naar buiten 7/7 omdat het lente was.
nu, het gras is kort gegeten en de staleigenaar voert hooi bij op de weide, het hoesten is nu weer enorm erg geworden door het hooi. ik neem ze veel mee op wandeling om even in de frisse lucht te zijn.

ik heb de staleigenaar gevraagt om het hooi nat te maken maar dit wil hij niet doen omdat dit te veel werk is aangezien ze met meer dan 10 op de weide staan.

soms als het hoesten heel erg is haal ik 'r binnen en geef ik haar muesli met 1pompje ventipulmin en knoflookpoeder en elke dag ga ik met r gaan wandelen.

deze winter ga ik vragen of hij voor mij voordroog hooi kan bestellen, maar ze staan met 10 paarden binnen in nieuwe stallen en slechts 2 paarden staan op vlas en zullen voordroog krijgen (staan wel naastelkaar)..

nuja dacht ik erover om fenegriek te gaan kopen omdat elke keer een kuur ventipulmin een heel dure grap gaat worden en het de luchtwegen ondersteund?.
wat zou ik kunnen doen om het probleem van hooi bijvoeren op de weide te verbeteren? hij heeft aar 2 grote weiden, en de grote waar ze nu staan is in 2 gedeeld (pony's en paarden) omdat er soms gevechten tussen mijn pony (dominante merrie) en een paard onstaan. en de andere grote weide is nu aan het ''rusten''.

bedankt en sorry voor de lange/ingewikkelde uitleg. :D

de dierenarts komt trouwens volgende week terug langs voor hun inentingen en ontworming.

groetjes

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 17:12

Ja,lastig.
Ik ben ook echt al heel lang aan het modderen en heb nu besloten van stal weg te gaan. Een paard met een stofallergie kan denk ik het beste helemaal niet meer op stal staan.
Maar zorg in ieder geval voor natgemaakt hooi of voordroog. Vraag of ze niet vegen op stal als de paarden er staan en ondersteun de weerstand van je paard met kruiden of echinea.

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 09:07

Update:
Ik trof Dub gisteravond heftig hoestend aan. Zo erg dat ik onmiddelijk de da heb laten komen.
Hij heeft injecties gehad voor verlichting en de da wil opnieuw een kuur met pretnisolon en ventipulmin starten om de boel op te schonen, na een paar weken een scopie om te kijken of de troep er uit is.
Ik heb mijn paard beloofd dat hij nooit meer op stal komt. Vannacht heeft hij gelukkig buiten kunnen staan. Wat ik alleen een beetje eng vind nu is dat hij straks 24/7 op het gras komt te staan in combi met pretnisolon i.v.m hoefbevangenheid. Natuurlijk stop ik met de kuur zodra dat kan. Volgens de da hoef ik me geen zorgen te maken.
Maar hierbij dan nogmaals een keer mijn oproep.
http://www.bokt.nl/markt/ad/171829/schu ... uin-van-15
Mocht iemand iets weten?

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 20:51

ik heb last van een minimale hoester.

toch ben ik opzoek naar tips.

Miijn haflinger heeft denk zo 6,5 jaar geleden keer last gehad van hoesten. Dit kwam door slechte ventilatie in de stallen en elke dag een plak stro in zijn stallen werdt gegooid. einde van de winter ging hij hoesten. Daarna dierenarts bij gehaald. Daarna geen problemen meer gehad.
Sinds 2 jaar gelden verhuisde ik na een stalling met vlas. Door de vlas begon hij weer te hoesten. (alleen met aandraven met rijden). toen over gegaan op zaagsel en dat ging al vele malen beter. Hem ook een tijdje fenegriek gegeven. maar dat vond meneer niet lekker dus liet hij zijn eten staan.

De hele winter heeft hij last gehad van 2 a 3 keer hoesten tijdens het aandraven. (alleen onder het zadel). Deze zomer ging het een tijdje goed,aangezien hij ook meer buiten staat. Maar nu begint hij weer, het is echt 1 a 2x en ook echt alleen met aandraven onder het zadel. Met longeren heeft hij nergens last van, en ook niet snel buiten adem e.d

Ook hebben verschillende dierenarts na gekeken en allemaal zeiden ze van dat, het in zijn voorste luchtwegen zat en niks ernstig is. Dat t ook gewoon door de stof in de bak kan komen.

Maar ik hou totaal niet van dat hoesten... De bakken zijn helemaal niet stoffig, en ik heb op andere stalling gestaan waar de bakken nog stoffiger waren.

Nu ga ik weer verhuizen en dan komt mijn hafje ook in de winter 2 uur extra na buiten. Maar toch vroeg ik me af bestaat er iets (liefst homeopathisch of natuurlijks) wat dit kan verhelpen?

Kaspar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 00:04

Bij mijn paard is recent ook de diagnose copd gestelt.
Hij staat nu op astma medicatie via een puffer, en dit verlicht hem wel iets. Maar hij blijft wel regelmatig slijm ophoesten en kortademig. Ik heb hem dus uit het werk gehaalt.
Hij staat 24/7 buiten met een inloopstal zonder deken.
Nu vroeg ik mij dus af of het raadzaam is hem van de winter onder een deken te houden? Het lijkt mij dat het niet bevordelijk is als hij een koudje oploopt.
Wat denken jullie wat wijs is?

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 08:47

Beste kaspar,
Ik zou de natuur niet in de weg zitten en zou geen dekens gebruiken, daarmee verstoor je zijn eigen mechanisme om zich warm te houden. 24/7 buiten met schuilstal is prima toch. Als je maar zorgt voor voldoende ruwvoer.