[INFO] Insulineresistentie

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 17:03

Ninx schreef:
Ik zit hier op 4,5 kilo hooi pp pd... Dat zullen ook zo'n 6 tot 8 plakken zijn...

een normale baal hooi weegt ong 18kg en wij hebben daar zo`n 7 a 8 plakken in zitten :j

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 17:14

mirgino schreef:
Ninx schreef:
Ik zit hier op 4,5 kilo hooi pp pd... Dat zullen ook zo'n 6 tot 8 plakken zijn...

een normale baal hooi weegt ong 18kg en wij hebben daar zo`n 7 a 8 plakken in zitten :j

Ik weeg het elke dag in het hooinet, met zo'n 'unster'... hangweegschaal.... en geef dan voor 2 paarden tussen de 8 en 9 kilo per dag..... Dus 4,5 per paard....
En ze staan op kort land...

mirgino

Re: Centraal: Insulineresistentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 17:17

dan geef je nog best veel
mijn paard staat ook op een wat schrale wei van 8 tot 1930 en krijg voor hij de wei opgaat een plukje en als hij de wei afkomt voor de nacht misschien zo`n 3 kg
en dan 500 gr krachtvoer in 2x verdeeld
en hij is nog aan de zware kant.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 17:27

Zit ook veel nogal 'stro-achtig' hooi tussen... overjarig, uitgebloeid en zeer grof... ik mix dat met fijner hooi.
Op het land staat niet erg veel meer.
Krachtvoer geef ik niet, alleen grasmix met vitaminesuppl + Glucobalance.

Wellicht wat veel.... maar vorige week had mijn merrie zandkoliek, door het zoeken in de het zand/ graven in de grond naar worteltjes... :-(
Dus liever iets meer hooi, dan weer zandkoliek... ik ben me wild geschrokken.....

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 10:24

Hier zijn we aan het proberen met minder hooi. ( ben nog steeds op zoek naar graszaadhooi want dat was toch het meest ideale :-) )

Ik denk erover de glucobalance te gaan geven.ik lees redelijk veel positieve ervaringen.
Hoe lang mag je dit geven? Moet er een pauze ingelast worden tussendoor en hoe geven jullie het?

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 11:49

Timokyana, geef eerst maar eens 1 pot en kijk hoe je paard er op reageerd.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 12:04

dat snap ik,zou onzin zijn om gelijk meerdere potten in te slaan natuurlijk ;-)
Maar 1 pot mag dus helemaal opgevoerd worden zonder tussenpoze?

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 13:45

timokyana schreef:
dat snap ik,zou onzin zijn om gelijk meerdere potten in te slaan natuurlijk ;-)
Maar 1 pot mag dus helemaal opgevoerd worden zonder tussenpoze?

Ik heb een keer 2 potten achter elkaar gevoerd. Maar er is toen wel voor mijn paard uitgetest of hij het nodig had.
Ben nu ook weer met een pot bezig en die gaat helemaal op, wel in combi met o.a. Detox.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 14:16

als ik kijk op de site van NML health dan wordt daar aangeraden de Glucobalance niet zomaar te voeren maar eerst je paard te laten testen door DA. hoe noodzakelijk is dat eigenlijk? aangezien het toch een supplement betreft?

onze paarden worden a.s. vrijdag getest (bloedonderzoek), ben erg benieuwd wat daaruit komt.
met mijn ponies gaat het erg goed, de haflinger is nog steeds extreem schuurderig voor haar doen. bij mijn ponies heb ik de indruk dat hun 'vetzakjes' rond koker/ uier minder worden. ze krijgen nu samen twee plakken hooi per dag (dus ieder ongeveer een plak, plak weegt zo'n 2 kilo, ponies wegen 180 en 260 kilo, grootste pony eet wel meer ervan dan de kleinere omdat hij oh zo gevaarlijk is..)

ik heb een hooivoersysteem gemaakt voor ze waardoor ze úren bezig zijn met één plakje hooi. gisteren heb ik ze om half twee zo'n 1/2 tot 3/4 plak erin gedaan en om half 8 was dat nog lang niet op.
het systeem moet nog wel afgewerkt worden, het werkt als een trein en lijkt onverwoestbaar, op slijtage na. door het schrapen met de tanden slijt het rubber nogal.

het ding bestaat uit een plastic speciekuip met daarin een ring vastgemaakt aan de binnenkant bovenaan. daarin leg ik een halve bol van rubbermat met gaten erin (denk graaskorf maar dan meer gaten natuurlijk). in die halve bol zit ook een plastic ring, iets kleiner dan de andere ring maar wel zo groot dat ie vastloopt daartegen. op die manier kan de halve bol wel helemaal naar de bodem (rubber is erg soepel), maar niet uit de bak getrokken worden.

pluspunt: ze kunnen het hele ding optillen als ze een plukje hooi eruit willen trekken, waardoor ze ook een boel extra bewegen. als Flicka het ding te pakken heeft zet ze 't op een lopen waarna Zneddie de achtervolging moet inzetten om het terug te krijgen, ideaal!

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 15:15

Dat vraagt om een foto......(halve bol, plastic ring??????????)!

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 18:00

Ik ben ook wel nieuwsgierig naar die slowfeeder.

Overigens wil mijn dierenarts niet testen, hij zegt het zo al te kunnen zien.
We zijn ook al een tijdje bezig en het lijkt of niets helpt,vandaar de stap naar glucobalance die wij als advies kregen van meerdere mensen.

crazyshar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 18:34

merrieveulen schreef:
als ik kijk op de site van NML health dan wordt daar aangeraden de Glucobalance niet zomaar te voeren maar eerst je paard te laten testen door DA. hoe noodzakelijk is dat eigenlijk? aangezien het toch een supplement betreft?

onze paarden worden a.s. vrijdag getest (bloedonderzoek), ben erg benieuwd wat daaruit komt.
met mijn ponies gaat het erg goed, de haflinger is nog steeds extreem schuurderig voor haar doen. bij mijn ponies heb ik de indruk dat hun 'vetzakjes' rond koker/ uier minder worden. ze krijgen nu samen twee plakken hooi per dag (dus ieder ongeveer een plak, plak weegt zo'n 2 kilo, ponies wegen 180 en 260 kilo, grootste pony eet wel meer ervan dan de kleinere omdat hij oh zo gevaarlijk is..)

ik heb een hooivoersysteem gemaakt voor ze waardoor ze úren bezig zijn met één plakje hooi. gisteren heb ik ze om half twee zo'n 1/2 tot 3/4 plak erin gedaan en om half 8 was dat nog lang niet op.
het systeem moet nog wel afgewerkt worden, het werkt als een trein en lijkt onverwoestbaar, op slijtage na. door het schrapen met de tanden slijt het rubber nogal.

het ding bestaat uit een plastic speciekuip met daarin een ring vastgemaakt aan de binnenkant bovenaan. daarin leg ik een halve bol van rubbermat met gaten erin (denk graaskorf maar dan meer gaten natuurlijk). in die halve bol zit ook een plastic ring, iets kleiner dan de andere ring maar wel zo groot dat ie vastloopt daartegen. op die manier kan de halve bol wel helemaal naar de bodem (rubber is erg soepel), maar niet uit de bak getrokken worden.

pluspunt: ze kunnen het hele ding optillen als ze een plukje hooi eruit willen trekken, waardoor ze ook een boel extra bewegen. als Flicka het ding te pakken heeft zet ze 't op een lopen waarna Zneddie de achtervolging moet inzetten om het terug te krijgen, ideaal!

ik ben er ook heel benieuwd naar, graag een foto, of als je een beetje in de buurt woont, of we een keer mogen komen kijken?

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 20:26

iemand die een goede therapeut kan aanbevelen omgeving Noord Brabant die aan huis komt?
(mag via pb)

crazyshar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 16:22

wat ik me nog afvroeg en waar ik best wel mee in mijn maag zit,
iedereen zegt: bewegen.
maar niemand zegt welke bewegingen goed zijn om die moeilijke zones weg te krijgen.
zoals de pockets, aangezien hij daar het meeste last van heeft met zadels, voor de rest zou hij best een zadel kunnen passen, alleen zitten die pockets op de schouders er overduidelijk op.

dus nu mijn vraag: welke oefeningen zijn speciefiek goed voor de pockets en bovenlijn te laten vermageren en vetverbranden.

wat we nu doen 3-4x per week afwisselend: lange teugel, longeren, droog mennen, balkjes lopen, km wandelen( ong 3km/keer), met barabackpad rijden, obstakels en hindernissen lopen ( denk aan slalommen, balkjes, voltes,...), tot voor kort bosrittjes van ong 1.5u/2u,...

maar meneer past nu dus niet meer in zijn zadel, dus rijden en bosritten wordt moeilijk. en ik kan ook niet 2u naast hem mee lopen in bosterrein ( ergens anders ook niet maar goed)
nu wil ik opkorte termijn een goede fiets (met bredere banden voor de bossen) op stal zien te krijgen zodat we aan de fiets ook echt km kunnen gaan maken.

dus wat doen jullie met jullie paard om die moeilijke plekken te laten verdwijnen/slinken?

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 16:35

Het is mij destijds bij Indiana ook niet gelukt om de vetophopingen weg te krijgen, niet door beweging en niet door minder eten.
Echter toen ze haar laatste veulen aan de voet had, toen pas kon ik botten zien die ik nooit had durven vermoeden dat zij die had.

crazyshar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 16:37

hihi wat heb ik dan toch een pech dat mijn verzorgpony een ruin is :D

ik hoop echt dat iemand een goede oefening kent, waarbij het op zijn minst verbetert.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 17:43

crazyshar schreef:
.......dus wat doen jullie met jullie paard om die moeilijke plekken te laten verdwijnen/slinken?

Kilometers maken is het enige wat helpt bij die van mij. Helaas kan dat niet meer dus ik ben bang dat hij dat vet nooit meer zal kwijtraken.

Ik denk dat fietsen zeker goed is, daar kun je ook km.'s mee maken.

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 19:48

Fietsen werkt perfect, je paard moet alleen niet te enthousiast doen :+

Ik doe het al 10 jaar met mijn IR paardje, maar die werd dinsdag voor het eerst te enthousiast, dus ik heb vliegles van de fiets gehad. Wel een goed teken, ze zit lekker in haar vel :+

crazyshar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 20:26

hihi geweldig!
ik heb tot nu toe 1x met hem gefietst een 3km, maar dat was op een vouw fietsje waar je eigenlijk te slecht mee kunt sturen om het veilig te laten verlopen.

maar helpt het fietsen bij jou paardje ook tegen die pockets?

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 20:29

Ze valt er wel flink van af en ziet er beter uit, normaal hielp het er absoluut tegen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 14:17

Ik kom even binnenvallen met een specifieke vraag.
Hebben de eigenaren van insuline resistente paarden hier toevallig bloed uitslagen liggen.
ik zou graag willen weten wat de gemiddelde glucose waarde in het bloed was bij jullie paarden.
Hadden deze paarden ook hoge spierwaarden?

Ik heb een paard met hoge glucose en spier waarden, maar die toont verder geen enkel probleem in de beweging etc. en krijgt ook geen eiwitrijk dieet. Dit is nu de 2e keer dat de Glucose zo hoog uitvalt en al de 3e keer dat de spierwaarden verhoogd zijn in 6 maanden tijd. We prikken volgende maand weer en het kan ook gewoon variatie zijn, maar ondertussen probeer ik ook een beetje wat informatie in te winnen.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 15:58

Sizzle schreef:
Ik kom even binnenvallen met een specifieke vraag.
Hebben de eigenaren van insuline resistente paarden hier toevallig bloed uitslagen liggen.
ik zou graag willen weten wat de gemiddelde glucose waarde in het bloed was bij jullie paarden.
Hadden deze paarden ook hoge spierwaarden?

Ik heb een paard met hoge glucose en spier waarden, maar die toont verder geen enkel probleem in de beweging etc. en krijgt ook geen eiwitrijk dieet. Dit is nu de 2e keer dat de Glucose zo hoog uitvalt en al de 3e keer dat de spierwaarden verhoogd zijn in 6 maanden tijd. We prikken volgende maand weer en het kan ook gewoon variatie zijn, maar ondertussen probeer ik ook een beetje wat informatie in te winnen.

Eiwit heeft hier geen invloed op.... het zijn juist de suikers en de stoffen welke zich snel omzetten in suiker (zetmeel... dus krachtvoer/ granen) die een verstorende rol spelen.....
Dit staat weer los van andere oorzaken, organen met een verminderde functie bijv.

Lees even een eind terug (hele opgave, heb ik ook gedaan destijds) en je wordt snel wijzer......

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 23:16

Ik bedoelde ook zetmeel eigenlijk, heb het verkeerd getypt.
Ze krijgt geen krachtvoer en zeker geen granen.

Ik heb al een hele hoop gelezen en tips gezien, maar afgezien dat mensen het hebben over hoog of laag kan ik niet echt vinden vanaf hoe hoog je je zorgen moet maken.

crazyshar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 22:40

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 14:13

Als het goed is krijg ik van de week de glucoblance binnen.
Maar werkt dit ook in de winterperiode?

Verder ben ik nog steeds op zoek naar een goed voer (met alle noodzakelijke vitamines en mineralen) liefst in koekvorm omdat ze hier in twee groepen samen staan.