[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 23:28

Nou, ik had die knop ook niet met dat virus. Man werd gek van de jeuk... Begrijp wel wat je bedoeld met niet extra stimuleren. Ik heb ook de neiging om met borstelen er zomers niet teveel aan te zitten, maar heb niet de indruk dat hij anders reageert op lekker borstelen als de anderen. Die plek bij de manen/schoft is volgens mij bij heel veel paarden een favo plek. Is ook de plek van neuzelen he ;)

Piera

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 09:36

"Hallo Piera,
Het supplement eXzem plus is helaas niet meer leverbaar. Er wordt bij
Marstall gewerkt aan een oplossing maar het is niet te zeggen hoe lang het
gaat duren."

Wheeeh... :P Daar gaat mn mooie plannetje.. Iemand nog ideeen?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 09:56

ja dat hoorde ik!
ik belde laatst met marstall over dat eczem voer en toen zeiden ze dat dat supplement niet meer gemaakt werd ofzo.
vond het wel heel vreemd,op mijn vraag waarom kreeg ik ook niet echt duidelijk antwoord.

kun je uitvinden wat er nou precies in dat supplement zit?
anders haal je iets anders wat er op lijkt??

Piera

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 14:56

ellepel schreef:
ja dat hoorde ik!
ik belde laatst met marstall over dat eczem voer en toen zeiden ze dat dat supplement niet meer gemaakt werd ofzo.
vond het wel heel vreemd,op mijn vraag waarom kreeg ik ook niet echt duidelijk antwoord.

kun je uitvinden wat er nou precies in dat supplement zit?
anders haal je iets anders wat er op lijkt??

Daar zat ik ook al aan te denken.. Vind het wel echt spijtig, nu moet ik zo snel mogelijk iets nieuws gaan zoeken terwijl ik net klaar was met al mijn gezoek en uitgepluis. Naja, bezigheidstherapie..

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 15:13

Zijn hier mensen bekend met 'bejaarden'voer, oftewel seniores priores????

Op advies van de (tand)arts zal ik dit binnen nu en korte termijn beter wel kunnen gaan voeren.
Iemand ervaring met de specifieke inhoud van dit voer?

Denkend aan zetmeel,suikers, eiwitten, koolhydraten.

Hoop op ervaringen, aangezien ik nog niets heb gehoord over eczemers op dit voer.
En tja, ik moet een keuze maken.

Ik hoor het graag!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 15:18

er zit in elk geval dit in:

bentonit-montmorilloni
maar op internet geeft ie aan dat dat niet bestaat :?
vind wel dit:
Citaat:
Montemorillonite klei, genoemd naar de lokatie waar ze gedolven is: Montmorillon, Frankrijk. Deze kleisoort bevat een uitgekiende balans van mineralen in hun natuurlijke, colloidale vorm

is klei dat veel in koi-visvijvers word gebruikt.
haha oke en dan stoppen we het in een paardensupplement :P

Citaat:
Refresh® is een zuivere, natuurlijke, montmorillonite klei en is opgebouwd uit 16 noodzakelijke mineralen zoals o.a. assilicazuur, aluminium, calcium, magnesium en sodium. Deze zeer efficiënte mineralen houden het water schoon en helpen voeding te leveren via ionenuitwisseling. Door deze ionenuitwisseling worden de voor Koi schadelijke stoffen omgezet. Deze natuurlijke werking is noodzakelijk om Koi gezond te houden en hun levendige kleur te verbeteren

whaha, grappig joh.
als je soms dingen gaat uitzoeken kom jne de meest vreemde zaken tegen.

ohw wacht es:
Citaat:
Montmorillonite klei.
Een natuurlijke klei die veel gebruikt wordt bij spijsverteringsproblemen.
De klei heeft een heel simpele maar effectieve werking; de klei zet uit als het nat
wordt, hierdoor krijgt het voedsel volume en wordt het transport door de darmen
vertraagd.
Juist deze vertraging heeft als direct gevolg dat er minder kans is op verstopping en
dat het voer beter opgenomen wordt.
Door de ultrafijne structuur van de klei worden bovendien overtollige zuren
geabsorbeerd.
De klei bevat tevens belangrijke aminozuren zoals lysine en methionine en is rijk aan
sporenelementen.

alsje nou denkt van hey ik wil dat proberen dan moet je dit product kopen:
NAF relax
NAF thrive( deze lijkt me best geschikt voor een eczemer !)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 15:19

carol waarom moet je dat gaan voeren dan?
is een heel goed voer hoor,valt best te proberen

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 15:52

De dame in kwestie is al aan de oudere kant.
Heeft een heel slecht gebit (is al 1 en ander aan gedaan, maar zal nooit het beste gebit worden)
En haar gewicht is dus ook een heel groot probleem, dan weer heel veel afvallen, dan weer overgewicht.
Het laatste heeft ook te maken met stress van buitenaf (verhuizingen e.d.)

De arts gaf me het advies over te gaan op dit voer, ook vanwege haar gebit, leeftijd etc.
Ook omdat ze merendeels overgewicht heeft, niet te veel binnen mag krijgen, maar ook juist wel weer het 1 en ander nodig heeft.

Ook zei hij dat ik anders een 'echte' broksoort moest gaan geven (behoud van natuurlijke slijtage van het gebit), maar daar heb ik voor gepasst en hem uitgelegd van de achterliggende reden (eczeem, melasse e.d.)
Maar omdat ze eczeem heeft ben ik er toch wat huiverig voor.

Stalgenootje voert dit ook aan haar 2 dieren, 1tje van de 2 heeft iets met insuline. Beide pony's hebben net als de mijne, snel last van het gras e.d (hoefbevangenheid).
Heb het voer gezien, maar het is echt heel vreemd spul.

Twijfel nog ontzettend, anders maar eens de arts om uitleg vragen (hij zal wel denken, inhoud? sinds wanneer letten ze daarop dan?) haha

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 15:59

gaat dit over shadow zelf dan?
maar die is toch nog niet zo oud?

de buren van mijn stalling hebben hun oude fjord gevoerd van 35 met de seniores priores.
je geeft dacht ik 1 schep per 100 kilo.

die van hun kon helemaal niet meer eten en bleef in leven met 6 scheppen per dag :D
diertje is helaas gestorven door een koliek.
ik weet dat je het wel fink moet laten weken.

maar ik vind het overgewicht verhaal vreemd.dat is ze nu toch niet?
dan hoef je het namelijk niet te geven

de seniores is een complete ruwvoer vervanger,dus daar zit alles in wat ook in ruwvoer zit en dan nog met extra vitamines enzo.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 16:03

CarolShadow schreef:
Ook zei hij dat ik anders een 'echte' broksoort moest gaan geven (behoud van natuurlijke slijtage van het gebit), maar daar heb ik voor gepasst en hem uitgelegd van de achterliggende reden (eczeem, melasse e.d.)
Maar omdat ze eczeem heeft ben ik er toch wat huiverig voor.

huh?
brok om de natuurlijk slijtage van het gebit te behouden?

ik had hem harstikke uitgelachen want dat is helemaal niet zo.
dan mag je wel heeeeel veel kilo's geven willen de kiezen daarvan slijten.

slijten doen ze nog altijd van voldoende grof ruwvoer.
:D

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 16:11

kun jij niet aan voer van marstall komen?
die hebben speciaal voer zonder melasse he?

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 16:39

De betreffende is Shadow zelf ja.

Ze is bijna 18, maar ook i.v.m. haar gebit en haar gewicht had ie over dat voer.

Vind het zelf ook erg vreemd verhaal, snapte er zelf ook geen biet van (ben ook slechthorend, dus wie weet heb ik 1 en ander verkeerd verstaan of door elkaar gehaald of juist niet gehoord).

Haar gewicht is een probleem, zal het even kort proberen uit te leggen.
Ze heeft altijd overgewicht gehad, nu nog steeds iets, maar door stress is ze in ruime tijd veel afgevallen in korte tijd (behoorlijk aanslag op de welzijn van het lichaam). Op het moment mag ik haar nog niet op dieet zetten i.v.m. alles om haar heen.
Wel is het de bedoeling haar op den duur met training weer wat af te laten vallen(klinkt heel logisch), maar nu gaat haar gewicht te snel zeg maar, haha echt vaag hóór.

Hij had het over brokken, dat dat iets meer zou slijten als wat ze nu krijgt, zit uiteraard wel 1% iets van in, maar ik weiger haar dat geven. Verder krijgt ze genoeg ruwvoer.

Hij gaf dit voer als advies, omdat ze dan de benodigde stoffen etc wel binnen krijgt. Maar hoorde en las overal al wel weer dat het voer ook voor ouderen is omdat die vaak moeilijk op gewicht te houden zijn. Erg dubbel. En het voer is ook goed voor paarden met aanleg voor hoefbevangheid e.d. Suikers e.d. zitten er dus niet in (mag Shadow ook niet).

Pff, weet je wat, ik gooi haar net op dat 'bejaarden'voer.
Het is me allemaal te tegenstrijdig.

Geen suikers e.d., maar juist wel eentje die ze een beetje op gewicht houdt. Ja, what a strange story
Snap er zelf geen houtje van 8)7

Karina

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 19:05

Ik ben net 2-3 weken aan de gang met die Exzem-Plus in combi met wiesencobs en Forte, en me ook net voorgenomen deze keuze voorlopig vast te houden. Mooi balen als er aan het eind van mijn pot alweer een kink in de kabel komt, ga wel meteen mijn leverancier eens even mailen hoe of wat...

ikenindi

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 19:15

wat raar dat ze zomaar voer uit het assortiment halen zonder iets gelijkwaardigs aan te bieden? het is niet goed om zomaar van voer te wisselen. dat weten ze daar toch ook wel? ben benieuwd wat de reden is eerlijk gezegd...

Aline4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 19:17

CarolShadow schreef:
De betreffende is Shadow zelf ja.

Ze is bijna 18, maar ook i.v.m. haar gebit en haar gewicht had ie over dat voer.

Vind het zelf ook erg vreemd verhaal, snapte er zelf ook geen biet van (ben ook slechthorend, dus wie weet heb ik 1 en ander verkeerd verstaan of door elkaar gehaald of juist niet gehoord).

Haar gewicht is een probleem, zal het even kort proberen uit te leggen.
Ze heeft altijd overgewicht gehad, nu nog steeds iets, maar door stress is ze in ruime tijd veel afgevallen in korte tijd (behoorlijk aanslag op de welzijn van het lichaam). Op het moment mag ik haar nog niet op dieet zetten i.v.m. alles om haar heen.
Wel is het de bedoeling haar op den duur met training weer wat af te laten vallen(klinkt heel logisch), maar nu gaat haar gewicht te snel zeg maar, haha echt vaag hóór.

Hij had het over brokken, dat dat iets meer zou slijten als wat ze nu krijgt, zit uiteraard wel 1% iets van in, maar ik weiger haar dat geven. Verder krijgt ze genoeg ruwvoer.

Hij gaf dit voer als advies, omdat ze dan de benodigde stoffen etc wel binnen krijgt. Maar hoorde en las overal al wel weer dat het voer ook voor ouderen is omdat die vaak moeilijk op gewicht te houden zijn. Erg dubbel. En het voer is ook goed voor paarden met aanleg voor hoefbevangheid e.d. Suikers e.d. zitten er dus niet in (mag Shadow ook niet).

Pff, weet je wat, ik gooi haar net op dat 'bejaarden'voer.
Het is me allemaal te tegenstrijdig.

Geen suikers e.d., maar juist wel eentje die ze een beetje op gewicht houdt. Ja, what a strange story
Snap er zelf geen houtje van 8)7
+

Als je iets wil gevn om de slijtage van de tanden te bevorderen, dan kun je harde maiskorrels proberen. Daar moeten ze flink op kauwen en dat bevordert dan weer de slijtage van het gebit. Geen idee trouwens wat voor effect harde maiskorrels hebben op ZE.

Misschien heb ik je verhaal niet goed gelezen maar als je paard nog goed op gewicht is en haar ruwvoer nog goed kan eten, dan hoef je nog geen seniores priores te geven.

Ons oudje wordt over 3 weken 21 en ze mist al 2 kiezen. Toch kan ze nog goed kauwen en dus heeft ze nog normaal rantsoen.

Ik ga mijn eczeempaardje deze zomer subli granenmix + voeren. Kijken hoe ze het daar op doet. Er zit in ieder geval veeeeeel minder melasse in.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 20:22

Aline4: Ik zit nu ook op een mix van Subli Granenminx/Zonder.
In principes doet ze het hier vrij goed op.

Ben de hele dag al aan het denken, en ben eruit gekomen, dat ik haar geen 'bejaarden'voer ga geven.
Ten 1ste om de reden dat als ze nu alles geweekt krijgt, ik het haar wel heel makkelijk maak. Ze heeft alle tanden en kiezen nog, maar hoe meer ik haar geweekt spul ga geven, des te minder de kauwfunctie wordt (dat denk ik althans).

Ten 2e, omdat ze eczeem heeft en ik die seniores priores ook niet echt vertrouw qua specifieke inhoud. (Wil het nog wel helemaal door gaan lichten, omdat Shadow natuurlijk ouder wordt en ik er uiteindelijk toch misschien een keer aan moet)

Ten 3e wil ik het totaal anders gaan doen, als ze dit voer op heeft.(Ben zelf ook niet echt weg van de granen)

Pfff weer een heel gepuzzel......

mirtje27

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 20:36

CarolShadow schreef:
Aline4: Ik zit nu ook op een mix van Subli Granenminx/Zonder.
In principes doet ze het hier vrij goed op.

Ben de hele dag al aan het denken, en ben eruit gekomen, dat ik haar geen 'bejaarden'voer ga geven.
Ten 1ste om de reden dat als ze nu alles geweekt krijgt, ik het haar wel heel makkelijk maak. Ze heeft alle tanden en kiezen nog, maar hoe meer ik haar geweekt spul ga geven, des te minder de kauwfunctie wordt (dat denk ik althans).

Ten 2e, omdat ze eczeem heeft en ik die seniores priores ook niet echt vertrouw qua specifieke inhoud. (Wil het nog wel helemaal door gaan lichten, omdat Shadow natuurlijk ouder wordt en ik er uiteindelijk toch misschien een keer aan moet)

Ten 3e wil ik het totaal anders gaan doen, als ze dit voer op heeft.(Ben zelf ook niet echt weg van de granen)

Pfff weer een heel gepuzzel......

Hey,

Die van mij krijgt ook alles geweekt. Ik geef haar zemelen met ursonne. Mijn pony is al 29 jaar en laatst was de tandarts er en ze heeft een mooi gebit. Ze mist nog niks en er zit ook nog niks los. Dus wat dat betreft maakt het voor mijn pony niks uit dat ze niet meer hoeft te kauwen voor haar voer.

Mirjam

tug

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 21:15

tijd voor kleine update.

wat een info is er wereld wijd te vinden, je moet ook uitkijken anders ga je steeds verder van je onderwerp af. helaas zijn een aantal voor ons zeer intressante publicaties alleen voor veel centjes ter inzage.

er is een behoorlijk betrouwbare test voorhanden om te testen of het inderdaad zomereczeem is en geen andere aandoening, heb echter nog niet uitgevonden of die al in nederland beschikbaar is.
het is een huidtest en staat beschreven op: www.vetcontact.com/dermatology/art.php?a=1203&t=

een canadees onderzoek liet een sterke verbetering zien, wanneer er geplet lijnzaad gevoerd werd.
het werkte alleen met vers geplet of gemalen lijnzaad of lijnzaad dat 1 uur gekookt was.
voor een paard (fullsize horse) moet er 60 gram per dag gevoerd worden.
lijnzaadolie werkte niet!
hun adviseerde een koffiemolentje om het steeds vers te malen, mocht grof blijven.
nadeel de eerste echte resultaten werden pas na 42 zichtbaar.
qua kosten zou dit te doen zijn, toch. meer werkte niet beter.

dat zomereczeem of andere allergieen verergeren wanneer je granen voert, zou heel goed te verklaren zijn omdat granen van nature histamine bevatten, deze histamine komt bovenop de histamine die vrijkomt bij de reactie op een allergie.

de meeste onderzoeken geven aan dat het niet de histamine-aanmaak ansich is die het jeuken veroorzaakt, ook bij niet lijders wordt histamine aangemaakt, maar een soort storing in de afbraak
van de histamine.

vreemd is dat brandnetel en knoflook vaak aangeraden voor paarden met een allergie, terwijl mensen met een histamine-intollerantie wordt geadviseerd deze juist niet te gebruiken omdat ze van nature veel histamine bevatten.
ook soja wordt genoemd als histamine rijk. soja kan niet onbewerkt aan paarden gevoerd worden,omdat er een giftig eiwit in zit. heb nog niet gevonden of bewerkte soja ook nog histaminerijk is.

we zoeken verder.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 22:26

tug: hoe kan het dan dat mijn pony met granen minder jeuk heeft?
En de knoflook, ja de mijne ging daar wel erger van schuren ja,dus daar zit ook wel wat in.

Desondanks, vind ik je een hele goeie voor dit topic! Informatie waar je echt wat aan hebt, en zelf heb ik te weinig tijd eigenlijk om dit soort dingen tot aan de wortel uit te zoeken, helaas.

tug

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 23:15

ik was ook verbaasd, maar vroeger werd altijd gezegd nooit rogge of tarwe voeren dan krijgen ze de brand of werden branderig. ondanks veel navraag nooit precies kunnen vinden wat dat inhield'.
kwam vooral bij werkpaarden voor, misschien is voorleggen aan een trekpaardenmannetje?
rogge en tarwe hebben wel de meeste histamine.
kwam op deze info uit door een aantal links over kruisallergieen.
ik ben wel verbaasd hoe weinig hier in nederland bekend wordt over onderzoeksresultaten.
internationaal zijn ze druk voor ons bezig.
kon het eigenlijk wel weten, nav. de fructaan ipv eiwit oorzaak voor hoefbevangenheid.
werd in engeland 5 jaar eerder al over gepubliceerd in de daar gewone- mensen- paardenbladen
voor je er hier wat van hoorde. hier is nog steeds niet iedereen overtuigd.
ik kom nu dingen tegen die ik graag eerder had geweten, had heel veel paardenleed gescheeld.
vraag me ook vaak af hoe het zit met economische belangenverstrengeling in dit opzicht.
ik heb nog iets gevonden, waar mijn haren van overeind staan, maar wil eerst nog iets verder in die materie duiken, aan voor je beurt spreken heb je ook niets.

Bari

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 23:15

ikke20 schreef:
mijn fries heeft ook overgewicht. staat ook best op dieet nou
heeft er iemand hier al cojosol geprobeert?

ik heb het gegeven en hele goede eravringen mee!

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 08:37

Heb je enig idee tug, waarom lijnzaad zou kunnen helpen? Ik vraag me trouwens ook af waarom dat dan 1 uur gekookt moet worden. Voor het uitkoken ivm de giftige stoffen is 20 min. toch lang genoeg? En hoeft het niet gekookt te worden, als het gemalen is?

Als die test zoals beschreven inderdaad werkt, waarom is er dan niet meer bekend over? Ging ook over een klein percentage paarden waar de test bij gedaan is.

tug

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 09:26

canadese test ging om 57 lijders aan zomereczeem.

ik vindt het ook lang een uur koken, vooral omdat over het algemeen aangenomen wordt dat porties onder de 100 gram ongekookt gevoerd kunnen worden. vroeger werd het ook meer gebroeid dan gekookt,dus kokend/heet water overgieten laten staan tot handwarm of lauw.
ze waren heel explesiet dat de korrel geopend/ontsloten moest zijn en dat dat vers moest gebeuren. dus geen spul uit de supermarkt of van de voerleverancier dat al bewerkt was.

heb hem alleen vermeld omdat het uit te proberen valt, zonder vervelende bijwerkingen voor je paard en je portemonee.

het is heel vreemd hoe werkzaam allerlei producten zijn in theorie en hoe weinig in de praktijk.
het enige wat er zeker minder van wordt is het saldo van je bankrekening.

nog een tipje dan, speciaal voor natascha (heb ik de goede, ben hopeloos met namen van mensen, niet van paarden en dingen)

koelen schijnt de afbraak van histamie te verbeteren/verhogen, dus jouw vinding van vaak afspoelen met water is in de roos. ook 1 van de goedkopere onschadelijke producten, daar is de industrie niet happig op. daar verdien je geen boterhammen mee!

misschien leuk sponseronderzoek voor een waterleidingmaatschappij, zal ook wel niet lukken, ook die zitten nu op de centen.

tug

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 09:29

tip was van carol shadow dus, waarom ik aan een natascha dacht geen idee,sorry.

dus de complimenten zijn voor carol shadow!!!

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 09:42

Maar dan zou je dus eerst het lijnzaad moeten malen en dan koken. Heb altijd het vogelvoerlijnzaad. is dus de hele zaad. Malen en koken is geen probleem en zou dat dus wel als test willen gaan doen met de mijne.