Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
ellepel schreef:ja dat hoorde ik!
ik belde laatst met marstall over dat eczem voer en toen zeiden ze dat dat supplement niet meer gemaakt werd ofzo.
vond het wel heel vreemd,op mijn vraag waarom kreeg ik ook niet echt duidelijk antwoord.
kun je uitvinden wat er nou precies in dat supplement zit?
anders haal je iets anders wat er op lijkt??
Citaat:Montemorillonite klei, genoemd naar de lokatie waar ze gedolven is: Montmorillon, Frankrijk. Deze kleisoort bevat een uitgekiende balans van mineralen in hun natuurlijke, colloidale vorm
Citaat:Refresh® is een zuivere, natuurlijke, montmorillonite klei en is opgebouwd uit 16 noodzakelijke mineralen zoals o.a. assilicazuur, aluminium, calcium, magnesium en sodium. Deze zeer efficiënte mineralen houden het water schoon en helpen voeding te leveren via ionenuitwisseling. Door deze ionenuitwisseling worden de voor Koi schadelijke stoffen omgezet. Deze natuurlijke werking is noodzakelijk om Koi gezond te houden en hun levendige kleur te verbeteren
Citaat:Montmorillonite klei.
Een natuurlijke klei die veel gebruikt wordt bij spijsverteringsproblemen.
De klei heeft een heel simpele maar effectieve werking; de klei zet uit als het nat
wordt, hierdoor krijgt het voedsel volume en wordt het transport door de darmen
vertraagd.
Juist deze vertraging heeft als direct gevolg dat er minder kans is op verstopping en
dat het voer beter opgenomen wordt.
Door de ultrafijne structuur van de klei worden bovendien overtollige zuren
geabsorbeerd.
De klei bevat tevens belangrijke aminozuren zoals lysine en methionine en is rijk aan
sporenelementen.
CarolShadow schreef:Ook zei hij dat ik anders een 'echte' broksoort moest gaan geven (behoud van natuurlijke slijtage van het gebit), maar daar heb ik voor gepasst en hem uitgelegd van de achterliggende reden (eczeem, melasse e.d.)
Maar omdat ze eczeem heeft ben ik er toch wat huiverig voor.
CarolShadow schreef:+De betreffende is Shadow zelf ja.
Ze is bijna 18, maar ook i.v.m. haar gebit en haar gewicht had ie over dat voer.
Vind het zelf ook erg vreemd verhaal, snapte er zelf ook geen biet van (ben ook slechthorend, dus wie weet heb ik 1 en ander verkeerd verstaan of door elkaar gehaald of juist niet gehoord).
Haar gewicht is een probleem, zal het even kort proberen uit te leggen.
Ze heeft altijd overgewicht gehad, nu nog steeds iets, maar door stress is ze in ruime tijd veel afgevallen in korte tijd (behoorlijk aanslag op de welzijn van het lichaam). Op het moment mag ik haar nog niet op dieet zetten i.v.m. alles om haar heen.
Wel is het de bedoeling haar op den duur met training weer wat af te laten vallen(klinkt heel logisch), maar nu gaat haar gewicht te snel zeg maar, haha echt vaag hóór.
Hij had het over brokken, dat dat iets meer zou slijten als wat ze nu krijgt, zit uiteraard wel 1% iets van in, maar ik weiger haar dat geven. Verder krijgt ze genoeg ruwvoer.
Hij gaf dit voer als advies, omdat ze dan de benodigde stoffen etc wel binnen krijgt. Maar hoorde en las overal al wel weer dat het voer ook voor ouderen is omdat die vaak moeilijk op gewicht te houden zijn. Erg dubbel. En het voer is ook goed voor paarden met aanleg voor hoefbevangheid e.d. Suikers e.d. zitten er dus niet in (mag Shadow ook niet).
Pff, weet je wat, ik gooi haar net op dat 'bejaarden'voer.
Het is me allemaal te tegenstrijdig.
Geen suikers e.d., maar juist wel eentje die ze een beetje op gewicht houdt. Ja, what a strange story
Snap er zelf geen houtje van
CarolShadow schreef:Aline4: Ik zit nu ook op een mix van Subli Granenminx/Zonder.
In principes doet ze het hier vrij goed op.
Ben de hele dag al aan het denken, en ben eruit gekomen, dat ik haar geen 'bejaarden'voer ga geven.
Ten 1ste om de reden dat als ze nu alles geweekt krijgt, ik het haar wel heel makkelijk maak. Ze heeft alle tanden en kiezen nog, maar hoe meer ik haar geweekt spul ga geven, des te minder de kauwfunctie wordt (dat denk ik althans).
Ten 2e, omdat ze eczeem heeft en ik die seniores priores ook niet echt vertrouw qua specifieke inhoud. (Wil het nog wel helemaal door gaan lichten, omdat Shadow natuurlijk ouder wordt en ik er uiteindelijk toch misschien een keer aan moet)
Ten 3e wil ik het totaal anders gaan doen, als ze dit voer op heeft.(Ben zelf ook niet echt weg van de granen)
Pfff weer een heel gepuzzel......