[INFO] castreren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Maris__

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 20:24

Zou iemand mij misschien advies kunnen geven?

Ik heb een anderhalve KWPN Hengst, die totaal niet gemeen is, hij is hartstikke lief en houd van aandacht.
Ik zit alleen met een probleem, naja probleem, ik wil nu alvast gaan bedenken wat ik volgend jaar met hem wil doen, of ik hem bij ons met de kudde mee laat gaan, of nog een half jaar de hengstenweide in.
Het liefst laat ik hem op stal staan en met de kudde mee, maar ik weet niet precies hoe het zit met castreren.

Volgend jaar April word hij 2, en rond die tijd zal hij dan ook gecastreerd worden (als hij mee de kudde in gaat!)

Kan ik hem als 2jarige laten castreren?

En weet iemand ook hoe duur zo'n castratie ongeveer is?

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 20:28

Jahoor, vanaf +- 1 jaar kunnen ze gecastreerd worden. Die van mij is met 2.5 gecastreerd en is erg goed gegaan. Het is wel zo, hoe vroeger je het doet hoe goedkoper het is. Hou ouder ze zijn, hoe groter de kans op complicaties kwa bloedingen. Vanwege dat risico gebruiken ze andere technieken.

Kwa prijs verschilt het enorm, per regio, per paard, per dierenarts, per manier.. Die van mij (2.5 jarige C pony) was incl visite 168 euro. Dit was staand en verdoofd (natuurlijk).

Dus dat zou je even moeten navragen bij de DA

ShiningStar1

Re: Centraal topic over castreren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 12:09

Ik heb ook zo een probleem, mijn NRPS hengst van 1jaar en 7maand, is ook doodbraaf maar zou hem wel graag in kudde willen 24/24u buiten.

En hij kan er alleen heen als hij gecastreerd word.

enjoy86

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 15:26

Marisjj14 schreef:
Zou iemand mij misschien advies kunnen geven?

Ik heb een anderhalve KWPN Hengst, die totaal niet gemeen is, hij is hartstikke lief en houd van aandacht.
Ik zit alleen met een probleem, naja probleem, ik wil nu alvast gaan bedenken wat ik volgend jaar met hem wil doen, of ik hem bij ons met de kudde mee laat gaan, of nog een half jaar de hengstenweide in.
Het liefst laat ik hem op stal staan en met de kudde mee, maar ik weet niet precies hoe het zit met castreren.

Volgend jaar April word hij 2, en rond die tijd zal hij dan ook gecastreerd worden (als hij mee de kudde in gaat!)

Kan ik hem als 2jarige laten castreren?

En weet iemand ook hoe duur zo'n castratie ongeveer is?

Ik heb een anderhalve KWPN Hengst :D :D :D
hoe werkt dat? een anderhalve hengst.

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 18:57

Hihi, misschien met 3 ballen? _O-

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 19:44

Hallo,

Ik ben eigenlijk ook wat opzoek naar advies. Ik heb een 1,5 jaar oude hengst, hij reageert totaal niet op mijn merries, maar qua gedrag word het nu echt een monster. Helaas ben ik niet de enige die hem binenn en buiten zet, maar mijn kleine zusje ( 15 ) moet dat ook doen. En dan wil ik wel dat het veilig is..
Denken jullie dat castreren werkt om hem wat rustiger te krijgen ?

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 20:27

Phoe.. geen idee eigenlijk! Denk dat het nu vooral uitproberen is! Je kan het proberen, hengstenstreken zullen wel verdwijnen en zal dan kwa karakter ook wat rustiger worden.

Tis overigens niet zo dat alle streken er dan binnen 2 weken uitzijn hoor.. die kunnen nog wel een tijdje blijven! Mijn ruin is nu 3 maanden geleden gecastreerd en is nog steeds behoorlijk competitief (zeg je dat zo? ) naar andere paarden, showt ook nog behoorlijk, maar kwa gedachten is hij een stuk rustiger. Aan de hand zet hij zeker zijn nek er nog op als andere paarden voorbij komen en maakt hij zich nog groter (haha, tis nu een C pony). Eerst was het vooral waar zijn andere paarden, nu is het meer waar is baasje. :+

enjoy86

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 10:59

mijne is al ruim 3 mnd geleden gecastreerd, maar kan nog steeds niet bij andere paarden.
Hij was wel al 6 jaar bij castratie.

Yaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 11:06

Ik heb een hengst van 2,5. Ik heb nu een dikke maand, in het begin was ie erg rustig en braaf. Begint zich nu te thuis te voelen. HIj wordt heel er gheftig nu.. Steigeren etc. Nu wouden we hem eerst in het voorjaar castreren maar nu twijfelen we.. Zal hij dan echt minder heftig worden? Hij is niet gemeen maar gewoon heel energiek en voelt zich ontzettend stoer..

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 11:17

enjoy86 schreef:
mijne is al ruim 3 mnd geleden gecastreerd, maar kan nog steeds niet bij andere paarden.
Hij was wel al 6 jaar bij castratie.

Waarom nog niet? Die van mij ging na een paar weken al de kudde in, natuurlijk eerst een hoop gevecht maar dat gebeurt ook bij een ruin....

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 11:19

Jumpie schreef:
Ik heb een hengst van 2,5. Ik heb nu een dikke maand, in het begin was ie erg rustig en braaf. Begint zich nu te thuis te voelen. HIj wordt heel er gheftig nu.. Steigeren etc. Nu wouden we hem eerst in het voorjaar castreren maar nu twijfelen we.. Zal hij dan echt minder heftig worden? Hij is niet gemeen maar gewoon heel energiek en voelt zich ontzettend stoer..

Ja, nu ruikt hij vooral de merries en andere paarden en probeert te competitieren met jou (schrijf je dat zo?). Hij wil laten zien dat hij de leidende hengst is.

Ik zou hem persoonlijk zsm castreren of een erg goede, duidelijke opvoeding geven (wat elk paard eigenlijk zou moeten hebben)

Yaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 11:23

Juangi schreef:
Jumpie schreef:

Ja, nu ruikt hij vooral de merries en andere paarden en probeert te competitieren met jou (schrijf je dat zo?). Hij wil laten zien dat hij de leidende hengst is.

Ik zou hem persoonlijk zsm castreren of een erg goede, duidelijke opvoeding geven (wat elk paard eigenlijk zou moeten hebben)

Juangi .. Jah ik denk ook dat dat dan toch maar moet gebeuren. Wou eerst tot voorjaar wachten. Hij moet en krijgt ook duideijk opvoeding maqar ik ben haast nergens bang voor behalve voor stijgeren niet als ik er op zit hoor, maar ernaast vind ik dat zo eng :o En het is ook geen kleintje hij is nu al 1.68. Dus we gaan hem denk ik idd zo snel mogelijk castreren. helaas ;(

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 11:26

Voor dit moment, zorgen dat hij steeds voorwaarst blijft. Hij mag niet blijven stilstaan want dan kunnen ze makkelijk omhoog komen.

En aan hoofdstel naar buiten aan longeerlijn. Ik deed eerst aan halster, toen kwam die van mij ook omhoog (jaa merries die vlakbij stonden). Maar met hoofdstel heeft hij geen enkele poging gedaan.

Yaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 11:28

Juangi schreef:
Voor dit moment, zorgen dat hij steeds voorwaarst blijft. Hij mag niet blijven stilstaan want dan kunnen ze makkelijk omhoog komen.

En aan hoofdstel naar buiten aan longeerlijn. Ik deed eerst aan halster, toen kwam die van mij ook omhoog (jaa merries die vlakbij stonden). Maar met hoofdstel heeft hij geen enkele poging gedaan.

Die van mij doet het ook met hoofdstel :') .. En vooral als ik gewoon loop :7 Maar ik wil ik denk dat zijn mannelijkheid zo snel mogelijk maar verwijdert moet worden :D Ik hoop echt dat dat helpt. Anders wordt het een moeilijk paard!!

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 12:06

Hoi allemaal.
Mijn paardje wordt volgend jaar mei 3.
Hij staat nu nog in de opfok en ik wil hem graag eind januari gaan verhuizen naar een pensionstal.
Nou wil ik hem dus graag begin januari laten castereren.
Is het verstandig om hem in januari te laten helpen omdat het dan nogal koud kan zijn en er geen mogelijkheid
is om hem dan op de wei te zetten.
Enkel een paar uur per dag in de bak.
Ik wil graag vóór dat hij naar het pension gaat, dat hij gecastereerd is, omdat hij daar dan 's morgens buiten wordt
gezet door de pension-eigenaar en die wil ik niet opzadelen met een 'drukke hengst' (overigens mogen de hengsten ook niet
op de wei maargoed).
Verder wil ik natuurlijk als hij 3 wordt met een beetje grondwerk beginnen en hij is me nu toch wel ietsje te druk :D

missje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 12:22

kan wel hoor, gewoon veel met hem gaan stappen. kan ook aan de hand
maak je hem meteen handmak ;)

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 12:32

missje schreef:
kan wel hoor, gewoon veel met hem gaan stappen. kan ook aan de hand
maak je hem meteen handmak ;)

Ja dat wil ik best gaan doen, maar hij is nu niet zo lief (lees; niks gewent := ).
Maar als het in januari geen probleem is, dan ga ik van de week de DA maar eens even
benaderen, het zal toch een keer moeten gebeuren.

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 13:46

Ik zou wel rekening houden met die paar uur per dag in de bak... Als hij een energieuitbarsting krijgt heb je kans dat de wond weer opengaat!

Beste is om hem dan minimaal een week binnen te houden en vooral aan de hand te stappen ivm openscheuren.

armanike

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 00:02

Vanaf wanneer mag je een veulen castreren? En vanaf welke leeftijd kunnen ze dekken?

mvg

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 11:23

armanike schreef:
Vanaf wanneer mag je een veulen castreren? En vanaf welke leeftijd kunnen ze dekken?

mvg

Even topic doorlezen of googlen, wij zijn geen levende wiki of google...

armanike

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 14:11

Goh ik dacht dat je hier toch wel vragen mocht stellen? Even een het topic doorlezen, doe eens normaal dit topic is 75 pagina's lang haha

missje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 14:13

het word meerdere keren herhaald dus vast makkelijk terug te vinden allemaal

Rhine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 14:17

armanike schreef:

mvg

Castreeren vanaf 9mnd (als de ballen zijn ingedaald) en vruchtbaar zijn ze op +- 18mnd.

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 16:34

libralietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 10:59

armanike schreef:
Goh ik dacht dat je hier toch wel vragen mocht stellen? Even een het topic doorlezen, doe eens normaal dit topic is 75 pagina's lang haha

zo flouw als mensen kunnen reageren, als je toch een bericht hier neer zet voor armanike en de moeite daar voor doet zet dan het antwoord er ook gewoon in na haar vraag.. is toch een kleine moeite, daarvoor helpen we elkaar hier toch..

ik geef je groot gelijk dat je niet 75 p doorgaat zoeken

armanike: het klopt volgens mij wel over die 9 maanden mha zou wel goed nadenken wat de voor en de nadelen van het zo vroeg castreren is op een rijtje zetten..

fijn oud en nieuw allemaal