Cushing

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 16:19

Ja, hij kan gewoon aan het stalhalster. Bij Evita blijft dat prima zitten! Er loopt inderdaad een gespje naar de neusriem toe. Als het niet goed zit dan kun je ook zo´n greenguard halster bestellen, maar dat ziet er een stuk minder prettig uit doordat er ook een riem voor over het hoofd loopt dan.

Yellowfish

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 17:10

Ja, die vond ik er niet zo prettig uitzien inderdaad :\ hoe werkt zo'n testweek? als het niet bevalt stuur je hem gewoon terug en als het wel bevalt betaal je alsnog het aankoopbedrag en hou je hem? enne, hoe zit het met de maat... ? :+ ik zie dat er pony en paard is.. het zou zijn voor een D pony met COBmaat!

Ben er toch wel enthousiast over omdat de neus helemaal vrij is... wil het dus toch graag uitproberen :j

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 17:54

Inderdaad, je betaald 8 euro nog wat voor de testweek. Als hij niet bevalt stuur je hem terug en anders betaal je het aankoopbedrag min die 8 euro.

Ik heb maat paard genomen, omdat Evita steeds plekjes kreeg en ik bang was dat pony te klein zou zijn. Evita heeft ook maat cob, maar heeft wel een brede kaak. De ponymaat is wel anders van model, daarbij is de neus nog meer vrij maar je hoort ook vaker dat ze er dan langs gaan eten.. dat kan bij die van mij echt niet. De ponymaat is volgensmij wel dmv warm water om te buigen en de paardenmaat kan dat niet, omdat het een ander soort model is.

Deze foto van Evita is misschien wat duidelijker hoe hij aan het halster vast zit. Ik heb bontjes om het halster omdat ze daar wat lichte schuurplekjes van kreeg.Afbeelding

Yellowfish

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 18:38

Oh die is wat duidelijker ja :j alleen dus even voor een maat kiezen.. Perdy heeft geen groot neusje, maar ze moet er ook absoluut niet langs kunnen gaan eten...

Edit: Lees alleen net wel dat ze met een graaskorf (zoals ik nu heb) zo'n 80% minder gras binnen krijgen, en met een greenguard 'slechts' 50%.. dat is voor mij en Perdy toch ook wel een puntje om even over na te denken.

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 13:14

Stil hier betekend dat dat het goed gaat met de meeste??

Dat dacht ik ook van Rava en het ging ook goed tot vandaag, nou eigenlijk gisteravond.
Om 22.00 uur ging ik de paarden binnen zetten en Rava was niet zo vlot en er kwam meteen een knoop in mijn maag van nee toch niet weer.
Maar toch was het anders dan de keren ervoor, ik gekeken maar niks te zien behalve links achter een beetje dikke kogel maar dat heeft ze vaker dus geen aandacht aan besteed.
Vanmorgen wilde ze de stal niet uit en na veel sjor en trekwerk stond ze toch in de uitloop.
En toch was het niet hetzelfde als een paar weken terug dus maar weer kijken en opeens zag ik dat ze een enorm opgezwollen spronggewricht heeft links achter en ze wilde het been ook amper belasten.
Ik afgespoten en meteen de VA gebeld deze zou tussen 11 en 12 komen.

Wat het is, we weten het niet het is ontstoken maar waarom?? dus antibiotica er in en een flinke pijnstiller, donderdag nog een AB spuit en tussentijds pijnstillers geven.
En hopen dat het niet dikker wordt.
Is het niet het een dan is het wel wat anders bij haar |(
Maar goed ook dit overwinnen we weer dat weet ik zeker, tot het volgende maar dat zien we wel weer.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 15:27

Wat weer onwijs vervelend Rumay! Ik hoop dat het snel weer wat beter wordt en dat ze het been weer goed kan belasten. Willy zit nog steeds wat langer in zijn haar en ik vind ook dat het weer meer goudachtig (golden glow) krijgt die Cushing paarden eigen zijn. Dat vind ik geen goed teken eigenlijk en hij is ook weer wat zwaarder, dus we zijn even aan het kijken of we misschien zijn dosis pergolide wat zullen ophogen eventueel voor een bepaalde periode om te kijken of hij dan weer beter verhaard en zijn donkere kleur weer wat meer terug krijgt. Willy krijgt altijd een voor zijn gewicht relatief lage dosis dus daar zit gelukkig nog wel ruimte in om te verhogen.

Hoe gaat het met de rest? Doen de paardjes het nog goed in de wei etc?

Lappie_Lap

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 15:34

Peter is nog steeds niet beter in z'n lopen/staan. Staat nu op een heel zakje buut ipv half zakje. Maar dan nog galoppeerd ie niet door de wei zeg maar.

Maar voor de rest ziet ie er netjes uit. Geschoren vachtje ziet er mooi uit, glanst, hij eet en drinkt goed. Is niet mager en/of dik. Hij heeft gewoon pijn aan z'n benen/lijf.

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 09:12

Toch raar dat Peter nog steeds beroerd blijft lopen ondanks pijnstillers ed.

Fargo ik had kunnen weten een week of wat geleden dat Rava zich niet top voelde omdat ze idd ook weer de goudkleur kreeg met langere haren helaas te laat opgemerkt en geen actie toen ondernomen.

Rava haar been was gisteravond nog dikker en vanmorgen was het niet veel beter maar ze liep er wel beter op. zal kijken of ik een foto kan plaatsen vanavond.
En haar met deze buien toch maar een regenjas aangetrokken.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 10:11

Willy is ook weer wat stijver in zijn hals en die haren gingen me eerder al een beetje opvallen, maar ik dacht we kijken het nog even aan. Willy is natuurlijk van mijn vriend dus hij bepaalt uiteindelijk of de pergolide omhoog moet, maar ik heb het er wel met hem over gehad dat ik weer dingen zie die hij eerder niet had en dat hij voor zijn gewicht eigenlijk hoger mag/moet zitten met de pergolide. Desnoods zetten we hem later weer terug maar om hem in ieder geval weer net iets fitter te laten zijn. Hij is er niet slecht aan toe, maar het kan gewoon beter en daar kan je dan beter weer iets doen. Het gebeurt natuurlijk stiekem en geleidelijk en dan zie je het makkelijk over het hoofd.. (en je wilt het natuurlijk liever eigenlijk ook niet zien :o )

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 20:55

Rava heeft dus Einschuss er zit dus ergens een wondje of dazensteek wat het probleem veroorzaakt, morgen weer een AB spuit en hopen dat het beter gaat. Veel afspuiten en schoonmaken.

Afbeelding

onne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 21:27

Brr , dat is flink dik rumay, hoop dat het snel weer beter gaat met Rava.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 21:31

Scheren jullie nou je paard in de lente en zomer? Ik heb Illo begin april en half mei geschoren, maar het is nou toch al weer lang aan het worden en het licht ook niet mooi glad, heel stekelig. zijn zadelstukje is niet geschoren ook nooit geweest dat ligt wel vlak maar dat haar is wel 3,4 cm lang.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 11:11

rumay schreef:
Rava heeft dus Einschuss er zit dus ergens een wondje of dazensteek wat het probleem veroorzaakt, morgen weer een AB spuit en hopen dat het beter gaat. Veel afspuiten en schoonmaken.

Willy heeft al regelmatig last gehad van Einschuss (ook wel een olifantsbeen), maar dat is nu gelukkig goed onder controle. Komt ook doordat hij nu in een loopstal staat en dus gewoon meer in beweging is. Hij heeft één been dat altijd heel erg mokgevoelig was en daarbij is het dus binnen 1 jaar meerdere keren naar binnengeschoten. Door de slechte weerstand van zijn cushing komt het dan vaker voor en gaat slechter weg. Ik geef in die tijden extra MSM en in ieder geval 2 keer 40 druppels echinacea zodat zijn weerstand van binnenuit geboost wordt. Gelukkig is dit bij Willy nu al weer 1 jaar of meer geleden dat hij hier regelmatig last van had.

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 11:15

Zo lang Ivanka een beetje wil verharen in het voorjaar, scheer ik haar in de zomer niet. Haar vacht is nu ook wel langer als normaal was in de zomer, maar aangezien ik haar nu toch niet meer echt rijd, vind ik het niet zo'n probleem. Ze heeft er ook geen last van gehad met het warme weer (of iig, niet meer als de 2 andere ;) ).

Rumay, wat balen van Rava weer :(:) ... Einschuss dus, kan dat lang duren? Heb er totaal geen ervaring mee.
Hopelijk knapt het pootje snel op!

Ireen, wat ziet Evita er goed uit zeg! Zit ook mooi in haar vacht als ik haar zo op de foto zie :) .
+:)+

Fargo, heb je een foto van die gouden gloed die je bedoeld? Ivanka heeft ook niet meer haar diepe donkere kleur, maar kan die gouden gloed er ook niet echt uit halen denk ik (of ik wil het misschien idd ook niet zien ;) ).

Hier gaat het eigenlijk goed *klopt snel af op hout*, Ivanka zit echt lekker in haar velletje en ze begint weer spatjes te krijgen. Ze heeft altijd al een hekel gehad aan insprayen voor vliegenspray, toen ik haar net had deed ze niks anders als heel snel rondjes om me heen draaien, nu blijft ze wel staan, maar met tegenzin. Dacht vorige week dat ik het wel even los in de wei kon doen, daar was mevrouw het toch niet zo mee eens... }> Ze rende heel speels naar de andere kant en toen ik daar weer aankwam, ging dat staartje de lucht in en draafde ze lekker verder. Eigenlijk om het bloed onder mn nagels vandaan te halen :D , maar ach... was veel te blij om te zien dat ze dat weer eens deed :) .

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 11:43

cynthiar schreef:
Scheren jullie nou je paard in de lente en zomer? Ik heb Illo begin april en half mei geschoren, maar het is nou toch al weer lang aan het worden en het licht ook niet mooi glad, heel stekelig. zijn zadelstukje is niet geschoren ook nooit geweest dat ligt wel vlak maar dat haar is wel 3,4 cm lang.

Wij scheren willy niet meer, toen we net begonnen met het behandelen met pergolide en hij nog erg veel zweette hebben we hem wel geschoren. Zijn haar is nu wel langer maar lang zo dik niet meer en hij zweet normaliter ook niet zoveel meer omdat de hormonen gewoon beter onder controle zijn. Op een gegeven moment hebben ze weer normaler dunner haar dat wel iets langer is en blijft.
Dus zelf even kijken hoe warm hij het nog heeft en of hij er last van heeft.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 11:57

Het is een beetje een gelige gouden kleur door zijn haren op zijn schouders en billen/heupen heen. Stukjes van zijn haar zijn dus gebleekt achtig maar niet zo diep rood of goud als je eigenlijk bij een gelderse zou verwachten een beetje een vals soort kleur, kan het moeilijk beter uitleggen, zal even kijken of er op oude foto's nog iets van te zien is.

Afbeelding
Dit is echt een oude foto, hij is hierop geschoren maar je ziet de vale kleur op zijn hals, dat kwam nu in delen van zijn haar weer terug en het ging de laatste tijd ook stiekem maar toch weer wat meer krullen op zijn heupen etc.
Afbeelding
Hier zie je het gelige/goudachtige er ook nog een pietsie doorheen... op zijn schouders..

Afbeelding
Terwijl dit :D ;) zijn gewone kleur is, zelfs nog wat dieper in de zomer.

>>>>>>>>>>
Fargo, heb je een foto van die gouden gloed die je bedoeld? Ivanka heeft ook niet meer haar diepe donkere kleur, maar kan die gouden gloed er ook niet echt uit halen denk ik (of ik wil het misschien idd ook niet zien ;) ).
>>>>>>>>>>>>>

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 15:06

Dat heeft Rava ook zo die haren in die kleur.

De VA was net gewest en ze vond het nog veel te dik dus ook Laarakker gebeld om iets ondersteunend te krijgen inwendig.
Wat een gedoe volgens mij is Rava het type waarbij het niet meer weggaat.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 20:33

Illo kreeg die gouden kleur in het voorjaar op zijn kogels en knieen, na het scheren was het weer weg en is ook niet meer terug gekomen. Hij is een fjord dus dan valt die oranje kleur wel op.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 00:06

Het heeft inderdaad een oranjeachtige gouden kleur. Wij zijn in ieder geval vanaf 4 juli naar 1,5mg pergolide overgestapt en Willy lijkt zich er in ieder geval prima en rustig mee te voelen. Hij lijkt iets zelfverzekerder nu, maar dat moet ik weer even aan kijken of dat inderdaad zo is of zo lijkt ;) :D

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 19:02

Rumay, hoe gaat het nu met Rava's been? :(:)

Fargo, wat een snoezig koppie op die eerste foto met die wollige oortjes :+: . Maar snap wel wat je bedoeld nu met de kleur.

Ivanka's kleur is veel anders dan vroeger. Vroeger was ze zo donker, dit is een foto van vandaag (niet echt een denderende foto, maar ze volgde me overal :+ )
Afbeelding
Ze ziet er wel goed uit nu he? :)
En haar kleur 4 jaar geleden:
Afbeelding

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 05:09

ik liep per toeval dit topic tegen het lijf en schrik me rot.....
ik ken cushing maar wist niet dat er nog zoveel meer bij hoorde.

morgen lees ik verder in dit topic maar heb alvast een vraag.
ik kom hier tegen dat veel cushing paarden "verkapt'' bevangen lijken.
is dit een symptoon?
mijn paard heeft het bevangenheidsbeeld op dit moment maar blijkt het niet te zijn....

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 17:04

Mariska, cushing paarden hebben makkelijker last van zere voeten zeker in de slechtere perioden. Onze willy liep toen heel voorzichtig en zat voor mijn gevoel tegen bevangenheid aan. Nu hij behandeld wordt heeft hij gelukkig geen zere voeten meer. Cushing paarden produceren veel cortisol/hormonen en raken door dat ze zichzelf op die manier van binnenuit als het ware vergiftigen sneller bevangen.

Tinne: ik vind dat ze er goed uitziet, mooi slank en kort in het haar. Fijn dat ze ook weer praatjes heeft!

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 08:28

Gelukkig gaat het met Rava haar been veel beter, het is veel dunner en na het wandelen is hij het dunst.
Ik had bij Laarakker ook nog medicijnen gehaald omdat de AB alleen niet hielp.
Ben er wel blij mee zag al helemaal voor me dat het dik zou blijven.
Verder gaat het best goed met haar de bulten boven de ogen van een week of wat terug zijn weer bijna kuiltjes.
En ze verhaart weer, maar glad nee niet helemaal.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 09:35

Fijn dat het been van Rava dunner wordt. Regelmatig afspuiten langs het been zodat het van bovenaf langs het hele been gekoeld wordt doet ook wonderen. 10 minuten tot een kwartiertje, geeft heel veel verlichting en maakt het been ook weer stuk dunner.
En glad zullen onze paarden wel nooit meer worden denk ik.

JustAndy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 11:34

Hallo,

Sinds kort is bij m'n pony ook Cushing vastgesteld... ;( Ze had eigenlijk weinig symptomen, maar was zonder aanwijzing hoefbevangen. Daarna is er bloedonderzoek gedaan en bleek ze toch iets verhoogde waarden te hebben en dus Cushing.

Het gaat nu erg goed. Ze krijgt nu nog 1x daags 1/2 tablet Pergolide en over 3 weken opnieuw bloedonderzoek. Hopelijk kan ik dan nog minder Pergolide gaan geven.

Nu ben ik natuurlijk informatie aan het zoeken en kwam ik tegen dat Chaste berry/Vitex Agnus Castus/Monnikspeper eventueel ook zou kunnen helpen. Wie van jullie heeft hier ervaring mee en wat geven jullie?

Het liefst zou ik de gedroogde bessen willen hebben en zelf malen, zodat je verder geen toegevoegde ingredienten hebt. Weet iemand misschien hoe je hier aan kunt komen?

En wat geven jullie nu qua voer? Mijn pony krijgt eigenlijk alleen hooi/gras & wortels. Geef haar nu wat magnesiumpoeder erbij, maar was van plan om D&H Safe and Sound erbij te gaan voeren. (ook om de pergolide naar binnen te krijgen :P ) Zijn er nog andere voeders speciaal voor cushingpaarden?

Hopelijk kunnen jullie mij wat meer antwoorden/adviezen geven.