Topic over atypische myopathie.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Re: Centraal topic over atypische myopathie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 10:39

Er groeien hier trouwens wel wat jonge scheuten , zijn nu nog geen halve meter hoog , en die krijgen ook allemaal witte vlekken. Met de grote is niks aan de hand :)

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 09:04

De esdoorns hier langs de weiden hebben genoemde zwarte vlekken.....zag ik gister.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 12:16

@bravure: dat is knap oliebol ;(
Nu maar hopen dat AM tóch niet daarvan komt.... maar ja niemand kan daar uitsluitsel over geven en wie durft het risiko te nemen ??

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 12:24

Maar staat dat onderzoek nu stil ofzo ??

Echt vlot gaat het niet bepaald >;)

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 13:02

Ik heb op al mijn weides al jaren esdoorns mét zwarte vlekken.
Nog nooit een probleem mee gehad. :?

Steaming

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 13:22

Die zwarte vlekken op esdoorn blad is ook niks nieuws, zo'n schimmel kan natuurlijk gemuteerd zijn en nu ineens wel gevaarlijk. Onze paarden hebben er ook altijd gewoon in gelopen en paarden hier in de buurt ook. Hoop dat ze er snel achter komen wat de oorzaak is en als het wel de esdoorns zijn welke soort esdoorn dan wel gevaar opleverd en welke niet. Volgens mij liepen wat ik gelezen heb alle besmette paarden in de weide en niet in een bak of paddock waar blad in lag.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 17:19

Vandaag tijdens een buitenrit trof ik dit blad:
Afbeelding

Is dit een esdoorn blad met zwarte-vlekken-ziekte??

Zijn er alweer gevallen bekend? Brrr...ik laat mijn paardjes wèl buiten maar blijf het spannend vinden tot ècht bekend is wat de oorzaak is van AM...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 17:23

Ja dat lijkt er wel erg op ;(
Meestal zijn de vlekken wat groter eigenlijk.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 17:29

Bij ons in het bos heb ik ze een tijdje geleden ook al weer gesignaleerd, zwarte vlekken op esdoornbladeren. Mijn paard snackt nogal regelmatig van bomen langs het pad, maar esdoorns moet ze nou even over slaan. Gelukkig staat er geen esdoorn in de buurt van het weiland. Misschien dat het er toch niet van komt, maar better safe than sorry.

Paarden gaan ook deze herfst en winter niet naar binnen, dat is gewoon geen optie.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 17:43

Berdien schreef:
Paarden gaan ook deze herfst en winter niet naar binnen, dat is gewoon geen optie.

Nee voor ons ook niet, rondom mijn land staan geen esdoorns maarja een flinke storm kan heel wat in het land brengen! Hopelijk blijft het dit jaar eens rustig met die rotziekte!
Heb dit jaar een buitenrit gemaakt met iemand die een Haflinger had met doorligplekken. Die heeft AM overleefd! Maar goed nog wel die plekken dus maar toch heel bijzonder! Zij waren ook een paard eraan verloren, naast dit zieke, maar herstelde paard.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 18:18

Ik heb inderdaad ook esdoorns gezien met vlekken al. Maar heb nog geen gevallen gehoord dus blijf duimen.

stalnijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 19:01

Ik als slachtoffer van een overleden veulen aan AM
Heb al maatregelen genomen, heb een stuk wei afgezet waar vorig jaar veel blad lag. afgelopen zondag nog wat bramenstruiken gekortwiekt en even goed na de bladeren gekeken, kon nergens vlekken op vinden.
kwam net dit stukje tegen

http://www.youtube.com/watch?v=Ydrt-dte ... re=related

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 19:13

Nou daar komt geen esdoorn in voor :D

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 19:48

Nou...ze zegt dat het misschien een combinatie van schimmels is o.a. van degene die in Engels Raij gras zitten. B- Lolitrem.

B-Lolitrem is ook de schimmel die die verlammingsverschijnselen veroorzaakt (google : raygrass staggers ) Deze schimmel is toegevoegd aan het graszaad van Engels Ray om het resistent te maken tegen ziektes.

http://docs.google.com/viewer?a=v&q=cac ... cBinx5mjZw

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 20:00

Maar met onze weides die voor 99% uit raaigras bestaan zou het toch veel vaker moeten voorkomen ??

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 20:10

Ja hoor , nu het raaigras weer , straks de klaver , of verkalking van de bestrating door het regenwater....dan hou je geen weiland / stal meer over als je dat allemaal weg moet halen :P

Het zou wel lekker zijn als ze zachtjes aan eens spijkers met koppen gaan slaan , dit speelt al jaren en ze weten eigenlijk nog steeds niks.....

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 20:35

Nou, sorry, maar met Engels heb ik ook al het e.e.a meegemaakt. Lang geleden, heb ik op een manege gewerkt. Wij hadden ook een nwe lading hooi binnen. Een aantal paarden (de sterktste= leiders= die het meeste/eerste aten) werden het snelste ziek. Coordinatieverschijnselen, ataxie etc. Geen snotneuzen, geen koorts. Na de gewone DA is Utrecht ingeschakeld, deze gooide de boel op slot onder het mom: Rhinopneunomie. Ondanks het ontbreken van snotneuzen en koorts. De paarden werden zieker en zieker, in een broek opgehangen in de binnenbak. Uiteindelijk heeft het 8 paarden het leven gekost ;( Inmiddels was Utrecht ook niet meer zo overtuigd en hadden ze de biks silo, grondmonsters, watermonsters e.d. onderzocht. Een belgische DA die we insgeschakeld hebben omdat Utrecht geen steek verder kwam, had het gelijk door ! Geen hooi meer geven! Langzaam knapten de paarden op..... Een vreselijke tijd. Dat is nu 10 jaar geleden.

Engels ray is een siergras voor het gazon, geen weidegras, helaas wordt het nog steeds in mengelingen verwerkt. En het is trouwens niet het ER gras op zich, maar soms zit daar B Lolitrem in verwerkt, en daar kunnen paarden heel slecht tegen. Koeien en schapen hebben er ook last van, maar in veel mindere mate dan paarden.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 21:08

Was dat echt hooi , of gewikkeld in plastic ?

Want met die plastic rommel kan er natuurlijk ook weer vanalles fout gaan....

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 21:20

Engels Raai is toch een zeer veel gebruikt graszaad om weides in te zaaien . Omdat het zo eiwitrijk is en de koeien er dus lekker veel melk door gaan geven.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 21:25

pmarena schreef:
Was dat echt hooi , of gewikkeld in plastic ?

Want met die plastic rommel kan er natuurlijk ook weer vanalles fout gaan....

Ja dat was echt hooi. 1700 pakken die ik zelf nog meeholpen heb om uit te laden :(
en hoezo plastic rommel. Mijn eigen 1e klas weidehooi zit ook in plastic, dus waar slaat dat op ??

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 21:29

Nou sorry hoor :+

Ik vind het gewoon troep , hooi in plastic , dat is mijn goed recht hoor :P

Heb daar al teveel ellende van gezien. 99 van de 100 keer is het toch wat natter , waardoor het sneller problemen geeft in het spijsverteringsstelsel , als het al "fris" uit het plastic komt...want vaak zitten de schimmelplekken erin , en als er een dood beestje in heeft gezeten lijkt het allemaal prima maar is je pak vergeven van de botulisme , waardoor paarden ook verlammingsverschijnselen e.d. krijgen , en niemand begrijpt waar dat vandaan komt....zoals in je voorbeeld ;)

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 21:32

Oeps ik schrok toen ik het topic opeens weer voorbij zag komen. Dacht even dat er alweer een slachtoffer gevallen was.
Ik heb mijn paarden snachts binnen en dit weekend gaan ze van het stuk waar nog wel een esdoorn met vlekken staat af.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 21:51

Het schijnt dat raaigras voor veel belopen stukken ( bv. voetbalvelden etc.) met Lolitrem wordt behandeld. Als het graszaad voor de weide op de een of andere manier met dat bewerkte raaigras in aanraking is geweest ( of dat bewerkte gras is gemaaid en wordt als hooi gevoerd) dan kan je die klachten met verlammingsverschijnselen krijgen.
Gewoon raaigras is voor paarden niet het meest geschikt, maar de meeste paarden hebben er geen last van.
Lou loopt momenteel nog overdag in de wei en 's nachts op stal. De wei is ver van bomen, dus daar hebben we geen last van. Verder worden hier al vele jaren paarden gehouden en er is er nog nooit eentje ziek geworden met dit soort verschijnselen, dus ik ga er maar van uit dat het zo blijft.
Je kan jezelf helemaal gek maken, je kan een aantal voorzorgsmaatregelen nemen, maar helemaal uitsluiten kan niemand het zolang de oorzaak/oorzaken nog niet met zekerheid is/zijn vastgesteld.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 22:09

Maar als je je land opnieuw inzaait kan je er dus zeker WEL rekening mee houden...en qua hooi voeren ook. Altijd naar de herkomst vragen.
We moeten dus ook oppassen voor B Lolitrem. Ik ga gelijk googlen.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 22:11

pmarena schreef:
Nou sorry hoor :+

Ik vind het gewoon troep , hooi in plastic , dat is mijn goed recht hoor :P

Heb daar al teveel ellende van gezien. 99 van de 100 keer is het toch wat natter , waardoor het sneller problemen geeft in het spijsverteringsstelsel , als het al "fris" uit het plastic komt...want vaak zitten de schimmelplekken erin , en als er een dood beestje in heeft gezeten lijkt het allemaal prima maar is je pak vergeven van de botulisme , waardoor paarden ook verlammingsverschijnselen e.d. krijgen , en niemand begrijpt waar dat vandaan komt....zoals in je voorbeeld ;)

Komt van mijn eigen weide, dus IK bepaal wanneer het in pakken gaat. En van wat jij zegt heb ik nog nooit gehoord, maar als je koeienkuil pakken hebt, die veel natter zijn, zou dit voor kunnen komen.

Maar dan vraag ik me nog steeds af waarom mensen zo'n pak dan opvoeren. Vroeger, toen ik nog niet zelf hooide, had ik ook wel eens een slecht pak- en dan kunnen ze dat gewoon mee terugnemen

En overigens, het verhaal wat ik verteld heb is bewezen. Mocht je het niet geloven kan ik het krantenknipsel inscannen en plaatsen, dat heb ik nog ergens. Anders kun je DA Parmentier in Schoten (Belgie) bellen. Hij zal het zich nog wel herinneren, ook al is het meer dan 10jr geleden. Maakt best indruk als je 8 paarden kunt inslapen voor eigenlijk niets !!

nog even een link: http://www.gddeventer.com/templates/dis ... d=25222685
Laatst bijgewerkt door Mist op 30-09-10 22:31, in het totaal 1 keer bewerkt