[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

IngridHar

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 12:35

Bine heb je evt. een website met meer info? Ben benieuwd

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 12:41

bine83 schreef:
Ecostyle zocht mensen die een paardje hebben met zomereczeem voor mee te doen aan een onderzoek. Ik doe nu sinds een maand mee het onderzoek wat 3 maanden duurt. Voor dit onderzoek gebruik je Ursonne en Kiezelderma van dr. Schaett. Dagelijks doe je een afgepaste hoeveelheid door je voer heen. Sinds ik dit spul gebruik is mijn haflinger een stuk minder gaan schuren. Ik heb er ook wondzalf bij gekregen, maar het gaat zo goed dat ik het nog niet eens heb gebruikt!!!

Hoi,

Ik ben blij voor je dat je Haf minder schuurt.
Nagenoeg dezelfde produkten zitten ook in de GKM van Hippolyt. Ik ben daar nu bijna een jaar mee aan het voeren. GEEN zomereczemers meer.
Ik vermoed dat zomereczeem best veel te maken heeft met een verstoord zuurbase evenwicht in de paarden.
Punt 1 omdat de meeste paardenweilanden niet voldoende belangrijke mineralen en spoorelementen bevatten waardoor de bodem te zuur is. Als het in de bodem al niet zit kan het ook onmogelijk voldoende in het gras en hooi zitten.
Punt 2 omdat het in event. krachtvoer ook niet voldoende aangevuld wordt. De meeste zomereczemers krijgen al niet veel of helemaal geen krachtvoer. Terwijl ze volgens de voerfabrikanten minstens een paar kilo per dag zouden moeten hebben om in elk geval het benodigde portie nutrienten binnen te krijgen.
Eczemers hebben door hun stofwisselingsprobleem nog meer belangrijke nutrienten nodig dan gezonde paarden.
Zowel Ursonne als Kiezelderma als de GKM zijn natuurprodukten en zitten hoog in een natuurlijk Calcium.

XXXX2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 12:44

..
Laatst bijgewerkt door XXXX2015 op 04-12-22 13:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Kiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 13:04

henny_w schreef:
Nagenoeg dezelfde produkten zitten ook in de GKM van Hippolyt..

Mag ik vragen wat GKM is?
Ik heb van dit merk de hestamix een tijdje geprobeerd en de microvital.
GKM ken ik niet.

Dowski

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 13:10

joh ik schrijf die namen op en ga ze volgende zomer eens proberen!
het klopt inderdaad dat mijn paardje weinig krachtvoer krijgt, maar dat is omdat hij niet echt intensief werkt

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 07:13

Kiara schreef:
henny_w schreef:
Nagenoeg dezelfde produkten zitten ook in de GKM van Hippolyt..

Mag ik vragen wat GKM is?
Ik heb van dit merk de hestamix een tijdje geprobeerd en de microvital.
GKM ken ik niet.

Dat is de Gemuse Krauter und Mineralien van Hippolyt.
Ik geef er losse Magnesium extra bij omdat het Calcium gehalte vrij hoog is van het produkt. Vooral als je het langere tijd gebruikt geef ik liever Magnesium :Calcium in een verhouding van 1: 2 of 1 : 1
De Magnesium komt hier bij de CTA weg en is Magnesiumoxide 86 %

Ik heb het een paar maand terug doorgegeven aan dr. Weyrauch en zij was zeer verrast maar ook enthousiast over het resultaat.
Ze wil graag op de hoogte blijven hoe de meiden zich blijven houden qua zomereczeem Knipoog

De Hestamix heb ik ook geprobeerd. Zowel de Classic als de Light.
Het deed bij onze paarden niks. Het verbeterde noch verslechterde met de zomereczeem.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 07:24

fjordido schreef:
ja ik lees trouwens ook veel vaker dat onbemeste weitjes helemaal niet zo goed zijn voor onze paardebeesten als dat altijd gedacht werd.

Als een weide helemaal niet bemest wordt en ook niet bekalkt dan wordt de bodem steeds zuurder.
Gevolg : het gras gaat ipv. belangrijke mineralen en spoorelementen, zware metalen opnemen.

Verder kan op schraal land mogelijk makkelijker JKK opkomen. Echter er zijn ook al goed bemeste koeienweides gevonden waar de JKK staat dus dat zegt niet alles.

Kunstmest is de pest voor je mineralenhuishouding in de wei.
Ik gebruik het al 4 jaar niet meer.
Organische mest is prima. Oude verteeerde stalmest van paarden of koeien.
Ik heb het hier al vaker benoemd maar ik strooi jaarlijks zeeschelpenkalk, gooi verteerde stalmest op de wei en stooi in het voorjaar kleimineralen.
Ik heb een ontzettende dichte en volle grasmat in de weide waar elk jaar meer kruiden op beginnen te komen.
En toen afgelopen zomer overal rondom ons de weilanden geel zagen bij die hittegolven hadden wij nog een mooie groene grasmat. Haha!

Britty

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 09:56

Ik hoor hele goede verhalen over MCQ. Dat zou geweldig werken. Beetje jammer dat ik dit spul nu pas onder ogen krijg, heb er alweer een hele zomer jeuk en leed op zitten. Maar ze schuurt nog steeds, dus wil nu dit goedje eens gaan proberen. Ik kan met de zoek functie niets vinden hierover dus....

- wie weet wat er precies in zit?
- wie weet waar het verkrijgbaar is? (vind via google alleen een nummer in limburg)
- wie heeft er ervaring mee?

Bianca6

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 15:02

Ik had Evita's eczeemdeken afgedaan maar ze begon gisteren weer te schuren... dus maar weer opgedaan. Hoe is het bij jullie paarden nu de temperaturen snachts lager zijn?

IwanLuver

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 15:40

Bij Raya heb ik de deken nu ook af. GIster voor het eerst. Ze heeft tot nu toe niet geschuurd...
Ik hoop dat het zo blijft

bine83

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 16:40

Hoi Tinkiebel,

Ik heb de site gevonden www.ecostyleanimalcare.nl daar komt het vandaan maar er staat geen informatie over de zomerczeem. Toevallig weet ik dat ze in februari weer een onderzoek starten en waarschijnlijk dat ze daar nog wel paarden voor zoeken. Ik heb eventueel als je wilt wel het emailadres van degene die het onderzoek lijdt, maar dat mag je geloof ik niet op het forum neerzetten.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 20:43

Ik ben ook met de GMK en magnesium begonnen met Kinke
(met dank voor alle info van Henny_W)
'k heb nog wel een probleempje ermee, mijn grote zwarte afvalbak vindt het niet echt lekker Haha!

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 22:50

Wel toevallig eigenlijk dat nu het "zuur" ook samen lijkt te hangen met eczeem. Ivanka heeft afgelopen zomer een maagzweer of ontsteking (dat konden ze toen niet precies zeggen) gehad (maagzuur?).
Overigens staat ze bij mij 24/7 op het land en krijgt ze anderhalve schep Nature's Best van Pavo per dag. En daarnaast krijgt ze eenmaal daags kuil en eenmaal daags hooi.

Op het moment gaat het hier niet best met het eczeem. Sinds ik met de druppels Cullico gestopt ben, is ze weer flink begonnen met schuren.
Van de week had ze zoveel jeuk dat ze haar drinkbak eraf geschuurd heeft. Wat 's nachts gebeurd is en dus resulteerde in een heus waterballet Clown . Water liep via de deur naar buiten Gestoord .

Ik ga eens even die site lezen!

proudy2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 09:47

hallo ik hen net een week geledan ondekt dat mijn paard Staart- en maneneczeem heeft en ik wil wel z'n deken kopen. maar hoe zit het als je gaat rijden? ik rij veel door bossen en ik neem aan dat daar veel van die vliegjes zijn. weet een van jullie ook wat de beste oplosing daar voor is. is er een middeltje die die vliegsjes voor een tijdje afhoud zo dat ze niet zo erg gestoken wort. of kan je er op z'n moment niets aan doen.

IwanLuver

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 10:05

rianne1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 10:13

Proudy2, wat bij mij ook goed werkt tijdens het rijden is atex daas. Dit kan je kopen bij depaardendrogist.nl

__KELLY

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-06 01:25

jaa wij gooien tegenwoordig ook geen kunstmest over het land en het is al stuk vermindert de jeuk
ik vind dat het echt elk jaar stukkke beter gaat!
vergeleken et 6 jaar geleden.... als ze dan iets zag waaraan ze kon schuren schuurde ze tot plekken aan toe
en nu schuurt ze nog af en toe
en nu al bijna helemaal neit meer

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-06 07:58

Kinke schreef:
Ik ben ook met de GMK en magnesium begonnen met Kinke
(met dank voor alle info van Henny_W)
'k heb nog wel een probleempje ermee, mijn grote zwarte afvalbak vindt het niet echt lekker Haha!

Hoi Kinke,

Misschien kan je de GKM en Magnesium eerst even door wat lekkers mengen.
Bijv. slobber, Irisch mash oid.
Zodat ze even aan het smaakje wennen.
Ik sprak laatst ook iemand wiens paard de GKM niet lekker vond in het begin Knipoog

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-06 08:03

__KELLY schreef:
jaa wij gooien tegenwoordig ook geen kunstmest over het land en het is al stuk vermindert de jeuk
ik vind dat het echt elk jaar stukkke beter gaat!
vergeleken et 6 jaar geleden.... als ze dan iets zag waaraan ze kon schuren schuurde ze tot plekken aan toe
en nu schuurt ze nog af en toe
en nu al bijna helemaal neit meer

Hoi _Kelly,

Da's super joh.
Ik ben blij voor je dat de jeuk zo'n stuk verminderd is.

Ook hier geen kunstmest meer op de weides sinds 4 jaar.
Ik ben van mening dat zomereczeem een EN, EN verhaal is.
Door zoveel mogelijk de triggers te verwijderen is er aan zomereczeem best nog wel wat te doen Knipoog

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-06 09:26

proudy2 schreef:
hallo ik hen net een week geledan ondekt dat mijn paard Staart- en maneneczeem heeft en ik wil wel z'n deken kopen. maar hoe zit het als je gaat rijden? ik rij veel door bossen en ik neem aan dat daar veel van die vliegjes zijn. weet een van jullie ook wat de beste oplosing daar voor is. is er een middeltje die die vliegsjes voor een tijdje afhoud zo dat ze niet zo erg gestoken wort. of kan je er op z'n moment niets aan doen.

die deken zou misschien een hulp zijn met rijden, maar ja...als het niet gaat dan gaat het niet he. Dus ik zou toch proberen zo weinig mogelijk laat in de middag en vroeg in de morgen te rijden. Als het echt erg is dan merk je dat onmiddelijk, je paard wordt heel onrustig en als je goed kijkt dan zie je enorme ladingen mugjes om ze heen dansen Boos!

__KELLY

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-06 13:08

jaa precies
want sinds ze en een deken op heb en we haar insmeren met een spulletje tegen zomereczeem (weet zo even de naam niet uit mn hoofd) en we geen kunstmest meer strooien is het echt een stuk verbeterd
maar er was tog ook sinds een tijdje een behandeling die was uitgevonden waar het helemaal mee weg kan gaan ofzo?
heeft iemand daar informatie over ?

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-06 13:26

je bedoelt de "Leen Taal' methode Kelly?? Google daar maar eens op Knipoog

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-06 13:28

henny_w schreef:
Hoi Kinke,

Misschien kan je de GKM en Magnesium eerst even door wat lekkers mengen.
Bijv. slobber, Irisch mash oid.
Zodat ze even aan het smaakje wennen.
Ik sprak laatst ook iemand wiens paard de GKM niet lekker vond in het begin Knipoog

tot nu wil ze het alleen eten met een beetje biks erdoor, da's niet echt de bedoeling he Haha!
Mijn laatste trucje met een mandarijntje mengen hielp zelfs niet, en daar is ze echt stapeldol op Clown

__KELLY

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-06 13:45

volgens mij was het iets met dat ze een prik kregen ervoor ofzoo

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-06 16:49

er is een methode met traumeel injecties volgens mij (geen idee hoe het heet) en bij sommige paarden heeft 2 injecties met insol-dermatophyton een goed effect (is een middel tegen ringworm) en dan is er nog een mogelijkheid om de jeuk te verminderen met een injectie met cortisonen (met kans op daarna hoefbevangenheid)