Jaan81 schreef:Kris schreef:We denken dat Up ineens mok heeft gekregen van schurftmijten. Helpt daar de gewone mok beandeling ook tegen, dus 1 keer in de week wassen met betadine shampoo en verder iedere dag schoonwrijven en insmeren met mokzalf van de dierenarts, of moet ik hier iets anders aan doen?
Ik weet niet wat voor ras Up is en of ze veel haar aan de benen heeft, maar als ik jou was, zou ik het direct afkappen en Sebacil erop gooien. Betadine helpt namelijk niet tegen schurftmijten, da's alleen voor de hygiene bij de wonden die die rotbeestjes veroorzaken.
Ik zou haar dus wassen met Sebacil. Misschien verkrijgbaar bij de DA, anders via internet.
Wel ff goed lezen hoe je het moet gebruiken!Catmax schreef:Hulp gezocht....
Het volgende is het geval;
Drie weken geleden constateerden we bij twee paarden op stal (waaronder ook mijn eigen paardje) mok wat een beetje langs het been omhoog leek te "kruipen". Dus hebben we meteen de dierenarts ingeschakeld.
Hij heeft beide paarden een injectie gegeven en we kregen een héél sterk ruikend geel goedje wat we moesten verdunnen met water en daar 2x in de week de benen mee moesten wassen. Dit gele goedje heeft overigens goed geholpen want de mok is verdwenen....
Maar daarnaast kregen ze beide een niet verdund (wij vermoeden niet verdund omdat het in een originele verpakking zat - een jerrycan met een klein reservoir aan de bovenkant waar dan de juiste docering in loopt) smurfenblauw-achtig goedje over hun rug gegoten (tegen mijt, wat ze overigens niet bleken te hebben). Hier zat geen sterke geur aan maar was wel heel vettig.
Om een lang verhaal (telefoontjes, bezoeken en discussies van en met de dierenarts) kort te maken; nu drie weken later verliest één van de paardjes al zijn haar (echt in plakkaten komt het er af zetten. Rug, hals, benen, hoofd....) en begint mijn paardje ook al kale en bijna kale plekken (die dus onherroepelijk ook kaal zullen worden) te vertonen.
Onze dierenarts beweert dat hij Sebacil heeft gebruikt. Alleen na rond bellen en een "second-opinion" door een tweede dierenarts en contact met Bodegraven blijkt dat Sebacil niet blauw is en eigenlijk ook nog nooit zulke reacties te weeg heeft gebracht (buiten wat haarverlies op de behandelde plek om).
Heeft misschien iemand van jullie enig idee wat voor middel er gebruikt kan zijn?
Alvast bedankt!
Sebacil is ABSOLUUT NIET blauw! Het is een beetje gelig/doorzichtig goedje, dat wit wordt zodra het in contact met water komt. Het ruikt ook echt sterk chemisch!
Toen je schreef dat ze spul op hun rug hadden gekregen tegen de mijt, moest ik aan Cydectin denken. Dat moet je ergens op de huid aanbrengen en dat kruipt dan overal over het lichaam van het paard en doodt zo de beestjes. Maar of dat blauw is???
En van Cydectin moet je 10 ml per 100 kg paard aanbrengen. Je hebt Cydectin trouwens in 2 varianten; voor schapen en rundvee. Paarden krijgen die van rundvee.
Ik zal ns navragen of dat spul blauw is.
Wat doen ze nu tegen het haaruitval? Echt vervelend! Sterkte ermee!
Mijn paard heeft ook al een keer Cydectin gehad en de dierenarts heeft erbij gezegd dat zijn haar op die plek kan uitvallen Tijdelijk dus het groeit gewoon weer terug.