[INFO] Mok

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

terrortitus

Re: centraal topic over mok

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 09:49

Jaan81 schreef:
Kris schreef:
We denken dat Up ineens mok heeft gekregen van schurftmijten. Helpt daar de gewone mok beandeling ook tegen, dus 1 keer in de week wassen met betadine shampoo en verder iedere dag schoonwrijven en insmeren met mokzalf van de dierenarts, of moet ik hier iets anders aan doen?

Ik weet niet wat voor ras Up is en of ze veel haar aan de benen heeft, maar als ik jou was, zou ik het direct afkappen en Sebacil erop gooien. Betadine helpt namelijk niet tegen schurftmijten, da's alleen voor de hygiene bij de wonden die die rotbeestjes veroorzaken.
Ik zou haar dus wassen met Sebacil. Misschien verkrijgbaar bij de DA, anders via internet.
Wel ff goed lezen hoe je het moet gebruiken!

Catmax schreef:
Hulp gezocht....

Het volgende is het geval;

Drie weken geleden constateerden we bij twee paarden op stal (waaronder ook mijn eigen paardje) mok wat een beetje langs het been omhoog leek te "kruipen". Dus hebben we meteen de dierenarts ingeschakeld.

Hij heeft beide paarden een injectie gegeven en we kregen een héél sterk ruikend geel goedje wat we moesten verdunnen met water en daar 2x in de week de benen mee moesten wassen. Dit gele goedje heeft overigens goed geholpen want de mok is verdwenen....

Maar daarnaast kregen ze beide een niet verdund (wij vermoeden niet verdund omdat het in een originele verpakking zat - een jerrycan met een klein reservoir aan de bovenkant waar dan de juiste docering in loopt) smurfenblauw-achtig goedje over hun rug gegoten (tegen mijt, wat ze overigens niet bleken te hebben). Hier zat geen sterke geur aan maar was wel heel vettig.

Om een lang verhaal (telefoontjes, bezoeken en discussies van en met de dierenarts) kort te maken; nu drie weken later verliest één van de paardjes al zijn haar (echt in plakkaten komt het er af zetten. Rug, hals, benen, hoofd....) en begint mijn paardje ook al kale en bijna kale plekken (die dus onherroepelijk ook kaal zullen worden) te vertonen.

Onze dierenarts beweert dat hij Sebacil heeft gebruikt. Alleen na rond bellen en een "second-opinion" door een tweede dierenarts en contact met Bodegraven blijkt dat Sebacil niet blauw is en eigenlijk ook nog nooit zulke reacties te weeg heeft gebracht (buiten wat haarverlies op de behandelde plek om).

Heeft misschien iemand van jullie enig idee wat voor middel er gebruikt kan zijn?

Alvast bedankt!

Sebacil is ABSOLUUT NIET blauw! Het is een beetje gelig/doorzichtig goedje, dat wit wordt zodra het in contact met water komt. Het ruikt ook echt sterk chemisch!
Toen je schreef dat ze spul op hun rug hadden gekregen tegen de mijt, moest ik aan Cydectin denken. Dat moet je ergens op de huid aanbrengen en dat kruipt dan overal over het lichaam van het paard en doodt zo de beestjes. Maar of dat blauw is???
En van Cydectin moet je 10 ml per 100 kg paard aanbrengen. Je hebt Cydectin trouwens in 2 varianten; voor schapen en rundvee. Paarden krijgen die van rundvee.
Ik zal ns navragen of dat spul blauw is.

Wat doen ze nu tegen het haaruitval? Echt vervelend! Sterkte ermee!

Mijn paard heeft ook al een keer Cydectin gehad en de dierenarts heeft erbij gezegd dat zijn haar op die plek kan uitvallen Tijdelijk dus het groeit gewoon weer terug.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 10:19

Hoi,

Ik heb geprobeerd mijn antwoord hier op bokt te vinden, maar dat is niet gelukt.
Meest gestelde vragen over mok, hierin staat dat het overgebracht kan worden op andere paarden, bijvoorbeeld als je aan het paardenbeen met mok hebt gezeten, je handen zijn niet schoon en je gaat aan een ander paardenbeen zitten.

Ik heb altijd geleerd dat mok besmettelijk is. Staat je paard met een ander paard (met mok) in de wei, kan het paard zonder mok het ook krijgen bijvoorbeeld.

Nu ben ik wat informatie aan het opzoeken voor een stalgenoot en vind ik dat mok niet besmettelijk is.
Vrij verwarrend, wie kan mij hier iets over vertellen?

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 10:20

horse_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 20:30

Mok door viezigheid en vocht is niet besmettelijk. Volgens mij als je mok door mijten hebt kan het wel besmettelijk zijn, maar dat weet ik niet zeker. Mn verzorgpaardje is al bijna 2 weken mokvrij! Haha! Haha!

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 11:07

'Mok' doot mijten is volgens mij ook niet besmettelijk. Mijn trekpaard heeft dat namelijk en die staat elke dag in contact met de shet en een halfarabier, maar die hebben er helemaal geen last van!

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 15:33

mijn paard heeft plotseling vrij erge mok aan 3 benen.
niet in de kootholte, maar aan de voorkant net boven de hoef.

al ik erover heen wrijf, vallen de haren er gewoon uit. met korstjes aan het uiteinde.
heb benen goed gewassen en ingespoten met acedern.

3 dagen terug had een dragende merrie bij ons op stal ook opeens ernstige mok. trok ook helemaal omhoog.
been is bij dat paard echt half kaal.

weet niet zo goed hoe ik het nu moet behandelen. zou het gewoon mok zijn of een soort mijt?

TaanStippel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 15:45

SusieQ87 schreef:
Gister heb ik mok gevonden bij mijn paardje bij drie benen, heb het vandaag gewassen met betadine shampoo en daarna sudocreme erop gedaan. Volgens de dierenarts moet ik dit drie dagen insmeren en dan moet het minder worden. Maar hoelang duurt het voordat het weg is ? En dan moet ik natuurlijk natte paddocks e.d. vermijden ?

Hoe vaak kan ik het het beste wassen ? En blijven smeren uiteraard ? Kan ik nog meer dingen doen ?

LadyLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 16:13

Zo weinig mogelijk wassen, 1x goed bacterien doden met betadine shampoo, en dan gewoon zoveel mogelijk smeren, en natte bakken etc. het liefst zoveel mogelijk vermijden. Als de kootholte nou helemaal onder de modder zit, moet je dat wel schoonmaken, maar het liefst zo weinig mogelijk wassen.

TaanStippel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 17:06

LadyLuna schreef:
Zo weinig mogelijk wassen, 1x goed bacterien doden met betadine shampoo, en dan gewoon zoveel mogelijk smeren, en natte bakken etc. het liefst zoveel mogelijk vermijden. Als de kootholte nou helemaal onder de modder zit, moet je dat wel schoonmaken, maar het liefst zo weinig mogelijk wassen.

Ok dankjewel, ik heb het iedere dag ingesmeerd maar kan het kloppen dat het er de volgende dag nog steeds zit ? Betekent dit dat het niet intrekt ?

Met modder/nat zand,wachten totdat het droog is en dan met een zachte borstel wegpoetsen kreeg ik als advies, of moet ik het er dan uitspoelen met water en weer goed droogmaken en insmeren ?

Tootz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 17:07

Voor Magic gebruikt ik nu Sudocreme gemengt met Calendula zalf wat ik er om de dag opsmeer en het is nu zo goed als weg!!! Om de 3 dagen smeer ik het eerst in met jojoba olie en thea tree olie wat ik even laat intrekken en dan een dikke laag zalf erop. En 1 keer in de week was ik haar benen met betadine. Op 2 plekjes na is alles weg! Haha!

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 19:30

DA was toevallig op stal dus die heeft even gekeken.
moest even afwachten of het zich zou ontwikkelen tot droge of natte mok.
t kon namelijk best natte mok zijn.
anders goed vet houden.

ff afwachten dus.

blondegod19

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 16:53

Bij mijn haflinger is het nu (ongeveer na 3 weken) zo goed als weg!!!! Zelfs de uitgevallen haren zijn alweer teruggegroeid. Ik heb hem Puur Mok pilletjes (van de PD) gegeven en Mudguard zalf erop gesmeerd, en 1x per week de boel gewassen met teatreeshampoo.

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 18:33

Ik wil even melden dat mijn merrie door de Bach remedie druppels nog steeds mokvrij is. Merrie van vrienden (Fries) met soort droge mok/ schurft is ook compleet vrij sinds deze druppels. We waren beide al 2 jaar aan het aanmodderen.
Hoop dat jullie er iets aan hebben (hebben Rescue gebruikt, te verkrijgen bij Reform zaak
)

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 17:02

wilde graag ook even advies van de echte mok mensen:)

Heb een belg staan die in de sokken , meer bij het pijpbeen zegmaar schilfers ofzo heeft (rasp??) maar ook het haar laat daar een klein beetje los!

wat zou ik hierop kunnen doen? (1 been achter helemaal niet alleen 1 voorbeen!)

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 18:35

Bij een belgje gelijk zware actie is mijn raad! Dus de cydectin of Sebacil d'r op!

NeandroD

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 00:04

Ik heb een vraagje:
Mijn Haflinger heeft ook Mok, hij heeft erg veel sokken(beharing) aan alle benen waardoor als hij buiten heeft gestaan alles veel langer nat en vies blijft. Zal ik zijn sokken eraf knippen, zodat het sneller droogt of laten zitten en hopen dat dat beschermt(?)?
Alvast bedankt!

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 10:26

Nee niet doen, tenminste, als je van sokken houd niet. Behandelen kan ook prima als de sokken er nog aan zitten. Hier had een haflinger ook veel mok en dat is ook wel weer weg gegaan zonder de sokken er vanaf gehaald te hebben.

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 12:20

NeandroD schreef:
Ik heb een vraagje:
Mijn Haflinger heeft ook Mok, hij heeft erg veel sokken(beharing) aan alle benen waardoor als hij buiten heeft gestaan alles veel langer nat en vies blijft. Zal ik zijn sokken eraf knippen, zodat het sneller droogt of laten zitten en hopen dat dat beschermt(?)?
Alvast bedankt!

Wij hebben destijds bij onze tinker de koot wel kaal geschoren, maar de rest van de sokken laten hangen Lachen Zo zie je het niet zo, maar kan je de koot wel makkelijker droog houden Lachen

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 13:23

met dit weer is de kans groter op mok?

NeandroD

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 17:13

Ja dat klopt. Mijn haflinger heeft er ook last van.
Ik weet niet of je paard/pony ook buiten staat/je in een buiten bak rijdt. Maar door de plassen en de modder (waardoor de huid vies een week wordt) ontstaat de mok inderdaad eerder dan dat de zon heerlijk schijnt!

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 17:16

Hangt er wel vanaf waardoor de mok veroorzaakt wordt Lachen Bij sommige is het een reactie op zonlicht Knipoog

Bij mijn merrie lijkt het van binnenuit te komen.... maar bij veel is er inderdaad een relatie met vocht.

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 19:17

de mijne staat in de bagger nu (bels) en heeft alleen op de sokken rasp (lichtelijk ) daar doe ik nu niets aan omdat ik dr net heb even kijken of het erger word of iets maar ze gaat op stal als het regent (stal is bijna leeggeruimd:) )
Scheelt dat nu? op stal dus niet in de bagger maar in stro

horse_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 20:38

Een schone stal is beter dan een modderige wei, maar je moet wel de benen goed schoon en droog maken voordat je paard op stal gaat, anders heeft het weinig zin.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 21:07

Mijn paard liep vorige week ineens enorm kreupel. Hij had ineens hele erge mok in zijn kootholte. Dik onderbeen en dikke kogel, been is warm.

Nu na iets meer dan een week is de mok al minder, hij heeft alleen nog wel een warm been en verdikte kootholte.

Ik behandel het met Hydrocortiderme.

Komt het vaker voor dat een paard kreupel/onregelmatig loopt door mok? En is het normaal dat het been warm is? Er zit ook nog een beetje vocht in.
Verder liep hij vandaag niet meer heel erg kreupel maar nog wel onregelmatig.

Wat kan ik het beste doen? Is het verstandig hem binnen te houden met regen? Normaal staan de paarden overdag in zandpaddocks.

Wat kan de dierenarts doen? Die ga ik morgen zowiezo bellen, ik wil uitsluiten dat de kreupelheid ergens anders vandaan komt (wat moeilijk is aangezien hij ook een schouderblessure heeft opgelopen vorig jaar en daardoor kreupel liep.Hij is echter steeds beter gaan lopen...moeilijk dus te beoordelen of de kreupelheid van de mok komt of vanuit zijn schouder.

Ik hoor graag tips!

Het was trouwens eerst natte mok welke nu een stuk droger is geworden. Ik was het verder niet, maak het schoon met een zachte borstel en een handdoek.

Graag hoor ik ervaringen van paarden die ook kreupel lopen door mok. Wat heb je toen gedaan? Hadden deze paarden ook een warm been?

horse_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 21:09

ze zijn wel vaker kreupel door mok. ALs het been warm is, kan het erop duiden dat de mok naar binnen geslagen is en dan met je paard antibiotica hebben. Probeer wel de korsten eraf te wassen (met bv. betadine) en dan insmeren met hydrocortiderm. Laatst had een paard bij ons op stal naar binnen geslagen mok, die had ook en dik en warm been, wilde er niet op staan en ademde heel snel.