Uppojono schreef:Ze staan allebei op gras en krijgen nog basisbrok met een beetje luzerne. Wij hebben wel veel bomen in het weiland en daarmee ook veel schuurmogelijkheden. Ik vind het zo bijzonder, aangezien de pony 10 jaar is en een mooie volle bos manen heeft, waardoor het me niet lijkt dat ze eerder geschuurd heeft (vorig jaar was eerste jaar bij mij en toen schuurde ze niet).
Een Fries (sinds 2 week bij ons), ook met lange manen, schuurde vorig jaar ook niet (1 jaar daarvoor wel) en nu dus wel weer.
En KWPNer met korte manen, schuurt niet.
Ik ga mee met Ellepel, er kunnen heel veel oorzaken zijn, dus het hoeft niet altijd zomereczeem te zijn. Wel gaan bij je verhaal wat belletjes bij me rinkelen.
De pony is nog maar kort bij jullie, komt die uit een winderige (kust) regio vandaan? Dat zou namelijk kunnen verklaren (ALS het al SME is) waarom er nu meer klachten ontstaan. De knutten houden niet van wind en vind je aan de kust veel minder dan in het binnenland.
De Fries schuurde vorig jaar niet, en het jaar daavoor wel schrijf je. Weet je meer over de voorgeschiedenis? Vorig jaar was hier in de omgeving ook een "zacht" jaar wat jeukerij betreft door de droogte. Heel anders dan het jaar daarvoor. Nu zie ik bijvoorbeeld ook dat mijn paard alweer meer staat te stampen en last heeft van de vliegen dan voor de regen langskwam.
Maar nogmaals, wat Ellepel schreef, het kan zeker weten van heel andere dingen komen dan van SME, ik hoop dat je de oorzaak vind!