[INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Serenity350

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 21:51

Uppojono schreef:
Ze staan allebei op gras en krijgen nog basisbrok met een beetje luzerne. Wij hebben wel veel bomen in het weiland en daarmee ook veel schuurmogelijkheden. Ik vind het zo bijzonder, aangezien de pony 10 jaar is en een mooie volle bos manen heeft, waardoor het me niet lijkt dat ze eerder geschuurd heeft (vorig jaar was eerste jaar bij mij en toen schuurde ze niet).
Een Fries (sinds 2 week bij ons), ook met lange manen, schuurde vorig jaar ook niet (1 jaar daarvoor wel) en nu dus wel weer.
En KWPNer met korte manen, schuurt niet.

Ik ga mee met Ellepel, er kunnen heel veel oorzaken zijn, dus het hoeft niet altijd zomereczeem te zijn. Wel gaan bij je verhaal wat belletjes bij me rinkelen.

De pony is nog maar kort bij jullie, komt die uit een winderige (kust) regio vandaan? Dat zou namelijk kunnen verklaren (ALS het al SME is) waarom er nu meer klachten ontstaan. De knutten houden niet van wind en vind je aan de kust veel minder dan in het binnenland.

De Fries schuurde vorig jaar niet, en het jaar daavoor wel schrijf je. Weet je meer over de voorgeschiedenis? Vorig jaar was hier in de omgeving ook een "zacht" jaar wat jeukerij betreft door de droogte. Heel anders dan het jaar daarvoor. Nu zie ik bijvoorbeeld ook dat mijn paard alweer meer staat te stampen en last heeft van de vliegen dan voor de regen langskwam.

Maar nogmaals, wat Ellepel schreef, het kan zeker weten van heel andere dingen komen dan van SME, ik hoop dat je de oorzaak vind!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 08:36

het gras is nu wel hoog in suikers dacht ik,misschien dat het daar van komt?
het was droog en koude nachten, ( hier wel erg droog!) dan groeit het niet en zit er meer fructaan in daar kunnen ze best op reageren.
weet niet hoe het grasland er uit ziet, eventueel de pony er wat korter op laten om te kijken of het verschil geeft?

MarliesV

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 10:04

Hoe is het weer vandaag bij jullie? Hier erg winderig en dreigend maar nog droog.
Ze staat dus wederom gewoon onder de deken en de kap buiten.

Serenity350

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 10:10

Een tijdje geleden werd mij in mijn favoriete boerenwinkel voorgesteld een "anti-vliegen" mineralenblok in de weide op te hangen: https://www.btndehaas.nl/farm-o-san-vli ... escription

Nu ben ik zelf wat sceptisch en kritisch aangelegd mbt alle middeltjes die wonderen beloven, maar weet ik tegelijkertijd ook uit ervaring dat ze bij BTN niet zomaar iets aanraden. Wel zeggen ze er eerlijk bij dat ze niets durven te garanderen, en vooral praten vanuit de wetenschap dat ze regelmatig gebruikt worden door boeren.

Aangezien ik binnenkort toch een nieuw mineralenblok moet halen, leek het me wel iets om het te proberen. Maar desondanks ben ik ook wel benieuwd naar wat de ervaringen eventueel zijn bij andere paardenmensen. (Ik verwacht er eerlijk gezegd namelijk niet heel veel van).

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 10:18

Netjes verwoord Serenity!

Dat blok is wel interessant, maar ik vind het wel lastig, wat krijgen ze dan binnen? En het is geschikt voor schapen/koeien/paarden? Die hebben toch allemaal andere behoeftes.
Knoflook bijvoeren hoor je wel vaker, maar wordt volgens mij ook voor gewaarschuwd. Er is vast iemand hier die daar goed wat van weet. Bij mij is het klok en klepel haha.

Maar mijn eerste gevoel zegt; ik zou het niet durven.

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 10:31

Moderatoropmerking:
Inmiddels heb ik een oproep die geplaatst werd en niet is toegestaan op Bokt verwijderd. Daardoor heb ik ook 2 berichten aan moeten passen. Excuses!

Serenity350

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 10:31

MarliesV schreef:
Netjes verwoord Serenity!

Dat blok is wel interessant, maar ik vind het wel lastig, wat krijgen ze dan binnen? En het is geschikt voor schapen/koeien/paarden? Die hebben toch allemaal andere behoeftes.
Knoflook bijvoeren hoor je wel vaker, maar wordt volgens mij ook voor gewaarschuwd. Er is vast iemand hier die daar goed wat van weet. Bij mij is het klok en klepel haha.

Maar mijn eerste gevoel zegt; ik zou het niet durven.

De samenstelling is inderdaad ook iets waar ik nog over zat te twijfelen, maar na een mailtje naar de DA zou het volgens de paardenarts geschikt moeten zijn voor paarden, mits de paarden (maar dat geldt voor elk dier) niet een specifiek tekort/opnameprobleem heeft waardoor hij een aangepaste dosering nodig heeft.

Knoflook is inderdaad veel besproken. Wat ik er zelf van weet en begrepen heb is dat het echt een kwestie is van dosering, net als veel andere kruiden en suplementen. Pas vanaf een bepaalde hoeveelheid kan het kwaad en om dat volume te halen moet je echt megadoseringen erin proppen.

Desondanks heb ik inderdaad tot nu toe knoflook nooit als middeltje gebruikt. Eerlijkheid gebied me te zeggen dat dit vooral is omdat ik sceptisch ben mbt de werking, en dus niet zozeer omdat ik vermoed dat het schadelijk kan zijn.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 10:35

Die emmer heb ik vorig jaar gekocht, wel aan het einde vh vliegenseizoen.
Ik vond het lastig hem te bewaren de hele winter. Hij wordt namelijk nat. E deksel erop durfde ik niet goed aan ivm schimmel wellicht.
Hij staat nu weer buiten maar met dit weer ligt er een plas in.
Heel praktisch is hij dus niet.
Over het resultaat kan ik nog niks zeggen.
Vooral de pony zit er af en tot aan. Maar het is geen lekkernij voor ze zo te zien.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 11:16

ik heb wel knoflook gegeven.poeders,snippers,vers, gekookt nog!
helpt allemaal niks.
beste is dan nog om een paar bollen flink te pletten en die met een vloeistof te mengen en op je paard te spuiten.
dan stinken ze nog het meest. :D

Serenity350

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 11:23

ellepel schreef:
ik heb wel knoflook gegeven.poeders,snippers,vers, gekookt nog!
helpt allemaal niks.
beste is dan nog om een paar bollen flink te pletten en die met een vloeistof te mengen en op je paard te spuiten.
dan stinken ze nog het meest. :D

Ik vind knoflook echt heeeeerlijk ruiken trouwens. Maar ben dan ook geen mug. :')

E16B

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 11:27

casperzazoe schreef:
Wat vinden jullie fijne vliegenmaskers? Moet er 2 hebben en ze slopen nogal graag dus moet echt stevig zijn of stevig vast zitten.
Eentje moet sowieso een neusflap hebben. De andere echt heel goed afsluiten want die wordt gek van de vliegjes rondom z'n ogen.

Heb dit probleem ook, vind de maskers die van de ogen afstaan wel fijn maar kunnen meestal alsnog vliegen onder... misschien die met soort elastische stof en in het midden bij de ogen gaas? Zelf nog niet geprobeerd. Heb ook wel eens die van bucas geprobeerd met hele lange flap die over de neus ging, leek ideaal maar paard vond het helemaal niks...

Schadows17

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 11:32

Die van Shires vind ik zelf heel fijn, staat goed van ogen af en is erg stevig en gaat niet snel stuk. Gaat bij mij mijn 2de jaar in nu. Ik heb die waarbij het om de oren net als een halster zit, dus geen uitgebreide stof om de oren of alleen gaten voor de oren, de oren zitten helemaal vrij, mijn ervaring is dat die snel stuk gaan bij mijn paard omdat dat vaak heel zachte stof is zodat de oren geen drukplekken krijgen maar na 1x schuren is dit dan ook wel stuk. Daarnaast kan je de voorpluk er gewoon overheen doen dan. Sluit mooi aan, geen vliegen meer rond de ogen en geen ontstoken ogen meer sindsdien.

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 12:35

Nog even over dat vliegenblok, dat is toch gewoon een blok, dus liksteen en geen emmer?
Lijkt wel een goed product, alleen is mijn bezwaar dat er niet vermeld wordt om welke kruiden het zou gaan en welke hoeveelheid.

Ik heb nl een paar jaar geleden een cursus fytotherapie bij dieren gedaan en daar geleerd dat de hoeveelheid heel belangrijk is, en dat meeste kruidenmiddeltjes teveel soorten kruiden bevatten en in onduidelijke hoeveelheden.

Bij de liksteen heb je geen controle over de hoeveelheid die je paard binnenkrijgt, hangt er van af hoe lekker ze het vinden. Dus daarom lijkt het weer geen goed product.
En knoflook hielp hier ook niet tegen insecten hoor , stonk wel erg :+ .

Serenity350

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 12:51

assebassie schreef:
Nog even over dat vliegenblok, dat is toch gewoon een blok, dus liksteen en geen emmer?
Lijkt wel een goed product, alleen is mijn bezwaar dat er niet vermeld wordt om welke kruiden het zou gaan en welke hoeveelheid.

Ik heb nl een paar jaar geleden een cursus fytotherapie bij dieren gedaan en daar geleerd dat de hoeveelheid heel belangrijk is, en dat meeste kruidenmiddeltjes teveel soorten kruiden bevatten en in onduidelijke hoeveelheden.

Bij de liksteen heb je geen controle over de hoeveelheid die je paard binnenkrijgt, hangt er van af hoe lekker ze het vinden. Dus daarom lijkt het weer geen goed product.
En knoflook hielp hier ook niet tegen insecten hoor , stonk wel erg :+ .

Ik meen me te herinneren dat op de verpakking in de winkel er wel meer info op staat, maar dat durf ik niet 100% te zeggen. Als ik vd week in de winkel ben zal ik er even naar kijken, want vind het wel een goede opmerking van je!

Isabel_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 13:00

Knoflook kan ook bloedarmoede veroorzaken bij paarden. Daar zou ik sowieso weg van blijven. :)

Serenity350

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 13:21

Isabel_k schreef:
Knoflook kan ook bloedarmoede veroorzaken bij paarden. Daar zou ik sowieso weg van blijven. :)

Even vooropgesteld dat ik dus inderdaad wel altijd van het zekere voor het onzekere ben. +:)+

Maar ook van het dingen in persectief plaatsen. Ik vind een onderzoek terug waar wordt benoemd dat het dan gaat om doseringen vanaf 0,2 gram per kg lichaamsgewicht. Voor mijn paard zou dat dan 120 gram zijn, wat neerkomt op ongeveer 24 teentjes knoflook. Nu vraag ik mij af in hoeverre het realistisch is dat een paard dat binnenkrijgt via een suplement als een zoutblok. Nogmaals benadrukkend dat het wel goed is om dit soort informatie te communiceren hoor!

Ik denk dan bijvoorbeeld ook, als de dosering zo laag is, in hoeverre kun je dan nog spreken van een effectieve werking (als die er al is).

Ik denk dat ik het gewoon bij mn mineralenblok houd die ik altijd gebruik. Was vooral benieuwd naar of andere mensen het al eens hadden geprobeerd (ik blijf altijd rondkijken naar mogelijke opties om vliegjes tegen te gaan, zie het als een soort levensmissie :') )

Iets anders; het deken dat ik besteld heb is net bezorgd! *\o/* Nu komt de regen hier momenteel met bakken uit de lucht, maar als het droog is gaan we even passen en zal ik ook even een fotootje maken voor de mensen die zich afvragen hoe het op een breed barok paard ligt. :j

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 13:25

Ah dat was het Isabel, ik wist dat er wat mee was.

Maar ook in kleine hoeveelheden? Waarvan ik mij dan afvraag of het wel het gewenste effect heeft dan.

Liksteen wordt hier niets, die van mij likt aan alles behalve een liksteen haha. Die in de stal (liefdevol door de stalhouder aangeboden) heb ik ook weg kunnen gooien, die was goor geworden van het niet gebruiken. En die in de paddock komt ze ook niet aan.

Wat dat betreft is een liksteen niet heel ideaal vind ik, je hebt er geen controle over. Niet of ze likken niet hoeveel.
Als het zo is dat ze alleen likken om tekorten aan te vullen, dan is dat top natuurlijk. Maar is dat ooit bewezen?

Isabel_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 13:26

Nee dat weet ik inderdaad. Het gaat om een hele grote hoeveelheid, maar ik vind het wel altijd belangrijk om het te vermelden. Zeker omdat ik nog heel veel mensen hun paard echt stukken knoflook zie voeren. Natuurlijk moet je er dan heel veel voeren, maar zo lang de EJ, Paardendrogist en weet ik het wie allemaal nog willens wetens supplementen met knoflook verkopen blijf ik het noemen. :D

Ik ging er ook niet vanuit dat er zo veel in een liksteen zou zitten. _O- Uit interesse heb ik een keer knoflooksnoepjes gekocht bij Kiwi N Co. Het was een aanbieding en ik wilde weten hoe erg het naar knoflook rook. := Het stonk enorm naar knoflook en de paarden vonden het heerlijk. Dat dan weer wel.

Ik ben heel benieuwd naar die deken trouwens. Ik heb een smal, dun paardje maar altijd interessant.

edit: ik heb bij EJ gekeken hoeveel gram knoflook zij aanraden. Voor paarden en pony's 15 tot dertig gram. Als je problemen gaat krijgen vanaf 0,2 gram per 100kg lichaamsgewicht is het veilig, maar wel hoog.

Serenity350

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 13:31

MarliesV schreef:
Ah dat was het Isabel, ik wist dat er wat mee was.

Maar ook in kleine hoeveelheden? Waarvan ik mij dan afvraag of het wel het gewenste effect heeft dan.

Liksteen wordt hier niets, die van mij likt aan alles behalve een liksteen haha. Die in de stal (liefdevol door de stalhouder aangeboden) heb ik ook weg kunnen gooien, die was goor geworden van het niet gebruiken. En die in de paddock komt ze ook niet aan.

Wat dat betreft is een liksteen niet heel ideaal vind ik, je hebt er geen controle over. Niet of ze likken niet hoeveel.
Als het zo is dat ze alleen likken om tekorten aan te vullen, dan is dat top natuurlijk. Maar is dat ooit bewezen?

Ik merk bij mij dat ze er in periodes meer aan lijken te likken dan anders. En de grote doet het ook vaker dan de kleine. Hier worden ze wel gestaag "opgelikt" dus, maar met tussenpozen. Zomers meer dan in de winter trouwens, maar dat vind ik wel logisch als ik er over nadenk. Wel is het bij mij zo dat het heel erg uitmaakt hoe ik hem aanbied. In een emmer wordt er niet naar gekeken bijvoorbeeld. Ik hem hem dus aan een houder zitten, maar zo'n steen met een gat erin via een touwtje ophangen wordt ook gebruikt.

@Isabel: Oh, ik vind het ook top dat je het noemt hoor. +:)+ Ik ga helemaal met je erin mee dat het belangrijk is om dat te noemen gezien de "gekte" die soms over suplementen kan ontstaan. Zie mijn reactie dan vooral als aanvulling (zodat iedereen ook meteen weet dat het dus geen goed idee is om volledige tenen te voeren, mijn berekening was voor een paard van 600 kg, dus een pony zal al snel veel minder mogen om safe te zitten). :j

Het regent nog, dus even wachten nog op de foto. Nu ben ik wel blij met de regen maar mag het ook wel weer ophouden zodat ik de deken kan passen. :') (En dan mag het daarna weer verder regenen).

Serenity350

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 13:34

Isabel_k schreef:
edit: ik heb bij EJ gekeken hoeveel gram knoflook zij aanraden. Voor paarden en pony's 15 tot dertig gram. Als je problemen gaat krijgen vanaf 0,2 gram per 100kg lichaamsgewicht is het veilig, maar wel hoog.

Zie nu je edit; dat vind ik eigenlijk ook wel hoog. Zeker om er zo'n algemeen advies op te gooien aangezien het nogal verschilt of je een mini-shet of grote belg hebt staan (en alles daartussenin en omheen). :\

Isabel_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 13:40

@serenity Ik vatte het helemaal niet verkeerd op oid. Juist goed die aanvulling want ik wist niet precies wat de schadelijke grens zeg maar was. En die edit: ik wilde dat even opzoeken voordat ik heel hard riep dat ze iets aanbieden wat te veel is. Dat wist ik dus niet zeker, maar dat bleek dus inderdaad te hoog te zijn. Of nou ja. Voor een shetlander allicht. :D

Ik denk dat elk kruid goede en slechte kanten heeft. En ik zie steeds meer dat mensen kruiden gaan voeren, maar soms slaan ze hierin door waardoor er te korten ontstaan of juist dingen die te veel gegeven worden. Er zijn niet voor niets mensen die hiervoor studeren zeg maar. Kruiden zijn ontzettend goede producten, maar je moet het wel met beleid doen heb ik geleerd. :) Ik voer zo min mogelijk kruiden en supplementen maar in een land als Nederland en de manier waarop wij onze paarden houden moet je soms wel. En dat is eigenlijk niet erg.

Op dit moment krijgt mijn paard biotine, lijnzaadolie, Culico (oa heermoes en brandnetel) en gewone vitaminebrokken. In het verleden heb ik hem ook anijs gegeven (voor het hoesten) en na buut heeft hij een poosje op een kruid gestaan voor zijn maag/darmen (ik weet niet meer welke) en kreeg hij een groene leemkuur. Ik vind het interessant maar voer met mate zeg maar.

Serenity350

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 13:45

Isabel_k schreef:
@serenity Ik vatte het helemaal niet verkeerd op oid. Juist goed die aanvulling want ik wist niet precies wat de schadelijke grens zeg maar was. En die edit: ik wilde dat even opzoeken voordat ik heel hard riep dat ze iets aanbieden wat te veel is. Dat wist ik dus niet zeker, maar dat bleek dus inderdaad te hoog te zijn. Of nou ja. Voor een shetlander allicht. :D

Ik denk dat elk kruid goede en slechte kanten heeft. En ik zie steeds meer dat mensen kruiden gaan voeren, maar soms slaan ze hierin door waardoor er te korten ontstaan of juist dingen die te veel gegeven worden. Er zijn niet voor niets mensen die hiervoor studeren zeg maar. Kruiden zijn ontzettend goede producten, maar je moet het wel met beleid doen heb ik geleerd. :) Ik voer zo min mogelijk kruiden en supplementen maar in een land als Nederland en de manier waarop wij onze paarden houden moet je soms wel. En dat is eigenlijk niet erg.

Op dit moment krijgt mijn paard biotine, lijnzaadolie, Culico (oa heermoes en brandnetel) en gewone vitaminebrokken. In het verleden heb ik hem ook anijs gegeven (voor het hoesten) en na buut heeft hij een poosje op een kruid gestaan voor zijn maag/darmen (ik weet niet meer welke) en kreeg hij een groene leemkuur. Ik vind het interessant maar voer met mate zeg maar.

Vind dat wat je beschrijft inderdaad een fijne en heldere insteek. Waar nodig en met mate. :j

joke165

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 14:23

Wat een interessante deken van Bucas. Misschien toch iets voor de echt warme dagen ipv de RSIH. Hopelijk dit jaar geen 40 graden.
Heb mijn paard al een paar dagen onder een regendeken met hals staan en smeer manen en staartaanzet elke dag in met Skin Calmin. Gaat goed tot nu toe. Ze staat 24/7 buiten maar is geen heel zware eczemer. Wel vind ik dat er dit jaar echt enorm veel stekend gespuis zit. En dat al zo vroeg in het jaar.... zou dat door de zachte winter komen?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 14:26

en ik vond het juist zo rustig met de vliegen.
bij ons zit echt zowat niks.
maar het was tot nu dus kurkdroog, dus weinig plek voor eitjes?
denk dat als het na de regen van nu warm word het heel erg word :j

joke165

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 14:33

Wat een verschil dan Ellepel. Ik zit vlakbij het Zuidlaardermeer dus wellicht heeft dat ook invloed. Maar ben een paar avonden al compleet lek gestoken en alle paarden heel onrustig (ook niet eczemers).