PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 17:49

Nouvel schreef:
Ach, eentje balen en eentje gelukkig!
Sterkte,hopen dat het mee gaat vallen!

Doen jullie met deze koude weken nog iets extra’s qua voeding of iets anders?
Ik baal er van dat ik ‘m niet kan laten bewegen, laat ‘m normaal elke dag wat doen. Maar met alleen een buitenbak houdt het nu echt even op... -O-

Hierzo vitamine E verhoogd en dikkere deken op.

Spenk schreef:
Je kunt ook Pavo Inshape geven zit heel hoog in eiwit geschikt voor dikke paarden en bevat amper energie. Met 150 gram per 100 kg gewicht voldoe je in de in de vitaminen en mineralen.

Ik ga nu toch kijken naar een balancer. Ik ben er nog niet uit :')

Ik mis de eiwitten en 3 amino nog. Maarhoed moet alles rustig uitzoeken. Ik ga van links naar rechts en van advies naar advies :')
Maargoed als je voor de helft toch al supplementen koopt kun je het beter in een keer goed doen :+

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 15:02

Hoi allemaal, ik ben nieuw hier in het topic. Ik lees de laatste jaren steeds meer over PSSM en ik vroeg me af wanneer dit voor het eerst ontdekt is. Ik ben met mijn eerste paard jaren aan het dokteren geweest en ze zijn er nooit achtergekomen wat hij had. Ze hebben het uiteindelijk gehouden op een beschadiging van de lymfevaten door waarschijnlijk een virus. Maar bewezen is het nooit. Ik praat nu echt over 1998-1999. Hij is toen in Utrecht geweest en helemaal binnenstebuiten gekeerd. Het begon ooit met vocht in de benen en stijf lopen. Ook kreeg hij een rare vacht. Hij was erg stijf met rijden en op een gegeven moment ging dat niet meer. Er is echt heel uitgebreid onderzoek gedaan, uiteraard ook bloed.
Zou het PSSM geweest kunnen zijn toen dat nog niet bekend was? Of had dat er dan ook uitgekomen? Vanaf welk jaar was dit een bekend verschijnsel?
Hij is nooit meer de oude geworden. Bleef stijf, rare vacht, oogjes niet gelukkig. Heeft nog jaren op de wei gelopen tot ik hem heb laten inslapen. Was een KWPNer trouwens. Liep ZZ dressuur tot hij ineens deze klachten kreeg.

Mac

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-21 15:39

PSSM is er iig al honderden jaren (in de geschiedschrijving in de duidelijkste vorm bekend als maandagochtendziekte bijvoorbeeld), alleen is er pas sinds begin deze eeuw onderzoek naar gedaan. Aanvankelijk met biopten, om een idee te krijgen wat er mis gaat in de spieren. In 2008 is de eerste genetische test op de markt gekomen: die voor PSSM type 1. Daarmee hadden ze nog steeds een categorie paarden die wel PSSM symptomen hadden, maar niet positief testten op dit gen. Dat is de vergaarbak "PSSM type 2" geworden, waar nu de varianten van EquiSeq, maar ook het gen dat IMM kan veroorzaken uit voort zijn gekomen. Deze genetische tests zijn heel recent: van de laatste jaren. Dat even qua tijdlijn.

Voor wat betreft de symptomen die jij omschrijft: stijfheid is een mogelijk symptoom van PSSM; rare vacht dan weer niet. Dat zie je toch meer bij bv PPID, wormbesmetting, tekort in bepaalde nutriënten of orgaanproblemen. Vocht in de benen is in principe ook geen PSSM klacht, al zie je het wel eens bij paarden na een aanval als er meer afvalstoffen zijn vrijgekomen dan het lichaam op dat moment kan verwerken.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 17:02

Mac schreef:
PSSM is er iig al honderden jaren (in de geschiedschrijving in de duidelijkste vorm bekend als maandagochtendziekte bijvoorbeeld), alleen is er pas sinds begin deze eeuw onderzoek naar gedaan. Aanvankelijk met biopten, om een idee te krijgen wat er mis gaat in de spieren. In 2008 is de eerste genetische test op de markt gekomen: die voor PSSM type 1. Daarmee hadden ze nog steeds een categorie paarden die wel PSSM symptomen hadden, maar niet positief testten op dit gen. Dat is de vergaarbak "PSSM type 2" geworden, waar nu de varianten van EquiSeq, maar ook het gen dat IMM kan veroorzaken uit voort zijn gekomen. Deze genetische tests zijn heel recent: van de laatste jaren. Dat even qua tijdlijn.

Voor wat betreft de symptomen die jij omschrijft: stijfheid is een mogelijk symptoom van PSSM; rare vacht dan weer niet. Dat zie je toch meer bij bv PPID, wormbesmetting, tekort in bepaalde nutriënten of orgaanproblemen. Vocht in de benen is in principe ook geen PSSM klacht, al zie je het wel eens bij paarden na een aanval als er meer afvalstoffen zijn vrijgekomen dan het lichaam op dat moment kan verwerken.

Dank je wel. Hij is op vanalles getest en onderzocht toen en alles was goed. Alleen de witte bloedlichaampjes waren wat verhoogd maar nog niet eens zorgwekkend. Ik heb er na Utrecht nog een holistisch iemand bij gehad die het over zijn nieren had (ja makkelijk als hij vocht vasthoudt natuurlijk) maar de druppels deden ook niks.
Misschien was het dan toch geen PSSM. Maar het heeft me altijd wel beziggehouden dat we er nooit achter zijn gekomen wat hij had.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 18:57

Hier net de pssm2 test aangevraagd. Ik kan niet goed beredeneren waarom eigenlijk. Hij doet het best goed en zit lekker in zijn vel. Toch heeft hij wel wat kenmerken zoals spierveranderingen (op een dag ineens veel spieren kwijt) en toch wat uiterlijke spier kenmerken, maar hij is er lang niet zo aan toe als sommigen op het pssm forum. Ik vind het een hele hoop geld, maar ik wil het wel zeker weten voor ik tijd verspil met extra supplementen of juist tijd verdoe door hem niet alles te geven wat ie nodig heeft. Super spannend. Ik hoop gewoon zo dat het bij n/P1 blijft.

Kim_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 21:35

Het verschil van een jaar.. wat een goed management en PSSM-dieet wel niet doet! :j <3

Afbeelding

uruguay

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 13:15

Ik heb een ijslander met vermoedelijk PSSM2.
PSSM1 is getest en uitslag negatief.
De CK waarde krijgen we niet onder controle en paard blijft stijf en wil haast niet lopen. Paard is pas 6 jaar oud.
We hebben ook een 2 jarige zoon van hem en we willen natuurlijk weten of hij het ook heeft. Raden jullie bloed onderzoek opCK waarde aan of DNA test?
Zijn er meer mensen met ijslanders met PSSM2 en welke bloedlijnen zitten er in jouw paard? Ik zou dit graag nader willen bekijken en vergelijken met mijn paarden.
Groet en bedankt

Marloezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 19:44

uruguay schreef:
De CK waarde krijgen we niet onder controle en paard blijft stijf en wil haast niet lopen. Paard is pas 6 jaar oud.
We hebben ook een 2 jarige zoon van hem en we willen natuurlijk weten of hij het ook heeft. Raden jullie bloed onderzoek opCK waarde aan of DNA test?
Zijn er meer mensen met ijslanders met PSSM2 en welke bloedlijnen zitten er in jouw paard? Ik zou dit graag nader willen bekijken en vergelijken met mijn paarden.
Groet en bedankt

Sorry, beetje late reactie. PSSM2 komt veel voor bij IJslanders. Ik weet geen bloedlijnen, want zit daar niet echt in. Bloedtesten zullen niets uitwijzen bij PSSM2 dus dat raad ik je niet aan.
De enige manier om het zeker te weten is haar trekken en opsturen naar CAG.
Als je dat geld niet meteen wilt uitgeven zou je kunnen overwegen om de pony eerst op een pssm dieet te zetten en te kijken of dat effect heeft

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 19:51

Suzanne F. schreef:
Hoi allemaal, ik ben nieuw hier in het topic. Ik lees de laatste jaren steeds meer over PSSM en ik vroeg me af wanneer dit voor het eerst ontdekt is. Ik ben met mijn eerste paard jaren aan het dokteren geweest en ze zijn er nooit achtergekomen wat hij had. Ze hebben het uiteindelijk gehouden op een beschadiging van de lymfevaten door waarschijnlijk een virus. Maar bewezen is het nooit. Ik praat nu echt over 1998-1999. Hij is toen in Utrecht geweest en helemaal binnenstebuiten gekeerd. Het begon ooit met vocht in de benen en stijf lopen. Ook kreeg hij een rare vacht. Hij was erg stijf met rijden en op een gegeven moment ging dat niet meer. Er is echt heel uitgebreid onderzoek gedaan, uiteraard ook bloed.
Zou het PSSM geweest kunnen zijn toen dat nog niet bekend was? Of had dat er dan ook uitgekomen? Vanaf welk jaar was dit een bekend verschijnsel?
Hij is nooit meer de oude geworden. Bleef stijf, rare vacht, oogjes niet gelukkig. Heeft nog jaren op de wei gelopen tot ik hem heb laten inslapen. Was een KWPNer trouwens. Liep ZZ dressuur tot hij ineens deze klachten kreeg.

Of zou het cushing/ppid zijn geweest?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 20:30

DuoPenotti schreef:
Suzanne F. schreef:

Of zou het cushing/ppid zijn geweest?

Verwacht ik niet. Hij was 8. Zal altijd een raadsel blijven. Is ook nooit meer beter geworden. Heeft nog 10 jaar bij mij op de wei gelopen. Hield wel vocht vast onder zijn buik en liep altijd wat stijf.

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 11:39

8 jaar oud zegt helaas niets, ik heb ze helaas ook al op die leeftijd met Cushing gezien.

Ik heb zo'n zelfde raadsel bij mijn oude paard, waarvan ik vermoed dat het PSSM was. Lyme kan in zijn geval ook een rol hebben gespeeld. Maar het ergste is, weten dat er iets mis is, maar niet wat en dus niet hebben kunnen helpen. Ik heb per ongeluk een aantal dingen met hem goed gedaan, maar ik had hem met voeding dus nog een eind kunnen helpen.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-21 13:51

Elin: dat is idd spannend! Ik ben benieuwd wat de uitslag is.
Kim_97: superfijn zo'n verschil! Merk je verder nog verschillen? In beweging, humeur, energie, etc?
uruguay: PSSM komt idd helaas veel voor bij Ijslanders en dan met name de nieuwe variant(en)
Cushing/PPID komt idd ook op jonge leeftijd voor dus ik zou zeker niet uitsluiten dat dat het kan zijn geweest Suzanne.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 21:24

uruguay schreef:
Groet en bedankt

Ik zou gewoon de haar test van CAG doen. :)

Hier is het helemaal mis sinds vorige week woensdag. Harde manenkam; stijf. Leek eerst beter te gaan, maar ontdekte vandaag wat spierdeuken en bulten :n
Ik hoef de pssm2 test eigenlijk nieteens af te wachten :n
Ik ben gewisseld qua voer vorige week maandag en het weer sloeg om. Eerst dacht ik dat het door de 3 amino's waren die ik sinds maandag gaf dus daar ben ik direct mee gestopt maar ga het nu weer geven. Toen glucobalance bijgegeven omdat dat op pssm forum stond voor n/P1 in moeilijke tijden, maar lees dan weer een ander topic waarbij glucobalance voor P2 weer echt niet moet etc.
Zo lastig dit. Ook omdat het zo ineens weer mis is :(

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 10:50

Marloezz schreef:

Het is niet omdat je leugens blijft herhalen dat ze waarheid worden.
Met de CAG/EquiSeq test heb je geen enkele zekerheid.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 12:42

BigBen schreef:
Marloezz schreef:

Het is niet omdat je leugens blijft herhalen dat ze waarheid worden.
Met de CAG/EquiSeq test heb je geen enkele zekerheid.

Waar komt jouw behoefte toch vandaan om ergens op aan te vallen, maar verder nog met een ander alternatief of een andere denkwijze aan te komen?

Hier een pssm1 paard staan met symptomen van P2. Zichtbare spierschade
Hierzo ook de "onzinnige " test afgenomen van CAG. Gezien haren trekken minder heftig was dan een biopt omdat paard al van weersverandering + voer nu flink verslechterd is / aanval heeft.

Tell me. Wat moet ik eraan doen? Gezien die test een leugen is.

Heb je zelf een pssm'er toevallig? Wat is jouw verhaal?

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 15:33

Kan iemand mij trouwens uitleggen hoe het zit met paarden die P1 en P2 zijn. Er zijn wat tegenstellingen qua behandeling bijv waardoor ik me afvraag hoe je daarmee om zou moeten gaan en of dit überhaupt wel echt kan.

Het ene heeft met suikers te maken en het andere als goed is niet. Hoe kan een paard beide hebben en wat gebeurt er dan lichamelijk? Ik heb dus een P1 paard met vermoedelijk (achteraf gezien) een aanval vorige week. Daarna keiharde hals en stijf en gisteren spierschade gezien. Dus vermoeden P2, maar wat nu? Juist regelmatig bewegen zoals P1 moet of juist niet zoals P2. (Extra beweging wat kan leiden naar meer spierschade)

Minoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 15:38

Bij P2 paarden is regelmatig beweging ook heel belangrijk, waarvan veel ontspanning. Daarnaast kan een P1 dieet prima samengaan met een P2 dieet door eiwit, 3 amino en vit E te verhogen, maar suikers laag te houden.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 15:43

Oh nog een toevoeging. Die beruchte maandag waar het fout ging was ik qua voer (care4life) overgestapt op pavo vital + 3 amino gaan geven en vanaf woensdag alles dik / stijf en hard. Dus ik ben weer terug bij de care4life en durf het met de 3 amino ook slecht aan.

Het ging juist goed en ik verander iets (juist naar het "beste" dieet oftewel exact alles hoe het beschreven is op de pssm site enz) en het gaat mis. Toeval of pech?

Hij is trouwens ook echt veel te dik namelijk. Doet al vanaf vorig jaar juli noemenswaardig weinig en wel eten.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 19:50

Mijn eerste paard werd van alle pavo producten spierbevangen. Ook reageerde ze totaal fout op dingen als myoplast.
Als ik die een normale sportbrok (niet pavo) voerde was er niets aan de hand.
Ik heb werkelijk geen benul of dit paard wellicht achteraf ook een pssm vorm had, of domweg sensitief op bepaalde hulpstoffen maar ze liep probleemloos is de sport.
Dus wellicht is bij jou paard ook gewoon een hypergevoeligheid voor een bepaald product aan de orde?

MikeyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 21:44

Hallo allemaal, ik hoop dat mijn vraag hier goed staat. Waarschijnlijk staat het antwoord ergens in dit topic al wel ergens tussen, maar ik zie inmiddels door de bomen het bos niet meer.

Ik loop met mijn Tinker merrie tegen een aantal problemen aan. Een deel is te verklaren door trauma, maar ik begin inmiddels ook het gevoel te hebben dat er fysiek wat aan de hand is. In contact (of het nou grondwerk, longeren of rijden is) draaft ze niet graag. Ze is van een boos wantrouwend paard naar een fijn meewerkend paard gegaan, maar de weerstand om te bewegen blijft. Ze is al getest op PSSM1, dat was n/n. Nu denk ik eraan haar dus ook op PSSM2 te laten testen. Alleen twijfel ik of dit wel zinvol is.

Haar bloedwaarden (ook omtrent spieren) zijn goed. Ook heeft ze geen beschadigingen in haar spieren. Ik herken me dus niet helemaal in de dingen die ik er tot nu toe over gelezen heb. Ook lees ik dat ze nog niet op alle markers kunnen testen. Maar tegelijk ben ik ook een enorme leek op dit gebied!

Wat zijn jullie ervaringen? Is een bloedtest een betrouwbare voorspeller? En sluit het doen van de (best wel dure) test het wel echt uit?

Eveline5

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 21:58

Hoi allemaal, ik ben ook nieuw.
Ik ben 16 maanden geleden een 3-jarige ruin gekocht en sinds 1 jaar sukkelen we. Ik heb 3 dierenartsen op stal gehad en ben in 2 klinieken geweest. Pas in december heeft een dierenarts via via me op PSSM gewezen en heb ik hem laten testen (met de onvoldoende gevalideerde CAG test).
Hij heeft nog geen aanval van spierbevangenheid gehad maar vele symptomen herken ik. Uit de test bleek dat mijn ruin PSSM2 heeft (P2 en P3 homozygoot).
Hij staat nu sinds een maand op het PSSM2 dieet met de 3 amino's en ik heb een ander paard (losser in zijn lijf en ook minder schrikachtig). Ook loopt hij 10 uur per dag buiten.
Ik heb gesproken met een dierenarts die een onderzoek verricht heeft bij 200 paarden en zij geeft aan dat P2 paarden beter niet op de wei kunnen (vanwege suikergehalte in het gras). Daar het mijn ruin afgelopen zomer met 8 u weidegang heeel slecht ging, kan ik me dat wel voorstellen. Dus eventueel dat andere mensen met een P2 paard hier ook op zouden kunnen letten.
De fokker heeft hem ook bekeken maar is van mening dat hij gezond is en alleen wat supplementen nodig heeft.
Ik hoop dat hij stabiel blijft als ik me aan het dieet houd maar heb nog enkele vragen:
- Hoe belastbaar is een PSSM2-er? En welke soort belasting is het beste?
- Wat is de prognose?

Kim_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 21:59

Mac schreef:
Elin: dat is idd spannend! Ik ben benieuwd wat de uitslag is.
Kim_97: superfijn zo'n verschil! Merk je verder nog verschillen? In beweging, humeur, energie, etc?
uruguay: PSSM komt idd helaas veel voor bij Ijslanders en dan met name de nieuwe variant(en)
Cushing/PPID komt idd ook op jonge leeftijd voor dus ik zou zeker niet uitsluiten dat dat het kan zijn geweest Suzanne.

We zijn inmiddels wel gestopt met rijden, geheel overgestapt naar het rechtrichten, dressuurmatig grondwerken via academische rijkunst.
- verschillen in links- en rechtsom zijn heel duidelijk veel minder groot.
- Ze dribbelde altijd heel veel, (ruime) stap was altijd een lastige gang voor haar, die is inmiddels enorm verbeterd.
- inmiddels kan ze heel fijn tactvol verzameld draven (aan de hand), voorheen was ze heel loperig/rennerig.
- voorheen plaste altijd minimaal 2x per training.. nu eigenlijk zelden of nooit meer.
- Ze lijkt naar mij idee meer te kunnen genieten van een poetsbeurt.
- tijdens een training kan ze zich nu echt ontspannen en over de rug lopen, voorheen liep ze heel snel en vaak/makkelijk op de voorhand of in haar eigen (makkelijke) houding.

goldyc

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 22:04

Mikey, de test sluit het niet uit. De test test op een aantal genen die een verhoogd risico op PSSM2 geven. Dat je paard die genen heeft, wilt nog niet meteen zeggen dat het PSSM2 heeft. Andersom kan het dus ook dat je paard negatief test, maar wél PSSM2 blijkt te hebben. De test kan een richting brengen, maar is geen diagnose. Het is best mogelijk dat je paard positief test op de test, en PSSM2 symptomen heeft, maar toch geen PSSM2 heeft (maar iets anders). De enige manier om het zeker te weten, is een spierbiopt laten afnemen (en dat kan een aanval triggeren, inderdaad). Ik zeg niet dat een test nutteloos is, maar het is op zich zeker geen waterdichte diagnose. De kliniek in Utrecht heeft daar enige tijd terug een artikel over geschreven, over waarom die test niet waterdicht is.
Je zou ook een PSSM2 dieet kunnen proberen en kunnen kijken of ze daarvan opknapt. Eventueel kan je ook kijken of ze symptomen van cushing ( kan ook bij jonge paarden) of van IR vertoont en haar daarop (ook) laten testen.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 22:09

goldyc schreef:
Mikey, de test sluit het niet uit. De test test op een aantal genen die een verhoogd risico op PSSM2 geven. Dat je paard die genen heeft, wilt nog niet meteen zeggen dat het PSSM2 heeft. Andersom kan het dus ook dat je paard negatief test, maar wél PSSM2 blijkt te hebben. De test kan een richting brengen, maar is geen diagnose. Het is best mogelijk dat je paard positief test op de test, en PSSM2 symptomen heeft, maar toch geen PSSM2 heeft (maar iets anders). De enige manier om het zeker te weten, is een spierbiopt laten afnemen (en dat kan een aanval triggeren, inderdaad). Ik zeg niet dat een test nutteloos is, maar het is op zich zeker geen waterdichte diagnose. De kliniek in Utrecht heeft daar enige tijd terug een artikel over geschreven, over waarom die test niet waterdicht is.
Je zou ook een PSSM2 dieet kunnen proberen en kunnen kijken of ze daarvan opknapt. Eventueel kan je ook kijken of ze symptomen van cushing ( kan ook bij jonge paarden) of van IR vertoont en haar daarop
(ook) laten testen.

Ook met een biopt kan je het helaas niet zeker weten. Geen PSSM1 hebben, maar wel positief testen op het biopt geeft een zeker uitslag dat het een vorm van PSSM2 is, maar nog niet welke vorm. Een negatieve uitslag qua biopt betekent echter niet dat paard PSSM-vrij is, enkel dat er op dit moment niet de spierschade te zien is die ontstaat tijdens een aanval.

Kim_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 22:09

Eveline5 schreef:
Hoi allemaal, ik ben ook nieuw.
Ik ben 16 maanden geleden een 3-jarige ruin gekocht en sinds 1 jaar sukkelen we. Ik heb 3 dierenartsen op stal gehad en ben in 2 klinieken geweest. Pas in december heeft een dierenarts via via me op PSSM gewezen en heb ik hem laten testen (met de onvoldoende gevalideerde CAG test).
Hij heeft nog geen aanval van spierbevangenheid gehad maar vele symptomen herken ik. Uit de test bleek dat mijn ruin PSSM2 heeft (P2 en P3 homozygoot).
Hij staat nu sinds een maand op het PSSM2 dieet met de 3 amino's en ik heb een ander paard (losser in zijn lijf en ook minder schrikachtig). Ook loopt hij 10 uur per dag buiten.
Ik heb gesproken met een dierenarts die een onderzoek verricht heeft bij 200 paarden en zij geeft aan dat P2 paarden beter niet op de wei kunnen (vanwege suikergehalte in het gras). Daar het mijn ruin afgelopen zomer met 8 u weidegang heeel slecht ging, kan ik me dat wel voorstellen. Dus eventueel dat andere mensen met een P2 paard hier ook op zouden kunnen letten.
De fokker heeft hem ook bekeken maar is van mening dat hij gezond is en alleen wat supplementen nodig heeft.
Ik hoop dat hij stabiel blijft als ik me aan het dieet houd maar heb nog enkele vragen:
- Hoe belastbaar is een PSSM2-er? En welke soort belasting is het beste?
- Wat is de prognose?

Wat naar.. zo jong nog. :( het voordeel, je kunt wel al vroeg starten met een goed management, waardoor je hopelijk vele spierbeschadigingen kan voorkomen.

Mijn merrie is N/P1 en N/P2. Voor een P1 paard is gras geen aanrader, ivm dat P1 een stofsuikerwisselingsprobleem is. Echter een PSSM2 paar (mijn geval P2) zou juist wel op het gras mogen, dus dat advies van je DA zou niet kloppen. Mijn merrie komt niet op het gras, 10u per dag op de paddock, dat door haar P1.

Ik weet driekwart jaar dat mijn merrie positief op PSSM is.. daarvoor allemaal vage klachten, maar reden wel M2. Na de diagnose PSSM zijn wij al snel gestopt met rijden (ook omdat zij aangetoonde spiervezelschade heeft in haar been. :( ) wij doen nu alleen nog grondwerk via de academische rijkunst (stap en draf), zo'n 5 a 6x per week, wisselend van 10 tot 45 min. Nu achteraf had ik die keus veel eerder moeten maken, want zij is zoveel opgeknapt van het grondwerken!

Ik bekijk het van dag tot dag, wat lukt.. ik ga nooit met het idee naar stal van 'dit of dat ga ik vandaag doen', maar dat zorgt alleen maar voor teleurstellingen als ze een mindere dag heeft.