[INFO] Cushing/PPID deel 2.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

KootMiraDrum

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 19:05

Mijn 26 jarige Fjordenman is eergisteren weer geschoren, er zat al weer heel veel vacht op. Morgen wordt er bloed geprikt voor de jaarlijkse test. Ben benieuwd.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 14:26

Vandaag uitslag gekregen van bloedonderzoek van mijn 21 jarige haflinger: beginnende PPID... Keuze is direct starten met medicatie, of eerst in voorjaar nogmaals testen vanwege de piek die er in het najaar is.
Ben me nu dus aan het oriënteren op mogelijkheden (met name rond voeding)en belangrijke aandachtspunten. Moet dit topic nog door spitten, maar in ieder geval een duidelijk openingspost!

Wel alvast 1 vraag: zijn er mensen hier die ervaring hebben met inzet van hennepolie bij hun paard?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 14:43

Nee, waarom zou je hennepolie geven? Belangrijk voor een PPID of IR paard is om Omega 3 te krijgen om eventuele sluimerende ontstekingen af te wenden. Hennepolie zou een "goede balans hebben tussen Omega 3 en 6" - dat is wellicht voor de mens van belang maar voor een paard niet nodig. Koop een goede Omega 3 ( bv van Effektri) en je doet je paard meer goed dan dit gehypte product.

Wat noemt je DA "beginnende" PPID? Wat zijn de cijfers?

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 15:21

Ik heb zelf goede ervaring met hennepolie, en in mijn directe omgeving hebben mensen goede ervaringen hiermee bij inzet rond tumor, reuma en artrose. Vandaar ;) (overigens niet de prut die doorgaans te koop is, want idd, men ruikt een hype...)Ook wordt het gebruikt voor een paard met artrose. Hij krijgt hier ook glucosamine en nog een supplement bij. Gaat het goed mede door de olie, of ondanks de olie...dat moet nog getest gaan worden.

Cijfers: bepaalde waarde in pmol/L: 21 Referentiewaarde in pmol/L: 0-11 Opmerking: verhoogd.

Quote dierenarts:
Citaat:
jouw paard heeft beginnende Cushing,
Als hij verder geen echte klachten heeft (slecht uit haren komen, vetbulten boven ogen, conditieverlies,...) dan kun je ev afwachten tot het voorjaar wat de waarde dan is aangezien najaar altijd een piek geeft die dan weer afzwakt normaal gezien.

De andere optie is om m op de medicatie te zetten (prascend) en dan te kijken hoe hij erop reageert!

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 16:45

Met die waarde zou ik zeker tot het voorjaar wachten. Nauwelijks relevant.
Tja, hennepolie - ik blijf het dure onzin vinden :) - voor paarden althans.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 17:54

Ik denk dat het ook aan de klachten ligt wat je het beste kan doen. Sed zn beginwaarde was volgens mij zelfs lager dan die van jou, maar zijn klachten waren wel dusdanig erg dat ik per direct met de medicatie ben gestart.

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 18:03

Zijn deze uitschieters dan bij gezonde paarden in deze tijd van het jaar normaal? De waarde is toch bijna 2x zo hoog als de referentiewaarde.

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 18:42

Hier ook opnieuw laten testen. Alleen de twee oudjes dan als mijn 6 jarige ppid heeft wil ik het geloof ik nog even niet weten. Esra was keurig! 20 pg/ml in deze tijd van het jaar *\o/* die is dus nog schoon. Kliek daarentegen..... -O-
Begin augustus heb ik de medicatie al verhoogt naar 1 pil per dag maar ondanks dat toch 128 pg/ml. Da was ook not amused. Dat wordt nog meer pillen eten voor mijn vriendje Y)(^)

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 20:57

Natalie36 schreef:
Hier ook opnieuw laten testen. Alleen de twee oudjes dan als mijn 6 jarige ppid heeft wil ik het geloof ik nog even niet weten. Esra was keurig! 20 pg/ml in deze tijd van het jaar *\o/* die is dus nog schoon. Kliek daarentegen..... -O-
Begin augustus heb ik de medicatie al verhoogt naar 1 pil per dag maar ondanks dat toch 128 pg/ml. Da was ook not amused. Dat wordt nog meer pillen eten voor mijn vriendje Y)(^)

Je moet je niet blind staren op waardes, kijk beter eens naar de klachten. Zijn die verbeterd?

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 22:00

Tja, als ik kijk naar symptomen ppid, en dan naar Ascot...zie ik er geen 1 terug. Het is een blij 21 jarig paard dat eindelijk op een mooi gewicht is nadat hij een paar jaar geleden ondervoed was geraakt. Nu ook op de schoft weer netjes gevuld. Niks te dun, en ook niet te dik.

Had DA laten komen voor gebit, en voor bewegingsonderzoek en röntgen van achterbenen. Door ondervoeding was hij overkoot gaan staan achter, wat met aankomen weer verminderde. Alleen deze zomer met de sterke weeromslagen had hij er meer last van. Bloedafname is ook gedaan onder het motto van DA is er al, test is gratis, en het betreft een 21 jarige.

Omdat er dus nog geen klachten zichtbaar zijn, wil ik niet direct met medicatie beginnen, maar lijkt het me wel een goed plan voeding aan te passen.

Meert schreef:
Zijn deze uitschieters dan bij gezonde paarden in deze tijd van het jaar normaal? De waarde is toch bijna 2x zo hoog als de referentiewaarde.

Zelfde vraag...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 22:07

In mijn beleving is die niet helemaal normaal, maar als er geen symptomen zijn, zouden er zomaar andere factoren mee kunnen spelen, die de waarde tijdelijk omhoog doen schieten.

Dus bij geen symptomen is het wel zo wijs om na de SR nogmaals te testen.

En ik heb al meer nare verhalen gehoord, van ondervoede paarden; bv een hartruis, die erna net zo hard weer compleet verdwenen was ook, dus voor hetzelfde geld heeft het allemaal met elkaar te maken gehad...

Maar ik ben geen wetenschapper, alleen maar een ervaringsidioot...

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 22:56

Tijdens de ondervoeding had ik ook bloed laten afnemen. (kreeg 2 maanden later te horen dat hij heel wat minder hooi kreeg dan dat mij werd voorgehouden...ja, kan je lang zoeken naar de oorzaak ben ik achter) oa voor ppid. Was toen oktober 2013, paard had ingevallen flanken, en je kon de ribben door de wintervacht zien. pmol/L: 13,42 Zou verwachten dat hij nu dan juist lager zou scoren, nu hij weer mooi op gewicht is... Maar ga het in het voorjaar zien :)

LinSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 10:33

Gisteren bloed laten prikken. Organen en alles was prima, heel netjes. Nu afwachten wat de cushing test gaat worden. Echt heel spannend.

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 21:12

cynthiar schreef:
Natalie36 schreef:

Je moet je niet blind staren op waardes, kijk beter eens naar de klachten. Zijn die verbeterd?

Nee, dat is dus ook de reden dat ik weer ga verhogen. Ik heb niets veranderd in voer of trainingsschema maar hij is duidelijk bespiering aan het kwijt raken met name zijn rugspieren. En dat is extra ruk omdat hij ook kissing spines heeft. Als ik hem aan het werk wil houden, wat hij zelf ook nog altijd leuk vind, zullen de rugspieren sterk moeten zijn. Ik hoop nu dat de extra medicatie de tumor zodanig tot rust zal brengen dat ik me weer even op zijn ruggengraat kan focussen.

Overigens kan ik niet vaak genoeg zeggen dat ik de waardes wel belangrijk vind. De grenzen zijn vastgesteld door mensen die er echt meer van weten dan wij met z'n allen. Door de hoge waardes te tolereren sta je ook toe dat je paard met een hormonale disbalans door het leven gaat. En dat is zeker niet gezond ongeacht of hij dan wel of geen ziektebeeld laat zien.
Daarnaast heb ik hier zelf een paard gehad en een ander van heel dichtbij meegemaakt die beide met minimale verhoging zeer ernstige symptomen hadden. Voor 1 van deze paarden kwam de medicatie te laat.
Dus naast dat ik van nature al een hypochonder ben als het om de paarden gaat ben ik met deze bloedtesten nog extra neurotisch :+

LinSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 21:19

Ik heb mijn resultaten binnen:
Welsh: 45,4 pg/ml
Shet: 91,1 pg/ml
Referentie waarde: <47 pg/ml

Mijn shet heeft dus cushing -O- ze vertoont absoluut 0,0 symptomen. Ze is blij, eigenwijs, actief.. enige reden dat ik haar heb laten testen is omdat de dierenarts erover begon toen ze in juni nogniet volledig uit haar vacht was. Maar ze komt sinds ik haar heb al slecht uit de vacht en dat is inmiddels al ruim 8 jaar.
Morgen de dierenarts bellen voor overleg. Ik denk dat ik geen medicatie geef zolang ze geen symptomen heeft, maar dat gaat in overleg met de dierenarts.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 21:28

Linsa: ze heeft toch symptomen: slecht uit haar vacht komen. Als je nu begint met medicatie kan je waarschijnlijk erger voorkomen. Waarschijnlijk kan ze dan op een lage dosis stabiel blijven.

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 23:46

Mijn paard had ook lichte cushing enigste symptoom was de vacht. Maand erna weer laten testen en wat de waarden al flink omhoog gegaan.ik zou dus zeker ook al is heiligste cushing wel aan medicatie beginnen. Die van mij stond eerst op een half nu al een jaar op een kwart.

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 08:55

Goedemorgen.
Omdat ik bang ben voor cushing bij mijn pony (shetlander, 5 jaar) is hij getest en ik ben wachtende op de uitslag. Vrees dat ik die maandag pas krijg.
Hij heeft wel een aantal symptomen die erop kunnen wijzen maar is hij niet erg jong hiervoor ?

Mijn vraag is voor nu; stel dat de uitslag negatief is, kan ik er dan 100% zeker van zijn dat hij dat echt niet heeft ? Of zijn er dan nog vervolg testen ? Of kan het zijn dat hij het nog in zo'n lichte vorm heeft dat het nog niet in het bloed te zien is ?

charmaine90

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 10:59

Hallo allemaal,

Mijn magnesium en lijnzaadolie is bijna op.
Dus kan ik dit natuurlijk weer halen maar ik ben altijd aan het oriënteren voor nog een beter leven.

Ik heb dus nou verschillende dingen gezien.
Msm extra van de paardendrogist lijkt mij interessant vanwege de Msm maar ook de magnesium die erin zit.
Nou leek souplesse mix mij ook wel wat en dan magnesium er naast geven.

Maar nou werd ik laatst ook op Cush x gold gewezen.
Schijnt veel paarden te verbeteren in meerdere opzichten.

Heeft iemand hier ervaring mee?
Het lijkt mij namelijk wel wat

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 15:38

Pandora2 schreef:
Ik heb de CushX een jaar gebruikt voor ik aan de prascend begon. Mijn merrie had een krullende vacht en de rui ging niet zoals het hoorde. Met de CushX verbeterde dit echt wel enorm, maar een jaar later begon het krullen weer dus ben dan overgestapt op de pillen.

Even mezelf gequote :)

charmaine90

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 15:52

Ah kijk eens.
Ik geef ook pergolide.
Denk je dat het daardoor wel een toegevoegde waarde kan zijn?

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 16:13

Jannepauli schreef:
Misschien een handig lijstje voor voeding die laag in suikers en granenvrij is:
http://www.voervergelijk.nl/voer/catego ... r-granen,1

Ik schop deze even omhoog. Ben nu al 2 dagen verschillende voedingen aan het opzoeken en vergelijken, wat deze link in 1 minuut doet :') _/-\o_

charmaine90

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 16:34

Die lijst klopt niet altijd. Want ik had toen op blinde vertrouwen een zak voer gekocht en thuis een weekje gebruikt en toen bleek er heel veel zetmeel in te zitten

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 16:35

charmaine90 schreef:
Ah kijk eens.
Ik geef ook pergolide.
Denk je dat het daardoor wel een toegevoegde waarde kan zijn?

Ik gaf de CushX eerst een jaar zonder pergolide. Wou die pillen zo lang mogelijk uitstellen en is toch best gelukt zo.
Als je al pergolide geeft, denk ik dat het verstandig is even met je DA te overleggen. Dacht dat er in CushX mariadistel zit, wat de stofwisseling versnelt en waardoor je kans hebt dat de pergolide te snel afgebroken wordt in het lichaam en je hiervan minder resultaat gaat hebben.

Voeding laag in suiker en zetmeel is ook Cavalor Fibre Force. Tevreden klanten hier :D

charmaine90

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 16:59

Ja dat is een goeie! Zal het morgen op m'n werk overleggen.
Want kurkuma kan je bijvoorbeeld ook beter niet voeren aan een cushing paard aan de medicijnen...