[INFO] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

__YSB__

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 17:16

Afbeelding

Afbeelding

Vorig jaar had hij geen manen meer, dit jaar hopen dat hij weer mooie lange manen houdt.
Hij staat nu 24/7 met een Qhp deken en ik smeer hem in met Derfen.
Op de voorpluk jeukt hij een beetje, de rest gaat nog goed.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 20:02

*\o/* mooi hoor!

MelissaV

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 20:06

Ben toch aan het zoeken naar een kap gezien hij nu echt heel zijn hoofd kaal aan het schuren is :(
Zat te kijken naar die Rambo kap met die harde plastic boog er in, hoe zijn de ervaringen daarmee?
Heb een 2 jarige er bij lopen die het masker probeert uit te trekken, kan hij daar tegen? Of gaat dat plastic buisje dan indeuken?

Paico

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 20:26

Melissa die kap heb ik ook voor aura gekocht en ook weer terug gedaan. Zat haar niet echt goed en ik was bang dat Guus eraan zou gaan plukken/ trekken want hij mag graag dingen uit proberen. Heb nu voor aura een kap eigen merk en die past goed. En wat nog wel net zo belangrijk is Guus blijft er van af.

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 20:27

Ja ben ik dus ook bang voor, heb een welsh met echt een heel smal koppie, en die is master in dingen uit krijgen.
Dus hij moet:
Passen
Aan blijven
Sloopproef zijn
en niet schuren want hij is best gevoelig :+

Paico

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 20:32

Blijft lastig wat voor mijn paardje goed is kan voor een ander anders uit pakken. Maar Guus die is best wel een tester met zulke dingen, en het gaat nog steeds goed. Die kap kost 18, ... En je hebt soms een actie met 25% korting misschien dan een kopen?

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 20:37

Auraenguus schreef:
Blijft lastig wat voor mijn paardje goed is kan voor een ander anders uit pakken. Maar Guus die is best wel een tester met zulke dingen, en het gaat nog steeds goed. Die kap kost 18, ... En je hebt soms een actie met 25% korting misschien dan een kopen?

Welke is dat :D

Paico

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 20:43

Divoza eigen merk pagony vliegenmasker Fine. Dat flapje bij de neus heb ik weg geknipt
Aura is een Haflinger hoofdstel is maat full. Maar die kap is maat cop.

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 20:46

Dankje, ga eens kijken. Heb er nu 1 van Rambo maar die si te groot en Harry's Horse maat pony is ook te groot :(

Paico

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 20:51

Succes ermee. Je kan altijd de kap terug doen als die niet past. Anders kan je straks zelf een winkel beginnen :) zit ook nog iets rek in de stof stel dat je die kap online koopt. Is ook iets om rekening mee te houden.

ARCTN

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 21:25

Hallo allemaal,
Mag ik mij hier ook melden?

Vorige week had ik mijn paarden in de bak staan en liep ik met de jongste naar stal. Dit duurt ong. 5 min. Toen ik terug kwam zag ik mijn 20 jarige NewForest merrie met haar hals churen aan een paaltje van de bak.
Afbeelding

Ook haar maar meegenomen naar stal en daar zag ik dat haar staart wat kaal was.
Afbeelding

Ook haar voorhoofd was het wat kaal, met wat bultjes
Afbeelding

Ik had eerder de week wel gemerkt dat ze over haar lichaam wat jeuk had, maar dacht dat dit kwam door de laatste winterharen die eruit gaan.
Ik ben toch maar even met de foto's naar de dierenarts gegaan en gevraagd of dit eczeem oid zou kunnen zijn. Aangezien ze er nog nooit eerder last van gehad heeft, vond zij dit niet erg voor de hand liggend.
Volgens haar kon een luis of allergie voor iets anders de oorzaak zijn. Aangezien er niks aan haar voer/poetsspullen/weiland/stal/wasmiddel of wat dan ook veranderd is, lijkt mij een andere allergie niet voor de hand liggend.

Ik heb hydrocortiderm meegekregen om de plekjes mee in te smeren, zodat de jeuk onderdrukt word en de plekjes kunnen herstellen. Qua jeuk zie ik geen verandering, echter de plekjes op haar hals worden wel mooier.

Nu zijn we intussen 5 dgn verder en krijgt ze gelige korstjes op haar staart, in haar manen heeft ze wel wat jeuk en zijn wat schilfers maar dit is niet zo extreem als bij haar staart.
ikzelf neig wel erg naar zomereczeem, wat denken jullie? Komt iets in dit verhaal overee met jullie paarden met zomereczeem?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 21:48

Vreemd he, en er is echt niks veranderd?
geen ander soort ruwvoer,of ander merk krachtvoer, of iets in de omgeving veranderd bomen of planten,strooisel weet ik wat.
kan soms iets heel simpels zij waar ze toch op reageren :j

Is een merrie he, geen verandering in de hengstigheid?
hydrocortiderm is inderdaad goed spul,gebruik ik er ook altijd voor.
misschien je paard een keertje goed wassen, met iets als teershampo, kan soms helpen

Ra_chel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 22:43

Wie kan mij helpen?
Ik zit een tijdje geleden te googlen op zomereczeem en knutten , en kwam op een pagina waar ze per dag een voorspelling doen van de verwachte knutten. Net zoiets als wat je voor hooikoorts hebt. Er stonden een aantal plaatsen op met daarachter de verwachting laag hoog of gemiddeld.
Natuurlijk kan ik het weer niet terugvinden. ... weet iemand hier wat ik bedoel?

__YSB__

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 22:55

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 07:28

tiwi1969 schreef:
Wat smeerde jij van de Action?

De Aloe Vera balsem van Herbamedicus. Doet gewoon niet onder voor de dure cremes uit een ruitersportwinkel.
Ik denk wel eens dat het niet uitmaakt wat je smeert, als je maar smeert.

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 11:24

rixtb ik kan het niet helpen dat ik het op schimmel/ ringworm vind lijken. Vanwegen de 'rondjes'. Heeft de dierenarts het daar niet over gehad. Mijn paarden hebben het ook wel eens gehad en ik moest toen paard 2 keer wassen met groene zeep en ook smeren met hydrocortiderm.

_Cher

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 12:29

Oh wat vervelend rixtb. Hoe zijn de manen dan? Heeft ze daar niet aan geschuurd? Ik zal ook niet gelijk aan eczeem denken, maar eerst de andere dingen uitsluiten.

Met mijn pony gaat het helemaal super! Nauwelijks jeuk meer, de rsih doet goed zijn werk. Eindelijk geen afgeschuurde manen meer. Met andere eczeemdekens had hij toch nog wel eens plukken manen er af geschuurt.

Heeft hier iemand ervaring met de producten van equi protecta?

FD_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 12:49

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 13:41

Ik krijg een error,dus je link is niet goed?

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 15:46

Ik heb even op de site van Duo protection gekeken maar kom daar geen ZE gerelateerde producten tegen.

ARCTN

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 22:00

ellepel schreef:
Vreemd he, en er is echt niks veranderd?
geen ander soort ruwvoer,of ander merk krachtvoer, of iets in de omgeving veranderd bomen of planten,strooisel weet ik wat.
kan soms iets heel simpels zij waar ze toch op reageren :j

Is een merrie he, geen verandering in de hengstigheid?
hydrocortiderm is inderdaad goed spul,gebruik ik er ook altijd voor.
misschien je paard een keertje goed wassen, met iets als teershampo, kan soms helpen

Qua voer krijgt ze al drie jaar lang gras en hooi van eigen land. Verder krijgt ze geen krachtvoer. Ook in de weide is er niks veranderd, het zou kunnen dat de omwonenden van de weide iets nieuws in de tuin hebben. Maar ergens vind ik dat ook wel weer ver gezocht, er zit nog een flinke brede sloot tussen de tuinen en het land

ARCTN

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 22:14

_Cher schreef:
Oh wat vervelend rixtb. Hoe zijn de manen dan? Heeft ze daar niet aan geschuurd? Ik zal ook niet gelijk aan eczeem denken, maar eerst de andere dingen uitsluiten.

Manen schuurt ze niet nee..

TinePine schreef:
rixtb ik kan het niet helpen dat ik het op schimmel/ ringworm vind lijken. Vanwegen de 'rondjes'. Heeft de dierenarts het daar niet over gehad. Mijn paarden hebben het ook wel eens gehad en ik moest toen paard 2 keer wassen met groene zeep en ook smeren met hydrocortiderm.

Lijkt de dierenarts en mij niet waarschijnlijk omdat ze deze plekjes niet had toen ik haar in de bak zette, en vijf minuten laten na het schuren opeens wel. Vaak moet dit dan al geleidelijk aan ontstaan.

Wel vervelend hoor, arme pony hoef ik waar dan ook maar aan te raken en ze loopt al tegen mijn hand te schuren. Ook haar staart is er slecht aan toe. Andere pony heeft haar lekker geholpen te knabbelen. Nu allemaal etter en vieze troep met een open staart, haren allemaal los getrokken, staart hartstikke dik en warm. Dus nu beide pony's maar even op een eigen stuk.

Ik ga morgen de dierenarts bellen voor een antibiotica spuit. Had haar ook gevraagd of ze iets heeft tegen de jeuk, maar die spuit geeft ze liever niet aangezien pony's daar heel vaak op reageren met hoefbevangenheid.
Ik zal haar ook vragen of ze iets tegen luizen e.d. Heeft, dan kan ik haar wassen. Dan kunnen we dat in ieder geval uitsluiten, biet geschoten is altijd mis denk ik dan maar.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 22:17

Geef je wel iets van vitamines?
het hoeft niet,maar soms kan een tekort ook voor jeuk zorgen.

_Cher

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 23:03

ellepel schreef:
Geef je wel iets van vitamines?
het hoeft niet,maar soms kan een tekort ook voor jeuk zorgen.

Of teveel kan ook jeuk veroorzaken.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 06:43

Aaargh , schuurt ze de bedekte delen die onder deken Zitten niet zelf , schuurt de deken manen af ...
En ik wilde naar de keuring dit jaar ...
Helaas is ze geen lusitano of pre merrie dus dien ik knotten te kunnen maken