[Info] Topic Cushing/PPID

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 17:25

batlow, heeft hij wel gemest ? En zijn temperatuur ?

Batlow

Re: Centraal Topic Cushing/PPID

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 17:33

Heb zijn stal gecheckt, ligt weinig mest in van afgelopen nacht 2 hoopjes lichtelijk diarree. Ik maak me vooral zorgen om weinig eten, alles moet op gang blijven en als hij al een hele nacht niet heeft gegeten... Hij staat nu weer..heb hem laten staan om te kijken of hij weer ging liggen, tot nu toe niet. Hij hijgt niet, ademt juist heel rustig. Temp ga ik zo even checken, hij eet nu wel aan een stuk door maar de snelheid zit er niet in..

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 17:37

Als je het niet vertrouwt, da bellen hoor ! 2 hoopjes met van een hele nacht op stal klinkt weinig.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 18:36

Succes batlow, niet leuk als je niet weet wat er aan de hand is..

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 18:37

Da is al gebeld, hij zei dat het dus een verstopping kan zijn, zijn temp is 37,6, niet veel bijzonders. Heb hem wat slobber gegeven ivm eventuele verstopping. Mocht hij morgen nog zo zijn, dan een laxeertje erdoorheen...

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 18:44

Hij dacht dat het niet nodig was om te komen?
Wat zal jij vervelend slapen straks..
Als je vanavond weer op stal bent en je vertrouwt het niet: bellen hoor!

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 19:01

Haakt hier even in omdat ik las over Dr Kellon . Heeft iemand een idee wat een consult kost via de email?

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 19:35

Sorry, ik niet, maar hoe is het met jou en je dieren?

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 19:50

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 22:11

@Batlow: als je hem verdenkt van koliek zou ik vanavond nog de da laten komen! Beter te vroeg dan te laat.
Illo heeft 5 dec ook koliek gehad, hij had ook diarree maar toch een verstopping.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 22:14

Is vaak ja, de dunne ontlasting gaat langs de verstopping, het dikke blijft hangen..
Wat een zorgenkindjes zijn het toch hè?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 01:05

Pandora2 schreef:
Jannepauli schreef:
In F4F zit 8,4% zetmeel, dat is ook suiker (omzetting naar glucose) maar Equilife geeft verder geen uitgebreidere informatie.
Het is wel een zeer compleet supplement,maar de vraag is of je dan niet teveel onnodige zaken geeft. Vergeet niet dat het ontwikkeld is voor Hoefbevangenheid, niet voor Cushing of IR paarden. Wat mij betreft twee nadelen: er zit ijzer in én BHT (butylated hydroxytoluene) een chemische antioxidant.

Toch maar even de uitleg op de site van Equilife doorlezen, jp, alvorens wat neer te pennen...Is in elk geval bedoeld voor IR paarden en bevat nuttige elementen voor cushies...

..... meestal heb ik dingen wel gelezen, maar vooral ook wel goed nagedacht voordat ik dingen neer pen .. misschien moest jij dat ook eens doen. :) Ik zeg nergens dat F4F niet geschikt zou zijn voor PPID/IR, maar wijs er op dat het supplement in eerste instantie vooral voor hoefbevangenheid is ontwikkeld. Dat er 'elementen in zitten die geschikt zijn'.. ja, dat lijkt me nogal logisch. Maar ik haal er twee elementen uit die ik niet aan een IR of PPID zou aanbevelen: ijzer en BHT.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 01:17

timokyana schreef:
Haakt hier even in omdat ik las over Dr Kellon . Heeft iemand een idee wat een consult kost via de email?

Ik weet het niet exact, meende ooit iets gelezen te hebben tussen de $ 75 en $ 150, maar dat betrof dan vooral voeradviezen. Maar waarom wordt je niet gewoon lid van ECIR? Dan kun je je vraag stellen en je krijgt dan in ieder geval heel wat adviezen aangereikt.
Bedenk je wel dat de ECIR groep heel wat serieuzer is dan hier ( met alle respect hoor) - gezelligheidspraatjes worden niet getolereerd in de hoofdgroep, daar hebben ze een subgroep voor en daar mogen leden zich wel wat meer laten gaan :)

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 01:25

10tje2 schreef:
Jannepauli schreef:
YHT noemt zich ook geen balancer ( = compleet aanvullend) natuurlijk - het is een supplement met een aantal mineralen en enkele spoorelementen ( = Trace) .. als het goed bevalt, prima toch? De meest essentiële dingen zitten erin ( koper/zink). Ik vind het gemak van de Balancer dat je er echt helemaal niks anders meer bij hoeft te doen omdat het in alle opzichten al compleet is - gemak dient de mens en het spaart geld! :))

De hooi-analyse: wat wil je weten?
Ik heb het hooi door zowel de BLGG Wageningen als bij Cornell in de USA laten testen. Wat de mineralen/spoorelementen kwamen die beide tests vrij aardig overeen - de reden waarom ik ook in de USA heb laten testen is dat de BLGG geen specificatie geeft van zetmeel en suikers, die geven gewoon een totaalcijfer. Voor een IR paard moet je echter wel weten wat het zetmeel apart is en voor de suikers wat het ESC-gehalte is.
Ik kan wel even kijken of ik een lijstje heb van de BLGG analyse waarbij uitgezocht is wat er aan EW/DS/etc. erin zit.

Ik zou het zeer op prijs stellen als ik het lijstje van de BLGG van jouw hooianalyse kan krijgen. Vind het gewoon reuze interessant. Volgens mij kun je bij biomentor wel gegevens over zetmeel en suikers krijgen, maar zou het na moeten kijken om het zeker te weten.

Het lijstje staat er al ( hierboven ergens) - ik had het vertaald in Engels omdat ik dit in eerste instantie met de ECIR groep deskundigen wilde bespreken en het originele nederlandse document niet kon scannen.
Wat betreft Biomentor: die stuurt de hooi samples ook naar de USA (Cornell lab) op, vandaar dat hij de suiker/zetmeel wel kan specificeren. Het is best wel handig om het via hem te doen - ik deed het altijd rechtstreeks naar Cornell en dat is nogal een gedoe met douane verklaringen enzo.
Voor het overige verschilt het testen niet met die van de BLGG, dus als je niet persé de suiker/zetmeel verhoudingen wilt weten kan je het net zo goed hier laten doen. Je hebt dan het voordeel dat ze een monsternemer langssturen, want een goed hooimonster nemen ( moet uit het midden van een aantal verschillende balen) is een vak apart!

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 01:27

Maris schreef:
Zie http://www.horsehayanalysis.eu/pdf/Hooi_Analyse.pdf fructaan en zetmeel apart. Al hoewel deze hooianalyse van biomentor echt weer heel anders is als die van BLGG.

Fructaan is helemaal niet van belang voor IR en PPID - wat wel belangrijk is, is de ESC suiker waarde.
Hij neemt ook geen seleniumwaarde mee - niet handig want je ziet in mijn analyse hoe laag die kanzijn. De BLGG test dat wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 02:26

fructaan is toch wel belangrijk voor hb? wat toch de grote boosdoener kan zijn bij i.r. en ppid...

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 04:26

Fructaan is een polymeer van fructose.
Fructose is vruchtensuiker (mono sacharide) en dus ook en koolhydraat.
Sowieso van belang bij HB, en mi dus ook bij IR..
Wat is de ESC suikerwaarde?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 10:52

ohjajoh6 schreef:
fructaan is toch wel belangrijk voor hb? wat toch de grote boosdoener kan zijn bij i.r. en ppid...

Ja en nee .. ik was een beetje kort van stof, laat ik het beter uitleggen:

Voor het bepalen van voeding voor het IR of PPID paard, zijn de waarden van zetmeel (koolhydraten = suikers, deels mono- en polysacchariden) en andere suikers ( zoals ESC = Ethanol oplosbare koolhydraten) van belang. De reden hiervoor is dat deze suikers in de stofwisseling van het paard al in de dunne darm ( dus meteen ná de maag) verwerkt worden en in het bloed opgenomen worden. Zitten er nu te veel van deze suikers in het bloed , dan kan dat een insuline piek veroorzaken en dat is voor zowel IR als PPID niet de bedoeling. Van een hooianalyse ( en het daarop aan te passen supplement) wil je dus in eerste instantie weten welke suikers in dat geval aanwezig zijn - (zetmeel, wateroplosbare en ethanol oplasbare suikers), om te zorgen dat er geen pieken komen.

Fructaan daarentegen wordt niet in de dunne darm verwerkt - dit suiker stroomt door naar de dikke (blinde) darm. Zit er maar weinig fructaan in het hooi of gras dan kan dat geen kwaad - is het gehalte echter hoog, dan zijn er bepaalde, slechte bacteriën in de dikke darm, die juist daarmee een feestje van gaan bouwen. Die kunnen explosief gaan groeien, door hun afscheidingsstoffen de goede bacteriën om zeep helpen en als er erg veel van die gifstoffen in de darm komen, is het gevolg mogelijke beschadiging van de darmwand van de dikke darm. De gifstoffen komen dan in het bloed en als dat heel veel is, heb je in een notendop de reden waarom een paard of pony door fructaan hoefbevangen kan worden.

Overigens: van die 'andere' suikers kan een paard ook in de problemen komen - een mooi voorbeeld daarvan is het paard dat de voerton open krijgt en zich volvreet! Van die suikers wordt dan ook maar een bepaalde hoeveelheid omgezet naar glucose, en het overschot stroomt ook weer door. Dan is het dubbel feest, en eveneens het risico op hoefbevangenheid.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 11:22

Batlow, hoe gaat het nu met je paardje?

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 11:47

Batlow schreef:
Da is al gebeld, hij zei dat het dus een verstopping kan zijn, zijn temp is 37,6, niet veel bijzonders. Heb hem wat slobber gegeven ivm eventuele verstopping. Mocht hij morgen nog zo zijn, dan een laxeertje erdoorheen...

Als het wel koliek is en dus een verstopping zoals je denkt, goed in de gaten blijven houden hoor, niet te makkelijk afwachten, zeker niet als je paard onrustiger zou worden oid of juist te rustig. Als er echt een verstopping zit, kan het af te raden zijn om te eten omdat dat eten zich dan voor de opstopping ophoopt.. Vocht en eventueel toedienen van paraffine en hele waterige slobber is dan eigenlijk de manier om het weg te krijgen en maar met mate eten of niet eten.. Evt DA laten komen om hem op te laten voelen. Sterkte en voorzichtig aan maar!

10tje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 14:45

Citaat:
Het lijstje staat er al ( hierboven ergens) - ik had het vertaald in Engels omdat ik dit in eerste instantie met de ECIR groep deskundigen wilde bespreken en het originele nederlandse document niet kon scannen.
Wat betreft Biomentor: die stuurt de hooi samples ook naar de USA (Cornell lab) op, vandaar dat hij de suiker/zetmeel wel kan specificeren. Het is best wel handig om het via hem te doen - ik deed het altijd rechtstreeks naar Cornell en dat is nogal een gedoe met douane verklaringen enzo.
Voor het overige verschilt het testen niet met die van de BLGG, dus als je niet persé de suiker/zetmeel verhoudingen wilt weten kan je het net zo goed hier laten doen. Je hebt dan het voordeel dat ze een monsternemer langssturen, want een goed hooimonster nemen ( moet uit het midden van een aantal verschillende balen) is een vak apart!
[/quote]

Gevonden!

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 15:23

Batlow - hoe is het nu???

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 15:47

Was vandaag nog steeds niet goed, ouders zijn vanochtend gegaan, papa heeft met hem een stuk gelopen. Hij zei dat er geen mest in zijn stal lag, niet goed dus. Ik ben er zo weer dan bel ik de dierenarts weer, denk dat er laxeermiddel doorheen moet dan om de verstopping (waarschijnlijk) er uit te krijgen..

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 15:51

Batlow schreef:
Was vandaag nog steeds niet goed, ouders zijn vanochtend gegaan, papa heeft met hem een stuk gelopen. Hij zei dat er geen mest in zijn stal lag, niet goed dus. Ik ben er zo weer dan bel ik de dierenarts weer, denk dat er laxeermiddel doorheen moet dan om de verstopping (waarschijnlijk) er uit te krijgen..

Meis niet te lang wachten he, dit zijn belangrijke dingen om toch op tijd mee te reageren en niet te afwachtend te zijn! Ik weet het, mijn paard is 2 keer aan koliek geopereerd. Beter te snel hulp vragen dan te langzaam! Zorgen dat er snel paraffine in gaat en even op laten voelen en laten bekijken hoe het er voor staat. Een DA kan daar soms te makkelijk in staan, het is jouw paardje! Veel sterkte en ik hoop dat het snel beter gaat!

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 15:58

Bedankt! Denk dat ik hem straks ook laat komen. Hij zei slobber voeren maar dat eet hij ook niet...