Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Pandora2 schreef:Jannepauli schreef:In F4F zit 8,4% zetmeel, dat is ook suiker (omzetting naar glucose) maar Equilife geeft verder geen uitgebreidere informatie.
Het is wel een zeer compleet supplement,maar de vraag is of je dan niet teveel onnodige zaken geeft. Vergeet niet dat het ontwikkeld is voor Hoefbevangenheid, niet voor Cushing of IR paarden. Wat mij betreft twee nadelen: er zit ijzer in én BHT (butylated hydroxytoluene) een chemische antioxidant.
Toch maar even de uitleg op de site van Equilife doorlezen, jp, alvorens wat neer te pennen...Is in elk geval bedoeld voor IR paarden en bevat nuttige elementen voor cushies...
timokyana schreef:Haakt hier even in omdat ik las over Dr Kellon . Heeft iemand een idee wat een consult kost via de email?
10tje2 schreef:Jannepauli schreef:YHT noemt zich ook geen balancer ( = compleet aanvullend) natuurlijk - het is een supplement met een aantal mineralen en enkele spoorelementen ( = Trace) .. als het goed bevalt, prima toch? De meest essentiële dingen zitten erin ( koper/zink). Ik vind het gemak van de Balancer dat je er echt helemaal niks anders meer bij hoeft te doen omdat het in alle opzichten al compleet is - gemak dient de mens en het spaart geld!
De hooi-analyse: wat wil je weten?
Ik heb het hooi door zowel de BLGG Wageningen als bij Cornell in de USA laten testen. Wat de mineralen/spoorelementen kwamen die beide tests vrij aardig overeen - de reden waarom ik ook in de USA heb laten testen is dat de BLGG geen specificatie geeft van zetmeel en suikers, die geven gewoon een totaalcijfer. Voor een IR paard moet je echter wel weten wat het zetmeel apart is en voor de suikers wat het ESC-gehalte is.
Ik kan wel even kijken of ik een lijstje heb van de BLGG analyse waarbij uitgezocht is wat er aan EW/DS/etc. erin zit.
Ik zou het zeer op prijs stellen als ik het lijstje van de BLGG van jouw hooianalyse kan krijgen. Vind het gewoon reuze interessant. Volgens mij kun je bij biomentor wel gegevens over zetmeel en suikers krijgen, maar zou het na moeten kijken om het zeker te weten.
Maris schreef:Zie http://www.horsehayanalysis.eu/pdf/Hooi_Analyse.pdf fructaan en zetmeel apart. Al hoewel deze hooianalyse van biomentor echt weer heel anders is als die van BLGG.
ohjajoh6 schreef:fructaan is toch wel belangrijk voor hb? wat toch de grote boosdoener kan zijn bij i.r. en ppid...
Batlow schreef:Da is al gebeld, hij zei dat het dus een verstopping kan zijn, zijn temp is 37,6, niet veel bijzonders. Heb hem wat slobber gegeven ivm eventuele verstopping. Mocht hij morgen nog zo zijn, dan een laxeertje erdoorheen...
[/quote]Citaat:Het lijstje staat er al ( hierboven ergens) - ik had het vertaald in Engels omdat ik dit in eerste instantie met de ECIR groep deskundigen wilde bespreken en het originele nederlandse document niet kon scannen.
Wat betreft Biomentor: die stuurt de hooi samples ook naar de USA (Cornell lab) op, vandaar dat hij de suiker/zetmeel wel kan specificeren. Het is best wel handig om het via hem te doen - ik deed het altijd rechtstreeks naar Cornell en dat is nogal een gedoe met douane verklaringen enzo.
Voor het overige verschilt het testen niet met die van de BLGG, dus als je niet persé de suiker/zetmeel verhoudingen wilt weten kan je het net zo goed hier laten doen. Je hebt dan het voordeel dat ze een monsternemer langssturen, want een goed hooimonster nemen ( moet uit het midden van een aantal verschillende balen) is een vak apart!
Batlow schreef:Was vandaag nog steeds niet goed, ouders zijn vanochtend gegaan, papa heeft met hem een stuk gelopen. Hij zei dat er geen mest in zijn stal lag, niet goed dus. Ik ben er zo weer dan bel ik de dierenarts weer, denk dat er laxeermiddel doorheen moet dan om de verstopping (waarschijnlijk) er uit te krijgen..