'knorrend' veulen.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Hevonen

Re: 'knorrend' veulen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 08:43

Je inzet is fantastisch, heel fijn dat het met Cassis weer de goede kant op gaat. Hopen dat ie gauw van die hoefzweer af is. Misschien is dit wel de laatste echte hobbel en gaat het daarna vooruit...

Succes!

_Inge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-14 10:07

weer even een update van hier :)

Cassis gaat goed :j , hij gebruikt zijn voetje echt al veel meer terug, min. 3 keer per dag maken we het schoon, weken nog niet gedaan omdat inderdaad de zool niet te zacht mag worden.
Als het hoefzweer er niet volledig uitgaat dan kunnen we dit altijd nog doen, eerst zien of we het zo wegkrijgen.
Cassis is gelijk een stuk vrolijker terug, overdag laten we hem voor en in zijn stal rondlopen.
Het is zo'n ontzettende schat :j , nu moet dan eerst het hoefzweer eruit zijn en dan pas erna kunnen we kijken wat voor beslag eronder gaat.
Maar waarschijnlijk wordt het met vettec equi pak soft als opvulmiddel en de adhere als wandreperaties, voordeel van de equi pak soft is dat het beetje nikes idee is, het vorige beslag wat hij had was gewoon de harde variant en dit drukte zo op de zool, dus hiermee zou dit een stuk minder moeten zijn.
En dan gewoon een ijzer eronder.
Maar sowieso eerst moet de zweer volledig weg zijn.

En ook zijn we aan het kijken om een ondersteuning van binnenuit voor de hoeven te gaan geven, de hoefsmid kwam met kerabol, en zelf hebben we Grand Hoof + MSM - Grand Meadows gevonden als alternatief, ik las namelijk dat die hier op bokt als nog iets beter aangezien wordt.
Iemand ervaring met deze supplementen?
of andere ideeën of adviezen?

Seren gaat wel redelijk, beetje hetzelfde, ben benieuwd wat het voorjaar met haar gaat doen :j

Twinkie blijft wat futloos, komt voorzichtig bij in gewicht , dat wel, maar ook bij hem, de winter kost sowieso al veel energie en hij heeft weinig reserves.
Voorjaar zal ze allemaal goed doen denk ik.

de veulens gaan goed, Sofie dat is echt een modelveulentje , altijd erg lief, wil vaak knuffelen met ons, groeit goed, ze is ook al bijna jarig , 22 februari wordt ze 1 jaar :)
Fay is een lelijk eendje momenteel, rare wintervacht, nog een bol buikje, ook bij haar merk je uiterlijk gezien dat ze een zwaar jaar gehad heeft.
Verder doet ze alles wel goed, loopt mee met de rest, is alert genoeg.
Bolle buikje houdt ons alleen wel bezig, ze is pas nogmaals ontwormd met panacur, ervoor heeft ze ivermectine gehad, maar buikje verminderd niet echt.
Nu kan het zijn dat het zijn tijd nodig heeft natuurlijk, maar goed, ze staat onder controle in Gent dus volgende keer maar eens bevragen.
Maar wat onze dierenarts ook zei, laat het maar eens voorjaar worden en de wintervacht weg en dan ga je een heel ander veulen zien.

Binnenkort als het weer iets beter wordt gaan we alle paarden even samen zetten op de kleine weide, dan kan de andere even onder handen genomen worden zodat ze lekker grasjes hebben straks.
Ben benieuwd of het met Pasja en Sofie goed verloopt, of ze elkaar terug herkennen, en of Sofie terug probeert te drinken bij mama ;)
Zal wel fijn zijn, de hele kudde weer eens samen :j

nog wat foto's van Cassis en kudde vriendjes van dit weekend overigens:
http://www.mijnalbum.nl/Album=YJHRV7BG

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 10:11

Wat een goede update en hij ziet er een stuk blijer uit! Naast biotine (voor snellere groei), geef ik nu ook 3x daags 2 pilletjes "Dr. Vogel silicea D12" voor een betere groei (een snelle groei zonder de juiste bouwstenen, zorgt ervoor dat de hoef alsnog niet sterker wordt). Ik heb geen idee of het werkt, want dit duurt natuurlijk een hele tijd. Misschien een tip?

yeye

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 10:18

niet alles gelezen maar snurkt ze nog? Bij ons op stal staat er ook zo 1tje te koop. De fokker wou hem laten slachten maar iemand heeft hem overgekocht. Ze zijn ermee naar kliniek geweest en kwam ook uit dat het een extra vliesje in de neus was maar dat konden ze met operatie of laser verwijderen. Prijs was ongeveer 500 euro en ze zouden van die laserbehandeling wel helemaal herstellen. Beestje is ook altijd mager omdat hij slecht kan eten en door zuurstofgebrek.
Haar zoekertje:
http://www.kapaza.be/nl/paarden/dressuu ... 589622.htm

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 11:04

O heel fijn dat het beter gaat..Je zou eens naar your horse trace kunnen vragen bij assiepassie hier op bokt..Dit is ook een heel goed aanvullend supplement voor betere hoeven..

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 11:50

Fijn dat je wat hebt aan mijn post over vetec.

Voor sereen en fay en twinkie zou je probiotica kunnen proberen. Ze hebben natuurlijk veel medicatie gehad wat de darmhuishouding kan verstoren.

ogidni

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 12:01

Ik lees al een tijdje mee. Wat fijn dat het wegsnijden van de zweer bij Cassis zoveel verlichting geeft.
Waar ik in het verleden hele goede resultaten van gezien heb op het gebied van verbetering van de hoef groei en kwaliteit is van Enzion Hoof food. http://www.equion.nl/hooffood.html
Wel moet je het minimaal 3 maanden blijven voeren om resultaat te gaan krijgen maar dat is met alles op het gebied van de hoeven.
Heel veel succes met de paardjes.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 13:47

"Gelukkig" een hoefzweer, ja, dat hoopte ik (en met mij velen!) al.
Op de laatste foto's ziet hij er zeker rustig, en tevreden uit, je zou niet zeggen dat hij pijn had, wel staat hij op de voorbenen (hoeven) wat vreemd, een beetje "behoudend", maar dat is natuurlijk geen wonder! Het is ook een erg aansprekend paard, hoop voor jou, TS en Cassis op het allerbeste... sowieso een opluchting voor hem dat de hoefzweer is doorgekomen.

Dat nieuwsgierige schaap op de achtergrond op de foto's vind ik ook leuk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 13:50

Hij ziet er goed uit en lijkt vrolijjk, en wat schattig dat schaap haha

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 17:48

zo blij te lezen dat het een hoefzweer is!!! Zelf wel ervaring met MSM, maar dan voor een peesblessure. Voer het nogsteeds en sindsdien heeft ze geen terugval meer gehad met haar pees terwijl voorheen de blessure een paar keer weer opspeelde. De hoeven zijn inmiddels keihard geworden, de hoefsmit heeft er zelfs moeite mee :=

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 17:58

Een fijne update en foto's van een tevreden etende Cassis. Mooi.

Beau_Myrthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 18:14

Lees nog altijd stil mee! Super dat het zo gaat, kijkt al veel vrolijker!

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 20:25

Kerabol hoorde ik ook eerder van hoefsmid. :j
Maar dan moet je natuurlijk niet in weken denken, maar in maanden voor je verbetering zal zien..
En terug in meelees modus :)

1810naomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 13:00

Heel fijn om te lezen dat het weer wat beter gaat met Cassis.
Ik hoop dat hij er boven op komt, hij heeft zo'n vriendelijke uitstaling!

_Inge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-14 13:56

Weer een update'tje ,
Cassis zijn been is niet meer warm en hoef ook niet,komt ook niet echt meer vuil uit.
Maar toch loopt hij niet echt lekker.
Waar we ons vooral zorgen om baren is dat hij vooral vanachter ook steeds de ene na de andere been ontlast.
Eerlijk gezegd zitten we een beetje aan het einde van ons latijn met hem...
Hij is ontzettend lief en echt een doorzetter , maar gaat hij ooit pijnvrij kunnen leven.
Hij is meer dan 2 jaar hoefbevangen op 4 benen, is niet niks natuurlijk.
Onze dierenarts is wel zo van als ze eten en 'vrolijk' ogen dan kan je doorgaan, maar elk paard is anders , ene paard blijft gewoon eten met veel pijn terwijl de andere staat te sippen als ze een steentje in de hoef hebben bv.

Waar het optimistische gevoel van vorige week zo aanwezig was is het voor ons nu het pessimisme sterker.

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 14:17

2 jaar hoef bevangen is inderdaad wel erg lang.
Triest hoor voor zo'n jong dier zo zonde.
Een paard dat het opgeeft eet niet meer dat is waar maar dan heb je het meestal over de oudjes.
Jij kunt het beste bepalen in hoe verre hij lijd en 2 jaar pijn hij weet in principe niet beter.
Het is inderdaad aan jullie om te bepalen wat nog in belang is van het dier en hele moeilijke beslissingen nemen.
Je probeert en probeert het is alleen jammer als je niets kunt doen om de pijn weg te nemen.
je weet dat dit een lange weg is zonder garanties en hoe ver wil je gaan.
Ik wens je heel veel sterkte wat je beslissing ook mag zijn.
Jullie zijn zo goed bezig en weet zeker dat jullie het enige juiste zullen doen.
Heel veel sterkte.

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 14:53

2 jaar is echt lang, maar ik geloof dat ik uit eerdere posts kon uitmaken dat zijn hoeven heel slecht bijgehouden waren ? Kan natuurlijk wel nog 1 of 2 jaar duren eer die hoef weer mooi en sterk is. Er moet in ieder geval wel verbetering komen ,maar het kan wel traag gaan.
Zou er in ieder geval geen tijdslimiet opzetten ,maar per dag kijken hoe het is met hem. Je zou hem per dag bvb een cijfer op 10 kunnen geven om beter zijn vorderingen op te meten ? Omdat het niet altijd simpel is om verbetering/verslechtering te zien als je er alle dagen op kijkt. Fin als het echt niet meer gaat kun je nog altijd die ene zware beslissing nemen. Ik blijf toch stilletjes hopen dat hij een mooie sprong voorwaarts neemt. Zo zonde, arme Cassis. Geef hem maar wat knuffels van al zijn volgers hier :(:)

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 15:08

Wat wil je nu zelf nog, TS, ja, ik begrijp: dat Cassis er weer helemaal bovenop komt met z'n hoefbevangenheid, maar gezien lengte ernst en omvang van de hoefbevangenheid (4 benen) vrees ik dat die kans er gewoon niet is, ik bedoel ook eigenlijk: wil je nog met ander beslag aan de gang, of wil je nog een third opinion zoeken, of heb je zoiets van: okee, ik laat hem zonder ijzers en dan met pijnstillers zijn resterende korte tijd uitleven? Wat zijn de mogelijkheden nog... ZIJN er nog wel mogelijkheden?

Ik begrijp dat het kwellend moet zijn om te zien hoe Cassis beurtelings z'n voeten probeert te ontzien, en dat je er moedeloos van wordt... echter alleen jij ziet hem elke dag, alleen jij, TS, kunt de beslissing nemen van paardwaardig of niet paardwaardig meer.
Ik leef ook volledig met je dilemma mee, maar in feite zou het dilemma dienen te worden teruggebracht tot op de kern vraag of er nog een genezing mogelijk is, of een pijnvrij paardwaardig bestaan voor dit jonge paard. Daar zijn tegenstrijdige berichten en suggesties over, maar wat zegt je gevoel, je intuitie?

Als er geen reeele pijnvrije toekomst voor je kanjer in zit, laat hem dan gaan, en voel je daar niet schuldig over, je doet al meer dan genoeg voor je andere dieren, zover waren velen niet eens gegaan (denk met name aan Faytje!).
Soms is de keiharde reaiteit: some you win, some you lose. En houden van kan ook zijn: laten gaan.

Als ik een wijze wist waarop Cassis geholpen zou zijn, of ook maar iets te verbeteren zou zijn, had ik je die allang aangedragen, wie niet trouwens, die weet ik echter met de beste kennis die ik heb niet. Helaas, helaas. Ik weet dat je er een lief ding voor over zou hebben om Cassis te kunnen helpen.

Ik wens je van ganser harte nogmaals alle kracht, sterkte en wijsheid. Alleen jij kunt beslissen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 18:35

Veel kracht en sterkte gewenst met de beslissing die jullie gaan maken.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 20:20

beurtelings hoeven optillen kan ook een blokkade in het si gewricht....mijn paard heeft dat als hij uit zijn plaat is gegaan.
Bij Cassis kan het heel goed zijn dat er wat vast zit,vanwege het verkrampte staan.

Nochoice2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 20:28

Inderdaad geerke. Is een goeie van je. Ts veel sterkte met cassis! !!!

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 23:13

Ach, wat moeilijk weer... Ik vind het nog altijd heel lastig, om er van een afstand iets van te zeggen. Al was mijn gok op hoefzweer juist. Op zich ben ik heel geneigd te zeggen: laat met Vettec boetseren, maak nog een keertje (röntgen)fotootjes, etc. ;) Maar kan dat ontlasten van die achterbenen slecht inschatten, zou inderdaad zo maar uit de rug kunnen komen, maar het kan daar ook mis zijn... heb je er misschien toevallig een filmpje van...?

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 10:20

Ik ben een stille meelezer. Inge ik heb heel veel respect voor jou. Heel veel sterkte met je keuzes en je maakt vast de goede.

cherell0

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 11:23

Naar mijn mening zijn er bij cassis geen foute keuze , je handelt voor het dier zijn welzijn !

Heel veel sterkte Inge , ik vind het knap wat je doet .
En houd ook jezelf in de gaten , als jij ziek/overspannen bent hebben de paarden niks aan je :(:)

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 14:38

Ik herken het leven tussen hoop en vrezen.
Mijn tip. Haal het zwaard van damocles weg. Zet een datum over 1 maand om een beslissing te nemen. Het beeld is zo wisselend, verschilt van dag tot dag. 1 keer verkeerd opstaan, dan hij heeft 3 dagen last. Bij mij heeft dat erg geholpen, omdat je niet iedere dag hoeft te beslissen doorgaan of stoppen. Dat geeft emotionele rust en het paard de tijd om td herstellen van de hoefzweer.