[Info] zomereczeem, schuren en jeuk 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_CS_

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 21:03

terpetijn,op wie doel je nu?

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 21:07

ik denk op mensen wiens pony/paard ineens schuurt terwijl ie dat normaal niet zo heftig doet. Maar wat denken jullie van mijn pony? Vorige pagina. Ik wil namelijk weten of het echt een gevalletje ZE is.

miek140

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 21:09

terpentijn schreef:
Eerlijk gezegd lijkt het wel een soort EPIDEMIE: help je paard of ponie schuurt! Die heeft DUS ZE!
Dat schuren lijkt me op zich redelijk normaal, sommige P's schuren meer dan anderen.
Sommige kleinere ponies of robuustere (sobere, noordse) types paarden zijn nog niet door hun wintervacht heen: er wordt een hoop gerold (HELP KOLIEK) of geschuurd( HELP ZOMERECZEEM)
Ik ben zelf overigens net zo'n overbezorgde hystericus.
Daarom weet ik het zo goed.
Ooit wel eens paarden in de vrije natuur gezien (voor zo ver ze er nog zijn): rollebollen en schuren dat het een aard heeft, om die vachten kwijt te raken

Het is nog steeds zo dan een minderheid van de schurende paarden/ponies aan ZE lijdt.

Het is dan ook zo, dat de meesten die schuren, niet aan deze aandoening lijden.
ZE is namelijk een echte kwaal, die echt wel aantoonbaar is door een bloedproef van het aangedane dier te nemen (ergens in een post hierboven stond, dat een bloedproef de allergie - want dat is ZE- niet kon uitwijzen)
Het is WEL te zien, in het bloed van je paard.
Dat is echter een kostbare zaak, zo'n bloedproef te laten nemen en dan vervolgens...?
Is er een remediew?
Nee, niet echt.
Een exczeemdeken, paard beschermen/inpakken.hoe vervelend ook, voor eigenaar en paard,werkt volgens alle onderzoeken alsnog het beste.
Dat is voor zover we NU weten het beste wat je kunt doen om je paard te helpen.Hoe banketstaaf het ook klinkt.EEN ECZEEMDEKEN.

Ja?
Wat voor een test dan?
En waarom ben ik dan nu voor mijn afstudeeropdracht bezig met het ontwikkelen van een test voor zomereczeem? Dat gefinancierd wordt door verschillende (overheids)instanties?

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 21:11

Je zegt dat het via het bloed te zien is, is het altijd/duidelijk te zien?
En wat zijn de kosten dan?

xTesske

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 21:12

over dit hierboven
mijn pony is ook 'getest' op zomereczeem en bleek toen dat ze het had..

miek140

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 21:13

Ik zeg ook niet dat het niet kan, maar ik ben wel erg nieuwsgierig naar die test.
En waarom er dan nu onderzoek wordt gedaan naar een diagnostische test...

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 21:14

hoe dan xTesske?

xTesske

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 21:16

Ik zal eens kijken of ik in het paspoort er iets over kan vinden want daar staat de verklaring in, ze heeft het bij haar vorige eigenaar laten doen

_KaWi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 21:18

Mij is ook altijd gezegd dat een test niet helemaal betrouwbaar is...

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 21:20

_KaWi_ schreef:
Mij is ook altijd gezegd dat een test niet helemaal betrouwbaar is...

Ja kijk.. -O-

xTesske

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 21:22

Hmm ik weet wel dat het door paardenpraktijk A.G. Schuurman is gedaan.

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 21:22

natuurlijk schuren paarden en ponys nu ff iets meer omdat ze nog steeds bezig zijn met hun wintervacht verliezen,op naar de zomervacht :j
maar de mensen die echt een eczemer hebben weten wel ondertussen het verschil tussen jeuk en eczeemjeuk.
en natuurlijk is een deken beter en is derfen een topmiddel voor velen.
en daarom is dit een nuttig topic om ervaringen met elkaar te delen,voor alles op (deken)en om (wei,stal)en in (voeding) van de jeukend paard/pony

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 21:24

ik heb geen idee of mijn pony een exzemer is , hij schuurt wel de hele zomer en soms een gedeelte van de herfst, heeft geen bovenkant staart en manen meer op het eind. Is dit echt van de eczeem of niet?

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 22:04

Die test is waarschijnlijk gebaseerd op het aantonen van IgE, stof die voorkomt bij allergische reacties.
Maar als dat zo is dan is dat niet betrouwbaar, want wie zegt dat de reacties daarvan komt, en niet van een geheel andere allergie, want dat zijn er zoveel, ook onder de dieren.

Fennadev: Kan ZE zijn, staat ie ingepakt? Zo ja, werkt de deken?

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 22:21

Tsja, nou heb ik het natuurlijk weer gedaan...
Waarom moeten mensen onomstotelijke bewijzen van dingen die ze zelf niet kunnen weerleggen?

Hou mij ten goede: het TEGENDEEL (van het ZE-gedoe)kan ik ook niet bewijzen.
En zo kunnen we dan nog wel even door.

Ik ga alleen af op wat gelees hier en daar, net als iedereen dus, en verder kijk ik gewoon naar mijn eigen beestjes.

Zo heb ik 2 Shetten "ZE ers".
Niks er van hoor.
Als het anders wordt, meld ik het hier.

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 22:36

Mijn pony zweette zo onder haar RSIH...
Nou kwam ze ook niet door haar vacht heen.
Ze is in de winter geschoren en heeft daarna een dikke vacht aangemaakt.... die nu niet los liet.
Heb haar daarom gisteren geschoren...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 23:23

Dribbelkont schreef:
heb vanmiddag de rambo protector gekocht.
hals was te klein helaas maar gebruik ik toch niet
kan wel om maar de onderste kan niet dicht.

de deken was verders erg ruim dus maat groter was veel te groot geweest.

de itch hoody vondt ik er niet fijn uitzien omdat er wel een regenbui op komt en dan droogt ze slacht want ga er geen onderdeken onder doen.

de protector droogt beter

Flint wordt niet nat onder de RSIH, ik haal hem er eigenlijk altijd droog onder vandaan, zweet droogt ook snel. De protector is een vliegendeken toch? Of heb ik het mis.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 23:25

terpentijn schreef:
Heeft iemand wel eens de spuitbus "Veerust" voor landbouwhuisdieren, koeien en varkens, op hun paard geprobeerd om de ergste steekbeesten weg te houden?

Ik gebruik altijd veerust, prima middel. Je paard moet wel tegen spuitbussen kunnen, want het leent zich niet op een spons.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 23:34

Ik dacht laatst mijn pony wel even af te spuiten met de deken nog op (lekker verfrissend), kon er met flinke druk op spuiten maar mooi dat ze niet nat werd er onder :P Uiteindelijk de deken maar een beetje opgetild en er onder nog even nat gemaakt..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 23:42

De maat van de deken weet ik niet precies, maar ik denk een 195, voor meer info, stuur maar pb :D

Zera

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 00:32

ZusJacobs schreef:
Zera schreef:
Hallo allemaal,

Sorry dat ik zomaar binnen kom vallen. maar heb eigenlijk een vraag aan jullie.

Heb zelf thuis ook 2 paarden met zomereczeem. Maar zit nu met 1 ding. Het is me opgevallen dat bij beide paarden de schildklieren vergroot zijn. Heeft iemand bij jullie daar ook last van? Heb namelijk het vermoede dat het samenhangt met het eczeemseizoen. Aangezien ze in het najaar normaal zijn.

DA is er al bijgeweest en kon niks raars vinden. Bloedwaardes waren ook in orde.

Zijn ze net de weide op? Komt vaak ook wanneer ze weer de weide op gaan, is eigenlijk best ''normaal''.

Nee ze staan het hele jaar op de wei. Heb de paarden bij mijn ouders staan. Dus die kunnen altijd naar.buiten.

Ellepel. Ik geef de paarden niks anders.dan brokken en hooi. Had ookal gedacht dat het misschien aan het spul lag die ik gebruik om het eczeem.onder.controle te houden. Cavalesse als ik het.goed spel. Nadat ik dit ben gaan gebruiken viel het me nog meer op.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 06:47

die van mij mag geen deken, omdat het er belachelijk uitziet volgens mijn ouders, dus we zullen het wel nooit weten of dat helpt.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 07:28

Fennadev schreef:
nu zit ik me af te vragen of mijn shetlander het echt heeft. Hij schuurt wel alleen 's zomers en het wordt steeds erger, hij doet dit al vanaf 1 jarige leeftijd, toen nog heel weinig. Nu tot open plekken aan toe, gelukkig heeft hij nu een schuurpaal waaraan zijn manen en staart niet kapot gaan waardoor zijn manen en staart redelijk intact zijn. Maar hij schuurt ook tijdens het voor de kar zetten aan de bomen. Is dit echt een gevalletje ZE?

veearts vragen!

ik geef terpentijn wel gelijk,ik word er soms ook een beetje simpel van dat elk schurend paard zomereczemer genoemd word.
er zijn zo veel verschillende soorten eczeem en jeuk ten gevolge van niet goed ontwormen of voedingsfouten komt heel veel voor.
dus haal er een veearst bij,misschien heeft je pony wel luis of wat anders en heeft het daarom jeuk.

appie heeft echt zomereceeem,die heeft dus een dag met blote hals op de wei gestaan en het was gisteren dik en ontstoken,hij had verhoging en was er ziek van.
de tinker die krijgt alleen jeuk als ik haar in vers kort gras zet,dan gaan alle manen er af en de staart,maar die heeft geen eczeem,die kan de suikers in het gras niet kwijt en krijgt dan jeuk.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 09:06

Afbeelding
Hier doet mijn eczemer het nog steeds goed onder haar dekentje.
Voerbeleid is dit jaar drastisch aangepast en dat werkt zeer positief :j
maantjes en voorpluk groeien weer meer,heerlijk om niet zo'n kort toefje op het voorhoofd te zien :D

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 09:42

Fennadev schreef:
die van mij mag geen deken, omdat het er belachelijk uitziet volgens mijn ouders, dus we zullen het wel nooit weten of dat helpt.

Aparte insteek van je ouders. Ze hebben liever dat ie zich kapot schuurt? Misschien kun je een volwassen iemand met verstand van zaken eens met je ouders laten praten?