Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
terpentijn schreef:Eerlijk gezegd lijkt het wel een soort EPIDEMIE: help je paard of ponie schuurt! Die heeft DUS ZE!
Dat schuren lijkt me op zich redelijk normaal, sommige P's schuren meer dan anderen.
Sommige kleinere ponies of robuustere (sobere, noordse) types paarden zijn nog niet door hun wintervacht heen: er wordt een hoop gerold (HELP KOLIEK) of geschuurd( HELP ZOMERECZEEM)
Ik ben zelf overigens net zo'n overbezorgde hystericus.
Daarom weet ik het zo goed.
Ooit wel eens paarden in de vrije natuur gezien (voor zo ver ze er nog zijn): rollebollen en schuren dat het een aard heeft, om die vachten kwijt te raken
Het is nog steeds zo dan een minderheid van de schurende paarden/ponies aan ZE lijdt.
Het is dan ook zo, dat de meesten die schuren, niet aan deze aandoening lijden.
ZE is namelijk een echte kwaal, die echt wel aantoonbaar is door een bloedproef van het aangedane dier te nemen (ergens in een post hierboven stond, dat een bloedproef de allergie - want dat is ZE- niet kon uitwijzen)
Het is WEL te zien, in het bloed van je paard.
Dat is echter een kostbare zaak, zo'n bloedproef te laten nemen en dan vervolgens...?
Is er een remediew?
Nee, niet echt.
Een exczeemdeken, paard beschermen/inpakken.hoe vervelend ook, voor eigenaar en paard,werkt volgens alle onderzoeken alsnog het beste.
Dat is voor zover we NU weten het beste wat je kunt doen om je paard te helpen.Hoe banketstaaf het ook klinkt.EEN ECZEEMDEKEN.
Dribbelkont schreef:heb vanmiddag de rambo protector gekocht.
hals was te klein helaas maar gebruik ik toch niet
kan wel om maar de onderste kan niet dicht.
de deken was verders erg ruim dus maat groter was veel te groot geweest.
de itch hoody vondt ik er niet fijn uitzien omdat er wel een regenbui op komt en dan droogt ze slacht want ga er geen onderdeken onder doen.
de protector droogt beter
ZusJacobs schreef:Zera schreef:Hallo allemaal,
Sorry dat ik zomaar binnen kom vallen. maar heb eigenlijk een vraag aan jullie.
Heb zelf thuis ook 2 paarden met zomereczeem. Maar zit nu met 1 ding. Het is me opgevallen dat bij beide paarden de schildklieren vergroot zijn. Heeft iemand bij jullie daar ook last van? Heb namelijk het vermoede dat het samenhangt met het eczeemseizoen. Aangezien ze in het najaar normaal zijn.
DA is er al bijgeweest en kon niks raars vinden. Bloedwaardes waren ook in orde.
Zijn ze net de weide op? Komt vaak ook wanneer ze weer de weide op gaan, is eigenlijk best ''normaal''.
Fennadev schreef:nu zit ik me af te vragen of mijn shetlander het echt heeft. Hij schuurt wel alleen 's zomers en het wordt steeds erger, hij doet dit al vanaf 1 jarige leeftijd, toen nog heel weinig. Nu tot open plekken aan toe, gelukkig heeft hij nu een schuurpaal waaraan zijn manen en staart niet kapot gaan waardoor zijn manen en staart redelijk intact zijn. Maar hij schuurt ook tijdens het voor de kar zetten aan de bomen. Is dit echt een gevalletje ZE?
Fennadev schreef:die van mij mag geen deken, omdat het er belachelijk uitziet volgens mijn ouders, dus we zullen het wel nooit weten of dat helpt.