EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Wesseltje

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-24 19:26

Ervaringen hier met het trekken van alleen de boven tanden?

Onder is netjes, boven zijnde tanden aangetast (alleen de middelste 2 zijn nog redelijk).

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-24 19:35

Ja, wat wil je weten :D

Wesseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-24 20:07

Oh fijn haha :) Mijn paard moet er ook aan geloven. Ik lees voornamelijk over fietsenrekken en waar alles eruit gaat, maar hoe gaat het in de praktijk met alleen de boventanden eruit? Merk jij iets bijzonders aan je paard? Hebben ze in begin geen last van de ondertanden die bijvoorbeeld over het gedeelte gaan waar getrokken is? En hoe gaat het met hooi en gras?

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-24 21:09

Wesseltje schreef:
Oh fijn haha :) Mijn paard moet er ook aan geloven. Ik lees voornamelijk over fietsenrekken en waar alles eruit gaat, maar hoe gaat het in de praktijk met alleen de boventanden eruit? Merk jij iets bijzonders aan je paard? Hebben ze in begin geen last van de ondertanden die bijvoorbeeld over het gedeelte gaan waar getrokken is? En hoe gaat het met hooi en gras?

Nee, ik merk niets bijzonders. De ondertanden komen volgens mij ook niet tegen het tandvlees aan van boven (de snijtanden hebben immers niet genoeg lengte daarvoor), dat is denk ik alleen van toepassing als er boven nog een tand zou blijven zitten. Mijn paard at gelijk weer uit een hooinet en liet ik binnen 2 dagen weer grazen, dit gaat ook echt prima. Vaak hoor je ook dat ze zelf al aangepast gaan eten omdat ze de snijtanden al niet meer willen gebruiken vanwege de pijn, dus is de verandering niet zo groot als de snijtanden daadwerkelijk getrokken zijn.
Het gunstige is dat de druk daarmee ook van de onderste snijtanden is en mijn DA verwachte dat de EOTRH verder zou gaan stabiliseren. Vooralsnog is dat ook het geval en heeft er sindsdien niet meer uit gehoeven. In februari zijn wij dan 3 jaar verder na de ingreep.
Mijn paard is er echt van opgeknapt. Als het verder nog nodig is om te trekken doen we dat aan huis.

Wesseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-24 21:13

Wauw wat positief! Ik sta nu nog voor de keuze of ik eventueel de middelste 2 boven zou willen laten zitten (deze zijn het minst aangetast) aangezien de da aangaf dat er dan beter gegraasd kan worden. De kans is groot dat deze 2 dan alsnog wel een keer eruit moeten en ik denk dan: liever nu alles boven eruit. Maar nu ik het lees van druk, vind ik dat ook weer een overweging om toch achter mijn keuze te gaan staan. Ik vind het heel spannend, maar lees zoveel positieve berichten. Fijn ook over een paard dat alleen onder nog heeft. Dank.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-24 21:21

Ik zou dan zelf voor alles gaan. Als grazen het enige argument is, dan zou dat voor mij niet doorslaggevend zijn om ze te laten zitten.
Ook nog met de gedachte erachter dat het ook fijn zou zijn als het stagneert en je onder dus ook (langer) kan behouden.

Wesseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-24 21:33

Slmt9 schreef:
Ik zou dan zelf voor alles gaan. Als grazen het enige argument is, dan zou dat voor mij niet doorslaggevend zijn om ze te laten zitten.
Ook nog met de gedachte erachter dat het ook fijn zou zijn als het stagneert en je onder dus ook (langer) kan behouden.

Ja helemaal met je eens. Ik blijf bij mijn eerdere standpunt.

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-24 10:58

Uit wat voor voerbak voeren jullie je paarden?
Mijn paard heeft een ijzeren voerbak maar ik vraag me af of een kunststof bak niet prettiger voor hem is?
Wat is jullie ervaring hiermee?

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-24 15:14

Dat het niet uitmaakt.. ze pakken het eten eruit met de lippen.

Daphne1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-24 20:59

Komende woensdag worden bij mijn ruin (eerst) zijn boven snijtanden getrokken. Vind het heel spannend en echt geen fijne gedachte maar weet dat het voor hem wel beter is.
Nu heb ik wel wat random vragen in mijn hoofd.
Wilgen of andere takken kan hij die dan nog wel eten? Iemand ervaring?
En kroelen met zijn maatje?
Meer die alleen de boven snijtanden er eerst uit hebben laten halen en daarna ervoor kozen onder langer te laten zitten of maakt dit geen verschil?

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-24 21:07

Als je mijn posts even terugleest, een deel van je vragen zijn dan al beantwoord.

Wilgentakken lukt niet, net zoals dat ik geen hele wortel meer geef, maar alles in kleine stukjes. Ze hebben immers geen (volledige) snijtanden meer om de tak door te bijten.
Kroelen en ook bv grazen gaat prima hier.

Daphne1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-24 21:13

Ik hoopte vooral op het eten van de kleinere takjes en bladeren daar hij nu ook geen bast oid eet.
Wortels bijt hij ook niet meer af dus dat soort dingen zullen weinig veranderen.
Goed om te horen dat kroelen wel gaat.

Ik zal er overheen gelezen hebben daar ik het topic al langere tijd lees excuses.

Wesseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-24 22:02

Daphne1988 schreef:
Komende woensdag worden bij mijn ruin (eerst) zijn boven snijtanden getrokken. Vind het heel spannend en echt geen fijne gedachte maar weet dat het voor hem wel beter is.
Nu heb ik wel wat random vragen in mijn hoofd.
Wilgen of andere takken kan hij die dan nog wel eten? Iemand ervaring?
En kroelen met zijn maatje?
Meer die alleen de boven snijtanden er eerst uit hebben laten halen en daarna ervoor kozen onder langer te laten zitten of maakt dit geen verschil?

Succes woensdag! Bij die van mij gaan volgende week donderdag de snijtanden boven eruit. Hopelijk valt het achteraf allemaal mee.

Daphne1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-24 22:07

Wesseltje schreef:
Succes woensdag! Bij die van mij gaan volgende week donderdag de snijtanden boven eruit. Hopelijk valt het achteraf allemaal mee.

Oef ook veel succes gewenst, en idd hopelijk valt het mee!

xTammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-24 22:15

Die van mij kan enkel geen dingen meer afbijten, maar wilgen takken eet hij ook zonder snijtanden nog.
Ze worden heel handig _O-

Laurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-24 00:56

Hier ook een pony die inmiddels alle snijtanden mist. Dingen als kroelen, spelen en wilgentakken eten zijn geen enkel probleem.

Ze moeten vaak wel echt even wennen. Beste advies hier was dan ook: geef het tijd! Ze passen zich uiteindelijk onvoorstelbaar goed aan :)

Symke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-24 12:34

Hier eet hij ook takken. Ook wel overdwars in mond zodat met kiezen kan
En blaadjes eraf ritsen kan met t tandvlees blijkbaar
Alleen bast van dikke takken lukt niet
Maar denk dat die van jou dat wel kan omdat ie nog onder tanden heeft

Renss

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-24 12:53

Voor mijn paard is het nu dik 2 weken dat al zijn voortanden boven en onder eruit zijn gehaald. Het herstel valt me mee, hij stinkt nog wel erg. Vorige week nacontrole door de tandarts, zij was ook tevreden.
Inmiddels heeft hij al weer een beetje grip en lukt het om lang gras te eten. Zou er niet op vertrouwen dat hij ook genoeg binnenkrijgt, maar weide seizoen is bij ons toch voorbij. Wilgen takken zou ik niet weten of dat lukt.

Sanniej_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-24 20:11

Mijn pony is nu twee weken verder en eet nu wel graag hooi, maar heeft ten allen tijden toen ze de keuze had voor gras of hooi elke keer het hooi laten liggen. Pas nu merk ik dat ze graag hooi eet en niet wacht tot ze dan weer op het gras gaat.
Bij haar zijn er 4 snijtanden uit

Daphne1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-24 22:29

Symke schreef:
Hier eet hij ook takken. Ook wel overdwars in mond zodat met kiezen kan
En blaadjes eraf ritsen kan met t tandvlees blijkbaar
Alleen bast van dikke takken lukt niet
Maar denk dat die van jou dat wel kan omdat ie nog onder tanden heeft

Goed om te horen dat takken eten nog wel mogelijk is. Ik gun hem dat ook zo.
Zijn onder tanden gaan er tzt ook uit. Tandarts wou met boven beginnen en ik ga af op haar oordeel.

Daphne1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-24 22:31

Sanniej_ schreef:
Mijn pony is nu twee weken verder en eet nu wel graag hooi, maar heeft ten allen tijden toen ze de keuze had voor gras of hooi elke keer het hooi laten liggen. Pas nu merk ik dat ze graag hooi eet en niet wacht tot ze dan weer op het gras gaat.

Gelukkig maar in de winter hebben we aan gras helaas niet zoveel voeding en de gevolgen van wintergras is voor veel paarden ook vervelend dus fijn dat ze weer hooi eet!

Daphne1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-24 22:34

Renss schreef:
Voor mijn paard is het nu dik 2 weken dat al zijn voortanden boven en onder eruit zijn gehaald. Het herstel valt me mee, hij stinkt nog wel erg. Vorige week nacontrole door de tandarts, zij was ook tevreden.
Inmiddels heeft hij al weer een beetje grip en lukt het om lang gras te eten. Zou er niet op vertrouwen dat hij ook genoeg binnenkrijgt, maar weide seizoen is bij ons toch voorbij. Wilgen takken zou ik niet weten of dat lukt.

Fijn dat het allemaal goed gaat!
Ik ben blij dat Loki aan huis staat kan ik hem mooi in de gaten houden.
Ik zal hem de eerste dagen sowieso snachts met een draad van zijn maat afschermen zodat ik kan zien wat hij aan hooi eet daar zijn maat nogal een veelvraat is.

Sanniej_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-24 22:55

Daphne1988 schreef:
Sanniej_ schreef:

Gelukkig maar in de winter hebben we aan gras helaas niet zoveel voeding en de gevolgen van wintergras is voor veel paarden ook vervelend dus fijn dat ze weer hooi eet!

Gelukkig zijn de temperaturen nog hoog en kan ze gewoon kiezen wat ze wilt dus komt helemaal goed. Blij dat ze niet verplicht hooi heeft moeten eten toen ze nog last had maar een alternatieve keuze had :)

Daphne1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-24 23:16

Citaat:
Gelukkig zijn de temperaturen nog hoog en kan ze gewoon kiezen wat ze wilt dus komt helemaal goed. Blij dat ze niet verplicht hooi heeft moeten eten toen ze nog last had maar een alternatieve keuze had :)

Mee eens op dit moment echt een gelukje, ik heb ter voorbereiding een van mijn stukjes met speciaal ingezaaid paarden mengsel een tijdje met rust gelaten zodat Loki daar ook nog op kan als het fructaan wel de pan uit vliegt.

Daphne1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-24 18:10

Nou ze zijn eruit hoor, omdat hij het zo goed deed is onder direct ook gedaan, dit was afhankelijk van of hij het aan zou kunnen. Maar oh wat was het hard nodig, dat zag je bij hem van binnen beter van aan de buitenkant.
Hij is alweer flink wakker, hij mag straks lekker even in lang gras ben benieuwd hoe hij al zal eten.
Heeft wel een dikke neus en kin.