Plotselinge gedragsverandering wat zich uit in zichzelf..

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Enamorado

Re: Plotselinge gedragsverandering wat zich uit in zichzelf..

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 20:26

matasja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 20:40

Denk dat misselijkheid opwekken met pergolide nu juist een slecht idee is, normaal gesproken een paar dagen slecht eten denk ik ok, maar dit paard heeft zo te zien niks bij te zetten, zou nu juist die eetlust niet gaan "verpesten"
Jeetje wat schrik ik van de bovenlijn, op de film leek dit zo anders!!

Denk dat alles in dit topic nu wel is gezegd wat het kan zijn, als er niks uit het bloedonderzoek komt zou je, hoe moeilijk dan ook,toch inderdaad over afscheid na gaan denken. Je voelt jezelf er niet goed bij, schijnbaar kan het niet duidelijk worden wat ze heeft bij meerdere artsen, zelfs niet in een kliniek.. dan is het einde wel een beetje zoek.
Je hebt alles voor haar gedaan, en doet nog steeds je best om erachter te komen, voel jezelf nooit schuldig als dit afloopt met inslapen!!

Succes weer met de arts, en denk dat je niet veel'meer kan laten onderzoeken dan het bloed, evt en echo apparaat mee laten nemen, kijken of hij iets in beeld kan krijgen waardoor haar buik zo opzwelt. Aparaat weegt niks dus kan hij zo meenemen, kun je altijd nog overleggen of het zin heeft om de organen te proberen te bekijken.

Laat hem checken op eiwitten in hetnbloed, mijn eerste gedachte was toen al leverprobleem gezien de waardes die afweken een tijd geleden. Ik zou de lever laten scannen op afwijkingen, een lever die vergoot is, slechte doorbloeding krijgt door de druk zou ook nog kunnen. Aderen en lever gaan dan "Lekken" en je krijgt dan vocht in de buikholte oftewel ascites. Hierin zitten ook afvalstoffen en bacterien die ook weer afgebroken moeten worden, dus teruggaan in bloed en spieren en dus spierpijn en sloom door "vervuild" bloed.

Hoop dat je wa wijzer word, zo niet neem het jezelf niet kwalijk, zou kyana ook niet doen na wat je allemaal voor haar gedaan hebt, al'kan ze het niet zeggen...

Edit.. probeer voordat de dierenarts komt wat urine op te vangen, hij kan de suikerwaarde erin testen op diabetes, wat vaak samen komt met cushing mocht dat het toch zijn, is ook een betrouwbare peiling. En in urine kun je nog veel meer vinden, dus zou het goede aanvulling zijn op de bloedtest

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-12 20:48

Matasja,je bericht geeft me ontzettend veel kracht,bedankt hiervoor.
Mijn hart heeft de beslissing al gemaakt,alleen het zure zal zijn dat ik moet zien om mijn dierenarts te overtuigen.
En elke keer als mijn hart de beslissing maakt als ik haar zie en daarop mijn dierenarts bel,denk ik ach wie weet...misschien die kleine kans nog.

Ik wil niet meer dat ze lijd,al is het in stilte...zo kunnen we toch niet meer verder gaan.
Hoe kan zij als vluchtdier op deze manier gelukkig zijn.
Ik ben nog steeds bereid om voor haar te vechten,maar ik ben ook heel bereid om haar los te kunnen laten,tuurlijk wil ik dat niet maar onderhand word het zo uitzichtloos.
Bedankt dat jij benoemt wat ik hier alleen met insiders benoem.
Ik heb er fijne gesprekken over met mijn ouders,zij kennen Kyana net zo lang als ik en ook hun doet het verdriet.
Mijn vader is wat nuchterder en zegt ook vaak dat ik mezelf niets moet verwijten.
maar ik denk dat iedere eigenaar een bepaald schuldgevoel heeft en een gevoel van falen, het lukt me maar niet om haar te helpen en voel me zo alleen in het vechten tegen een bierkaai.
Ik hou van haar met heel mijn hart,loslaten is zo moeilijk maar ook nodig soms en dat begrijp ik.
konden andere maar zien en voelen wat ik voel en zie als ik bij haar ben...

matasja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 21:05

JOUW gevoel telt, niet dat van de dierenarts!
Goed dat een veearts dieren niet zo in laat slapen, maar iedereen ziet dat er iets is met dit paard. Dat zij zich net even van de goede kant laat zien als de dierenarts er is.. tjah het is een link met pijnlijke en ongemakkelijke gebeurtenissen als die man voor haar neus staat, ze zijn echt niet gek.

Een dierenarts moet naar jouw gevoel luisteren, jouw filmpjes bekijken, jouw mening nog eens heel goed bespreken en dan jouw mening delen en haar gewoon laten gaan als er niks meer is wat hij kan doen. Alles is getest, je bent tig km met haar gaan wandelen om duidelijkheid en second opinion te krijgen van een andere kliniek, wat wil jij nog meer en wat wil de dierenarts nog meer?
Het is een keer genoeg, je maatje zien lijden is zo ontzettend erg, onbeschrijvelijk tegenover een dierenarts of mensen in jouw omgeving die jouw alleen maar geld uit zien geven aan "maar een paard".

Je geeft al aan dat je hart en verstand al afscheid hebben genomen van haar, dat is niet zomaar een gevoel van een paar dagen, daar is echt wel goed over nagedacht, dit moet gerespecteerd worden.

Je kan voor je eigen gevoel nog 1 keer het bloed/urine onderzoek laten doen, evt laten kijken of er vocht in de buikholte staat. Komt hier niks uit kun je het doorzetten, komt er toch iets uit, hangt het ervan af wat ze vinden, is het een duidelijk verschil? Proben. Nauwelijks of geen verschil dan zit er ergens anders iets niet goed, al zou het psychisch zijn bij haar dan is dit nog geen leven waarbij ze nog een jaar of 10 zo kan blijven lopen...

Laat je gevoel spreken, en een goede dierenarts begeleid en ondersteunt jou hierin!

Heel veel sterkte!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 21:09

het probleem van een te hoog cortisol in het bloed is dat ze een enorme eetlust krijgen.
Maar ook dat andere organen op hun donder krijgen,het paard voelt zich absoluut niet lekker daardoor!
Deze 'goede' eetlust wil niet zeggen dat het paard op goed gewicht is.Ze teert in op haar spieren.

countrygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 21:12

Misschien is dit al voorbij gekomen?

http://nl.wikipedia.org/wiki/Leverbot

Het blijkt, maar er is helaas niet zo heel veel over bekend, dat leverbotten veel vaker bij paarden voorkomen dat men denkt. Het is ook niet het eerste waar een DA aan gaat denken, maar zou heel goed ook deze klachten kunnen verklaren.
Heeft ze ooit in nattig weiland gelopen, lang gras waar toevallig ook schapen hebben gelopen?

Verder heb ik de filmpjes bekeken, en dit is duidelijk een paard wat iets mankeert.
Ik zeg hetzelfde tegen je als Matasja, alleen jij kunt bepalen wanneer het genoeg is geweest.

Ik wil je ook heel veel sterkte wensen, want er is niets ergers als je dier te zien lijden en je kunt 'm gewoon niet helpen!

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-12 21:13

Dankjewel countrygirl, leverbot is ze idd voor behandeld echter twee dierenartsen en een verschil van mening.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 22:10

eiber

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 22:27

timokyana schreef:
Ik zal het bespreken met mijn dierenarts geerke.Op zich kan ik me vinden in de symptomen.

Ik ben het met Geerke eens. Wij herkennen, als eigenaren met Cushing paarden, de symptomen. Een Cushing paard kan zich vreselijk voelen zonder medicijnen. En gaat, ondanks alle zorg en speciale diëten toch achteruit. Die bolle buik, zonder vet op de ribben, het verlies aan spieren, de stijfheid en de gevoelige voeten: allemaal dingen die bij een Cushing paard voorkomen.
Je hebt al op zoveel terreinen gezocht, en al zoveel dingen uitgesloten, ik kan je alleen nog maar adviseren om een GOEDE test te laten doen.....basale ACTH bepaling icm een gestimuleerde ACTH test oftwel de cortisol rise. De uitslag van zo'n test zal ondubbelzinnig aantonen of ze wel of niet Cushing (of tegenwoordig PPID) heeft. Je verliest er niets mee: heeft ze het niet, des te beter, heeft ze het wel: behandelen met Pergolide. EN ,als geluk bij een ongeluk: een Cushingpaard MET Pergolide behandelen is in bijna alle gevallen een geweldig succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 23:54

Als je de filmpjes en het dossier wat je ondertussen hebt bij je da, doorstuurt naar den hoek? Misschien kunnen ze wat zien en met nieuwe invals hoeken komen....

Als je paard gesedeert wordt, kan je haar dan met hulp er op krijgen? Misschien een ifor williams proberen?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 00:10

Je hebt al zoveel geprobeerd... probeer zeker pergolide!
Ik denk dat je met Visdonk moet overleggen ( of evt met je eigen DA) - misschien dat ze op basis van de klinische symptomen je al een proefronde kunnen laten doorlopen zonder meteen bloedtesten af te nemen.

crazyshar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 00:45

Russel paard is al eerder flink verdoofd om haar te kunnen laden helaas zonder enig resultaat.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 01:11

Heb je deze manier al eens geprobeerd?

Longeerlijn op de rug van het paard leggen. Dan aan de onderkant haal je het touw door de lus heen.
Daarna haal je het touw door de onderkanten van het halster.
Dan sla je de longeerlijn om de voorstang van je trailer heen.
Een persoon naast het paard en 1 in de trailer de lijn strak houden
Als ze nu gaat hangen, hangt ze in dr eigen gewicht. Druk gaat er pas vanaf zodra zij stopt met hangen en naar voren loopt.
Doordat de lijn door het halster loopt kan ze niet omhoog komen.

Afbeelding

Foss

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 07:33

Ik ben een stille meelezer heb veel bewondering voor wat je allemaal voor haar over hebt.
Zie aan het paard dat ze zo niet gelukkig is maar dat zie jij zelf ook.

Ik heb een paar weken geleden ook een paard moeten laten inslapen die niet meer kon en had ook de dierenarts eerst niet mee was erg moeilijk na een paar keer zeggen het gaat echt niet meer is hij over stag gegaan.
Dit paard was wel oud en kon niet meer in de benen komen als ze lag ook was haar buik opgeblazen ze zat vol met tumoren elke stap die ze deed had ze pijn.
Wat ik zo moeilijk er aan vond was dat ze nog alles deed ze at nog en dronk goed mest was goed en dat maakte het moeilijk het liefst zie je een paard wat niet meer eet.

Sterkte met je beslissing hoe moeilijk het ook is maar ook liefde is los laten.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 08:32

yvonnedv schreef:
Heb je deze manier al eens geprobeerd?

Longeerlijn op de rug van het paard leggen. Dan aan de onderkant haal je het touw door de lus heen.
Daarna haal je het touw door de onderkanten van het halster.
Dan sla je de longeerlijn om de voorstang van je trailer heen.
Een persoon naast het paard en 1 in de trailer de lijn strak houden
Als ze nu gaat hangen, hangt ze in dr eigen gewicht. Druk gaat er pas vanaf zodra zij stopt met hangen en naar voren loopt.
Doordat de lijn door het halster loopt kan ze niet omhoog komen.

[ Afbeelding ]

Hier heb ik hele nare ervaringen mee..Mijn eerste paard ging ook niet op de trailer en dit zou de oplossing zijn..Eerste keer lukte,maar tweede keer trok ze de lier kapot en ging kompleet door het lint..Ik denk dat Kyana er wel een reden voor heeft dat ze niet op de trailer gaat,het zal wel er oncomfortabel zijn voor haar om te reizen..

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-12 08:54

JP,hopelijk krijg ik iemand te pakken uit visdonk a.s maandag,dan zal ik met hun overleggen en dan in samenwerking met mijn eigen dierenarts stappen ondernemen.

Sederen helpt niet en haar dwingen zoals bovenstaande foto werkt ook niet.ik denk dat ze of alles kapot trekt of dat ze gaat liggen of zich laat vallen.

Foss, jij nog veel sterkte met je verlies.Dit is ook iets wat ik maandag wil bespreken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 09:46

Heeft het zin om elke dag een heel klein beetje te oefenen? Dus over balkje achterwaarts te laten lopen, voetje op treailer klep, uitbouwen tot een paar stappen, op de klep laten eten...steeds verder en neem desnoods twee maanden de tijd...draaiende motor en optrekken en steeds een stukje rijden, totdat het een normaal iets wordt? Want stel ooit zou het eens een must moeten worden.....

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 11:36

Jannepauli schreef:
Je hebt al zoveel geprobeerd... probeer zeker pergolide!
Ik denk dat je met Visdonk moet overleggen ( of evt met je eigen DA) - misschien dat ze op basis van de klinische symptomen je al een proefronde kunnen laten doorlopen zonder meteen bloedtesten af te nemen.

Mee eens!
Mijn paard is vorig jaar december getest op cushing....vage klachten en een roestige gloed over de vacht.
De da zei dat ongeacht de uitslag we toch gingen behandelen met pergolide.
Uiteindelijk bleek hij IR te hebbn,dat wist ik al en het paard word ook al een eeuwigheid als zodanig behandelt/gevoerd.
De IR zou komen door de cushing,alleen de bloedproef was niet bevroren.Dus ACTH gehalte wist ik niet.
Dat ligt hier ook iets moeilijker aangezien het sample naar strassbourg moest omdat ze het hier niet kunnen testen ;) Dan is het en dag of drie onderweg.
We zijn vorig jaar begonnen met pergolide,paard heeft weinig of geen last van bijwerkingen gehad.
Weleens een paar dagen langzaam en zonder smaak gegeten,maar op ging het.(maar daar bestaat wat voor,om dat te beperken)
Ik ben blij met het resultaat,hij heeft er weer lol in en is de slapte achter zo goed als kwijt.
Nu is mijn paard bijna 27 en heeft de nodige ellende achter de rug...maar hij is nu 'goed.'
Ik zou er een stapritje op kunnen doen. :D

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 13:51

IR en Cushing komen vaak gelijktijdig voor en de IR wordt ook door dit medicijn heel goed gereguleerd. Voor beide aandoeningen is uiteraard een suikerarm/vrij dieet nodig.
Als ik de TS was zou ik zeker voor een proeftraject met Pergolide gaan - er zijn genoeg DA's die op symptomen alléén al dit willen voorschrijven, ook al is een bloedtest nóg zekerder ( niet iedereen is het daarmee eens overigens en als het bloed niet goed afgenomen/behandeld wordt kun je verkeerde uitslagen krijgen). Zeker als je zulke laadproblemen hebt - dat zorgt overigens ook alleen maar voor stress en ook daardoor ( cortisolverhoging) kan de bloedtest verkeerd uitpakken.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-12 20:08

IR test heb ik weleens voorgesteld,helaas stond mijn dierenarts daar niet zo open voor.Hij gelooft er niet zo in.
Wel zal hij misschien open staan voor een dosis pergolide als trial,binnen hoeveel tijd zou je verbetering moeten/kunnen zien?

Russel,aankomende week kan ik hopelijk regelen dat de trailer gemaakt word (2 lekke banden) dan is het zeker mogelijk om meer te gaan oefenen,zullen we ook echt gaan doen.Risico is wel meer stress.

JP ik ben een beetje bang dat ze hier de bloedtest niet/anders doen vorige keer is er geen een test gedaan zoals omschreven dus ik vragen me af hoe ze dan wel getest hebben in het bloed.zijn er bepaalde waarde dan wel verhoogd dat ze het daaraan aflezen.

Mocht ik er met mijn eigen dierenarts niet uitkomen zal ik zeker nog proberen of het bij visdonk misschien wel kan.

Ze heeft fikse stalbenen en heeft vandaag even buiten gelopen in de bak.Ze oogt weer wat frisser en haar lopen is beter.(filmpje zal ik morgen uploaden)Echter goed is het nog steeds niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 20:18

Klopt, wel stress, maar als je het dagelijkse kost maakt, heb ik met mijn jonkie gedaan...op geven moment stond hij uit zich zelf in de trailer die baal hooi eten, want had honger en werd toch wel eens tijd dat vrouwtje ging voeren ,dan maar daar datte gaan eten...

Scheelt wel dat ik een shet heb die nergens bang van is, alles is een spelletje, eten staat op 1e plaats...
Wij hebben met de shet aan de hand erop en eraf met jonkie er naast los, in de wei de trailer...laten eten en dan klaar...jonkie moest op klep gaan staan om mee te eten....zijn maatje vond dat niet eng en dan durven ze meer...Het hele ritueel een week lang met shet gedaan en jonkie er bij, snuivend, bang en onzeker maar wel mee willen doen omdat shet het ook deed....we moesten de shet vast zetten toen we met jonkie aan de hand gingen oefenen, want shet probeerde eerder er in te rennen of zich er langs te persen, dan maar via kleine deurtje naar binnen wurmen, want daar liggen wortels :D

Zit je ver weg?? Want anders wil ik shet wel uit lenen?

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-12 20:45

ik heb ook zo'n shet ;-)
wel een lief aanbod,dankje!

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 00:39

Dat snap ik niet.. "de arts gelooft er niet in.." - onder welke steen leeft die persoon ?

Zowel IR als Cushing zijn ernstige aandoeningen en omdat er nu toch veel onder paardeneigenaren bekend is geworden en het onderwerp vaak besproken wordt, kunnen DA's zich toch niet aan de realiteit onttrekken!

Stel je assertief op: als ze niet meteen willen meegaan met het idee zeggen dat je een aantal symptomen constateert: abnormale lange vachtgroei, verdwenen toplijn, véél en gulzig eten, vermagering maar dikke buik, stijf in de achterhand, slecht humeur en dat je hierin aanleiding vindt om pergolide te proberen. Zeg erbij dat je op kleine dosis wil beginnen ( 0,25mg) en dat je het voor een korte periode ( een aantal maanden) wil proberen. Als er voorgesteld wordt dan toch een bloedtest af te nemen ( en daarvoor kun je het beste bij Visdonk terecht, een gewone DA vindt dat meestal te ingewikkeld als ze geen laboratorium in de buurt hebben) dan kun je uitleggen dat je paard niet te laden is. Wellicht is Visdonk dan toch bereid om iemand langs te sturen en bloed af te nemen voor een ACTH basaal test - zij hebben in Roosendaal een lab bij de hand, dus kunnen ze het bloed binnen drie uur gekoeld in het lab afleveren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 09:08

Ik dacht dat Visdonk toch wel een goede kliniek is? Ik weet niet of je lab uitslagen hebt? Maar vraag die op en ga bv naar de lingehoeve, ik noem maar wat maar dat is ook een erg goede kliniek, en laat daar een arts een conclusie trekken voor een second opinion...

Kijk in het ir topic en vraag daar de behandelend artsen op, ga dan naar die toe met alles wat je hebt, heel je dossier, filmpjes, iedereen die je hebt laten komen op een lijstje geschreven.....heel de mikmak en ga om de tafel met hem zitten.....het laadprobleem uitleggen en wellicht kan je bij jouw eigen da nog een onderzoek laten doen en op advies van die andere arts tot een behandeling laten komen....

Ik hoop dat het laden toch nog gaat lukken en probeer haar dan een weekje op een kliniek te zetten, dan kunnen ze een aantal beoordelingen doen ook gewoon met het oog, de aanraking, gedrag, het lopen alles....

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 09:13

het klinkt raar maar ik zou een da zoeken die gewoon pergolide voorschrijft....ik zou niet meer naar klinieken gaan en bloedproeven nemen.
Het paard is al binnenste buiten gekeerd en er komt steeds niets uit.
Nu is het tijd om gewoon een medicijn te proberen en te kijken of het wat doet.
Zo ja,heb je geluk en knapt ze eindelijk op...en zo nee,dan stop je er na een maand of twee mee.
Soms,met dit soort vage gevallen werkt proberen het beste.