Maagzweer, Ervaringen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_00_0

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 23:08

ja dat herken ik zeker. die van mij was ook flink aan het bijten. wilde ook niet draven en at bijna geen hooi.
en hij had flink maagzweren.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 23:40

Dat zou voor mij denk ik toch wel een duidelihk symtoom zijn voor een maagzweer.

Ik heb die van mij trouwens geen zand meer zien eten

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 10:32

Afgelopen nacht had ze wel weer aardig goed gegeten. Als ik ophaar zit merk ik er niks van. Maandag maar de dierenarts bellen

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 13:26

Mijn paard met maagzweer had ook singelnijd en hapte naar me als ik hem op die plek poetste! At verder wel alles goed.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 15:30

De dierenarffs wimpelde het de vorige keer dat ik belde af. Owww ze eet nog. Maak je dan maar geen zorgen.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 15:34

Toen jullie paarden wat kregen voor de maag. Merkte je toen gelijk dat de singelnijd minder werd. Wat dit is wel het meest duidelijke symtoom in ons geval. Ze eet wel niet zo goed. Maar ken haar niet anders omdat ik haar nog maar zo kort heb

martinique

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 15:37

Mijn paard heeft ook wel wat singelnijd, het is erger wanneer ze last heeft van haar maag. Toen ik haar net had was ze nog onbeleerd dus singelen gebeurde een lange tijd nooit. Poetsen op haar buik is wel een drama geweest, en toen ik achter haar maagzweren was en deze behandeld had was dit wel over.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 16:22

Bij Tweet;

Inderdaad singelnijd is 1 van de opvallende dingen. Dat heeft hij normaal absoluut niet, en nu weer wel. (Ben voorlopig ook maar weer gestopt met rijden)

Tweet heeft overigens veel meer symptomen dan alléén singelnijd, maar op stal merken niet veel mensen dat. Ik wel omdat ik hem ondertussen echt heel goed ken. Ik kan me dus goed voorstellen dat je bij een nieuw paardje ook niet zoveel merkt, juist omdat je hem niet zo goed kent.

Even een lijstje met alle klachten die Tweet heeft, of heeft gehad. Van vrijwel al deze dingen weet ik nagenoeg zeker dat ze bij Tweety samen hangen met zijn maagklachten. Hoewel een groot deel van de klachten ook op ander zaken zouden kunnen duiden.
Maar bij Tweet hangen ze dus samen met zijn maag. (En evt gerelateerd daaraan darmklachten)

Op dit moment laat hij overigens lang niet alle klachten zien, het is niet zo dat hij altijd al deze klachten heeft (Als dat zo was geweest, dan had ik hem al lang laten gaan, zeg maar)

singelnijd
nijdig bij poetsen op buik
stijf met name in de links-rechts buiging bij het rijden
slecht aan het been met rijden (terwijl hij normaal nogal voorwaarts is)
niet willen galopperen,en als ik aandring bokken (Rij daarna dus een poos niet meer, tot hij zich beter voelt)
gapen
tandenknarsen
luchtzuigen
zand eten
gestrekt staan (voorbenen wat naar voor, achterbenen naar achteren)
harde onderbuik
gasvorming in buik (soms zelfs wat bolle buik daardoor)
doffe blik in de ogen
opgetrokken neusgaten
strakke lippen
opvallend veel darmgeluiden
water bij mest
diarree (of juist heel droge mest)
aparte, vieze geur bij mest (Anders dan wanneer hij gezond is)
stro in voerbak proppen (Maakt hele vogelnesten in zijn bak)
hooi soppen in water
apart staan van de andere paarden in de wei (als hij zich slechter voelt, valt dat op)
Minder interesse in de omgeving
Dof

en op de ergste momenten die we hebben gehad:
allerlei koliekachtige zaken, duidelijk pijn, liggen, niet willen opstaan.
Als hij dan opstaat, hoofd totaal naar boven strekken (Haast als giraf) en dan weer tegen de grond gaan.
bijna apathisch, niet of nauwelijks reageren op omgeving.

Let op, uiteraard zit ik er bij Tweet qua klachten bovenop. Afgelopen zomer is hij behoorlijk goed geweest, helaas gaat hij de laatste weken weer minder goed.
Als deze lijn doorzet, zit er mogelijk een moment aan te komen dat ik besluit om hem te laten gaan.
Qua omstandigheden is alles overigens aangepast op maagpatienten, daar wordt op stal echt veel rekening mee gehouden gelukkig.

Bij Tweet valt het op dat iedere vorm van "minder comfortabel" voelen direct resulteert in meer klachten.
Naar nieuw weiland (Direct naast waar hij stond) 2 dagen meer klachten
Nieuw paard in de groep: 2 a 3 dagen meer klachten
vroeger dan normaal naar stal: verergering klachten
Kouder weer: verergering klachten
Natter weer: verergering klachten
Veel drukte op stal: verergering klachten.
En ik vergeet vast nog wel wat...
Meestal voor een paar dagen, maar zoals met slechter weer ook wel eens wat langer.

Kortom: iedere verandering, of ieder dingetje waardoor hij net niet 100% happy is, geeft meer klachten. bv paar dagen meer knarsen.
Ik ben dan ook eigenlijk iedere dag bezig om te zorgen dat hij zich zo lekker mogelijk voelt.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 17:38

Femke. Voer je hem altijd altijd nog iets bij voor de maag medicijnen of supplementen.

bij kiki merk ik wel als ik haar borstel op de buik dat ze gaat drentelen. Doet ze niet als ik de hals of kont borstel. Plekje op de buik vlak achter het voorbeen is heel gevoelig. Maar boos worden doet ze niet met borstelen. Net ff gelongeerd omdat ik dacht dat de singelnijd van me zadel afkwam heb ik die verkocht e krijg volgende week me nieuwe zadel pas. Maar met de longeersingel om doen. Reageerde ze nu niet heel heftig. Beetje boos deed ze wel. Ze het aan de lijn weer energie over. Dus kwam niet ziek op mij over.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 17:53

Ik ben nu 2 weken Abbrazole aan het geven en merk al goed verschil. Er word niet meer gebeten als ik onder de buik poets en singeldwang word ook minder fel!

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 18:32

Ben je eerst naar een da geweest of heb je gewoon besteld en gekeken of het hielp. En hoeveel kost die abbrazole precies. Hoeveel voer je er van op een dag

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 20:30

koetjeboe schreef:
Ben je eerst naar een da geweest of heb je gewoon besteld en gekeken of het hielp. En hoeveel kost die abbrazole precies. Hoeveel voer je er van op een dag

Ik heb met mijn dierenarts overlegd en hij vond het prima om gewoon uit te testen. Nou heb ik ook geprobeerd om een maagscopie te krijgen, maar dat rotding op de kliniek was kapot. Omdat mijn paard extreme stress krijgt van dat soort kliniekbezoekjes, hebben we het niet weer geprobeerd en gewoon behandeld. Maar volgens mij wordt er vrij veel gewoon behandeld, omdat een maagscopie ook problemen kan geven en gewoon heel intensief (en duur) is. Mijn Da is verder wel heel netjes wat betreft wettelijke regels, dus officieel weet hij van niks, staat niks in zn dossier. Want dan zou hij verplicht gastrogard moeten voorschrijven. Als er nog geen DA bij is geweest zou ik dat wel eerst doen. Het blijft wel medicatie wat je geeft, het zijn geen smarties....
Hoeveel je voert is afhankelijk van het gewicht, de mijne is 700 kg en kreeg 4 zakjes op een dag als behandeling. Het blijft duur hoor, maar is een fractie van de kosten voor gastrogard, wat het enige nederlandse middel is. Je hebt wel een creditcard nodig om te bestellen.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 20:59

En hoeveel kost het per zakje dan

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 21:13

koetjeboe schreef:

Ga naar www.abler.com, zoek het product wat je wil hebben (abraprazole), kijk wat het per x aantal kost en reken het even zelf uit. Denk niet dat iemand hier uit zn hoofd weet wat het precies kost.
Ik heb mn paard nu twee keer een flinke kuur gegeven en was in totaal ongeveer 500 euro kwijt.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 21:14

koetjeboe schreef:

Hoe meer je er tegelijk besteld, hoe minder je per zakje betaalt. Prijs ligt ergens rond de 1,33 per zakje.

Met mijn jonkie gaat het inmiddels zo goed dat ik het wel aandurf om opnieuw af te bouwen. Sinds vandaag hebben we ook slowfeeders in de wei, waardoor hij nagenoeg 24/7 iets heeft om op te knabbelen. Dat zal het ook al een heel stuk beter maken, gok ik zo! *\o/*

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 21:19

Hoe lang voeren jullie het dan zo ongeveer

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 21:21

koetjeboe schreef:

Als je dit topic doorleest kom je veel verschillende varianten/aanpakken tegen ;)

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 21:22

De kleine van mij staat er al 2,5 maand op, in de tussentijd een mislukte poging gedaan om te stoppen. Nu wacht ik daar expres langer mee, maar de komende weken ga ik opnieuw afbouwen.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 21:25

SteffiiY schreef:
koetjeboe schreef:

Als je dit topic doorleest kom je veel verschillende varianten/aanpakken tegen ;)

Ja dat geloof ik zeker, maar dat kost me nogal veel tijd. ik bel morgen mijn da en dan wil ik snel actie ondernemen

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 21:29

Hoe groot is je paard Koetjeboe en wat doe je met hem qua arbeid?
En wat zijn de klachten die het meest opvallen?

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 21:43

SteffiiY schreef:
Hoe groot is je paard Koetjeboe en wat doe je met hem qua arbeid?
En wat zijn de klachten die het meest opvallen?

Ze is 1.55 75 % Arabier 25 % fries ze is door de dierenarts geschat op 500 kg.
Ik heb haar net zadel mak gemaakt, we rijden eens in de week in de les keertje in de bak en een keer buitenrit.
Bedoeling is endurance met haar te gaan rijden.
De klachten die vooral opvallen is singelnijd op de ene dag uit het zich in boos kijken andere uiterste is trappen en gillen. ze reageert soms ook al zo als ik niet eens een zadel op haar heb liggen en ik raak haar buik aan.

Ik heb haar pas zes weken en ze eet vanaf het begin af aan slecht hooi in vergelijking met onze andere paarden. Tandarts is al geweest

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 21:57

Aha ik begrijp het.
En je wilt morgen je dierenarts gaan bellen voor deze klachten? Is je idee dan ook om een scopie te maken of?

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 22:30

Weet ik niet of ik dat doe, ga dat even met de dierenarts overleggen. ze is verkouden geweest hebben ze ook al met een camera in de neus gekeken. dat bezorgde haar al ff stress. ik overleg het gewoon eens.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 14:24

Diere arts gebeld maagzweer zou kunnen. Ik kan direct aan de omeprazol gaan of eerst een endoscopie. Zijn er hier nog mensen die zakjes over hebben

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 14:37

Ik heb nog wel wat zakjes over. Maar wat heeft jouw dierenarts je nu aangeraden?