Omdat wij inmiddels met de handen in het haar zitten reageer ik ook in dit topic.
Stukje van vorig jaar in augustus:
Hij kuchte al een poosje maar had geen verhoging, was zichzelf en presteerde top. Tijdens het rijden niet kuchten/hoesten en als hij het al een keer deed enkel tijdens het oppakken.
Citaat:
Vetje is heel erg ziek geweest. Hij had een virusinfectie op zijn longen en heeft het heel benauwd gehad. De veearts is er een paar keer bij geweest en heeft dexamethason en antibiotica gespoten en knapte alweer op. Hij had nog een tiendaagse prednison kuur en het komt helemaal goed.
Kort daarna begon hij weer met kuchen/hoesten en hebben we direct de dierenarts laten komen. Hij kreeg weer ventipulmin en daar reageerde hij voldoende op. Met een paar dagen was het over en heeft hij nooit meer ergens last van gehad.
Tot 18 mei. We hadden een onderling springwedstrijdje en toen begon hij met het warmrijden een paar keer te kuchen/hoesten. Ik vertrouwde het niet maar na een paar keer heb ik hem niet meer gehoord. Lymfeklieren voelden normaal, hij was niet warm en zijn gewoonlijke zelf. Thuis nog even getemperatuurd en dat was normaal. Toch maar in de gaten gaan houden en begonnen met het geven van foenegriek.
24 Mei:
Ik zou les hebben had mijn instructrice al ingelicht over het feit dat hij hoest tijdens het oppakken. We zouden even aankijken hoe het zou gaan. Ze zou vanaf het begin meekijken maar hij hoestte behoorlijk. We hebben besloten om hem na enkele minuten weg te zetten. Die dag heb ik de dierenarts gebeld die meteen langs kon komen. Hij had iets verhoging maar de dierenarts vond het niet ernstig, even in de gaten houden. Verder had hij een wat versnelde ademhaling en klonk hij wat dampig (precies zoals toen hij vorig jaar voor de 2e keer begon te hoesten). Ventiplumin gekregen, 2x daags 5 pompjes. Met 3/4 dagen moet het duidelijk minder zijn. Hij mag gereden worden maar niet in het zweet gewerkt en goed kijken naar het paard wat je denkt dat kan.
De komende dagen rustig aan gedaan, gelongeerd en af en toe even erop. Rustig loswerken en niet teveel vragen. Niet langer dan 20 tot 30 minuutjes gereden waarvan het grooste deel stap was.
29 mei:
Berichtje van Facebook:
Citaat:
Net heerlijk gereden met V.! Gisteren hoestte hij nog één keer aan de longeerlijn, vandaag geen een keer. *blij! *
Hetzelfde gereden als die voorgaande week. Hij was wel wat nat van het rijden maar het was mooi weer die dag en ik haalde hem al wat klam uit het weiland. Zijn temperatuur was die dag normaal. Ik heb met hem gestapt totdat hij helemaal droog was.
Zondag 2 juni:
Zijn we gestopt met het geven van Ventipulmin. Hij hoestte toen 4 dagen niet meer.
Maandag 3 juni begon hij weer te kuchen dus direct weer op de Ventipulmin gezet. Hij hoestte alleen tijdens het oppakken en dan 2/3 keer alsof hij even los moest proesten, daarna was het ook klaar. Verder zijn temperatuur in de gaten gehouden en dat was gewoon normaal. Verder oogde hij fit en at en dronk hij goed.
Vrijdag 7 juni:
Besloten om toch naar wedstrijdterrein te gaan en te kijken of het zou gaan.
Berichtje van Facebook:
Citaat:
Vandaag op het losrijterrein besloten V. terug te trekken. Hij hoestte al een poosje (dierenarts is erbij geweest) maar dat was een paar keer in het begin tijdens het rijden en dan was het klaar. Helaas bleef hij vanavond tijdens het rijden nonstop hoesten waarop ik deze beslissing heb genomen. Morgen nemen we weer contact op met de dierenarts om langs te komen.
Zaterdag 8 juni:
Toch maar weer de dierenarts laten komen. V. hoestte weer zo en L. begon ook te hoesten inclusief geel snot. Beide paarden getemperatuurd, temperatuur was redelijk laag wat de dierenarts wat verbaasde aangezien het boven de 20 graden was. Bij de merrie was de temperatuur iets hoger dan dat van de ruin. De luchtwegen en longen van V. klonken zoals voorgaande keren geïrriteerd en hij trok zijn buik in. Vanwege het gele snot bij L. heeft hij besloten om beide paarden 5 dagen op de antibiotica te zetten. Hij verwachtte een virusinfectie. Het moest met een aantal dagen zichtbaar beter gaan en na een aantal dagen konden we ze weer rustig aan het werk zetten, niet buiten adem rijden en niet in het zweet.
Maandag 10 juni (3e dag antibiotica)
Vvan beide paarden de temperatuur weer normaal en bij L. verminderde het snot aanzienlijk en werd het doorzichtig, ze hoestte ook niet meer. V. ging minder hoesten.
's Avonds werd L. gereden door haar verzorgstertje, ging super. Besloten dat ik V. even 10 minuten zou stappen onder het zadel en een drafje zou doen. Tijdens het aandraven hoesten en toen ik terug naar stap ging bleef hij hoesten. Besloten om eraf te stappen en hem weg te zetten
Woensdag 12 juni was de laatste antibiotica dag
Donderdag 13 juni:
ben ik V. even gaan longeren en bij de eerste keer aandraven 1 kuch/hoest en bij galop terug naar draf (de eerste keer) 1 kuch/hoest. Verder heb ik hem niet gehoord en werden we weer licht positief.
Afgelopen vrijdag was ik er niet (pinkpop) en heeft A. hem vrijdag hem vrijdag of zaterdagochtend gereden. Omdat dit mij niet duidelijk was heb ik hem gisteren laten staan. Met L. is inmiddels alles weer goed. Geen hoest en snot meer en een normale temperatuur.
Vandaag pak ik V. weer even op om te zien hoe hij is. Als hij afgelopen donderdag meer gehoest had (zoals die maandag) dan was de dierenarts gelijk weer gebeld maar omdat het echt minder werd besloten even te wachten. Mocht hij vandaag en morgen weer zo hoesten zoals voorheen dan wordt de dierenarts direct ingeschakeld!
Maar wat zouden jullie doen? Verder laten onderzoeken dmv bijvoorbeeld een bronchoscopie? (of iets anders?) Of zeggen jullie; Hij is pas een paar dagen van de antibiotica af, laat dat nog even doorwerken en bel pas over een paar dagen de dierenarts mocht hij dan niet verbeterd zijn? Kan het ook een pollenallergie zijn? De laatste keer dat hij ziek werd was halverwege augustus 2012.
Misschien handig om erbij te vermelden; L. had wel geel snot, V. heeft geen één keer snot gehad.
Hij staat overdag de hele dag buiten tot zo'n 9/10 uur 's avonds en dan gaan ze op stal waar beide paarden een raam naar buiten hebben. Ze staan op vlas en zijn hooi maken we nat. We geven nu nog steeds ventipulmin.
Volgens mij ben ik zo volledig mogelijk geweest in mijn informatie.
edit: Zou het een idee zijn om een pollenmasker te proberen?