[INFO] Insulineresistentie

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 21:11

nou hier komt nog een hypochonder, heb vanmiddag foto's gemaakt van onze beestjes.

eerst Zneddie:
Afbeelding

hij heeft dus kussentjes bij de staartaanzet, en verder een 'volle' achterbuik/ koker. het is me niet echt goed gelukt om het op de foto te krijgen, maar goed ben toch benieuwd naar wat jullie ervan te zeggen hebben.

Flicka:
Afbeelding

Flicka heeft kussentjes bij de staartaanzet, en ook het 'achterbuik-zakje', die heb ik ook nog even apart erop gezet:
Afbeelding

buiten dat heeft ze gewoon een volle/ bolle buik die ik gewoon amper wegkrijg. bij beiden gaat het afvallen niet zoals ik zou willen, ben vandaag ook begonnen met hooi wegen. volgende stap is het ook weken, ik wil ze ook niet te weinig geven ivm. zand eten, hun weitje is tamelijk kaal.

dan Mone, die heeft dus al eens IR gehad (zie ook foto onder), was ooit écht modder en moddervet. zij staat met graaskorf op de wei, dat doet zijn werk goed. ze is op deze foto buikloos (ze eet met korf gewoon niet genoeg gras om bol te gaan staan, we voeren haar wel hooi bij uiteraard, zonder korf), maar aan de schouders, in een deel van de manenkam en op haar kont heeft zij ook vetkussentjes. verder heeft zij ook het 'achterbuik-zakje', maar niet zo groot meer. ook rond haar ogen (m.n. erboven) zit een 'vetklont', helaas wilde de foto daarvan niet uploaden.
Afbeelding

verder is het schuren bij haar erg opvallend, Flicka schuurt maar af en toe en ook niet tot de manen/ staart kapot gaan, en Zneddie deed het dus ietsje (zichtbaar aan de staart), maar daarop is vrijwel meteen gereageerd met verhoging van het Mg supplement, en hij hield er daarop ook vrijwel direct mee op.

Mone schuurt dus wél veel, manen zijn zoals jullie kunnen zien ook beschadigd, staart ietsje. het lijkt wel minder, Mone is al iets langer aan de Mg.

nou goed, als er vragen of opmerkingen zijn, kom maar op!

PS: toen mijn zusje Mone net had gekocht was ze zo:
Afbeelding

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 07:51

Jannepauli schreef:
Net geplaatst in het Centrale topic hoefbevangenheid:

Both pergolide and Vitex (Vitex zit in Glucobalance) stimulate dopamine receptors. Vitex stimulates only one type of dopamine receptor. Pergolide stimulates two. Pergolide is more reliable for controlling ACTH. Horses that have symptoms like the thick coat controlled with Vitex often have to eventually go on pergolide and can be harder to control because their ACTH is very high.

There are people using both but we don't have any good information of what that does to the ACTH - which is the best measure of disease control.

Many of the other ingredients are herbs used to lower blood sugar. Most horses don't have elevated blood sugar so that is unnecessary, potentially even risky.

Hieronder een reaktie van een arts van NML-health op bovenstaand stuk.

Pergolide wordt gebruikt bij paarden met de ziekte van Cushing, dit met wisselende resultaten. Sommige paarden
doen het goed op 1x daags 1 tablet, andere paarden hebben 5 tabletten per dag nodig en dan nog met matig resultaat. Vitex heeft inderdaad
ook effect op de dopamine receptoren, ook hier wisselt de gevoeligheid per paard.
Dat het op 1 of 2 soorten receptoren werkt hoeft niet zoveel te zeggen, er zijn vijf verschillende soorten receptoren elk met een iets
andere werking.
Het grote voordeel van de vitex is dat het geen bijwerkingen heeft.
Verder moet opgemerkt worden dat Gluco Balance kan ondersteunen bij Cushing op het gebied van de suikerhuishouding, het is natuurlijk in
feite een preparaat ontwikkeld voor bij IR en niet specifiek voor Cushing.

Mandyke

Re: Centraal: Insulineresistentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 12:18

Mijn paard moet elke dag glucobalance krijgen, maar ze vind het eigenlijk niet erg lekker.
Ik mengde het met Pavo Daily Plus maar de laatste week wil ze het gewoon niet meer eten.
Nu doe ik het met een spuit in de mond maar hier begint ze natuurlijk erg lastig op te worden.
Dus ik zoek een veilig voer waar ik haar medicatie door kan mengen.
Grasbrok en van die dingen wil ze niet eten.
Marstall Vito is moeilijk te verkrijgen in m'n buurt (enkel op afspraak en moet dan een uur rijden)
Weten jullie iets?
Zou ik iets van equifyt kunnen geven? Daar zitten dan weer granen in, zou dat kwaad kunnen?
Ik geef haar zeker (van geen enkel voeder) een schep per dag, het blijft bij 2 à 3 handjes.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 12:35

Heb je geweekte wiesencobs al eens geprobeerd? Zo krijgt het Niek het, samen met zijn glucosamine en trias-omega olie.

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 12:43

Ik heb al allerlei grasbrokachtige dingen geprobeerd, het laatste was geen brok maar was de Agrobs Pre Alpin Aspero maar dat was helemaal een ramp! Ze eet het met tegenzin maar dat duurt maar een week, misschien 2 als ik wat geluk heb en dan moet ze het echt niet meer.
Ik heb de indruk dat ze gewoonweg ook al niets moet hebben van voeders met water door gemengd, ik moet steeds oppassen dat ik het voer maar licht bevochtig zodat de glucobalance eraan blijft plakken want als het te nat is moet madam het niet hebben.
Op een stuk boterham bijvoorbeeld wil ze het ook niet eten.

Singasong : jij geeft glucosamine aan je IR paardje? Gaat dat goed? Welk merk geef je? Ik heb joint comp van phytonics maar het lijkt erop dat mijn paard ervan gaat schuren. Dacht zelf om de primeval gelatinaat te proberen maar ik durf niet zomaar eender wat te geven aan m'n paard. (en als ze niets van voeders wil eten gaan die poedertjes er uiteraard ook niet in :+ )

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 13:48

Mandyke schreef:
Ik heb al allerlei grasbrokachtige dingen geprobeerd, het laatste was geen brok maar was de Agrobs Pre Alpin Aspero maar dat was helemaal een ramp! Ze eet het met tegenzin maar dat duurt maar een week, misschien 2 als ik wat geluk heb en dan moet ze het echt niet meer.
Ik heb de indruk dat ze gewoonweg ook al niets moet hebben van voeders met water door gemengd, ik moet steeds oppassen dat ik het voer maar licht bevochtig zodat de glucobalance eraan blijft plakken want als het te nat is moet madam het niet hebben.
Op een stuk boterham bijvoorbeeld wil ze het ook niet eten.

Singasong : jij geeft glucosamine aan je IR paardje? Gaat dat goed? Welk merk geef je? Ik heb joint comp van phytonics maar het lijkt erop dat mijn paard ervan gaat schuren. Dacht zelf om de primeval gelatinaat te proberen maar ik durf niet zomaar eender wat te geven aan m'n paard. (en als ze niets van voeders wil eten gaan die poedertjes er uiteraard ook niet in :+ )

Dus slobber eet ze ook niet? Mss klein scheutje appelsap erdoor?

Ik geef 4 jr. Glucosamine Speciaal van de Groene Os. Is als beste merk voor hem getest. Niek heeft vanaf zijn 11e jr. artrose en hij is nu 21 jr. Hij heeft nog niet echt last van zijn artrose, ik denk mede door het geven van de glucosamine.
Niek is niet moeilijk met het eten van vreemde dingen. Eten is zijn hobby, dus eigenlijk is (bijna) alles welkom ;)

Ik heb een poosje geleden een proefzakje van Spillers - Happy Hoof gehad. Kun je hier aanvragen http://www.zeldenrusthaystack.nl/a-1901 ... -hoof-20kg met eventueel nog andere varianten. Misschien is dat een voer voor jouw paard?

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 14:49

singasong schreef:
Dus slobber eet ze ook niet? Mss klein scheutje appelsap erdoor?

Oh jawel!! Slobber eet ze wel hoor! Zolang er maar lekker veel graantjes en vooral melasse inzit!!! :Y) Maar een slobber van grassen en kruiden ... nee hoor, moet madam niet hebben. :n

singasong schreef:
Ik geef 4 jr. Glucosamine Speciaal van de Groene Os. Is als beste merk voor hem getest. Niek heeft vanaf zijn 11e jr. artrose en hij is nu 21 jr. Hij heeft nog niet echt last van zijn artrose, ik denk mede door het geven van de glucosamine.
Niek is niet moeilijk met het eten van vreemde dingen. Eten is zijn hobby, dus eigenlijk is (bijna) alles welkom ;)

Ga ik eens bekijken!

singasong schreef:
Ik heb een poosje geleden een proefzakje van Spillers - Happy Hoof gehad. Kun je hier aanvragen http://www.zeldenrusthaystack.nl/a-1901 ... -hoof-20kg met eventueel nog andere varianten. Misschien is dat een voer voor jouw paard?

Ga ik onthouden!

Momenteel ziet het er naar uit dat ik toch aan de Marstall Vito kan komen! Stalgenootje woont niet zo heel ver van een verkooppunt en wil best een zak ophalen!! *\o/*
En dan maar hopen dat madam het eet :')

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 16:11

Als je de aardige dame van Marstall even belt ( hoofddealer Nederland, telef.nr. zie site), kun je bij haar ook een proefzakje aanvragen om te testen. Sommige paarden vinden de vito helemaal niet lekker dus wel de moeite waard om even een proefje te doen.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 18:55

Ik heb Indiana toen ze net hoefbevangen was in 2005 een aantal jaren Spillers, Happy Hoof gevoerd. Was een hele constructie, want ik bestelde het bij een duitse leverancier in Remscheid.
Indiana heeft het er erg goed opgedaan. Ik ben het gaan voeren omdat het door de Laminitis Clinic in Engeland werd aangeraden. Toen was het hier nog niet te verkrijgen.
Het lijkt heel erg op Dodson and Horrell, Safe and Sound.

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 20:18

Jannepauli schreef:
Als je de aardige dame van Marstall even belt ( hoofddealer Nederland, telef.nr. zie site), kun je bij haar ook een proefzakje aanvragen om te testen. Sommige paarden vinden de vito helemaal niet lekker dus wel de moeite waard om even een proefje te doen.

Ik heb de Vito een goed jaar geleden een tijdje gevoerd, paardje vond het toen lekker, maar het zal nu afwachten zijn of ze het ook nog lekker vind met de glucobalance erdoor :P En anders kan ze zo af en toe toch eens een 'veilige' traktatie krijgen als ze flink gewerkt heeft ;)

crazyshar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 21:33

hoi,

ik kom hier even meelezen als het goed is.
ik heb een verzorg haflinger die voorheen ook bevangen is geweest, extreem dikke harde mannenkam van oren tot schoft, wordt dik van lucht, krijgt bijna onbeperkt hooi, staat op een variant paddock paradise, in een groep van 5paarden.
paardje is net 6.

we denken dat hij ook IR is, maar hebben hier nog geen onderzoek naar laten doen, omdat het momenteel hele erg veel tegelijkertijd word. en we het mocht het mogenlijk zijn een klein beetje zelf willen aanpakken zolang het kan uiteraard!

nu zijn we eigenljk op zoek naar een goede manier van afvallen.
iedereen zegt meer beweging, maar in welke vorm, wat geeft het beste resultaat?
km maken, krachttraining, balkjes, heuvels, water-zwemmen-tegenstroming, veel stappen, afwisseling?
hij is recreatief bereden en kan voor de kar, alleen moet de lamoen aangepast worden, en past het zadel ook niet optimaal waar we volop mee bezig zijn overigens!

dus tips, adviezen zijn heel erg welkom.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 21:53

Duurtraining is in dit geval het beste.
Om het insuline gehalte (ervan uitgaande dat hij IR is) naar beneden te krijgen is dagelijks een half uur tot 3 kwartier flink stappen al voldoende. En dan niet lummelen, maar marcheren zeg maar.
Verder om af te laten vallen van onbeperkt hooi naar beperkt hooi gaan. Een paard wat op gewicht is mag 2% droge stof van zijn lichaamsgewicht hebben en om af te vallen 1,5% van hun lichaamsgewicht. Zoek dit voor de zekerheid nog even na, ik twijfel een beetje aan mezelf.
Je zou ook nog hooi een half uur tot een uur kunnen weken. Hiermee spoel je ca. 50% van de suikers uit het hooi en alles wat er aan dikmaker weggaat is mooi meegenomen.
Verder is graszaadhooi een aanrader of gerstestro (voerstro). Hier kun je toch volume van voeren, maar er zit minder in als in goed weidehooi of voordroog.
Zorg wel voor een goed totaal supplement, bijv. van Pavo, Equimins, of F4F.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 08:47

Inderdaad, zoals Romeorowan zegt: duurtraining. Ik zou beginnen op 20 minuten per dag en dat uitbouwen.
Als je paard moet afvallen dan inderdaad voorlopig 1,5% van het lichaamsgewicht aan hooi, verdeeld over de dag.
Hooi weken: 1 uur in koud water vermindert de suikers met 30%. Met warm water hoef je maar een half uur te weken om hetzelfde resultaat te krijgen.
Naast suikers verlies je door het weken ook een aantal mineralen ( zoals kalium bv) dus mocht je hier toe overgaan, zeker supplement voor vit|min bijgeven. Maar ook als je niet zou weken dan is een supplement zoals F4F aan te raden.

crazyshar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 10:51

dank je wel voor de tips!

maar hoe zouden jullie dat dan doen, want het paardje staat 24/7 buiten in de groep op een PP, waar ze in de ochtend per paard een slowfeeder met 3 tot 4 plakken hooi krijgen en in de avond ook.
de haflinger is alfa en gaat dus van hooinet naar hooinet om de beste stukjes te kunnen pikken.
nu mogen alle paarden wel wat minder vet worden, maar ze staan nu al bijna heel de middag en het stukje na middernacht zonder hooi omdat we zo beperkt voeren.

graszaadhooi is hier bijna niet aan te komen of extreem duur. het is echt niet simpel maar we willen wel heel graag kijken wat alle mogelijkheden zijn, maar het moet financiel en tijdsgewijs ook mogenlijk zijn

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 11:54

als ze allemaal wat te dik zijn kun je ook kijken of je je hooi kunt mengen met stro.
stro geeft weinig voedingswaarde maar wel genoeg ruwe celstof voor de maag :j

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 16:49

al geprobeerd :-) word niet opgegeten en een smeerboel op de PP.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 16:51

Timokyana: heb je gerstestro geprobeerd, want dat wordt over het algemeen aardig lekker bevonden, veel lekker dan tarwe en roggestro.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 16:54

om eerlijk te zijn durf ik dat niet te zeggen welke strosoort.
Ik zou eventueel het nogmaals kunnen proberen met deze soort om te kijken of het werkt.Ik kan vast wel ergens een paar kleine baaltjes halen.
maar hoe komt de verhouding dan?

Overigens krijgen ze hier op zomer na vit. korrels van marstall.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 06:08

timokyana schreef:

dan hebben ze in elk geval geen honger :D ,ik zou anders gewoon minder voeren?

2x per dag 3 tot 4 plakken hooi per paard vind ik best veel.
pp is neem ik aan de afkorting voor paddock paradise? staat daar nog gras?

crazyshar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 11:29

ellepel schreef:
timokyana schreef:

dan hebben ze in elk geval geen honger :D ,ik zou anders gewoon minder voeren?

2x per dag 3 tot 4 plakken hooi per paard vind ik best veel.
pp is neem ik aan de afkorting voor paddock paradise? staat daar nog gras?

staat indd voor paddock paradise, er staat verder geen gras op, alleen een paar korte plukjes langs de wei bedrading.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 15:43

tja,persoonlijk vind ik 8 plakken hooi per dag voor een haflinger best veel.
zou er wat minder van maken en even kijken hoe het gaat?
eventueel dus aanvullen met stro,kunnen ze prima eten als ze hongerig zijn en ze worden er niet dik van

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 16:12

8 plakken! Mijn HB en IR paard krijgt er op DA advies maar 2. Uitgehongerd ziet ze er nog lang niet uit.

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 16:17

Zo acht plakken vind ik ook veel. Mijn fjord krijgt er maar 1 per dag. Overdag staat hij op gras en hij is nog te zwaar.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 16:51

LovingTweety schreef:
8 plakken! Mijn HB en IR paard krijgt er op DA advies maar 2. Uitgehongerd ziet ze er nog lang niet uit.

Ik heb voorheen het hooi afgewogen...
op dierenarts advies heb ik 2 plakken gevoerd (zijn overigens gewone normale plakjes van een kleine baal.)
Toen ik ze zo beperkt heb gevoerd kreeg ik veel koliekgevallen/zand eters.

Ik vraag me af wat die 2 plakjes van jullie wegen?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 17:00

Ik zit hier op 4,5 kilo hooi pp pd... Dat zullen ook zo'n 6 tot 8 plakken zijn...