[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

opisop_shop

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 09:04

Frisiangirl, heb je echt niets anders veranderd? Dus in voeding, andere wei, meer/ander arbeid, andere groepssamenstelling enz enz?

Dan vraag ik me toch wel echt af of het ZE was?

Desalniettemin ontzettend fijn voor je dat het zo goed gaat natuurlijk :D

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 09:34

frisiangirl schreef:
Allemaal zonder deken.....Heb niet eens een deken... :D

Dat is niet waar ;) of heb je de RSH's verkocht?

Ik ben gister begonnen aan operatie "RSIH met oortjes op de juiste plaats te houden. Ik heb lusjes geplaatst aan de binnenkant van het hoody gedeelte, op het voorste stuk een elastiekje bevestigd, die door de lusjes heen gehaald en onder haar kin vast geknoopt. Het elastiek wat ik gebruik is wat te rekbaar, dus ik ga vandaag nieuw elastiek halen, wat wel iets rekt, maar niet zoveel. Ben wel benieuwd of het nu gewerkt heeft :D
Ik had het kin klittenbandje ook al korter gemaakt, maar dat hielp ook niet.

@op=op. Ik heb inderdaad die onderdeken bij de RSIH (via www.horsewaredekens.nl), prima service. Ik heb hem alleen nog niet gepast bedenk ik me nu, dus dat gaan we vandaag even doen :D

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 12:32

frisiangirl schreef:
De goedkoopste oplossing die ook nog eens werkt; Eldena bodylotion in de blauwe fles. Kost 1,69 euro bij de Aldi. Ik heb 4 paarden die schuren; van licht tot tot bloedens toe. En al deze paarden hebben dit jaar nog niet geschuurd! Mijn paarden staan momenteel gewoon van 8 tot 8 in de weide en daarna op stal.

Wie gaat het ook eens proberen en mij vertellen dat het werkt?!

Voor die prijs ga ik het zeker straks even halen. Als het niet werkt kan ik het zelf altijd nog gebruiken. 8-)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 12:41

net als met de aloe vera zalf van de action.
heel fijn spul,lekker vet en dat helpt natuurlijk tegen de jeuk.
kost ook maar iets van 1,50.

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 13:02

Is dat die met vaseline? Die had ik toen, maar vind een lotion wel fijn, omdat het door het vloeibare wat beter door de haren te verdelen is. :)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 13:05

ja dat is die met vaseline., smeert inderdaad wat moeilijk.
maar het blijft dan wel weer 3 dagen zitten,dus je hoeft het niet vaak te doen.

ik zet het even in de zon,dan word het wat dunner :D

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 13:18

Jah precies, nee over de buitenkant van de manenkam zou het nog wel kunnen. :j

Om het nou in de zon te zetten... weet niet of het dan lang z'n werking behoud. :P

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 13:25

En jullie smeren dat op de manen? Wordt dat niet een hele vieze vettige troep waardoor juist vuiligheid in de manen blijft plakken en het weer jeuk veroorzaakt?
Met vaseline en zon moet je trouwens ook wel opletten, zeker als het er lekker bovenop blijft liggen en het niet goed in wil trekken.

frisiangirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 13:52

Sanet schreef:
frisiangirl schreef:
Allemaal zonder deken.....Heb niet eens een deken... :D

Dat is niet waar ;) of heb je de RSH's verkocht?

*grijns* een vriendin heeft ze van me geleend. Mijn fries was er toch te groot voor. En nu heb ik ja iets goeds om mee te smeren!

Vies vind ik het niet, het trekt heel snel weg. Alleen zitten mijn handen er wel vol mee, dat heeft weer als voordeel dat ik superzachte handjes heb.... :D

Opisop_shop, nee, ik heb helemaal niks veranderd. Ze krijgen bij mij ´s morgens een beetje kuil of hooi, dan gaan ze om ca 8 uur naar buiten waar ze elke dag een klein stukje gras erbij krijgen, als het donker begint te worden gaan ze op stal en krijgen ze een granenmix en een beetje hooi of kuil. Ze lopen in groepjes van 2 en dan 4 paarden op 1 wiede.

Het probleem waar ik wel tegenaan liep; als er 1 exceem heeft, gaat hij bij zijn maatje krabben. Dat resulteerde er wel in dat de andere deze jeuk overnam.

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 15:20

Ze hebben hier bij de Aldi geen Eldena bodylotion. :\

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 18:29

Ik las hier iets over lotion van de aldi.
Als dit al werkt, dan heeft je paard gewoon een probleem met de huid.

Blijf erbij, een ECHTE eczemer (dus waar het van oorsprong vandaan komt, van de mug) kan gewoonweg niet zonder deken.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 18:43

_CS_ schreef:
Ik las hier iets over lotion van de aldi.
Als dit al werkt, dan heeft je paard gewoon een probleem met de huid.

Blijf erbij, een ECHTE eczemer (dus waar het van oorsprong vandaan komt, van de mug) kan gewoonweg niet zonder deken.

Lijkt mij dus ook niet, met een smeerseltje hou je het misschien rustiger, minder heftig, maar lijkt me niet goed. Ik weet bij mijzelf hoe het naar binnensmeren van de ellende zich uit, en daar wordt je dan ook niet gezellig van. Bij mensen met eczeem zie je dat toch ook gebeuren? Op het moment dat daar te weinig van binnen uit en teveel van buitenaf, dan slaat het op de longen... en dan krijgen ze, gratis en voor niets, dingen als astma erbij. Dan zal dat wellicht niet 1-1 vertaalbaar zijn naar paarden, maar lijkt me toch ook niet goed.

Ik ga nu kijken hoe mijn geweldige hoody concept is blijven zitten :D
Fingers crossed :D

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 19:33

Sanet volgens mij is dat niet geheel waar wat je nu zegt over eczeem die op de longen slaat. Lijkt mij wel heeeeeel erg ver gezocht en een flinke broodje aap.
Als ik een 'eczeemaanval' heb vanwege een onverklaarbare allergie, kan ik gewoon smeren met speciale (hormoon)zalf en wordt de jeuk minder. Daarmee neem ik uiteraard de oorzaak niet weg, maar ik krijg écht geen last van longen of andere enge dingen. Het is wel zo dat eczeem en astma vaak samengaan, maar niet zo dat het één een oorzaak van een ander is.

Op zich is iets smeren bij mijn paard wel een idee. Als zijn huid nu de komende twee weken rustig blijft ga ik het zonder de halsdeken proberen. Het is mij namelijk steeds onwaarschijnlijker geworden dat mijn paard eczeem heeft.
Ik heb de deken 24/7 op (wel alleen halsdeken) en met het rijden rijd ik binnen, of heb ik nu de uitrijvliegendeken op. Ook spuit ik de hals in met vliegenspray voor het rijden. Na het rijden spuit ik altijd af omdat ik weet dat hij reageert op opgedroogd zweet.
Ik zie hem niet écht schuren, enkel uit stres wanneer de andere paarden niet op stal zijn en hij wel. Het schuren is dan echter niet vanwege jeuk, maar om de deur open te beuken.
In de wei kriebelt een maatje hem in de schoftstreek en dat is nu net de plek waar hij compleet kaal is. De manen zien er hetzelfde uit als het eerste jaar. 30cm vanaf de schoft is kaal en daarna is er niets te zien. Zijn oortjes jeuken af en toe, maar zijn voorpluk zit er nog helemaal aan. Zelfs zijn staart is niet geschuurd terwijl die onbeschermd is! Het eerste jaar toen ik hem had (dit jaar wordt de derde zomer) had hij ook een hele rode huid en dát heeft hij nu niet. De huid is ook niet gevoelig met borstelen enzo, maar wel af en toe schilferig.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 19:37

annatje,een stalgenootje van me smeert met cojosol,haar merrie heeft een veulen en daarom wil ze liever geen deken op.
tot nog toen gaat het heel goed en de merrie heeft veel minder jeuk.
de huid word er mooi vettig van,nadeel wel dat het wel prijzig spul is

veel paarden bij ons kriebelen elkaar ook kaal op sommige stukjes in de manen

Miepmiept

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 19:54

Normaal smeer ik ook niet echt, puur omdat het meeste niet helpt en het een boel geld kost en als een deken voldoende is... Nu blijkt een deken momenteel niet voldoende, maar mocht het zo zijn dat ze met een smeersel zonder deken kan, dan ga ik daar deze zomer ook voor.

Dus ben benieuwd....

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 20:50

Daarom ben ik voorstander van dingen combineren.
Ik heb toen een stappenplan opgesteld en mijn pony is jeukvrij, met alleen een deken, kan gerust uren probleemloos op de weide of wat ook staan, zonder dat dat op dat moment of later gevolgen heeft.

Kiim

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 21:15

Zag pony hier vandaag in de wei zitten, ziet er best belachelijk uit :').
Opzich valt het schuren nog wel mee, onder bij de schoft zijn de manen wel al een stuk dunner.
Alleen denk dat dit niet door het schuren komt, lijkt me namelijk dat als ze zou schuren ze de bovenkant van de manen eraf schuurt en juist de onderkant valt uit. Denk dat het toch verstikking is van de deken.
Verder staat ze wel heel veel met mijn andere pony te kriebelen en die kriebelt net zo hard terug :+

Miepmiept

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 21:30

Jamilla blijft echt jeuk hebben op de maantop en de begin van de manen. Presteert het zelfs om manen naar buiten te krijgen tussen de halsdeken en hoofdkap. Nouja hopen dat morgen de eerste smeersel binnen komen.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 21:33

kim: shadow ging vroeger ook altijd zittend schuren, echt zo'n dom gezicht is dat.

Deau

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 21:42

Mijn pony ging zelfs rondjes draaien.
Ze had zoveel jeuk dat ze ging zitten en vervolgens rondjes draaien terwijl ze zat.

Gelukkig doet ze dit niet meer! *\o/*

Ik heb haar vanavond wel moet vliegenmasker opgezet. Ze heeft nog steeds last van het plekje onder haar linkeroog. Het wordt niet erger maar het gaat ook niet weg. Vandaar het masker.

Haar manen waren wel behoorlijk afgebroken. Het is afgelopen week hier wel behoorlijk broeierig geweest en ze heeft de deken geen een keer af gehad.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 21:49

Nou, shadow was zo erg dat het met gevaar voor mijn leven was, echt niet leuk meer dus.
Ben blij dat we die tijd achter ons kunnen laten.

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 22:17

komt binnenvallen

Mijn welsh A ruin Ferro is begonnen met schuren omstreeks september vorig jaar. Hij had hiervoor een mooie manenbos.
Nu begint hij ook al aan zijn staart en zitten er korstjes op. Ik smeer het om de dag in met
een niet vet middel van de paardendrogist en heb hem nu een aantal keer gewassen met teershampoo.
Ook heb ik appelazijn besteld.

Hij jeukt echt aan het onderste deel van zijn manen en boven aan zijn staart. Maar dat is pas later
begonnen.

Denken jullie dat dit ZE en hebben jullie nog ideen wat ik hem kan geven??

Hij staat trouwens buiten van 08:00 tot 20:00 en krijgt een plakje hooi s'avonds en verder gras. Hij krijgt
strucomix pony als ik heb gereden maar dan ook maar een heel klein beetje.

Alvast bedankt voor jullie hulp en ik hoop dat ik iets kan vinden wat hem helpt.

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 22:45

Mijn pony heeft een lichte vorm van exceem. Ik heb een exceemdeken maar van de kliniek mag hij die niet om ivm zijn chronische astmatische bronchitis kan die het benauwd krijgen :\ ik hoop dat het meevalt dit jaar!

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 23:58

Ik heb Vies gisteren niet onder de deken uitgehaald en toen ik dat net deed had hij gigantisch geschuurd :\ Het stuk dat nog niet geschuurd was is nu aangedaan. De huid ziet er wel rustig uit en hij reageert ook niet als ik eraan zit, dus ik snap er niets van.
Er zaten ook gigantische klitten in zijn manen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 05:45

lijkt me dat dat van andere paarden komt?