[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jitske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 21:04

ellepel schreef:
ach ja e-nummers.

hoeveel zit er wel niet in ons eten?
en iedereen word maar ouder en ouder...valt wel een beetje mee hoor.
paarden van tegenwoordig worden ook 30,dat werden ze vroeger echt niet hoor.

ik maak me er niet zo druk om, word liever wat minder oud,maar wel gelukkig dan heel oud en een leven lang overal nee tegen zeggen :P

die equiral die ik nu geef zit geloof ik ook geen E in?

Dit zie ik toch een beetje anders. Kanker neemt hand over hand toe net als allerlei andere aandoeningen, allergieen, astma en weet niet wat allemaal. Dus ik kies liever wel tegen veel dingen nee zeggen om te voorkomen dat je ziek word. Nee zeggen tegen heel veel troep is namelijk helemaal niet zo moeilijk.

_CS_

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 21:09

Jitske: je kunt daar ook anders tegenaan kijken, zoals ik dat doe.
Ik ben van mening dat de bevolking teveel wordt, en de natuur helpt daar zelf een handje mee.
Dit d.m.v. ziektes, rampen e.d.

Zo kijk ik ertegen aan. Ik leef liever kort en goed, dan lang en minder goed.
(begrijp me niet verkeerd, jij zal er zelf minder moeite mee hebben, maar ik zal mezelf nooit bepaalde dingen gaan ontzeggen, omdat ze schadelijker zouden zijn, dan ga ik mezelf kwellen, om overal op te moeten letten)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 21:14

carol:
dat vind ik dus ook.
kijk de hele wereld is overbevolkt.
vroeger was er geen vergrijzing, we worden eigenlijk al veel te oud.
de natuur grijpt inderdaad zelf in om de bevolking een beetje op peil te houden.

maar e-nummers in voer oke,is misschien niet goed

maar wat dacht je van alle zware metalen die in de grond zitten en afkomstig zijn van zure regen en weet ik wat voor vervuiling nog meer?

iedereen heeft recht op zijn mening hoor, en je hebt best gelijk als je liever geen voer voert of zelf eten neemt met e-nummers er in...

ik geniet van het leven,werk hard, eet goed en slaap goed.
maar er zijn ook absoluut dingen bij die echt niet goed voor me zullen zijn..so be it...

ap heeft ook meer antibiotica in zich gekregen dan me lief is,maar het heeft hem wel geholpen om beter te worden( en zijn eczeem is daarna niet erger geworden)

wat ik altijd nog jammer vind van veel voeders dat ze er allemaal wazige dingen in stoppen, sojaschroot,doppen van allerlei dingen ..dan denk ik dat eet een paard toch helemaal niet?

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 21:19

Je kan hier zelf zo ver mogelijk ingaan als je zelf wilt.
Maar denk dat je dan geen leven zult hebben.
:=

Kijk naar alle simpele dingen in je huis. Daar zitten ook zoveel dingen in.
Zelfs laptops, pc's, en t.v.'s zijn slecht.

Dan zou je helemaal niets meer kunnen.

Overigens kijk ik voor mijn pony uit dat ze bepaalde stoffen zo min mogelijk binnen krijgt.
En voor mezelf, tja ik leef voor mijn doen redelijk gezond, werk niet hard (heb ik ook zo mijn principes voor), en doe wat ik wil doen.

Maar iedereen laat ik in zijn waarde,dus ook dit.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 21:23

ik denk wel om bepaalde dingen hoor...mijn mobiele telefoon zou ik dus nooit in mijn broekzak stoppen,die straling schijnt echt slecht te zijn.
of met mijn neus voor de magnetron gaan staan om te kijken of het eten al warm is ...en ik blijf dus bewust kinderloos, doe niet mee aan de overbevolking op dei manier.
ik heb rijbewijs ,maar rijd geen auto,liefst pak ik de trein.
en de laatste tijd doe ik wat vaker vegetarisch eten....

ach ja, ik draag dus best een steentje bij. :P
maar ik rook wel ,lust ook elke week vette patat en kan mezelf ook lekker een kater drinken :+

dit is wel erg offtopic trouwens haha ;)

tug

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 21:23

carol shadow,

ja eigenlijk lijkt het op inenten, maar ook inenten is geen waterdicht systeem er is altijd wel iemand die vanwege zijn lichaamstoestand op het moment van enten niet in staat is om voldoende antistoffen te produceren voor het geval dat het lichaam in contact komt met een virus.
bij allergieen wordt ook wel geprobeerd om door steeds een klein beetje of steeds een beetje meer het lichaam te leren op de juiste manier om te gaan met de binnenkomende stof. bij een allergie is echter iets fout in de mate waarin antistoffen worden geproduceerd of beter gezegd in het aanvalssysteem dat moet reageren op binnendringers. heel vaak hebben allergie-dragers ook meerdere allergieen. bij een allergie wordt er abnormaal gereageerd op binnendringers.

bij allergieen blijft de heftige reactie als het ware staan op de harde schijf van je paard, soms kan het gebeuren dat als er jarenlang geen nieuwe binnendringers voor nieuwe prikkels zorgen, de reactie gewist wordt van die harde schijf. bij mensen zeggen ze dan je bent eroverheen gegroeid.
paarden worden meestal niet oud genoeg om over een allergie heen te groeien.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 21:26

Ellepel: De dingen die jij noemt doe ik ook, maar de dingen die je opnoemt die je niet doet, doe ik ook.

Inderdaad gaat dit behoorlijk offtopic haha.

Nou ja, voor mijn paarden beest geen suikers,eiwitten, zetmeel, koolhydraten Of zo min mogelijk. Verder maakt het me niets uit.
Paarden beest krijgt ook weleens een snoepje van me, of wat ook, ga d'r niet alles ontzeggen!

Maar ieder zijn wil

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 21:30

De temperatuur gaat rond dinsdag behoorlijk stijgen.
Dinsdag wordt een temperatuur van 8 graden verwacht.
Daarna daalt ie weer behoorlijk :D :D :D :D

tug

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 21:33

over E-nummers en toevoegingen.

zoek eerst even op wat E-nummers zijn. alles wat we eten moet op het etikel en om ellenlange lijsten met dure en moeilijke namen, die in de landen van europa ook nog anders worden geschreven is er een standaard nummering bedacht, vooral voor alles wat er in hele kleine beetjes in gaat. iedereen kan zo snel opzoeken wat het is, zelfs vitamine C (de beroemdste)
heeft een E-nummer. er bestaat een boek; De E van Eetbaar. met heel duidelijke uitleg en op de rest van het internet is heel veel te vinden.
er is natuurlijk heel veel rommel wat best eetbaar is maar helaas niet voor iedereen.
maar zoek eerst eens op wat iets echt is voor je je paard een voor hem misschien best geschikt voer aan de kant zet.

Jitske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 21:38

Ik heb helemaal niet het gevoel dat ik mezelf kwel. integendeel zelfs. Als je een keer weet wat je wel en niet moet hebben, is puur natuur eten eigenlijk ook nog eens 1000% lekkerder! Dat integenstelling tot allerlei kant en klaar **eten met allerlei troep erin. Financieel kan ik niet altijd biologisch vlees kopen, maar soms doe ik het. En het valt me altijd op dat het gewoon echt lekkerder smaakt!

Ook shampoo, douchespul, creme en dergelijk heb ik van Weleda en dat soort merken. Als ik nu eens ergens ben en er staat niveau of zo, mennn, je wilt niet weten hoe chemisch dat dan stinkt! Bovendien krijg ik direct weer last van een droge jeukende huid.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 21:49

ok, ik zeg ook duidelijk in mijn vorige posten,dat jij het voor jezelf niet zo kwellend zult zien, ik wel voor mezelf. Ik reken je daar ook niet op af ofzo, iedereen mag doen wat ze willen, zoals ik eerder al aangaf.

Tug: ik ben er nog steeds van overtuigd, dat je een heleboel problemen zelf kan oplossen. Wat jij noemt 'de harde schijf', zo heb ik binnen 2 jaar de vicieuze cirkel van het schuren, weten te doorbreken. Als je dit doorbreekt, voorkom je al zoveel ellende. Dat is wat mijn ervaringen zijn.

tug

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 23:28

carolshadow,
kun je hier laten weten hoe je dat bereikt hebt.
misschien kan iemand hier er wat mee.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 23:53

ik vind het altijd wel heel mooi hoor als iemand heel milieubewust leeft.
ik houd met veel dingen rekening,maar ben er niet fanatiek in.

appie word al sinds 2006 niet meer ingeënt, tot grote frustratie van stalgenoten die menen dat appie dan hun paarden kan aansteken met een influenza virus :Y)

tug

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 00:17

beetje of topic maar ik had vroeger ook geen idee hoe belangrijk enten was.
kijk een paard in groep lift gratis mee omdat de rest het door het enten ook niet meebrengt.

heb in jaren 80 een influenza-uitbraak meegemaakt op een stal met 50 paarden. dat heeft 3 maanden geduurd voor het was uitgewoed, ik vond het toch wel veel paardenleed.80% was gewoon doodziek, 3 kregen niets en de rest kwakkelde voort. meer dan de helft is uiteindelijk via de beroemde achterdeur verdwenen, omdat ze direct of indirect ongeschikt voor gebruik werden.

in 1998 heb ik drie nachten bij een jaarling gewaakt met tetanus, je kunt dan ook gewoon niks meer.

voor mij is enten dan toch wat meer vanzelf sprekend.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 00:24

ja oke,maar een paard word ingeent met een cocktail van virussen die al zijn geweest toch?
nieuwe virussen kunnen ze altijd krijgen.,geprikt of niet dacht ik

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 17:58

Ik ent nu wel, i.v.m. contacten met meerdere paarden.
Eerder nooit, omdat ze toch niet daadwerkelijk bij andere stond.

Het schuren heb ik doorbroken door alle schuur momenten/middelen, uit de weg te doen gaan.
Niet meer zonder toezicht vast staan (omdraaien en schuren)
Palen e.d. afschermen
jeukplekken in de zomer vermijden met poetsen (dit is de grootste verandering die het beste werkte), dus deze gebieden totaal niet aanraken.
Bij erge warmte deze plekken koelen met water

Mijn pony beukte alles omver (inclusief mij) om maar te kunnen schuren, even alleen kon je haar niet laten, alles ging eraan. Door deze dingen te doen, is het schuren van haar wel zo'n in grofweg 90% gezakt!

Als ze iedere keer schuurt, heb ik het idee dat ze als ware zelf de jeuk opwekken en erger maken.
Vergelijk maar met jezelf als je jeuk hebt, je krabt en het wordt erger.
Doordat ze dus zo min mogelijk geprikkeld wordt op die gebieden, neemt de jeuk juist sterk af!

tug

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 18:53

ik heb zelf ook eczeem en niet kunnen krabben vond ik zelf niet echt de oplossing, je wordt er stapelgek van. het jeukgevoel word van niet krabben niet minder,maar als je huid stuk gekrabd is is inderdaad de vraag of de jeuk dan nog van de eczeem komt of van de wondjes. en afleiding helpt bij lichte en matige jeuk nog wel, maar heftige jeuk is iets verschrikkelijks.
de zware schuurders onder de eczeempaarden hou je ook niet van schuren af, ze leren zich gewoon wel een andere truc aan, ken er een die heerlijk met zijn achterhoef alle andere benen openschuurd, of net zolang rollen of met je buik over de grond of je achterbeen schuren(ze hangen dan liggend of eigenlijk meer zittend met hun hele gewicht op een achterbeen en steken hun voorbenen recht vooruit). maar ik ben wel heel blij voor je dat het je gelukt is om bij jouw paard de ellende te beperken. het blijft toch vaak gewoon proberen wat helpt in jouw geval.

wel met ons blijven meedenken hoor !

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 18:58

Ik heb verleden jaar een virus gehad en daarbij kreeg ik allemaal vlekken op mijn romp en armen. Werd helemaal gek van de jeuk en had dan ook een zalfje cortison van HA gekregen tegen de jeuk. Dit hielp totaal niet en krabben was inderdaad het enigste wat hielp. Ik moet er niet aan denken dat ik mijn paard zo zou gaan houden dat het zichzelf niet meer kan krabben (moet dan al stroom in de stal doen denk ik).
Bij de mijne is de cirkeldoorbraak de deken geweest. Niet geprikt worden betekend(e) bij hem dus geen jeuk. Tuurlijk weleens een keertje schuren, maar dat doen ze hier allemaal weleens. Maar niet meteen richting waterbak duiken als hij op stal komt en heeft hij wel wat jeuk dan behandel ik hem toch buitenaf met een creme.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 19:00

schuurplekken weghalen...
uhm tja...
Afbeelding

Afbeelding

alsof dat helpt :+

ik kan de foto waar hij op zijn kont rondjes aan het draaien is niet vinden! ;)

wat wel helpt tegen jeuk:
lekker vette zalf, afgelopen jaar had ik de bio huidolie en ik vond dat echt lekker spul!
ap zijn huid werd er lekker vet van wat natuurlijk de jeuk ook doet afnemen

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 19:04

Hahaha, wat kunnen ze dan lenig zijn he ellepel...
Weet je wat ik erg vind? Ik ben eens een paar jaar terug bij een paard wezen kijken dat te koop stond. paard had erge ZE. Volgens eigenaar kwam het van het andere paard :+ die erbij stond in het land. Het paard kon nergens schuilen, had alleen de wei en dus zijn maatje wat hem geregeld even lekker neuzelde. Ik ben daar erg kwaad om geworden. Heb dus trammelant gehad, maar het was zo zielig zoals dat paard met dikke kloven in de manen daar stond.... De prijs was er niet naar om hem zomaar voor een mooi prijsje over te nemen. Ze wilden de hoofdprijs ervoor hebben, maar anders was dat dier echt hier gekomen...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 19:13

ohw ja wij hebben ook een eczemer erbij die bij de andere paarden langsaat om te jeuken., die paarden vinden dat vreselijk met als gevolg dat het hele spul als een treintje achter elkaar aan loopt.

bij ons kunnen ze ook niet schuilen hoor,dus krabben ze aan elkaar, tja helaas, is niet anders.
maar paarden zijn heel vindingrijk in het uitpluizen waar ze kunnen schuren :j

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 19:22

Maar jij hebt hem wel onder een deken staan. Dat paard had helemaal niets. Paard had volgens eigenaar geen ZE. De kloven in de manen waren zo erg, dat heb ik nog nooit gezien...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 19:45

ja erg is dat he?
ap had het op die foto's ook heel erg hoor, kun je wel zien aan zijn manenkam.

we zullen zien hoe het dit jaar gaat

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 21:20

De capriolen die hier beschreven worden en de foto's van ap, dat deed de mijne ook hoor.
Ging al schuivend op haar kont (zittend) door de wei).

Uiteraard heb ik naast de eerder genoemde maatregelen ook een deken opgegooid.
Maar het grootste deel was dat ik zelf niet meer meehielp aan de jeuk (d.w.z. de gebieden te ontwijken).

Een paard kan zichzelf altijd krabben, dus dat zal ze ook vast gedaan hebben, maar een paard wat zichzelf krabt en daarbij nog geprikkeld wordt van buitenaf komt dubbel aan.

Snappen jullie me nog?

Afijn, als ik zelf jeuk heb, (en dat heb ik heel vaak aan me benen, geen gewone jeuk, heb een aandoening aan me lymfklieren) kan ik de knop als ware omschakelen. De jeuk is er dan wel, maar de neiging om te krabben is er niet meer.
Beetje vaag verhaal haha

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 21:26

nou,beetje vaag wel ja.komt vast omdat het zondag is ;)

ik weet niet of paarden zo'n knop kunnen omschakelen, denk eerder dat als ze jeuk hebben gewoon willen krabben