[INFO] castreren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dyonne
Moderator Over Paarden

Re: Centraal topic over castreren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 11:39

Hier was de castratie zelf maar een kwartiertje werk. Met verdoving en overeind komen denk een half uur. Ik heb daarna nog wel bijna een uur hem aan het touwtje gehad om op hem te passen. Daarna nog even los in de bak. En wat op het pad gewandeld.
Na een krappe 2 uur werd hij pas echt goed helder en durfde ik hem terug in de wei te zetten.

Maar bedenk in zo'n kliniek dat er best een spoedgevalletje tussen kan komen, en dan wordt de castratie gewoon verlaat.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 11:48

Idd, is ook zo. Eerst zouden ze hem ook al gisteren doen, maar toen heb ik niks gehoord, dus dan zal het wel verzet zijn naar vandaag, misschien ook door een spoedje oid.

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 11:50

bij die van mij bleken de zaadleiders dikker dan meestal voorkomt te zijn, dus de DA heeft voor de zekerheid nog maar een paar touwtjes extra erom geknoopt.

ook het verdoven duurde best even, en daarom dat hij daarna nogal lang suf bleef.

niks ernstigs gelukkig.

ja als er een spoedje tussen komt dan zal hij moeten wachten, heel begrijpelijk.

komt allemaal wel goed!!!

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 13:59

Jeej! Alles is goed gegaan!

Ik kon me niet meer bedwingen en ik heb toch zelf gebeld :P en ik was hem net voor, want de DA gaf aan dat hij van plan was om net een belronde te gaan doen. :)

Voor de operatie was hij erg druk, dus ze hebben hem goed diep in slaap gebracht en na de operatie heeft hij een hele tijd op zijn buik gelegen en is pas overeind gekomen toen hij zich capabel genoeg voelde. (volgens het boekje en zoals ze het graag zien)
Vlak voor ik belde was hij zijn box weer ingegaan en was hij nog wel wat wiebelig op zn benen, maar hij stond behoorlijk fris en fruitig in zijn box zei de DA!

Dus ik weer gerustgesteld!

En morgenochtend moet ik halverwege de ochtend even bellen en dan beslissen ze of hij naar huis mag, ivm de mogelijke zwelling.

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 14:03

ohh das fijn om te lezen!!!
gelukkig maar, alle zorgen voor niks geweest, maar heel begrijpelijk en herkenbaar!!!

succes morgen met ophalen (als het al mag!!)!!!

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 14:10

Thnx! :D

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 12:15

Vanmorgen was alles goed, dus ik ga hem vanmiddag ophalen! :D
Spannend! En hopelijk knapt hij snel en goed op! :)

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 18:56

hey Jibbel, hoe is het gegaan met ophalen en hoe is het nu met hem???
alles hopelijk gewoon goed zoals het hoort!!

groetjes

lieverties

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 22:12

nou vrijdag is mijn manneke gecastreerd samen met 4 medehaflingers allemaal in de loopstal in elkaars bijzijn. ben er zelf bijgeweest en heb geholpen inclusief zaadstrengen met de tang afgeknepen :D ze zijn alle 5 staand gecastreerd, alleen ging de laatste er toch maar bij liggen dus die ging moeilijker en had ook taaie zaadstrengen :D schijnt normaal bij haffies ;) ze waren allemaal vrij snel weer actief en hebben de nacht doorgebracht in de loopstal. zaterdag ochtend waren ze weer helemaal fit en hebben we ze weer naar de wei gedaan bij hun vriendjes waar ze lekker actief waren. tot nu toe gaat het allemaal goed en nog geen zwellingen :D .

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 10:22

Ff een update! :)

Hier gaat alles goed. Toen we hem gingen ophalen, was er niemand meer op de kliniek, dus we hebben in alle rust kunnen inladen. Ook de DA was er niet meer, dus die heb ik helaas niet meer kunnen spreken, maar er stond metacam bij zijn box, dus dat heb ik meegenomen en netjes elke ochtend gegeven.

Tot nu toe is er niks echt gezwollen, alleen waar zijn ballen ooit hingen is het wat opgezet, maar zijn koker is gewoon dun. Hij heeft ook elke dag lekker los in de paddock gelopen. Vond het wel dubieus, omdat er natuurlijk zand bij kan komen, maar aan een touwtje wandelen is niet echt een optie, omdat hij dat nog niet (goed) kent.
Maar hij stapt en draaft lekker rond, is ook goed voor de zwelling, die beweging. Het drupt nog wel een beetje wondvocht hier en daar, maar over het algemeen valt dat ook wel mee. Hopelijk blijft het zo goed gaan. Vind het wel spannend, omdat ik ook niet meer met de DA heb gesproken, maar bij twijfel kon ik altijd bellen zei de assistente.

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 19:49

ohh wat fijn om te lezen jibbel!

dan denk ik dat het met de zwelling wel heel erg zal meevallen, als het nu nog vrij dun is.

lekker lopen is altijd goed, en op zand is minder, maar bij gebrek aan beter is dat natuurlijk gewoon goed.
als de wond nou echt helemaal onder het zand zit kan je het altijd nog proberen af te spoelen, maar tot dan gewoon afblijven.

veel succes verder!

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 08:57

Ja, ik denk dat het nu ook niet meer zo erg zal gaan zwellen. Heb er gisteren voorzichtig ook even aan gevoeld en zijn koker was niet overdreven warm en hij schupte me ook niet meteen weg, dus hij zal er geen last van hebben. :) Wond leek ook weer schoner gisteren, drupt geen vocht meer en gisteren heeft hij even op het land gestaan, dus dat is nog beter voor de wond.
Ik weet alleen niet hoe snel het dicht mag zijn?

missje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 16:09

liever een week langer open dan een dag tevroeg dicht.
bij onze zac is het blijkbaar te snel dichtgegaan.
maanden later zag ik pas dat er een hele zak zat, die is uiteindelijk ook vanzelf weer opengesprongen.
weken na de castratie was alles normaal en niet dik.
dus ik lette er ook niet meer op,tot ik viezigheid op zijn achterbenen zag. toen later die dag
spoot het eruit (net een te volle uier zeg maar zoals het spoot)
daarna is het gewoon uit zichzelf genezen.

Bonnies

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 16:30

Milo werd vandaag gecastreerd.
Hij negeert ons nu compleet maar verder doet hij het precies wel goed. Eén van zijn achterpoten steunt hij wel niet op als hij stil staat dus die houdt hij soepel.

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 17:40

Gelukkig zijn de castraties hier goed gegaan!

Als tip voor eventuele zwelling: ga lang met hem lopen, als er geen mogelijkheid tot wei is! En dan bedoel ik echt lang.. Die van mij had ook een fikse zwelling en na een lange wandeling van 1.5 uur was het helemaal weggetrokken.

Heb nu wel het gevoel dat de koker dik is geworden, heb geprobeerd te voelen, maar voelde wel wat korstjes in hetbegin.. Iemand tips? Hij voelde ook ietwat warm, maar heb geen idee of hij koorts heeft (zsm thermometer) of hoe warm een paard hoort te voelen... (temperatuur weetr ik wel, maar gevoelstemperatuur... Hij stond toen wel op stal op een warme dag). Dus ik houd hem even in de gaten, nog wel even naar de 'wond' gekeken, maar dit is mooi gekrompen en ziet er schoon en normaal uit.

Change_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 17:44

Bij mij was gewoon het advies gegeven om hem op de wei te zetten.

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 17:47

Hier mocht hij van de staleigenaar niet op de wei, maar alleen op stal.. Heb hem na 5 dagen gelongeerd en daarna een lange buitenrit gemaakt, daarna was de zweling gelukkig weg.

Nu staat hij dus wel op de wei en zie ik dus de zwelling, staat wel op een modderig stuk en zijn buik zat verder wel onder de modder..

enjoy86

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 14:14

creabea schreef:
we castreren een goedgekeurde hengst omdat hij echt heel lastig is als hengst. Vooral op concours en in de les is het te lastig werken. De 20 merries die hij per jaar dekt, dat weegt niet op tegen de last die je ervan hebt de overige 9 maanden per jaar.
Bovendien kan hij nooit eens lekker lang in de wei naast of met andere paarden. En krijgt hij als ruin, denk ik, een paardwaardiger bestaan.

Hallo Creabea,

Hoe is het ondertussen met jullie "hengst"?
Merk je al wat aan zijn gedrag?
Ik heb zelf mijn 6 jarige hengst op 16 aug laten castreren
(nog nooit gedekt)
Hij kon heel lief zijn , maar met rijden en op wedstrijden ook erg explosief
Omdat de paarden van de buren nogal eens uitbraken heb ik toch besloten om hem te castreren.
Nu heeft hij voor zover ik weet altijd alleen buiten gestaan.
Ik merk aan zijn gedrag nog geen verschil.
Heb geprobeerd hem met een ruin op de wei te zetten maar die heeft hij tot bloedens toe gebeten.
Hoop dat het beter wordt.
Vandaar mijn vraag of jij als verschil merkt
en kan jullie paard al met andere naar buiten?

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 15:56

mijn jonge ruin (sinds 5 september) staat alweer een paar weken samen met een ruin die hij niet kende.
geen vuiltje aan de lucht, het gaat echt heel erg goed.

misschien scheelt het dat ze allebei nog heel erg jong zijn, ze zijn 2,5 en 3 jaar oud.

vronytopper

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 21:21

Die van mij word eind deze maand gecastreerd! hij staat nu nog in t weiland, maar staat op een eiland, dus is het allemaal wat lastiger.. vandaar pas eind deze maand

enjoy86

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 12:36

Nog iemand ervaring met een op oudere leeftijd gecrastreerd paard weer tussen andere paarden op de wei zetten?

SandravdB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 07:05

De mijne is vrijdag aan de beurt, iemand ervaring met casteratie van hengsten waarbij de ballen heel hoog zitten.

missje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 08:33

zac had 1 bal niet goed zitten, wel als je moeite deed te voelen in de verte.
bij die van jou ook?
hij moest wel naar de kliniek voor de zekerheid maar alles was goed gegaan

LoveDionne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 23:11

Hallo ik heb een vraag wat het gaat kosten om een hengstje van ong. 76 cm te laten ruinen. Ik hoop dat iemand mij daar antwoord op kan geven.

Alvast bedankt!

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 01:34

ik was ongeveer 210 euro kwijt met mijn welsh A hengst nu ruin.
gewoon thuis door de dierenarts,liggend op de grond,was extra moeilijk, meneer had ernorme ballen als 2 jarige,die uitgepeld moesten worden, had er 2 dierenartsen bij.