Cushing

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

CarpeDiem

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 22:26

Moderatoropmerking:
Willen jullie het gezellig houden, Elkaar in de waarde laten, en accepteren en respecteren dat mensen anders denken over sommige dingen? Alvast bedankt!

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 22:33

Jemawi schreef:
Zoals Dorienn hier post, zo ken ik ook Cushing van 'vroeger'.
Voor mijzelf is zo'n foto een typisch cushing paard, die van mij niet. Maar de experts zullen het wel weten ;)

Onne, wat bedoel je met IR?

Overigens, mocht die van mij een wormbesmetting hebben, had dit dan niet in het bloed te zien moeten zijn?

je paard zijn haren zijn al wat bleker zo te zien. Als je ziet bij mijn foto, ze was vroeger donkerbruin.
Al toen ze 17 jaar was, was het dr eerste zomer waar een plak haar op de buik niet loskwam. Zoals bij jouw pony. Daar heb ik ook nog een foto van. Zal hem straks eens even zoeken. De zomer daarna is ze helemaal niet meer verhaard.

onne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 07:43

Sorry voor de afkorting , met IR bedoede ik Insuline resistend.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 09:57

Tinne schreef:
Irene, gaat het beter met de greenguard nu? Ook slecht eigenlijk dat ze blaren kreeg van die graaskorf, dat is niet echt de bedoeling natuurlijk...
Hoe bevalt het verder op je nieuwe stal?
Vervelend is dat idd als andere mensen er niet voor open staan, je zegt het alleen maar omdat je het beste voor hebt met hun paard... jammer dat sommige mensen dat niet oppikken...

Tot nu toe gaat het redelijk met de greenguard, hij zit goed en ze heeft haar neusgaten vrij in tegenstelling tot de graaskorf en dat vind ik wel een groot voordeel. Met de graaskorf kreeg ze het bij warm weer wat benauwd, had ik het idee. Alleen de plek op haar kin wordt weer wat roder, ik heb er nu fleece in gedaan en hoop dat ze een beetje eelt gaat kweken.
Verder bevalt de stal goed! Ik mis mijn oude stal wel, maar ze staat hier lekker veel buiten en het is super buiten rijden/wandelen.

Jemawi, je zou nog een simpel mestonderzoekje kunnen doen? Bij een worminfectie hoef je geen wormen in de mest te vinden.
De pony van Dorienn is inderdaad typisch een pony met cushing, maar deze krullen komen pas als het paard al een paar jaar ziek is. Ik heb vroeger een verzorgpony gehad met cushing en daarbij begon het net zo als bij jouw pony en die van mij, de jaren daarna kreeg hij echte krullen.
Bij mijn pony is de diagnose gesteld op basis van de symptomen, ze had verder ook veel symptomen en op haar achterbenen had ze ook al wat krullen. Het gekke is dat het nu, zonder medicatie, weer ontzettend goed gaat. Maar ik ga er nog steeds vanuit dat ze in een beginstadium van cushing zit. Het was toendertijd zo overduidelijk!

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 11:42

Jemawi, als ik terug kijk op de afgelopen jaren is het bij Rava ook zo begonnen alleen heb ik er seconde over nagedacht want verder ging alles goed, ja ze was te dik en viel moeilijk af (IR achteraf) maar pas sinds november 2007 is er duidelijkheid en uit het bloed kwam het ook niet naar voren, wel bij Laarakker tijdens de meting. Ik zou het goed in de gaten houden.

Rava staat met graaskorf zo'n 3 uur op het gras en de rest in de uitloop met hooi. maar hou idd in de gaten of het geen plekjes gaat geven.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 08:59

Jemawi, het begint uiteraard in de meeste gevallen met weinig symptomen en geleidelijk aan wordt dit vaak meer. Slechts in een paar gevallen heb je INEENS zeg maar meerdere symptomen te pakken. Maar toch vaak hebben paarden stiekem toch al meer last van hun huid dan normaal, gaan ze slapper in de achterhand worden en af en toe struikelen zonder dat je het echt door hebt. Cushing paarden zijn overigens extra bevattelijk voor wormen. Vlgs mij geven wormen niet dat echte plukkerige "begin" haar van cushing. vlgs mij hebben ze dan gewoon wat dikker haar nog, maar dat weet ik niet 100% zeker. Die echte lange buikplukken zijn toch wel erg cushingachtig, in dit topic zijn best veel foto's langsgekomen en daar zie je dan toch iets ander soort haar, meestal wat goudachtiger dan normaal en al een beetje golfjes erin soms.

Het is natuurlijk goed om op wormen te laten onderzoeken! Dat zowiezo!! Maar ik denk zelf dat je dan een ander beeld zou hebben.

JCR: bedankt voor je update!!!! Wat fijn dat het direct al beter met je paardje gaat! Dat dacht en hoopte ik natuurlijk al! Toch fijn dat het daadwerkelijk zo is.

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 19:03

Hoe zijn jullie paarden qua gewicht? Ik krijg Ivanka niet dikker en ze is zo dun op het moment (of nog steeds eigenlijk). Ze staat 24/7 buiten op gras, krijgen elke dag een nieuw rantsoen erbij van ongeveer 4x1,5 meter (wel voor 2 paarden en 1 pony dan, dus heel veel is dat niet).
's Ochtends krijgt ze een schep basisbrok en 's avonds krijgt ze een schep basisbrok en een halve schep muesli. Wilde eerste de muesli opvoeren, maar als ze meer voer krijgt, laat ze hetgene wat ze meer krijgt liggen. Als ze hengstig is, laat ze ook makkelijk haar brok liggen. 's Avonds krijgen ze daarnaast ook 3 plakken hooi en 2 plakken kuilgras.

Verder ziet ze er niet slecht uit, ze begint ook weer een mooie glans op haar vacht te krijgen en ziet er ook fit uit. Dus het dunne accepteren of met iets anders dikker proberen te krijgen? En waarmee dan? Want Ivanka is geen makkelijke eter (meer... :+ ).

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 20:43

Nou Illo staat nu ook 24/7 op de wei, maar die wordt nu wel weer dikker, hij was zo mooi slank geworden deze winter, maar helaas dat gaat er weer aan. Het valt me trouwens wel op dat het vet eerst op zijn nek erbij komt en dan op zijn kont, niet overal gelijk verdeelt zegmaar.

onne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 07:21

Ja dat zag ik ook bij Onne en Meine.
Meine valt wel af, dat zie je en merk je ook aan de singel, maar de manenkam blijft toch wel vol zo ook de schouderpartij.
Onne blijf zo'n beetje het zelfde oua bouw heeft wel een mooi velletje .
Verleden week was de DA hier en zijn hartslag zat nu op 40 en was regelmatig.
Wat ik wel merk is als hij op stal staat en hij lijkt dat hij aan het dommelen is dat wil hij nog al eens tegen het schot aan vallen, gelukkig blijft hij wel overeind

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 08:55

Tinne schreef:
Hoe zijn jullie paarden qua gewicht? Ik krijg Ivanka niet dikker en ze is zo dun op het moment (of nog steeds eigenlijk). Ze staat 24/7 buiten op gras, krijgen elke dag een nieuw rantsoen erbij van ongeveer 4x1,5 meter (wel voor 2 paarden en 1 pony dan, dus heel veel is dat niet).
's Ochtends krijgt ze een schep basisbrok en 's avonds krijgt ze een schep basisbrok en een halve schep muesli. Wilde eerste de muesli opvoeren, maar als ze meer voer krijgt, laat ze hetgene wat ze meer krijgt liggen. Als ze hengstig is, laat ze ook makkelijk haar brok liggen. 's Avonds krijgen ze daarnaast ook 3 plakken hooi en 2 plakken kuilgras.

Verder ziet ze er niet slecht uit, ze begint ook weer een mooie glans op haar vacht te krijgen en ziet er ook fit uit. Dus het dunne accepteren of met iets anders dikker proberen te krijgen? En waarmee dan? Want Ivanka is geen makkelijke eter (meer... :+ ).

Wij geven Willy de groene en de blauwe muesli van Havens. De blauwe vind ie minder lekker, zit minder in. En we geven hem een paar handjes luzerne en dat vond ie vroeger helemaal niets, maar nu houdt hij er al een paar jaar echt van. Vormt structuur en goed te verteren eiwitten. Willy is wat slanker dan voorheen, maar dat is eigenlijk wel beter, zijn romp en billen zien er goed uit en blijven gespierd.
Zijn nek en schouders zijn wat ranker geworden.

Cynthiar: cushing staat bekend om de rare vetverdelingen. Het geven van magnesium (biomag via paardendrogist bijvoorbeeld) helpt om die rare verdelingen te normaliseren, dan gaat vaak die echte harde gespannen nek er ook af. Magnesium is heel goed tegen stress, gespannen spieren, helpt bij stofwisseling, helpt ook hoefbevangenheid te voorkomen.

Onne: die omvalacties hebben vlgs mij met 2 dingen te maken de slapte in de achterhand en ook de duizeligheid en evenwichtstoornissen die bij cushing kunnen horen. Willy viel vroeger in zijn slechte tijd echt om of ging zitten maar dan meer als hij angstig was niet zo zeer als hij ontspannen was. In die tijd ging hij ook wel eens staan tollen op de plek in de paddock, gelukkig doet hij dat nu niet meer.

Lappie_Lap

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 12:46

Hoe lang denken jullie dat de magnesium mss wat begint te werken? :o

Weet wel van afgelopen herfst dat er pas zomaar ineens enorme verbetering kwam na 2 maand oid (met buut, magnesium en pergolide opstart).

Peter wordt beslist niet beter qua mobiliteit. Eten is geen probleem gelukkig en verder is ie ook wel vrij happy.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 13:33

Ik vond dat je dat best wel snel zag, maar toen we begonnen met geven was willy er ook wel echt slecht aan toe. Ik dacht wel binnen 1 - 3 weken resultaat te gaan zien.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 18:49

Fargo: Illo krijgt nou al 2 maanden die magnesium van Biomag maar ik merk nog geen verschil met die harde manenkam.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 00:02

Zie je verder wel een andere vetverdeling cynthiar of ook niet? Willy had ook een hele gespannen spieren indertijd en hij was gewoon dik en zwaarachtig en hij had heel veel angst/stress. De angst en stress werden echt heel snel minder, binnen dagen en de spierspanning werd ook binnen paar weken voelbaar voor mijn gevoel. Ik weet niet meer precies wanneer zijn manenkam en "vetzijn" verbeterde maar voor mijn gevoel ging dat toch wel binnen een maand. Ik kan me voorstellen dat niet elk paard het zelfde en even snel reageert en het zal ook afhangen van hoe een paard er aan toe is wellicht. Zie je wel veranderingen Cynthiar?

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 13:10

Het zal ook verschillen of er daadwerkelijk een magnesiumtekort is, als dat niet zo is zul je ook geen verandering merken neem ik aan?

Evietje vandaag, het gaat erg goed! Eigenlijk zie je zo niks aan haar.. Door de meesten wordt ze zelfs geen 23 jaar geschat.
Ze heeft alleen weer continu een snotneusje op het moment :(:)

Afbeelding

Afbeelding

Haar greenguard
Afbeelding

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 13:28

Nee Ireen niet alleen paarden met magnesium tekort hebben magnesium nodig; cushing paarden gebruiken ook gewoon veel meer magnesium door de stress door het produceren van teveel aan cortisol maar ook door de veel voorkomende insulineresistentie en slechtere stofwisseling. Menselijke diabeten (met suikerziekte dus) hebben ook bijna standaard extra magnesium nodig omdat ze daar meer van verbruiken.

banketstaaf gezegd hebben cushing paarden daardoor bijna standaard extra magnesium nodig om goed te functioneren. Of anders geformuleerd: standaard een magnesium tekort als ze niet extra krijgen :D ;) :+ (dus indirect heb je toch gelijk)

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 19:47

@Fargo: Illo was deze winter flink afgevallen en was weer mooi op gewicht, niet te mager, zou nog wel wat afmogen, maar dat heb je met je fjord meestal wel. Alleen zijn manenkam is hard, nu die op de wei staat sinds 1juni is ie wel dikker geworden bij de manenkam.
De spierspanning was goed dus daaraan kan ik geen verschil zien en gestressd is hij ook niet. Hij is heel cool. Hier een foto hoe hij er 3 weken geleden eruit zag:
Afbeelding
Hij is begin april geschoren, daarna 17 mei weer, maar het is nu wel weer lang aan het worden. Groeit het haar bij jullie paarden ook zo hard en hoe vaak scheren jullie?

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 23:27

De eerste paar keren groeide het haar van Willy ook erg hard en toen hebben we het vrij snel weer geschoren. Nu scheren we hem niet meer, zijn vacht is weer dunner dan het was, meer zoals het hoort alleen een slagje langer dan het is geweest.

Yellowfish

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 18:27

Ireen_, hoe vind jij de greenguard? nergens schuurplekjes?

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 20:29

Zo na een kleine 2 weken vakantie zijn we er weer.
Rava is 2 weken bij een vriendin geweest wat prima is gegaan, 's morgens 4 uurtjes met graasmasker op zeer kort land en de rest in de bak met hooi.
We hadden haar met de trailer gebracht omdat het lopen nog best moeizaam ging maar vandaag hebben we haar lopend (1km) weer naar huis gebracht. :D
Het ging niet super snel maar ze liep weer en ook niet gevoelig ofzo, het begin is er weer.
Ik snap dat paard niet hoor met haar aanvallen.
Toen ze zich niet goed voelde creeerde ze ook weer een enorme vacht en nu ze zich weer beter voelt laat deze weer langzaam los en komt er weer normaal haar onder vandaan.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 21:58

Yellowfish schreef:
Ireen_, hoe vind jij de greenguard? nergens schuurplekjes?

Nee, geen schuurplekjes, ik vind hem erg fijn!! Ik had al 2 verschillende graaskorfen gehad, maar van de een ging haar kaak aan de onderkant stuk en bij de ander haar kin.

Yellowfish

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 13:39

Ja, gebruik sinds vorig jaar die van IR maar ik heb het idee dat ze het er bij warm weer wat benauwd mee krijgt! Hoe zit het met de grasinname met de greenguard? Perdy staat nu overdag de hele dag op het land met die van IR en dat gaat goed, 's nachts op de paddock met hooi..

Lappie_Lap

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 16:26

Peter is nog steeds niet beter geworden -O-
Hij heeft nu ook last v/d warmte, toch maar ff en scheermachinetje te leen gehaald. Straks eens kijken of we het er wat christelijk af kunnen krijgen :)

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 09:33

Yellowfish schreef:
Ja, gebruik sinds vorig jaar die van IR maar ik heb het idee dat ze het er bij warm weer wat benauwd mee krijgt! Hoe zit het met de grasinname met de greenguard? Perdy staat nu overdag de hele dag op het land met die van IR en dat gaat goed, 's nachts op de paddock met hooi..

Evita had het ook benauwd met de gewone graaskorfen (ik heb een best friend gehad en zo'n goedkopere via internet), met deze heeft ze dat niet, maar haar neusgaten zijn ook helemaal vrij. De grasinname is denk ik iets meer dan met een graaskorf met zo'n klein gaatje. Evita begint er in elk geval steeds handiger mee te worden, maar het is nog altijd veeel minder dan zonder graaskorf om.
Bij de paardendrogist kun je ze een week testen overigens, heb ik ook eerst gedaan.

Yellowfish

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 16:13

Oh, wellicht dat ik dat dan maar even doe inderdaad! :j ennem, is hij aan ieder stalhalster te klikken of? want ik zie dat er aan de bovenkant van de neus ook een gespje loopt?