Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Citaat:De dingen die naar buiten gebracht worden worden anders niet als gedachtenspinsels geopperd IMO.
8nnemiek schreef:Ik vind het ook wel apart dat je het jaren geleden nooit hoorde, maar misschien werd de ziekte toen gewoon afgedaan als koliek of maandagziekte en verder niet onderzocht?
tjady schreef:Ondanks het kappen heb ik nog steeds esdoorn staan. Deze zullen ook nog omgehaald worden, want ik wil geen enkel risico lopen.
Mijn paarden hebben ook zeven jaar gelopen op de weides zonder ziek te zijn geworden en toch in december sloeg het noodlot toe.
Ook zag ik laats eentje een afgewaaid blad opeten en zij is niet gelijk ziek geworden. Het zal een samenloop van omstandigheden zijn als de ziekte toeslaat. Toch haal ik alle bomen weg.
JaBa schreef:Misschien hebben ze nét dat baaltje kuil gekregen dat onder een esdoorn vandaan kwam? Waar de schimmel net door de juiste omstandigheden in door kon groeien?Ik vind bomen ruimen toch wel een drastische maatregel hoor, als je niet eens zeker weet dat het daar van komt. Zoals gezegd, er zijn heel veel paarden die ook AM gekregen hebben en waar geen esdoorn rond de weide of zelfs maar in de buurt stond. In Merelbeke zijn er zelfs twee paarden binnen gekomen met AM die niet op de weide kwamen. Hoe verklaar je dat dan?
JaBa schreef:Blaadjes vallen op de grond, schimmel leeft van het dode blad, komt misschien wel in het gras terecht..?Bovendien is het hoogste risico seizoen het najaar/herfst, als het zo wat begint te vriezen. Dan zijn alle bomen al kaal. HOe kunnen ze het dan krijgen?
MirandaFuego schreef:Zolang niet zeker is dat het níét door de esdoorn komt, ga ik mijn paarden daar in de herfst niet onder zetten.
Je gaat toch niet riskeren dat je straks je paarden doodziek hebt.
Ik ga ze niet opstallen, maar zal wel maatregelen moeten nemen, zoals een schuilstal op de weide, dat gaat allemaal veel meer geld kosten omdat ik de weide apart betaal (anders staan ze thuis) en dat er een stevige schuilstal gebouwd moet worden.
En ik vind het niet leuk om ze niet thuis te hebben.
Maar dat liever dan dood.
Wij hebben één esdoorn in de tuin, die staat tussen een rij andere bomen waar ze eigenlijk te dicht op elkaar staan, dus die ene boom weghalen doen we zeker.
Maar bij de buren staan die gigantische esdoorns, tja, die kan ik niet weghalen.
Maar als blijkt dat het de esdoorns zijn kunnen er misschien andere maatregels genomen worden, zoals het bestrijden van de schimmels!
Als blijkt dat het gras gevaarlijk is, ga je toch niet gewoon op de wei zetten?
pmarena schreef:Als je de bomen prima kunt missen en het een kleine moeite is , en je erg bang bent ervoor , logisch dat je ze weghaalt inderdaad.
Voor hier vind ik het wat overtrokken. In de herfst zorgen dat ze niet bij de oude bladeren kunnen , en deze ook opruimen , lijkt me dan ook een voldoende maatregel. ALS de Esdoorn de boosdoener al is
Ze hebben in de zomer zoveel plezier van die boom dat we de stal er al omheen gaan bouwen![]()
Beschimmeld en rottend blad lijkt me trouwens sowieso niet zo geweldig als ze dat opeten.....
pmarena schreef:Wij hebben hier een hele mooie esdoorn staan die heel fijn schaduw geeft aan de paarden in de zomer , no way dat die omgaat