Topic over atypische myopathie.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Re: Centraal topic over atypische myopathie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 14:29

De dingen die naar buiten gebracht worden worden anders niet als gedachtenspinsels geopperd IMO.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 14:36

Niet alleen de weides moeten nagetrokken worden dan, maar ook de herkomst van hooi en kuil !

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 14:38

Citaat:
De dingen die naar buiten gebracht worden worden anders niet als gedachtenspinsels geopperd IMO.

Omdat er ook weldegelijk onderzoek naar gevoerd wordt. Je kan moeilijk zeggen dat je hersenspinsels aan het onderzoeken bent dus elk lab heeft wel een reden om in een bepaalde richting te zoeken.
En af en toe wordt er dan iets gezegd maar ik zou niets als enige waarheid aannemen voordat het door meerdere labo's bevestigd is en zover zijn we bij mijn weten nog niet.

Ik snap best dat het frustrerend is, zeker voor de mensen die er direct bij betrokken zijn. Maar het helpt niets om in een zoektocht naar een antwoord dat er voorlopig gewoon niet is dan maar elk deelantwoord dat je ergens kan vinden als volledig en enig juist antwoord te beschouwen.

Nugoed, zieke esdoorns behoren nu ook tot de mogelijkheden. Ze verwijderen zal zeker geen kwaad kunnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 22:13

maar als hooi en kuil de oorzaak kunnen zijn zouden er toch veel meer stalpaarden er last van hebben?of zie ik dat verkeerd?

Wij vragen altijd wel of hooi en kuil sintjanskruid vrij is,maar esdoorn vrij word denk ik toch al moeilijk.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 14:12

Het blijft allemaal (nog)wel vaag hoor!
Wij hebben een esdoorn in de tuin naast onze paddock.
Onze paarden staan daar al 5 jaar en hebben ook wel eens van deze boom gegeten.
De schimmel bestond al langer, hoe kan het nu opeens gevaarlijk zijn?(misschien alleen als ze minder weerstand hebben, maar dat kun je helaas niet 100% in de hand houden)
Wij halen onze boom voor de zekerheid weg, helaas hebben de buren meerdere giga van deze bomen staan dus veilig is het bij ons dan nog niet.
Ik heb gelezen dat als je de bladeren van een beschimmelde esdoorn opruimt in de herfst de schimmel niet opnieuw over gebracht wordt.
Deze komt namelijk in het voorjaar weer op de nieuwe blaadjes omdat ze bestuift worden door de schimmel die in de oude blaadjes op de grond ligt.
En dat alleen staande bomen geen/niet snel schimmel krijgen, alleen bomen die overschaduwd worden door andere bomen.
Het zou natuurlijk het makkelijkst zijn gewoon de bomen schimmelvrij te krijgen.
En er vliegen nu overal zaadjes, (helicopters) zijn die dan ook giftig?
Ik kan er geen antwoord op geven of vinden.
Utrecht heeft gezegt (we hebben gebeld)dat je er voor moet zorgen dat ze niks binnen kunnen krijgen iig, want er is toch wel een hele grote kans dat het door de esdoorn komt.
Ik hoop maar dat ze snel uitsluitsel kunnen geven!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 14:51

Ik vind het ook wel apart dat je het jaren geleden nooit hoorde, maar misschien werd de ziekte toen gewoon afgedaan als koliek of maandagziekte en verder niet onderzocht?

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 21:37

8nnemiek schreef:
Ik vind het ook wel apart dat je het jaren geleden nooit hoorde, maar misschien werd de ziekte toen gewoon afgedaan als koliek of maandagziekte en verder niet onderzocht?

Nou, volgens mij werden ze niet ziek want die van mij zijn er ook nooit ziek van geworden,(afgelopen 5 jaar) terwijl ik zeker weet dat ze er wel van gegeten hebben maar ik weet niet of er toen schimmel opzat.
Het kan best zijn dat ze er nu ook niet ziek van worden maar dat ga ik natuurlijk niet riskeren.

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 21:55

Ondanks het kappen heb ik nog steeds esdoorn staan. Deze zullen ook nog omgehaald worden, want ik wil geen enkel risico lopen.
Mijn paarden hebben ook zeven jaar gelopen op de weides zonder ziek te zijn geworden en toch in december sloeg het noodlot toe.
Ook zag ik laats eentje een afgewaaid blad opeten en zij is niet gelijk ziek geworden. Het zal een samenloop van omstandigheden zijn als de ziekte toeslaat. Toch haal ik alle bomen weg.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 22:15

tjady schreef:
Ondanks het kappen heb ik nog steeds esdoorn staan. Deze zullen ook nog omgehaald worden, want ik wil geen enkel risico lopen.
Mijn paarden hebben ook zeven jaar gelopen op de weides zonder ziek te zijn geworden en toch in december sloeg het noodlot toe.
Ook zag ik laats eentje een afgewaaid blad opeten en zij is niet gelijk ziek geworden. Het zal een samenloop van omstandigheden zijn als de ziekte toeslaat. Toch haal ik alle bomen weg.

Dat zou ik ook het liefst doen maar de bomen staan bij de buren :+

JaBa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 08:51

Ik vind bomen ruimen toch wel een drastische maatregel hoor, als je niet eens zeker weet dat het daar van komt. Zoals gezegd, er zijn heel veel paarden die ook AM gekregen hebben en waar geen esdoorn rond de weide of zelfs maar in de buurt stond. In Merelbeke zijn er zelfs twee paarden binnen gekomen met AM die niet op de weide kwamen. Hoe verklaar je dat dan? Bovendien is het hoogste risico seizoen het najaar/herfst, als het zo wat begint te vriezen. Dan zijn alle bomen al kaal. HOe kunnen ze het dan krijgen?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 09:00

JaBa schreef:
Ik vind bomen ruimen toch wel een drastische maatregel hoor, als je niet eens zeker weet dat het daar van komt. Zoals gezegd, er zijn heel veel paarden die ook AM gekregen hebben en waar geen esdoorn rond de weide of zelfs maar in de buurt stond. In Merelbeke zijn er zelfs twee paarden binnen gekomen met AM die niet op de weide kwamen. Hoe verklaar je dat dan?
Misschien hebben ze nét dat baaltje kuil gekregen dat onder een esdoorn vandaan kwam? Waar de schimmel net door de juiste omstandigheden in door kon groeien?
JaBa schreef:
Bovendien is het hoogste risico seizoen het najaar/herfst, als het zo wat begint te vriezen. Dan zijn alle bomen al kaal. HOe kunnen ze het dan krijgen?
Blaadjes vallen op de grond, schimmel leeft van het dode blad, komt misschien wel in het gras terecht..?

Het kan wel degelijk :j

JaBa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 09:19

Ik zeg niet dat het niet kan hoor, kan heel goed een risicofactor zijn. Maar ik vind al die paniek voor iets wat nog niet eens echt bewezen is er een beetje over. Ik snap het wel, maar dit is maar één theorie en omdat die toevallig in Nederland is geopperd en jullie in Nederland wonen, nemen jullie die aan voor waar. Hier in België geloven zijn niet in de esdoorn theorie, omdat ze in Luik dus geen gemeenschappelijke risicofactoren gevonden hebben bij alle gemelde gevallen uit heel Europa. In Duitsland zijn ze overtuigd dat het een toxine is van Clostridium, dus daar ook geen esdoorns. Daar zijn ze zelfs al testen gestart op paarden. Dus al bij al is het ENKEL Nederland dat geloof hecht aan de esdoorn theorie en daarom hecht ik er niet echt geloof aan. Maar hé, elk doet wat hij wil natuurlijk. Het is niet makkelijk. Maar om alle esdoorns te gaan uitroeien, omdat er een hele kleine kans is dat dat het is? Dat is net zoiets als alle weides gaan afbranden, of een verbod op weidegang bij paarden afkondigen, omdat er een theorie is dat het een schimmel is die op gras groeit (ik zeg maar wat). Snap je wat ik bedoel?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 09:35

Ik vind toch wel dat je alle mogelijke oorzaken moet vermijden.
Als er een dodelijke mensenziekte zou zijn, en toevallig al die mensen hebben oesters gegeten, dan stopt iedereen ook direct met oesters eten lijkt me :j Zelfde idee. Waarom risico lopen? :)

JaBa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 10:54

Ik snap wat je bedoelt hoor, maar hou jij je paarden dan 24 op 24 binnen in de risico periodes? Want de kans dat het esdoorns zijn, is nog even groot als de kans dat het een toxine van clostridium is of een schimmel in het gras die het bij bepaalde weersomstandigheden goed doet. Voor het moment is esdoorns massaal gaan omhakken even nuttig als alle bruine grassprietjes uit je land gaan uittrekken, omdat daar de schimmel zou kunnen opzitten. Snap je wat ik bedoel?

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 13:35

Zolang niet zeker is dat het níét door de esdoorn komt, ga ik mijn paarden daar in de herfst niet onder zetten.
Je gaat toch niet riskeren dat je straks je paarden doodziek hebt.
Ik ga ze niet opstallen, maar zal wel maatregelen moeten nemen, zoals een schuilstal op de weide, dat gaat allemaal veel meer geld kosten omdat ik de weide apart betaal (anders staan ze thuis) en dat er een stevige schuilstal gebouwd moet worden.
En ik vind het niet leuk om ze niet thuis te hebben.
Maar dat liever dan dood.
Wij hebben één esdoorn in de tuin, die staat tussen een rij andere bomen waar ze eigenlijk te dicht op elkaar staan, dus die ene boom weghalen doen we zeker.
Maar bij de buren staan die gigantische esdoorns, tja, die kan ik niet weghalen.
Maar als blijkt dat het de esdoorns zijn kunnen er misschien andere maatregels genomen worden, zoals het bestrijden van de schimmels!
Als blijkt dat het gras gevaarlijk is, ga je toch niet gewoon op de wei zetten?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 23:01

Wij hebben hier een hele mooie esdoorn staan die heel fijn schaduw geeft aan de paarden in de zomer , no way dat die omgaat :)

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 23:10

MirandaFuego schreef:
Zolang niet zeker is dat het níét door de esdoorn komt, ga ik mijn paarden daar in de herfst niet onder zetten.
Je gaat toch niet riskeren dat je straks je paarden doodziek hebt.
Ik ga ze niet opstallen, maar zal wel maatregelen moeten nemen, zoals een schuilstal op de weide, dat gaat allemaal veel meer geld kosten omdat ik de weide apart betaal (anders staan ze thuis) en dat er een stevige schuilstal gebouwd moet worden.
En ik vind het niet leuk om ze niet thuis te hebben.
Maar dat liever dan dood.
Wij hebben één esdoorn in de tuin, die staat tussen een rij andere bomen waar ze eigenlijk te dicht op elkaar staan, dus die ene boom weghalen doen we zeker.
Maar bij de buren staan die gigantische esdoorns, tja, die kan ik niet weghalen.
Maar als blijkt dat het de esdoorns zijn kunnen er misschien andere maatregels genomen worden, zoals het bestrijden van de schimmels!
Als blijkt dat het gras gevaarlijk is, ga je toch niet gewoon op de wei zetten?

Helemaal mee eens.

JaBa: Misschien zijn er wel verschillende oorzaken die AM veroorzaken. Zo kan je door allerlei verschillende oorzaken BV dairree krijgen. Dus waarom zou AM ook niet door meerdere dingen veroorzaakt worden.

Pmarena: als jij die boom wilt laten staan, dan laat je hem staan. Het wil ook helemaal niet zeggen dat een esdoorn AM betekend. Helaas bij mij een hele stal in de risicozone, handen vol geld en veel verdriet. Esdoornbomen met schimmel erop, die bladeren vond ik op de grond, toen het leed al geschied was. Het is voor mij een kleine moeite om de bomen weg te halen. Ik zal alles doen om te voorkomen, dat dit weer gebeurd.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 23:14

Als je de bomen prima kunt missen en het een kleine moeite is , en je erg bang bent ervoor , logisch dat je ze weghaalt inderdaad.

Voor hier vind ik het wat overtrokken. In de herfst zorgen dat ze niet bij de oude bladeren kunnen , en deze ook opruimen , lijkt me dan ook een voldoende maatregel. ALS de Esdoorn de boosdoener al is :)

Ze hebben in de zomer zoveel plezier van die boom dat we de stal er al omheen gaan bouwen :P

Beschimmeld en rottend blad lijkt me trouwens sowieso niet zo geweldig als ze dat opeten.....

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 17:32

pmarena schreef:
Als je de bomen prima kunt missen en het een kleine moeite is , en je erg bang bent ervoor , logisch dat je ze weghaalt inderdaad.

Voor hier vind ik het wat overtrokken. In de herfst zorgen dat ze niet bij de oude bladeren kunnen , en deze ook opruimen , lijkt me dan ook een voldoende maatregel. ALS de Esdoorn de boosdoener al is :)

Ze hebben in de zomer zoveel plezier van die boom dat we de stal er al omheen gaan bouwen :P

Beschimmeld en rottend blad lijkt me trouwens sowieso niet zo geweldig als ze dat opeten.....

Nou, hier eten ze alle blaadjes op die ze kunnen pakken, die schimmel die erop zit is niet hetzelfde als een verrottingsproces, meer een ziekte.
Die kan dus ook het gras aantasten, dus al haal je de blaadjes weg, dan komt de schimmel in het gras en eten ze die op.
Maar het is wel zo dat alleenstaande bomen minder snel die schimmel krijgen, dus dat is een voordeel voor jou.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 18:10

Hij staat hier naast de paddock , en meer in de tuin dan bij de paarden , komt bestrating onder en ze hebben onbeperkt hooi of gras , dus eer dat ze aan die blaadjes beginnen , dat zal wel meevallen allemaal :)

Okee , dus die schimmel komt ook niet bij alle esdoorns voor ?

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 15:10

Nee, het is gewoon een ziekte en esdoorns zijn daar gevoelig voor vooral dus als in de shaduw staan en/of dicht onder andere bomen krijgen ze snel schimmel.
Ze krijgen bij mij ook heel veel ruwvoer maar een lekker blaadje van de boom slaan ze even goed niet af!
Ze gingen vroeger (toen stond er een boom in de paddock)zelfs speciaal tegen een boom(geen esdoorn maar kers) duwen zodat de blaadjes eruit vielen en dan snel opeten... :+
Dan stuurde mijn ruin de dikke merrie naar die boom en gooide zij der kont ertegenaan :D
Wij hebben veel bomen, en nu staat er een zwembadje onder, elke dag vallen er toch minstens een stuk of 10 blaadjes in (van een berk dan) dus het zou nu ook best gevaarlijk kunnen zijn als ze het opeten....alleen die schimmel zal zich nu het droog is niet zo snel verspreiden in het gras maar het blijft lastig...laten ze even opschieten met die onderzoeken...
Maar daar moet je ook niet aan denken, dan gaan ze die schimmel dus aan paarden geven en kijken of ze dan ziek worden ;(

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 22:17

Ben eigenlijk wel benieuwd of er nu al wat meer bekend is geworden van de diverse onderzoeken erover

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 22:21

Ik ben er ook wel benieuwd naar. Mij is in elk geval opgevallen dat hier in de omgeving alleen de jonge scheuten de inktvlekken hebben, en de gewone bomen niet... :?

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 22:39

Ik moest er toevallig vandaag weer aan denken toen ik langs een haag van esdoorns reed... Ik kon er niets aan ontdekken, maar ik vroeg me af of die ziekte al weer te zien zou zijn...
Gelukkig sta ik nu op een stal die totaal geen esdoorns heeft, dus daar hoef ik me geen zorgen over te maken. Ook is AM daar nog niet geweest, ook al wel fijn.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 09:29

pmarena schreef:
Wij hebben hier een hele mooie esdoorn staan die heel fijn schaduw geeft aan de paarden in de zomer , no way dat die omgaat :)

Tja....lastig, hier ook zo'n esdoorn die perfect schaduw geeft. Heb wel een stukje van een meter of 5 rondom afgezet zodat ze er niet van eten, maar ik vraag me af of dat wel zin heeft. De paarden hier staan al 37 jaar naast die esdoorn in de wei. Denk dat ik me drukker moet maken over de nachtschade die nu in de weiden groeit....