[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ellepel

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 09:00

t word weer warmer he??
ap had gister weer meer jeuk, gelukkig schuurd hij minimaal.
ik denk toch dat de sweet itch die ik nu heb wel werkt..

normaal vind hij het helemaal niet leuk als ik ga smeren in zijn manenkam,maar als ik de sweet itch pak komt ie gewoon naar me toe Haha!

rianne1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 09:14

Moet zeggen dat het met Vanita echt goed gaat. Ze staat op een weide met wat meer gras, en krijgt nu kuilgras gevoerd, en ze heeft niet meer jeuk als ze op een schraal stukje staat en hooi krijgt.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 09:41

krijgt vanita ook iets van brok of muesli??

rare is, vorige week kreeg ap brok, een halve schep..toen begon hij wat te jeuken en dacht ik dat t van het gras kwam wat in de wei nog stond.
du moest hij wat minder hebben en kreeg hij dus ook geen brok meer.

sinds eergister krijgt hij weer brok, omdat t gras op is en ik dacht dat hij dat er wel bij kon hebben en nu jeukt hij weer...
krijg al haast het idee dat t van die brok komt..
ik geef t nog ene paar dagen, kijken hoe het gaat met de jeuk, als t zo blijft stop ik er weer mee, verdwijnt t dan dan komt t denk ik wel daarvan...,maar ik vind t dan wel raar

zweetvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 11:03

ellepel schreef:
Sectolin Sweet Itch
Sweet Itch is een gel op basis van plantaardige oliën die verlichting brengt bij jeuk aan de manen, staart en onderbuik. Mineralen van de Dode Zee werken ontgiftend en kalmerend en activeren tevens de huid, zodat de overige componenten beter in de huid doordringen
is een gel, die je dus op de huid kunt smeren, ik heb t puur tegen de jeuk gekocht.
maar wie weet juich ik te vroeg en komt t gewoon omdat t gras op is en appie op tijd savonds op stal gaat en dat ie daarom minder jeukt
Knipoog

Ja, dat is fijn spul!
Ik heb ook het idee dat het lekker werkt.

Carmen2: Ongeveer € 16,-.

rianne1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 11:05

Ja Vanita krijgt ook brok, maar heb nooit gemerkt of ze er minder of meer van jeukt omdat ze altijd al brok krijgt.

Dowski

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 21:48

die van mij is aan zijn wintervacht begonnen.
2 weken geleden begon hij ook weer te schuren, maar ik vind de plekken in zijn hals/manenkam erg verdacht. Het lijkt op de schimmelinfectie die hij vorig jaar had.(die trouwens behandeld en genezen was) Boos!
Ik weet het niet meer! Verdrietig

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 19:29

ap heeft vorig jaar ook schimmel gehad naast zijn zomereczeem.
kwam van d evele middeltjes die ik door elkaar gebruikte..
misschien zou je voor alle zekerheid toch weer imaverol of zoiets moeten gaan gebruiken???

zo zag t bij ap er vorig jaar uit:
http://www.mijnalbum.nl/Foto=WJZQYGJG

en nu gaat t goed Haha! Haha!

Dowski

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 23:05

ach, hij heeft altijd wat. valt het een keer mee met z'n zomereczeem, krijgt hij een mysterieuze bult op zijn been, is dat onderhand over krijgt hij weer vage vlekken in zijn nek.

het groen is trouwens van de stal, van het schuren.
de onderste 2 foto's laten het duidelijkst zijn hals zien, het zit ook alleen daar. De bovenste foto is het resultaat van een dagje mooi weer en een aanwezige stal om je maantop mee af te schuren.

http://www.mijnalbum.nl/Album=BNGXJR8R

ik wil inderdaad weer met de imaverol beginnen, het vervelende is alleen dat mijn nichtje net haar enkel heeft gebroken en dus erg weinig hulp kan bieden met doordeweeks verzorgen wat ze altijd doet omdat ik in Nijmegen studeer en er dus alleen in het weekend ben. Komende week komt er gelukkig iemand die hem mogelijk voor de komende 5 weken kan rijden en ook met imaverol kan behandelen. (moet om de 3/4 dagen wat je waarschijnlijk weet, maar even voor de mensen die het niet kennen)

Ammy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 15:30

Kiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 16:06

Vervelend dat het op slot is gegooid.
in dat topic kijken veel meer mensen die 'gewoon' aan het surfen zijn dan in deze.
Erg jammer, zo had er misschien iemand die iets meer zou weten ofzo weliets kunnen posten.
Zucht...
Kunnen de mods hier op worden aangesproken?
En zo ja hoe?
(de link van dit topic had -volgens de bokt-regels- ook geplaatst moeten worden toen het andere gesloten werd, en dat is niet gebeurd.....)

Ammy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 16:40

Helemaal eens, ik snap het op zich wel, alleen zo'n apart onderwerp maakt veel meer kans om gelezen te worden idd.
Ik denk niet dat we hier wat aan kunnen doen, het zijn nu eenmaal de regels.
Een link hiernaartoe was wel op zijn plaats geweest ja.
In ieder geval heb ik nog wel iets gepost dat misschien nog enigzins interessant is voor de mensen die dit wilden volgen...ik was nog net op tijd (zag de bui al hangen Clown )

_quarter_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 16:54

ik had een haflinger en die had ook eczeem en ik waste haar manen en staart altijd met betadine shampoo en smeerde er daarna azijn in dat hielp wel behoorlijk goed

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 18:01

raar dat alles over eczeem in 1 topic moet terwijl je op seizoensvragen kijkt en daar bijvoorbeeld wel dertiig topics staan allemaal over het gebruik van dekens.

ik vind t stom!!!!! Duivel

idd es tijd dat die mod die daarover gaat dingen misschien beter gaat bekijken? Knipoog

zo..( moest ff hoor)

enne dit, vandaag uitslag gezien van bodem onderzoek van de weide van mijn pony.
magnesium, koper ,kobalt en natrium zijn allemaal te weinig aanwezig.
heb toch het idee dat meer paardeweiden hier mee kampen, gelukkig word zijn wei vanaf volgend voorjaar bemest volgens bemestingsadvies...
en word er in gezaaid met paardenweidemengsel.
ik ben zo ontzettend benieuwd of dat volgend jaar allemeel verschil gaat maken he?

de man waar ap staat vind ap namelijk mooier zonder deken, dus wie weet wat t allemaal voor invloed gaat hebben

Ammy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 18:22

ellepel schreef:
raar dat alles over eczeem in 1 topic moet terwijl je op seizoensvragen kijkt en daar bijvoorbeeld wel dertiig topics staan allemaal over het gebruik van dekens.

Ja idd! Haha! Helemaal mee eens!
Goed bezig trouwens, dat bodemonderzoek.

Dowski

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 23:09

ik vind dit topic ook belachelijk.
als je een vraag hebt over 1 onderwerp, 1 specifiek middeltje moet je gelijk 70 pagina's doornemen!
je bent op deze manier het hele overzicht kwijt.
Franka_Vosje schreef:
Ik denk niet dat we hier wat aan kunnen doen, het zijn nu eenmaal de regels.

we kunnen in ieder geval onze bezwaren uiten en hopen dat ze er iets mee doen. Natuurlijk snap ik hen ook wel en ik vind bokt top! je kunt helaas niet iedereen tevreden stellen.

ontopic
ik ben blij dat jullie de link hier hebben neergezet, dat we het onderwerp iig nog kunnen lezen. persoonlijk duik ik niet meer op het eerste beste nieuwe middeltje waarvan ze zeggen dat dat hèt nieuwe medicijn is. zo was het ook met leen taal en als je ziet wat daar nu, een jaar later, over geschreven wordt!
ik wacht het even af. Ik denk dat als hèt medicijn wordt gevonden, dat echt helpt, dan wordt dat zo ontzettend groot gebracht dat je het niet meer kunt missen. Want zo'n groot probleem is het wel in de paardenwereld. En dan zet ik natuurlijk die spuit in dat beest want ik vind het zo ontzettend zielig dat ik er zo weinig aan kan doen...

wat mij trouwens wel opvalt is dat je in de sportwereld nooit een paard met zomereczeem ziet. of kunnen ze dat verdoezelen net als de puistjes bij de presentators op televisie?

Bianca6

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 08:46

Ik denk dat de doorgaanse "dressuur / spring " rassen veel minder te kampen hebben met eczeem. Denk dat het meer voorkomt met de barokke en noordelijke rassen, niet?

Bianca6

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 08:47

Ik heb mijn eczeemdeken afgedaan. Zijn met deze nachttemperaturen de mugjes niet pleite?
Heb de indruk dat de jeuk minder is nu.

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 10:17

simply's jeuk is ook al weer heel erg afgenomen.
moet je een boett deken wassen met een soort specialen shampoo voor dat je hem opdoet?

IwanLuver

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 10:58

Raya heeft de deken nog op, maar die gaat halverwege deze week af. De temperatuur overdag vind ik nu nog wat te hoog om de deken af te doen.

Rianne87

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 19:52

Mijn Fjord heeft van zijn 2de jaar exceem gehad.. elk jaar werd het erger.. tot bloedends toe schuurde hij.. vorige zomer was het zelfs zo erg dat hij bijna niej meer at..hij is nu 11 vorige winter heeft hij de medicijnen van leen Taal gehad.. nadat ie deze medicijnen heeft gehad was ie eerst heel sloom en sjaggie.. maar nu heeft hij er bijna geen last meer van.. hij schuurt soms iets ana zijn hoofd of staart.. dan doe ik er van dat icht spul op en hij schuurt niej meer..
xje

Ammy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 20:20

Citaat:
wat mij trouwens wel opvalt is dat je in de sportwereld nooit een paard met zomereczeem ziet. of kunnen ze dat verdoezelen net als de puistjes bij de presentators op televisie?

Ik denk dat wanneer er een paard in de sport eczeem blijkt te hebben het dan snel over is met de sportloopbaan...dat kunnen ze daar echt niet gebruiken.
Zie je het voor je dat Anky of Jeroen met dekens en smeersels in de weer is? Clown

Maar wat vooral belangrijk is: ze staan de hele dag op stal! En dan heb je gewoon minder kans.
En wat al eerder is gezegd, het zijn hoger in het bloed staande paarden en die hebben minder kans om het te krijgen. Al heb ik het idee dat het bij zulke paarden ook steeds vaker voorkomt Boos!

En ik heb ook het idee (maar dat is puur een gevoel hoor) dat paarden die veel beweging en echt zwaar getraind worden minder afvalstoffen ellende, minder snel te dik en veel zweten, dat dat ook scheelt.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 21:00

Citaat:
Ik denk dat de doorgaanse "dressuur / spring " rassen veel minder te kampen hebben met eczeem. Denk dat het meer voorkomt met de barokke en noordelijke rassen, niet?

deze paarden lopen over het algemeen niet 24 uur per dag buiten in het gras.
oh hahah zelfde dus als franka-vosje zegt...

maar...kenissen van me met springpaarden hebben er dus wel 2 op stal die staartschuren, die worden gewoon ingesmeerd met azijn, en soms zie ik ze wel es met een anti jeuk middel( waar er zo veel van zijn) bezig..

Citaat:
Zie je het voor je dat Anky of Jeroen met dekens en smeersels in de weer is

dus ja...dat doen ze wel Knipoog als t een heel goed paard is?

Dowski

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 15:44

ellepel schreef:
deze paarden lopen over het algemeen niet 24 uur per dag buiten in het gras.
oh hahah zelfde dus als franka-vosje zegt...

mmm, stof om over na te denken.
Ik zie het duidelijk aan mijn paardjes humeur af als hij 24/7 buiten staat. Maar misschien heeft hij inderdaad minder last als hij vaker binnen staat. Kiezen tussen 2 kwaden eigenlijk.
De keus heb ik al veel eerder gemaakt, ik heb liever een paard dat happy in zijn vel zit(dit is geen verwijt naar mensen die hun paard bijna de hele dag op stal hebben hoor, maar voor mijn paard is dat geen optie)

het is een lastig probleem wat naar mijn weten niet 1 oorzaak heeft maar vele en wat nog veel erger is: het breidt zich uit.

Franka_Vosje schreef:

En ik heb ook het idee (maar dat is puur een gevoel hoor) dat paarden die veel beweging en echt zwaar getraind worden minder afvalstoffen ellende, minder snel te dik en veel zweten, dat dat ook scheelt.

Ik denk dat dit inderdaad ook veel scheelt.

maar gelukkig, de winter komt er weer aan! ik denk dat ik eens in dat topic over dekens ga neuzen. vorig jaar zonder gedaan en dat beviel wel, maar ik zie een intensievere training tegemoet.

Kiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 16:39

pluklief schreef:
moet je een boett deken wassen met een soort specialen shampoo voor dat je hem opdoet?

Nee hoor, gewoon in de wasmachine met een (mild) wasmiddel, maar geen wasverzachter gebruiken.

bine83

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 17:59

Ik doe sinds een maand mee met een onderzoek van Ecostyle tegen de zomereczeem. Mijn haflinger was altijd hevig aan het schuren, ondanks dat we aan zee wonen. Vorig jaar was het zo erg dat ze zich tot bloedens toe had opengeschuurd en ik de manen af moest knippen. Ik heb allerlei middeltjes geprobeerd, azijn, tea tree, sweet itch, maar niks dat werkte. Sinds begin dit jaar heb ik een halsdeken voor de manen (boett) opgedaan, maar ook hier schuurde ze doorheen. Via een paardenwinkel heb ik een kaartje gekregen van ecostyle. Ecostyle zocht mensen die een paardje hebben met zomereczeem voor mee te doen aan een onderzoek. Ik doe nu sinds een maand mee het onderzoek wat 3 maanden duurt. Voor dit onderzoek gebruik je Ursonne en Kiezelderma van dr. Schaett. Dagelijks doe je een afgepaste hoeveelheid door je voer heen. Sinds ik dit spul gebruik is mijn haflinger een stuk minder gaan schuren. Ik heb er ook wondzalf bij gekregen, maar het gaat zo goed dat ik het nog niet eens heb gebruikt!!!