[INFO] Luchtzuigen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ariebren

Re: centraal topic over luchtzuigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 11:46

woldhoeve schreef:
Mijn oude pony was een luchtzuiger en is een jaartje of 27 geworden:D
Je leert het ze toch niet af, wij hebben al heel veel geprobeerd toen. Sambal op de bak smeren maar dan vinden ze wel een andere manier van luchtzuigen of ze doen het niet meer. Totdat ze weer ergens staan waar het wel kan en dan doen ze het toch weer.
Maar die methode met dat stroomdraad dat slaat natuurlijk helemaal nergens op. Boos!

Maar het werkt wel.!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 11:50

Nee, dat vind ik niet normaal...daar kun je namelijk als eigenaar wat aan doen, en wat anders dan je paard onder stroom zetten! De plekken waar je paard zuigt afdekken met rubber. En zorgen dat je de gezondheid van je paard helemaal nakijkt. Hoogstwaarschijnlijk heeft jouw paard verteringsproblemen, die moet je aanpakken! De oorzaak en niet de symptomen aanpakken! En hier eens goed lezen! Luchtzuigen is niet de oorzaak van een slechte gezondheid maar het gevolg... Lees jij uberhaupt dit topic wel?

Wat moeten wij wel merken Ariebren? Mijn merrie is kern gezond! Haar tanden slijten niet, ze is niet mager, erg happy, zit goed in haar vel, functioneert prima! Én ze kan t gedrag vertonen waar ze zo'n behoefte aan heeft en wat voor haar volkomen normaal is!

Wie heeft er nou problemen met t luchtzuigen? Jíj! Je paard heeft hoogstwaarschijnlijk een verteringsprobleem (gehad) en de grootste moeite (gehad) met t omgaan met haar omgeving. En nu dus een probleem met haar eigenaar, ze mag t gedrag dat voor haar belangrijk is, niet uitoefenen en er wordt niet verder gekeken naar haar gezondheid.

Heb jij je verdiept in t luchtzuigen? Heb je alle onderzoeken die er zijn gedaan gelezen? Heb je je praktijken gebaseerd op je eigen ervaring of verhalen? Of heb je serieus verder gekeken wat er allemaal bekend is en wat er voor mogelijkheden zijn? Dat denk ik nl niet! Volgens mij weet jij niet wat en waarom je paard vertoont wat ze doet!
Laatst bijgewerkt door Jessica op 05-02-08 11:54, in het totaal 1 keer bewerkt

JoT

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 11:51

Ariebren, nu ga je lopen stoken... Jij dacht de methode uitgevonden te hebben om een paard van het luchtzuigen af te krijgen en wij zijn het daar niet mee eens. Jammer voor jou, maar vooral jammer voor je paard. Val ons er verder niet mee lastig ja... Mijn paard is overigens ergens in de 20 en hij kan nog prima kauwen. Hij draagt geen band en door op zijn voer te letten en hem zoveel mogelijk naar buiten te zetten probeer ik het luchtzuigen wat in te tomen. Tuurlijk kan ik ervoor kiezen om zijn stal af te zetten met stroomdraad, dan zal hij inderdaad niet meer zuigen. Maar ik zou dan niet met mezelf kunnen leven... Ik ben echt geen softie, geen die-hard natural, maar dit soort grove methodes wijs ik af.

woldhoeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 11:52

Mijn pony had ook geen slechte tanden of kapotte lippen. Maar ik vraag me af hoevaak je zoiets moet doen om dit af te leren. Want na 1 keer leer je het ze niet af.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-08 11:57

Kerngezonde GELUKKIGE luchtzuigende merrie van bijna 13 jaar, nooit koliek gehad, heeft haar tanden nog vanwege beschermende maatregelen, zeker niet te mager, goed in de spieren nooit ziek.
Afbeelding
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Anya op 05-02-08 12:36, in het totaal 1 keer bewerkt

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 12:15

@Ariebren: jij mag dan dénken dat je het probleem hebt opgelost, maar dat is niet zo. Het feit dat je paard niet meer ldurft te luchtzuigen houdt nl niet in dat ze nu dus ook geen last van haar maag meer heeft.

En wat je verhaal met het kind en de hete kachel aangaat; er zit verschil in waarschuwen en zelf uit laten vinden of het handje tegen de kachel aan duwen en zeggen 'dat is nou heet' .
Zo komt het op mij nl over Cool

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 12:38

DubbelDun schreef:
@Ariebren: jij mag dan dénken dat je het probleem hebt opgelost, maar dat is niet zo. Het feit dat je paard niet meer ldurft te luchtzuigen houdt nl niet in dat ze nu dus ook geen last van haar maag meer heeft.

En wat je verhaal met het kind en de hete kachel aangaat; er zit verschil in waarschuwen en zelf uit laten vinden of het handje tegen de kachel aan duwen en zeggen 'dat is nou heet' .
Zo komt het op mij nl over Cool

Wie zegt dat mijn merrie last van haar maag heeft ??
Heb ik dat afgelopen jaar niet diverse malen laten en zelf gecontroleerd heb ??

Waarom kan een Arabier in de wei rond huppelen en nergens op luchtzuigen??
En zo gauw hij op stal staat begint.
En dat het bekende schrikdraadje voldoende is om ook niet op stal te luchtzuigen.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-08 12:40

God wat ben jij dom Ja

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 12:42

Dat is ook wat er hier in dit topic beschreven staat Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 13:01

Ik geef het op...sommige mensen willen blijkbaar niet zoeken tot ze de beste oplossing voor hun paard hebben en weigeren te geloven dat er meer is dan alleen hun eigen idee...

Helaas is dit een paardje dat geen profijt zal hebben van alle kennis die er nu is...

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 14:31

@Ariebren: Ik ben machtig benieuwd te weten of jij enig idee hebt waarom sommige paarden luchtzuigen Scheve mond

Umpiedumpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 21:01

Ariebren schreef:
Ach dames, jullie hebben allemaal nog steeds een luchtzuig probleem.
Ik niet meer.!!!!!!!
En dat vind ik het belangrijkste.
Deze methode van schrikdraadjes heb ik 10 jaar geleden ook al eens toegepast bij een Arabier.
Als Bokt genoeg geheugen heeft staat het nog ergens.

En waarom zijn de dames zo anti schrikdraad??

Elke paarden -, koeienwei heeft schrikdraad.
Ik zie elke zomer weer dat de merries met veulen, haar veulen verteld hoe eng die draadjes zijn.
De merrie loopt met haar veulen een rondje langs het schrikdraad raster.
En daarna, elk veulen probeert toch het schrikdraad uit.
Eén keer zeer doen is beter dan dood gaan.

Het bekende verhaal van de kindertjes, de kachel is heet.
Eén keer het handje op de kachel en het kind weet dat de kachel heel erg heet is.

Jij bent wel heel dom om te stellen dat jouw paard van het luchtzuigen af is.....
Dat is hij/zij namelijk niet, want je zegt zelf dat als het draadje weg is, je paardje weer dingen beetpakt.
Je spreekt jezelf een beetje tegen, waardoor je nog ongeloofwaardiger overkomt.
Verlaat dit topic aub snel en zet je tips ergens anders!

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 23:07

Ariebren schreef:
Ach dames, jullie hebben allemaal nog steeds een luchtzuig probleem.
Ik niet meer.!!!!!!!

Luchtzuigen is imo niet het probleem... enkel een symptoom van een onderliggend probleem Knipoog

Met mijn ventje gaat het de goede kant op... vandaag is de luchtzuigband er ruim 2 uur in stal af geweest (buiten het rijden en losgooien om... dan 4 uur.)
Enkel na het eten heeft hij staan zuigen, toen heb ik de jollybal weer naar binnen gegooid en is hij hier mee gaan spelen.
Als het goed is krijg ik van de week colosan binnen, dan wil ik het meer gaan opbouwen. Lachen
Want dit middel wordt gegeven bij verstopping en gaskoliek... twee dingen waar hij gevoelig voor is.
Verder krijgt hij nu ook 1x per dag zemelen, mijn VA zei dat dit ook een positieve invloed heeft op de spijsvertering en vaak ook voor luchtzuigers.

yenopi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 15:15

Ik lees normaal gesproken alleen mee in dit topic .
Maar van die vervelende berichtjes over stroom op de bak zetten en in de stal daar schrik ik toch wel heel erg van .
Ik heb een 18 jarige kruising FjordXAppaloosa , die haar hele leven lang al zuigt . Helaas zijn haar boventanden afgesleten omdat haar vorige eigenaren haar lieten zuigen op een stalen bak .
Bij mijn paard heeft het luchtzuigen een psychische oorzaak heb ik gemerkt .
Ze is nu sinds april bij mij , ik heb haar laten onderzoeken en met haar maag was verder alles in orde .
Nu staat ze sinds oktober bij een boerderij lekker dichter bij mijn huis , 24 uur p/d in de wei en ik heb haar nooit weer een band om hoeven doen .
De boer is de hele dag buiten en houdt haar echt in de gaten maar we betrappen haar nooit meer op luchtzuigen . Afkloppen natuurlijk ....
Nu moet ik er eerlijk bijvertellen dat ze ook de mogelijkheid niet meer heeft , geen paaltjes enzo waar ze bij kan komen .
In haar vorige weitje werd ze daar helemaal gestresst van als ze niet kon zuigen en zoog ze juist .
En als ik had gereden en haar weer naar het land bracht leek het net of ze zich helemaal af wilde reageren op de paaltjes .
Nu ze lekker buiten staat , veel hooi krijgt , lekkere buitenritten maakt en volop in beweging gehouden wordt door mij en haar andere paardenvriendjes in de wei is het luchtzuigen zo goed als over . Dus bij haar speelde gewoon de verveling altijd een beetje mee denk ik en de behoefte om High te worden . Is mijn idee hoor , ik ben geen echte geleerde op dit gebied maar dit is wat ik zie sinds dat ze van mij is .
nou ja het is een heel verhaal .
Maar mijn merrie is dus al 18 jaar , een hele vrolijke racefjord met zoveel lol in het leven .Die het heerlijk vindt om trailparcourtjes te doen , en af en toe es lekker uit haar dak kan gaan .
Ook gaan we straks in het voorjaar 's avonds de koeien weer naar de stal brengen , hartstikke leuk ! Behalve haar halve boventanden merk je niks aan haar .
Dus geen mager , levenloos en zielug paardje met kapotte lippen .
Ik vindt de stroommethodes erg dieronvriendelijk en doet mij denken aan de stroomtherapieen die vroeger in de psychiatrie werden uitgevoerd . Hele nare beelden krijg ik daarbij .
Ik verdwijn nu weer op de achtergrond , en blijf dit topic zeker volgen , ook ben ik erg benieuwd naar alle nieuwe ontwikkelingen !

Oja Yentle eet ook altijd eerst haar hooi en dan de brokjes/muesli !!
En Anya wat heb je een prachtig paard !!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 15:21

Azile, jouw paardje heeft t ook fijn zo te horen! Ja
Overigens ontstaat luchtzuigen heel vaak als gevolg van maagdarmproblemen. Uiteindelijk vindt er een verandering in de hersenen plaats waardoor de permanente behoefte ontstaat om te blijven zuigen. Vaak is dat op stal en rond het eten. Dat jou paard geen maagprobleem heeft, wil niet zeggen dat ze dat niet heeft gehad op het moment dat ze begon. De werkelijke oorzaak kan allang weg zijn...dan noem je het een litteken gedrag. Knipoog

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-08 15:53

Azile: om te beginnen dankjewel voor het compliment. Maar ik heb Lan er vooral opgezet om te laten zien dat een luchtzuiger prima gezond kan zijn, kan glimmen én in de sport lopen Ja

En Skippy heeft al antwoord gegeven zie ik. Ook mijn merrie luchtzuigt nog af en toe. Vooral rond etenstijd. Haar maag en darmen zijn inmiddels allang in orde (alhoewel ik het wel in de gaten houd). De meeste luchtzuigers houden wel enig littekengedrag over.

Maar van een merrie die de hele dag stond te zuigen (toen ze nog wel last van haar maag had) naar de merrie die ze nu is, is een grote stap Ja

Zo ook voor jouw paard Ja
Laatst bijgewerkt door Anya op 06-02-08 16:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 15:58

Ah...de foto's doen t vandaag wel: hier mijn luchtzuiger...niet mager, geen kapotte lippen, kern gezond en goede tanden!
Afbeelding
Hier met haar zoon aan het rennen:
Afbeelding

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-08 15:59

En ook Bieb ziet er geweldig en gezond uit Ja
haha met een ietsje ontspannen lieve centenbak op de eerste foto Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 16:05

Anya schreef:
En ook [naam] ziet er geweldig en gezond uit Ja
haha met een ietsje ontspannen lieve centenbak op de eerste foto Ja

Die is erfelijk... Clown

Ja, [naam] gaat ook echt fanatastisch! Ja

yenopi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 16:22

skippy1 schreef:
Azile, jouw paardje heeft t ook fijn zo te horen! Ja
Overigens ontstaat luchtzuigen heel vaak als gevolg van maagdarmproblemen. Uiteindelijk vindt er een verandering in de hersenen plaats waardoor de permanente behoefte ontstaat om te blijven zuigen. Vaak is dat op stal en rond het eten. Dat jou paard geen maagprobleem heeft, wil niet zeggen dat ze dat niet heeft gehad op het moment dat ze begon. De werkelijke oorzaak kan allang weg zijn...dan noem je het een litteken gedrag. Knipoog

Bedankt nog voor de info Skippy !! Ik denk ook dat een maagprobleem wel de oorzaak is geweest !!
En jij hebt ook prachtige paarden , misschien heb ik ze al wel eens gezien op een wedstrijd maar ik ben erg slecht in het onthouden van namen en paarden .... Bloos
Laatst bijgewerkt door yenopi op 06-02-08 16:31, in het totaal 1 keer bewerkt

yenopi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 16:27

Dit is mijn vrolijke vriendin , ziet er ook niet slecht uit voor een luchtzuiger toch Knipoog Knipoog !!
Afbeelding
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 16:32

Nou Azile...wel mager hoor! Clown Tong uitsteken

Ze ziet er super uit! Ja

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-08 16:32

Jouw paard kan geen luchtzuiger zijn Azile. Is niet broodmager Haha!
Ziet er goed uit Ja Lieve blik ook!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-08 16:33

haha twee zielen één gedachte Ja

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-08 16:33

En toch zijn die foto's wel een goed idee.
Mensen hebben altijd het idee dat luchtzuiger graatmagere zielige paarden zijn, waar je niets mee kan..