Topic voor de oudjes deel 2.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-26 14:29

Tancreda: wat sneu zeg. Is daar nog iets aan te doen?

Somebitch: proppen is vervelend. Al contact met de tandarts gehad?

Kreeg foto van verzorgster van stalgenoot. Sakyr doet een middagdut. <3

Afbeelding

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-26 14:38

marleen_88 schreef:
Tancreda: wat sneu zeg. Is daar nog iets aan te doen?

Somebitch: proppen is vervelend. Al contact met de tandarts gehad?

Kreeg foto van verzorgster van stalgenoot. Sakyr doet een middagdut. <3

[ Afbeelding ]

Yes tandarts (tevens dierenarts) komt vrijdagochtend. Het zal sowieso nog steeds de kies linksboven zijn, daar had hij in december veel last van en die kies staat ook scheef...

Wat een lieve foto! <3

marleen_88

Re: Topic voor de oudjes deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-26 14:42

Oja, dat heb ik wel gelezen. Lekker bijvoeren met slobber of geweekt grasbrok. Hopelijk vrijdag geen heftige dingen.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-26 14:50

Ja gelukkig staat hij standaard al op SP, dit had ik wel afgebouwd omdat hij iets te dik werd in zijn 'pap' periode xD Maar ik ga zo nog een zak hartog senior halen (die is bijna op) en weer grasbrok ookal vond hij dat niet lekker, als hij echt honger heeft gaat hij dat vast eten... En dan hang ik nog een extra hooinet op met Tophay kijken of dat wel beter te kauwen is omdat het wat korter is.

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-26 14:51

Ik kom hier even binnenvallen met een stalkwestie waar ik graag even wat feedback over wil.

Mijn paard is 22, wordt dit jaar 23 jaar. Hij heeft artrose, maar heeft hier gelukkig beperkt last van. Ik woon niet meer in de buurt, paard staat gestald dichtbij mijn ouders op volpension en ik heb een bijrijder die mee betaald. Paard wordt nog 2x/week recreatief gereden. Bijrijder stopt helaas en kreeg een aanbod van iemand via via om paard als weidemaatje te plaatsen, maar ik twijfel. Paard staat al 5 jaar op de huidige stal, zonder bijrijder is deze stal te duur.

Het enige wat me tegenhoudt is dat deze plek nog verder weg is plus hij hier maar 3 dagen per week op de weide kan, voor de rest staan de paarden op de paddock met schuilstal en hooi. Ook in de zomer. Het is overigens wel heel netjes, er is een piste voor als ik zelf wil rijden en het is ongeveer de helft goedkoper dan waar ik nu sta.

Wat zouden jullie doen?

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-26 14:55

Lastige keuze Calipsolover, hoelang gaat je reistijd worden? Ik heb mijn pony's in eigen beheer en ben blij dat ik dichtbij woon gezien de extra zorgen bij een ouder paard. Maar als ze op de 'nieuwe' stal de zorg op zich kunnen nemen hoeft reisafstand niet zo'n probleem te zijn natuurlijk.

Ik heb geen ervaring met atrose maar weet wel dat beweging van groots belang is, is de paddock groot? Kunnen ze daar een sprintje trekken als ze zouden willen? Of staan ze daar alleen maar 'te staan'?

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-26 14:56

Ik zou mijn oudje nooit als weidemaatje "wegdoen." Helemaal niet via via bij vage kennissen, je hoort te vaak slechte verhalen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-26 15:10

@marleen_88: lieve foto <3
Je paddock/bak ligt er ook mooi bij!

@CalipsoLover: waarom als weidemaatje als er ook nog andere paarden staan ??
Ik zou als eerste gaan uitkijken voor een nieuwe bijrijder op je huidige stal en als dat niet lukt eens rondvragen naar andere stalling in de buurt.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-26 15:24

Bedankt. <3
Helaas is niet de hele paddock zo mooi droog, maar de droge stukken weet hij wel te vinden.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-26 15:45

Als de voorstelde vorst echt door gaat zetten hoop ik wel dat het droog blijft, als voorzorg heb ik de PP-gang langs de weg voorlopig maar weer geharkt en afgesloten.

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-26 16:03

Hij gaat niet weg hoor, hij blijft van mij en ik blijf hem ook onderhouden qua kosten :)

Hij zou samen staan met een shetlander en een 8-jarige ruin, de ruin heeft niet genoeg aan de shetlander en treurt, daarom zoeken ze nog een paard erbij. Ze nemen de volledige zorg op hen, maar zou maar 180 euro moeten betalen ipv de 300 die ik nu betaal. De paddock is groot genoeg om een klein sprintje te trekken.

De reistijd is +20 minuten extra. Al kan ik nu eigenlijk ook al weinig langsgaan ivm de afstand. Er zijn geen betaalbare stallen in de buurt van mijn huidige woonplaats, die piste heb ik al lang onderzocht maar dat is het nadeel van in een stad wonen met weinig groen.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-26 16:56

CalipsoLover schreef:
Hij gaat niet weg hoor, hij blijft van mij en ik blijf hem ook onderhouden qua kosten :)

Hij zou samen staan met een shetlander en een 8-jarige ruin, de ruin heeft niet genoeg aan de shetlander en treurt, daarom zoeken ze nog een paard erbij. Ze nemen de volledige zorg op hen, maar zou maar 180 euro moeten betalen ipv de 300 die ik nu betaal. De paddock is groot genoeg om een klein sprintje te trekken.

De reistijd is +20 minuten extra. Al kan ik nu eigenlijk ook al weinig langsgaan ivm de afstand. Er zijn geen betaalbare stallen in de buurt van mijn huidige woonplaats, die piste heb ik al lang onderzocht maar dat is het nadeel van in een stad wonen met weinig groen.

Als het zo’n reisafstand is, hoe doe je het dan als hij ziek is en meerdere malen per dag bijvoorbeeld medicatie moet? Kunnen hun dat dan voor je doen?

Zembla was blij dat hij de weide op mocht, maar hij was ook zo weer terug van de wei want hij weet dat het slobber tijd is.
Ik heb nu haycobs gehaald van hartog ipv de fibrenuggets, de fibrenuggets vond hij niet echt lekker dus ben benieuwd. Al is 10 minuten weken in warm water niet echt waar, ik had er best nog harde korrels inzitten zelfs na 30 minuten met warm water… dus uiteindelijk de harde korrels er maar uitgevist en weggegooid. Morgenochtend zal ik het klaarmaken voor morgenavond dan kan het veel langer weken, hopelijk zijn dan alle brokken geweekt

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-26 17:19

Moest hij ziek zijn geven zij de medicatie. Idem met dekens verwisselen. Dat is nu op de huidige stal ook zo.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-26 17:21

Dat is fijn! Zo tussen de regels door te lezen heb je ook wel al een keuze gemaakt, wat houdt je nog tegen?

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-26 18:15

Je weet zelf denk ik wat het beste is en of je paard nog fit genoeg is te verhuizen. Mijn paard was dat nog wel geweest op die leeftijd maar ik heb toen besloten hem te laten staan en ik zelf maar verder moest reizen. Ik woon sinds 9 jaar ook op 55 minuten enkeltje rijden. Maar ik heb het geluk dat hij volpension staat, veel buiten in de wei, veel stalgenoten die kunnen helpen en ouders die wel in de buurt wonen. Als mijn paard beperkt buiten had gestaan oid had ik hem wel sneller meeverhuisd toen der tijd.

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-26 19:53

Neen, heb helemaal nog geen keuze gemaakt %) Zit er vooral mee in dat hij dus maar 3x/week op de weide kan bij deze nieuwe plek en de rest op de paddock, anderzijds weet ik ook niet hoe lang hij nog oké is om een halve stal te hebben en is dit voor die prijs wel een buitenkans. Ik heb een aantal geïnteresseerde voor een halve stal maar het is altijd een beetje gedoe om de juiste match te vinden omdat ik ook niet wil dat er te veel verwacht wordt. Hij staat ook al zo lang in de huidige kudde dat ik niet weet of ik er goed aan doe…

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-26 19:57

Ik zou denk ik even extra gaan kijken hoe gezellig die paarden met elkaar op die paddock zijn?
Kijk als er genoeg ruimte en genoeg voer is kan dat,maar als het niet zo is en het is een sjaggerijnige bende daar dan zou ik nog eens nadenken.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-26 09:31

Goedemorgen :)

Nou het tophay kan hij wel beter eten, maar een paar propjes gevonden :D Nu afwachten tot vrijdag.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-26 10:18

Calipsolover, ik zou dan denk ik gaan observeren hoe de sfeer aanvoelt op de nieuwe plek, en misschien is het ook mogelijk om er een keer met je paard op bezoek te gaan om te zien hoe hij zich er in eerste instantie voelt?
Je zou het kunnen zien als de start van zijn pensioen met bijbehorende verhuizing. Maar aan de andere kant, als het beter is voor dit paard om te blijven werken dan kan het ook lonend zijn een nieuwe betalende bijrijder te zoeken. En te laten staan waar hij nu gewend is.
Je schreef dat de ruin op de nieuwe locatie niet genoeg heeft aan alleen de shetlander, en ze daarom een paard erbij zoeken, maar dat is de interpretatie van de eigenaren denk ik, misschien blijft de pony ook met jouw paard erbij unhappy en ligt het meer aan andere dingen, zoals verveling of frustratie niet bij het gras te kunnen of medisch ongemak.
Dan lost jouw paard het niet op, en dan? Vervalt dan de functie van gezelschapspaard en raak je je plek daar dan mogelijk weer kwijt?
Een paard grotendeels op de paddock vind ik zelf niet fijn, ik zie ze dan toch veel met de neus langs de grond gaan op zoek naar (denkbeeldige) sprietjes, het is natuurlijk gedrag om te willen grazen.
En in de paddock kunnen ze dan gaandeweg teveel zand binnenkrijgen. En met artrose moeten ze wel blijven bewegen ook. Dus de ruimte hebben.

Ik vraag me trouwens nog af hoe het inmiddels gaat met de zegmaar achtergelaten pony van de ex van de weide eigenaar van iemand hier.. ik ben even vergeten welke bokt naam daarbij hoorde. Hopelijk zit daar wat vooruitgang in en is het beestje niet mager en zonder deken de winter in gegaan.

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-26 11:22

Er even op bezoek gaan is helaas geen optie, moet vandaag mijn beslissing maken en heb ook geen trailer. Paard stond tot vorige week met hun pony samen, maar ze hebben die pony verkocht, dus daarop is hun keuze gebaseerd… Diallo is gelukkig geen moeilijk paard, maar toch. Ik weet ook niet hoe lang hij nog geschikt is om te rijden, op zich is het leuk maar hij heeft hiervoor ook enkele jaren stilgestaan. Heb niet de indruk dat het stilstaan (zolang hij buiten staat) echt een probleem is. Het is geen paard dat super graag werkt en liever lui dan moe is. Anderzijds is de aandacht wel leuk natuurlijk…

Ik denk moesten de paarden elke dag in de zomer op de weide gestaan hebben dat ik meteen had toegezegd. Dit is eigenlijk het enige dat me tegenhoudt…

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-26 11:46

Op zich is paddock geen probleem vind ik als ze onbeperkt hooi krijgen uit een hooibak en het ruim genoeg is dat ze elkaar uit de weg kunnen. En meerdere hooipunten.

Ik zou dan wel extra goed letten op het hooi en de kwaliteit daarvan. Je paard heeft nu misschien nog geen problemen met hooi eten maar als hij de luxe heeft om echt oud te worden ga je dat wel krijgen en dan ben je blij als je fijn en kwalitatief hooi hebt.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-26 12:46

De kwaliteit van hooi is helaas niet consistent en kan per half jaar verschillen en kan idd een probleem hebben als je een paard niet aan huis hebt staan.

@CalipsoLover: ondanks dat het voor een paard weer opnieuw wennen is kun je altijd na een tijd nog beslissen of het toch niet voor jou is.

Binck8

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-26 13:59

Die tijdsdruk is niet erg prettig, dat je niet even kunt gaan kijken en dingen rustig bespreken en dus vandaag een keuze moet maken...
Ik zou daar moeite mee hebben, omdat hij nu met een bijrijder die meebetaalde het prima naar zijn zin had en jij was daar tevreden mee. Mogelijk vindt je opnieuw een fijne bijrijder en zou het paard kunnen blijven waar hij is. Maar door de tijdslimiet kun je dit moeilijk uitzoeken of je opties goed afwegen. Moeilijk hoor...

Eefke85

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-26 21:28

Gelukkig gaat het beter met het Tophay eten, Somebitch

Lastige situatie Calipsolover. Afgezien van de afstand, hoe is je gevoel over de verzorging? Ligt dat op 1 lijn met je wensen voor je pony? Wat is de reden dat ze maar 3 dagen op de wei mogen?

Marigold, wat lief dat je ernaar vraagt. De pony van de eigenaar van de wei hier gaat het nu weer wat minder mee. Ze is iets voller de winter ingegaan door het bijvoeren, nog steeds zonder deken. Ze heeft gelukkig wel een dikke wintervacht, maar is nu al een paar weken aan het verharen.
Helaas valt ze nu weer wat in omdat de eigenaar vindt dat voordroog net zo goed is als hooi. Hij wil de baaltjes hooi voor de zomer bewaren. Heeft 2 balen voordroog gekocht van de buurman en die buurman had hem gezegd dat hij niet wist wat erin zat.
Ik kwam langs met de kruiwagen toen hij de 1e baal net open had gemaakt en toen ik voorzichtig zei dat het naar schimmel rook liet hij me zien dat de hele zijkant onder de schimmel zat. Dat was hij eraf aan het halen. De rest van de baal wil hij gewoon voeren. Vanavond zat het hooinet vol met stinkend voordroog, waar ze dus niet goed van eet. Dus maar weer hooi erbij gelegd en daar begon ze meteen aan. Ik hou dus wel in de gaten dat ze wat krijgt. Kan alleen niet zoveel voeren dat ze nu niet invalt.
Morgen mag ik ochtend en avond voeren omdat hij weg is, dan probeer ik de vieste stukken weg te doen, maar hij heeft ook wel eens schimmelig hooi dat ik op de mesthoop had gegooid er weer af gehaald en de pony gevoerd omdat er volgens hem niks mis mee was...
Van de ex niks meer gehoord over de pony.

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-26 23:00

Vorig jaar in de winter inderdaad voor het eerst problemen gehad met hooi. Paard was vermagerd, maar hebben de oorzaak nooit echt gevonden (dierenarts, tandarts, ontworming etc kwam allemaal niks uit). Dit jaar staat hij gelukkig rond en gezond. Ik zou mogelijks altijd kunnen terugkeren naar de vorige plek moest het toch serieus tegenvallen. Mijn relatie met de staleigenaars is wel heel goed. Ik denk dat de verzorging zeker heel goed is, paarden zien er ook echt goed verzorgd uit en de plek ligt er ook properder bij dan de huidige stal. De reden dat ze maar 3 dagen per week op de weide komen is omdat het ander paard wedstrijden loopt, de weide ook wel even stappen is en hun paard anders te loom wordt.