[INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Schadows17

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 08:56

Die nieuwe deken van Bucas ziet er super uit!!!! Ik moet ook een nieuwe voor de hete dagen en wilde eigenlijk weer een pyjama kopen maar als ik deze zie......ook een goed idee, vooral omdat die pyjama's bij mij zo snel kapot gaan (paard schuurt nog wel eens tegen de boom als ze vliegenmasker af wil). Maarja met een brede fries..... zit hij ruim voor Yvank??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 08:58

Ja hij heeft echt ruimte. Geen idee of je ervaring hebt met bucas maar normaal vallen ze krapper. Hij valt hier nu echt als Rambo

Schadows17

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 09:01

Oke dat klinkt goed dankje. Nee heb er helaas geen ervaring mee, ik had dus eerst een master omdat me werd aangeraden dat die goed ligt op paarden met een brede boeg..... nou dat is hem toch niet helemaal, vind hem toch wat te krap, toen werd me nu een Bucas aangeraden door hypostore want die zouden ook passen bij wat bredere paarden. Ik heb momenteel een horsegear die ligt super maar met 30+ niet te doen, dan krijgt ze het veel te warm helaas. En hoorde dat de gewone Bucas en Rambo idd ook vrij warm kunnen zijn in de zomer en die van mij heeft het snel warm haha maar dan ga ik toch eens deze proberen denk ik :)!!!!!!

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 09:09

Hamsterfan, ik zou hem echt niet 2 dagen zonder deken zetten voor een paar buitjes.

De mugjes zijn niet dood van de regen, die veroorzaken de jeuk, niet de zon. Juist met vochtig, klam weer, is hier het schuren erger dan met droge warmte.

Humpiedumpie, daar was ik al bang voor, geen kapotte huid?

Halsdeken heb ik ook al eens naar gekeken, maar het blijft puzzelen vind ik, op/af, wanneer dan enz.
Hier dus 'gewoon' onder de eczeemdeken, heb trouwens wel een extra, maar wissel eigenlijk alleen naar een droge als ik de natte er af haal om te rijden en ze daarna binnen zet.

Serenity350

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 09:14

Schadows17 schreef:
Oke dat klinkt goed dankje. Nee heb er helaas geen ervaring mee, ik had dus eerst een master omdat me werd aangeraden dat die goed ligt op paarden met een brede boeg..... nou dat is hem toch niet helemaal, vind hem toch wat te krap, toen werd me nu een Bucas aangeraden door hypostore want die zouden ook passen bij wat bredere paarden. Ik heb momenteel een horsegear die ligt super maar met 30+ niet te doen, dan krijgt ze het veel te warm helaas. En hoorde dat de gewone Bucas en Rambo idd ook vrij warm kunnen zijn in de zomer en die van mij heeft het snel warm haha maar dan ga ik toch eens deze proberen denk ik :)!!!!!!

Ik heb een heel brede kerel (kruising Fries) staan (zie linkje in mn onderschrift) maar met de 195 Rambo past het ook bij de nek en schouders helemaal perfect. Ik heb de Bucas gisteren besteld, en zal even een foto plaatsen als hij binnen is. Maar afgaande op de ervaringen die hier gedeeld werden met dat ze vrijwel gelijk vallen verwacht ik dat hij goed zal passen op mn eveneens brede kerel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 10:50

Mocht er hier iemand nog interesse hebben.. Ik heb nog een Rambo Sweet itch + eventueel regenliner te koop. Gebruik die toch niet meer.. Maat 195.

Serenity350

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 10:53

Yvank_ schreef:
Mocht er hier iemand nog interesse hebben.. Ik heb nog een Rambo Sweet itch + eventueel regenliner te koop. Gebruik die toch niet meer.. Maat 195.

Wat ik me bij de regenliner afvraag is, hoe goed blijft die liggen/hoe zet je hem goed vast aan de eczeemdeken? Kan het niet goed op internet vinden, het lijkt namelijk maar zo los te zitten. Aangezien mijn kerels echt ruig kunnen zijn, moet het wel een beetje "vast" kunnen zitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 10:55

Die blijft super liggen! In je rambo deken zitten 2 haakjes bij de schouder :) daar haal je de klittebandjes van de liner doorheen. en aan de achterkant maak je hem vast aan de haakjes van het bilkoord. Dus dan zit die vast aan de je deken en schuift niet weg.

Serenity350

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 10:57

Yvank_ schreef:
Die blijft super liggen! In je rambo deken zitten 2 haakjes bij de schouder :) daar haal je de klittebandjes van de liner doorheen. en aan de achterkant maak je hem vast aan de haakjes van het bilkoord. Dus dan zit die vast aan de je deken en schuift niet weg.

Klinkt goed inderdaad. En internet laat ook verschillende opties zien, maar ik neem aan dat hij onder de deken hoort? En dus niet eroverheen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 11:00

Ja klopt ja hij zit er onder.

Schadows17

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 11:29

Serenity350 schreef:
Schadows17 schreef:

Ik heb een heel brede kerel (kruising Fries) staan (zie linkje in mn onderschrift) maar met de 195 Rambo past het ook bij de nek en schouders helemaal perfect. Ik heb de Bucas gisteren besteld, en zal even een foto plaatsen als hij binnen is. Maar afgaande op de ervaringen die hier gedeeld werden met dat ze vrijwel gelijk vallen verwacht ik dat hij goed zal passen op mn eveneens brede kerel.

Dankjewel Serenity350 voor de info!!!! Dat klinkt hoopvol!!! wist namelijk even niet goed wat nu te doen voor de hete dagen.
De mijne heeft qua lengte 205 nodig. Dat zou echt tof zijn als je me wil laten weten of het past op de jouwe denk dat ik dan toch ook echt deze voor de hete dagen ga bestellen :)!!!!!
wat voor en kruising heb je precies? De mijne is ook geen 'echte' fries, maar een arabo-fries, qua beenlengte en gedrag klopt dat wel maar qua boeg is ze toch echt een echte fries :P.

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 12:18

Yvank_ schreef:
Wellicht voor zware eczeempaarden niet geschikt maar mocht iemand voor een lichte eczemer een deken zoeken bucas heeft deze nieuw.

https://hypostore.nl/bucas-sweet-itch-l ... deken.html

Vorig jaar met die 40 graden vond ik het onverantwoord hem onder een eczeemdeken te houden paard was zowat bevangen van de hitte. Daarom dan vliegendekens gebruikt maar dit is een perfecte combinatie. De bovenkant is van stevige eczeemstof en de rest van vliegengaasstof wat super luchtig is.

Ik heb vorig jaar mijn merrie met de temperatuur hier toen (frankrijk, 45 a 46 graden) juist met een vliegendeken bevangen gehad. Zij ging in 30 minuten tijd van normaal heet lichtjes bezweet naar zo bevangen dat ze zwalkte :( sinds dien durf ik de vliegendeken niet meer op te leggen als de temp boven de 38 uit komt. Ik kan ze binnen zetten, de temp was toen binnen nog een 25 graden maar met alles dicht als ze binnen staan loopt het toch ook snel op dus dat kon ik maar een enkele keer gebruiken als het echt nood werd (die bewuste dag en de dag erna was dus echt nood, daarna zonder de vliegendeken op ging het beter)
Ik ben stiekem best een beetje bang voor weer zo'n hete zomer O:) :\

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 12:24

Ja dat kan heel goed. Maar onder een dichte eczeemdeken kun je ze dan helemaal afvoeren...

In de zomer heb ik ze in de nachten op het land en overdag in de stal. Dan op stal meestal gewoon af.

Shineon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 13:12

Yvank_ schreef:
[ [url=m/B4Cpbv.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik moest toch een nieuwe eczeemdeken dus ik heb hem maar gekocht :))

Fijne pasvorm! Verglijkbaar met de Rambo Sweet itch. Dat vond ik altijd topdekens maar met de huidige zomers... Echt veel te warm was dat.

Stille meelezer hier (al jaren).. :o
Ik moet hierbij een kleine sidenote plaatsen. Ik had deze deken ook besteld maar heb hem weer terug gestuurd. De mazen in het onderste gedeelte van de deken zijn mij te groot. Ik woon in het deel van Nederland met extreem veel vliegend ongedierte en was erg bang dat mijn paard alsnog jeuk/ongemak zou ervaren als hij in deze delen gestoken zou worden. En dan niet alleen met het oog op muggen maar ook vliegen of dazen die er doorheen prikken.

Maar tot zo ver mijn mening/ervaring. Het is absoluut een mooie, stevige deken en ik hoop dat deze voor heel veel paardjes een uitkomst biedt!

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 13:21

Yvank_ schreef:
Ja dat kan heel goed. Maar onder een dichte eczeemdeken kun je ze dan helemaal afvoeren...

In de zomer heb ik ze in de nachten op het land en overdag in de stal. Dan op stal meestal gewoon af.

Daar was ik ook bang voor :(

Hier is de stal te dicht om ze veel binnen te houden als het erg warm word. Anders word het ook te warm in de stal helaas :(
Vorig jaar heb ik ze vanaf dat het 's nachts bover de 14/15 graden was, dag en nacht buiten gehouden :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 13:38

N_eidshine schreef:
Yvank_ schreef:
[ [url=m/B4Cpbv.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik moest toch een nieuwe eczeemdeken dus ik heb hem maar gekocht :))

Fijne pasvorm! Verglijkbaar met de Rambo Sweet itch. Dat vond ik altijd topdekens maar met de huidige zomers... Echt veel te warm was dat.

Stille meelezer hier (al jaren).. :o
Ik moet hierbij een kleine sidenote plaatsen. Ik had deze deken ook besteld maar heb hem weer terug gestuurd. De mazen in het onderste gedeelte van de deken zijn mij te groot. Ik woon in het deel van Nederland met extreem veel vliegend ongedierte en was erg bang dat mijn paard alsnog jeuk/ongemak zou ervaren als hij in deze delen gestoken zou worden. En dan niet alleen met het oog op muggen maar ook vliegen of dazen die er doorheen prikken.

Maar tot zo ver mijn mening/ervaring. Het is absoluut een mooie, stevige deken en ik hoop dat deze voor heel veel paardjes een uitkomst biedt!

Die angst had ik ook. Contact gehad met bucas en is uitgebreid getest en zoals het op het paard ligt dat er geen beesten door steken. Niet meer dan met een vliegendeken met kleinere maasjes. Dus ik heb hem gehouden! Bucas is een intelligent merk wel :j dus vetrouw wel daarop. En zoals het op mijn paard lag ook dat ik niet denk hier beesten doorheen gaan prikken.

hamsterfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 14:02

MarliesV schreef:
Hamsterfan, ik zou hem echt niet 2 dagen zonder deken zetten voor een paar buitjes.

De mugjes zijn niet dood van de regen, die veroorzaken de jeuk, niet de zon. Juist met vochtig, klam weer, is hier het schuren erger dan met droge warmte.

Halsdeken heb ik ook al eens naar gekeken, maar het blijft puzzelen vind ik, op/af, wanneer dan enz.
Hier dus 'gewoon' onder de eczeemdeken, heb trouwens wel een extra, maar wissel eigenlijk alleen naar een droge als ik de natte er af haal om te rijden en ze daarna binnen zet.

Dankjewel, dan laat ik hem inderdaad gewoon om. Op stal begonnen ze er over dus ik begon te twijfelen.
Ga ook nog even een extra bestellen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 14:21

MarliesV schreef:

Ja onder de manenkam een plekje kapot geschuurd. Nouja, weten we dat in ieder geval ook weer.
Aangezien hij eigenlijk alleen zijn manen en hoofd schuurt, wilde ik zo een halsdeken gebruiken ipv een hele deken.. Samen met een vliegenkap dan. Iemand daar ervaring mee?

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 15:07

humpiedumpie: ik heb zo'n hals,heb hem 1 week gebruikt maar vond hem steeds halverwege de hals zakken,bovenkant vastmaken aan halster zou die wel blijven zitten,helaas pony overleden,dus heb maat pony liggen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 15:12

happytime schreef:
humpiedumpie: ik heb zo'n hals,heb hem 1 week gebruikt maar vond hem steeds halverwege de hals zakken,bovenkant vastmaken aan halster zou die wel blijven zitten,helaas pony overleden,dus heb maat pony liggen

Dankjewel voor je reactie. Wat verdrietig dat je pony is overleden..
Kan je hem bij het hoofd niet wat “aansnoeren”? Op wat voor pony heeft het gelegen?

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 15:42

op een welsh van 125cm,net als de pyamadekens zakte hij steeds stukje halverwege hals, ik dacht bij dit halsstuk: handig met regen onder mijn regendeken

Junior2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 17:56

Humpiedumpie schreef:
Nou, ik had de deken een nachtje afgelaten, helaas toch ernstig manen geschuurd ondanks de regen. Dus nu staat ie met een natte lap.. Vind het wel lastig hoor wat wijsheid is.
Een extra deken erbij zou een optie zijn. Maar zodra ik die dan omwissel en hij loopt weer de regen in is die ook weer nat..
Een regendeken vind ik ook onhandig. Hij heeft nog een vrij dikke vacht en ik ben er maar eenmaal daags..
Zou ik de eczeemdeken niet waterdicht kunnen maken met een spuitbus voor waterdicht maken van kleding?

Iemand toevallig ook ervaring met zoiets?

[ [url=m/OoXHgU.jpg]Afbeelding[/url] ]

Hij schuurt eigenlijk voornamelijk zijn manen.

Ik heb er 1 en toen ik die had heb oik er 1 nagemaakt van lichtere dunne stof
Ik vind het handig maar die van mij schuurt hoofdzakelijk zijn buik en eem regendeken bedekt daar niet
Afbeelding

Uppojono

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 20:33

Ik kom even jullie topic binnenvallen.

Gelukkig ben ik niet zo bekend met zomereczeem. Nog nooit heeft een paard van mij zomereczeem gehad en nu staan er opeens 2 te schuren, waaronder een hoogdrachtige pony. Staarten schuren ze niet, maar beide schuren de manen sinds 2 dagen. Hebben jullie hier een mogelijke verklaring voor? Er zijn geen veranderingen in voer.

Kan het toeval zijn? Of is het schuren van de manen eigenlijk altijd zomereczeem?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 20:58

nee hoor.
schuren kan zo veel oorzaken hebben.
wat eten ze voor ruwvoer, of staan ze op gras?.

nu schuren kan door het verharen nog zijn,dat kriebelt ook.
luis kan jeuk geven onder de manen.
bij de drachtige merrie misschien de veranderende hormonen.
bij niet drachtige merries trouwens ook!
als ze nu op gras staan kan het daar van komen.

Uppojono

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 21:12

Ze staan allebei op gras en krijgen nog basisbrok met een beetje luzerne. Wij hebben wel veel bomen in het weiland en daarmee ook veel schuurmogelijkheden. Ik vind het zo bijzonder, aangezien de pony 10 jaar is en een mooie volle bos manen heeft, waardoor het me niet lijkt dat ze eerder geschuurd heeft (vorig jaar was eerste jaar bij mij en toen schuurde ze niet).
Een Fries (sinds 2 week bij ons), ook met lange manen, schuurde vorig jaar ook niet (1 jaar daarvoor wel) en nu dus wel weer.
En KWPNer met korte manen, schuurt niet.