PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Elin_

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 19:37

Misschien gooi ik nu een knuppel in het hoenderhok (zo gaat die uitdrukking toch :') ) maar ik lees bij jullie dat het geen kwaad kan een dier op het pssm dieet te zetten, terwijl ik dus juist met een voedingscoach in contact was en mijn chiropractor (toevallig ook da en in Utrecht afgestudeerd, hebben we toevallig dezelfde marloezz?) dat je vanaf 3 supplementen (en daar hoorde zout volgens voedingsexpert) ook bij juist moet gaan opletten. Ik wilde zwavel msm gaan geven maar chiropractor zei dat dit teveel werd.

Ik zeg dit niet als tegenreactie negatief bedoelt, maar ben dus juist nu zoekende in wat wel of niet oke is.

Daarnaast loop ik ertegenaan dat ik nu niet perse weet of mijn pony al symptomatisch is geweest omdat hij imo nog niet het beeld heeft laten zien.
Ik vind hem wel veel energieker maar dan in het negatieve (heel druk, schrikkerig en dan ontploffen niet ohz maar gewoon los)
Speelt wel mee dat ie vanwege een blessure op een klein stukje staat en hier ook niet kan en mag rennen.

Minoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 20:02

Het ligt er heel erg aan wat je paard al binnenkrijgt vanuit het hooi, gras, water en je krachtvoer.

Ieder tekort kun je in principe aanvullen. Maar een paard zonder tekorten zou ik niet teveel supplementen willen geven. Zoals selenium bijvoorbeeld, dat kan giftig zijn bij teveel.

Zout, eiwitten en lijnzaad zie ik meer als een voedingsstof die je compenseert. Niet zozeer een supplemente.

Marloezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 20:33

Hoi Elin, ik denk niet dat we dan dezelfde hebben. Ik heb Karianne. Zij heeft zelf een pssm paard en weet hoe lastig het is.
Ik denk dat je bij pssm niet moet kijken naar het aantal supplementen maar naar het paard. Die van mij was ontzettend slap in de bovenlijn en de gaten vielen in de bespiering in de achterhand. Daar hebben de 3 amino's en de eiwitten ontzettend bij geholpen. Daarnaast geef ik hem de vitamine e om hem te helpen de afvalstoffen af te voeren. In de zomer zit daar veel van in het gras, in de winter niet. Eigenlijk dus boerenverstand. Al moest ik daar dus ook op gewezen worden.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 20:59

Toch wel gek dat onafhankelijk dierenartsen en 2 medische onderlegde osteopaten de symptomen perfect konden omschrijven. Ook de bloedresultaten gaven exact de ‘problemen’ van pssm2 paarden weer.
Pas na een halfjaar allerlei zaken uitsluiten en proberen zijn we aan pssm2 gaan denken bij mijn merrie.
En de uitslag voldeed perfect aan de vermoedens/problemen/tekorten.

Ik denk niet dat ik de supplementen al volledig op orde heb, maar paard voelt zich duidelijk beter.

Beweren dat pssm2 niet bestaat of onvoldoende bewezen is, is ronduit belachelijk.
Iemand die zulke paarden van dichtbij meemaakt, zal dit nooit beweren.

Dat er nog veel onduidelijkheid is, dat er meerdere vormen bestaan, dat het niet op punt staat, dat er nog veel onderzoek gevoerd moet worden, dat sommige paarden die pssm2 hebben geen enkel symptoom/probleem vertonen en andere met 1 gen net heel erg veel.
Allemaal correct.
Maar aan struisvogelpolitiek heeft niemand iets.

Marloezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 22:22

Dat dus Kirrr!
Jammer dat mensen hun hoofd nog in het zand steken. Dat veroorzaakt zoveel paardenleed!
Mijn paard is van introvert naar extravert gegaan. Hij is nu een blij paard. En wil knuffelen. Deed hij nooit. Hij wilde liever niet teveel geaaid worden.
Dat verzin je echt niet.

En dat door een aangepast dieet.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 22:38

De test niet betrouwbaar vinden is niet hetzelfde als niet in PSSM2 geloven.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 23:18

Minoes schreef:
Het ligt er heel erg aan wat je paard al binnenkrijgt vanuit het hooi, gras, water en je krachtvoer.

Ieder tekort kun je in principe aanvullen. Maar een paard zonder tekorten zou ik niet teveel supplementen willen geven. Zoals selenium bijvoorbeeld, dat kan giftig zijn bij teveel.

Zout, eiwitten en lijnzaad zie ik meer als een voedingsstof die je compenseert. Niet zozeer een supplemente.

Esio krijgt geen gras, droog suikervrij hoooi en klein beetje care4life.

Ik heb nog geen amino's. Hij staat nu op een pssm 1 dieet

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 23:19

Marloezz schreef:
Dat dus Kirrr!
Jammer dat mensen hun hoofd nog in het zand steken. Dat veroorzaakt zoveel paardenleed!
Mijn paard is van introvert naar extravert gegaan. Hij is nu een blij paard. En wil knuffelen. Deed hij nooit. Hij wilde liever niet teveel geaaid worden.
Dat verzin je echt niet.

En dat door een aangepast dieet.

Ah mijn chiropractor heet Leonie. Gekke aan Esio is dat ie niet gevoelig op z'n spieren is. Hoe harder je kriebelt hoe beter. Daarom vraag ik me soms af op het stijve lopen na of ie wel symptomatisch geweest is..

Minoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 23:51

Elin_ schreef:
Minoes schreef:

Esio krijgt geen gras, droog suikervrij hoooi en klein beetje care4life.

Ik heb nog geen amino's. Hij staat nu op een pssm 1 dieet

Geen vitaminebrok als dagelijkse aanvulling? Dat is wel nodig als je weinig krachtvoer geeft. In het Nederlandse ruwvoer zit niet genoeg.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 11:51

Nee ik heb care4life waarvan ik een halve schep per dag geef. Naast z'n supplementen natuurlijk.

Minoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 12:36

Elin_ schreef:
Nee ik heb care4life waarvan ik een halve schep per dag geef. Naast z'n supplementen natuurlijk.

Dat is helaas niet voldoende om te voorzien in alle vitamines en mineralen. Ik zou zeker een vitaminebrok bijgeven zoals equilin, jpgef of vs200.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 13:05

Minoes schreef:
Elin_ schreef:

Dat is helaas niet voldoende om te voorzien in alle vitamines en mineralen. Ik zou zeker een vitaminebrok bijgeven zoals equilin, jpgef of vs200.

Om welke vitamines gaat het dan bijv?
Via het pssm forum was dit voor eerst voldoende zeiden ze.
Een 'normaal' paard krijgt toch ook gewoon krachtvoer + hooi?

Het is niet aanvallend bedoelt trouwens, maar ik snap het gewoon niet echt :)

Minoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 13:21

In krachtvoer zitten alle benodigde vitamines en mineralen. Dit is een aanvulling op het ruwvoer.

Pavocare4life is een prima aanvulling, maar voor voldoende aanvulling moet je wel 1 kilo per dag voeren. Met een halve schep care4life per dag kom je daar niet aan (er zit 0.9 kg in een schep)

Als je niet meer krachtvoer wilt geven zul je een vitaminebrok moeten geven om de rest aan te vullen.

Het gaat om bijvoorbeeld koper, zink, koper, natrium, vitamine B6, biotine, jodium en mangaan.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 14:07

Editje: sorry als ik laat reageer op deze, maar goed

BigBen schreef:
Minoes schreef:
Waarom doet bijna ieder ander paard zonder de genetische mutatie het dan wél goed op precies diezelfde hoeveelheid eiwit?

Dit slaat nergens op. Jij hebt er geen flauw idee van hoeveel eiwit "bijna ieder ander paard zonder de genetische mutatie" binnen krijgt.

Minoes schreef:
Overigens gaat het om meer dan alleen eiwit. Ook aanvullende aminozuren en vitamine E zijn cruciaal bij pssm2 paarden.

Dat weet ik niet. Er is tot nog toe maar heel erg weinig onderzoek gedaan naar een geschikt dieet voor PSSM2 paarden. Natuurlijk wordt er van alles en nog wat geroepen op FB, maar de wetenschappelijke onderbouw is meestal redelijk dubieus.

Joh
Zoek het lekker uit :evaw:
Ik heb voldoende artikelen en info gelezen
Equisec, cag, etc
verschillende universiteiten wereldwijd die er mee bezig zijn
Het is alleen equisec of CAG of een verdwaalde unief die onderzoek doet

Daarnaast heeft die van mij bijvoorbeeld altijd ruim voldoende eiwit in het dieet gehad
Ik ben geen nitwit die zomaar wat doet , ik weet van heel haar leven (ze word 11) dat ze ruim voldoende eiwit voor handen heeft gehad en qua vit/min voldoende voorzien was
Als een paard dan toch instort op bepaald moment
Dierenartsen geen flauw idee hebben waar het nog te zoeken
Je je paard voor je ogen weg ziet teren en aan inslapen moet gaan denken
En dan met voedingsprotocol passend bij die “bullshit test” uitslag weer tot leven ziet komen en tot werken in staat is
Mogen de nay sayers die het zo nodig beter denken te weten dan de dierenartsen doe het ook niet meer wisten en de “bullshit” lab results
En de tests etc afdoen als blabla
Gewoon lekker drie hoog de boom in

Zeker als de toon van de muziek niet te harden is

(Ben trouwens ook blij met de kliniek waar ik met paard loop, die staan namelijk wel open voor van alles en nog wat en ook de diagnose en het dieet is voorgelegd aan de dierenartsen aldaar
En die zagen er wel brood in, ondanks dat ze er geen cent aan verdienen
Denk dat ik hun kennis, kunde en mening meer waarde toebedeel )

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 14:24

Ik vraag me af wat ik moet doen.. -O-
Paard staat al sinds deze zomer 24/7 op de weide ivm peesblessure. Al sinds oktober met regendeken, nu uiteraard met dikker deken. Hij heeft ondertussen veel pech gehad met zijn hoef ed maar eigenlijk was hij sinds December goed *\o/* Mentaal was hij goed, geen last meer van zijn hoef, hij zag er goed uit.
Hij is trouwens n/P3

Maar sinds anderhalve week lijkt hij weg te teren, ik schrok als ik zijn deken afdeed (kon niet eerder checken ivm operatie, hij is wel gewoon verder gevoerd ed)
Fel vermagerd en doffe vacht.
Zijn dieet krijgt hij nu al een goed jaar, hij gaat nu overdag buiten en komt s'nachts binnen omdat het zo'n slecht weer is. Ik heb zijn supplementen verhoogd sinds zondag en nu stapt hij sinds gisteren zeer stijf en heeft hij op 4 benen pulsaties..

DA is er gisteren bij geweest, maar er is zo weinig kennis over PSSM. Wat zouden jullie doen in mijn geval?

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 15:12

Minoes schreef:
In krachtvoer zitten alle benodigde vitamines en mineralen. Dit is een aanvulling op het ruwvoer.

Pavocare4life is een prima aanvulling, maar voor voldoende aanvulling moet je wel 1 kilo per dag voeren. Met een halve schep care4life per dag kom je daar niet aan (er zit 0.9 kg in een schep)

Als je niet meer krachtvoer wilt geven zul je een vitaminebrok moeten geven om de rest aan te vullen.

Het gaat om bijvoorbeeld koper, zink, koper, natrium, vitamine B6, biotine, jodium en mangaan.

Thanks voor de uitleg. Ik ga even afwegen of ik ga ophogen of overga op vitamine korrel. Paard staat met een blessure soort van stil dus werd te dik en te energiek van veel voer vandaar m'n keuZe, maar dan moet ik daar maar een andere oplossing voor vinden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 19:57

Je kunt ook Pavo Inshape geven zit heel hoog in eiwit geschikt voor dikke paarden en bevat amper energie. Met 150 gram per 100 kg gewicht voldoe je in de in de vitaminen en mineralen.

belletjhee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 21:52

Ik heb de testresultaten binnen... mijn jaarling Millie is n/p3 en n/px. Teddy van 2020 is gelukkig helemaal pssm2 vrij!! Nu maar verdiepen in hoe ik Millie kan gaan ondersteunen... voor zover ik weet/zie heeft ze nog geen symptomen gelukkig!

Afbeelding

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 15:41

Ach, eentje balen en eentje gelukkig!
Sterkte,hopen dat het mee gaat vallen!

Doen jullie met deze koude weken nog iets extra’s qua voeding of iets anders?
Ik baal er van dat ik ‘m niet kan laten bewegen, laat ‘m normaal elke dag wat doen. Maar met alleen een buitenbak houdt het nu echt even op... -O-

Dabiscui

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 15:23

Ik heb 1 feb haren toegestuurd naar CAG. Deze zijn op 5 feb 2020 aangekomen volgens de track en trace code. Ik heb betaald via overschrijving maar in mijn account bij t CAG staat nog steeds 'processing' bij orders. Het zou fijn zijn om duidelijheid te krijgen of dat de haren en de betaling goed zijn aangekomen. Kan iemand mij hier meer over vertellen?

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-21 15:56

Heb je een email gehad met bevestiging van je bestelling?

Dabiscui

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 16:22

Ja, dat wel. Maar ik heb het haar verzonden en de bestelling betaald pas na bevestiging van mijn bestelling.

Minoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 16:44

Dabiscui schreef:
Ik heb 1 feb haren toegestuurd naar CAG. Deze zijn op 5 feb 2020 aangekomen volgens de track en trace code. Ik heb betaald via overschrijving maar in mijn account bij t CAG staat nog steeds 'processing' bij orders. Het zou fijn zijn om duidelijheid te krijgen of dat de haren en de betaling goed zijn aangekomen. Kan iemand mij hier meer over vertellen?

Ik zou even een berichtje doen via Facebook messenger, ze reageren altijd heel snel.
Volgens postnl was mijn pakket kwijt, maar zij bleken het al ontvangen te hebbem. Hele vriendelijke klantenservice van cag.

Dabiscui

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 17:42

Minoes schreef:
Dabiscui schreef:

Ik zou even een berichtje doen via Facebook messenger, ze reageren altijd heel snel.
Volgens postnl was mijn pakket kwijt, maar zij bleken het al ontvangen te hebbem. Hele vriendelijke klantenservice van cag.

Super, heb het gedaan en blijkbaar zijn de sample en de betaling binnen! Betaling wel pas gisteren maar ik ontvang binnekort een linkje. Nog even geduld hebben dus...

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 17:47

Spannend!