[INFO] Cushing/PPID deel 2.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Saul

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 15:18

Weken doen we al. Maar dat reduceert de fijnstof niet genoeg voor de allergie pony.

Apart voeren is natuurlijk geen probleem. (Al vind ik het sneu dat er dan een de hele nacht en een groot gedeelte van de dag vast moet staan in de stal. We hebben een paddock met stallen waar ze 24/7 in en uit kunnen. Maargoed dat is dan niet anders)

Als we geen betere oplossing gaan vinden dan zal het stomen worden daar niet van. Maar gezien en de extra kosten en het extra werk wat er bij komt willen we dit als laatste optie houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 08:08

Jeetje, ik ben een tijdje afwezig en zie allemaal
nieuwe namen, en helaas ook afscheid van enkele bekende namen..
Heel veel sterkte met de onverwachte verliezen, aan de ene kant mooi dat "de keuze" voor je is genomen, aan de andere kant ook ondragelijk zwaar..

Wbt de hooi/ kuil vraag, is de pony op dit moment IR? Anders zou je kunnen afwegen wat makkelijker is, de hooigevoelige paarden apart voeren, of juist de IR pony apart voeren. IR zou ik persoonlijk niet op vol voer durven te zetten..

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 12:57

Even een vraagje, vorige week heb ik hier al geschreven dat ik me zorgen maakte over mijn pony, dus bloed laten trekken. Krijg ik net de uitslag, 24,2 pg/ml, oftewel niets aan de hand. Dat kan toch niet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 13:49

Hoe bedoel je dat Tine10? Is dat de eerste test die je gedaan hebt? Of een vervolg onderzoek, om te kijken hoe dat de prascend heeft aangeslagen?

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 14:02

Vervolgtest, in november is hij voor het eerst getest

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 14:09

En staat hij op de prascend? Als dat zo is doet die dus super zijn werk!
Staat de pony niet op de medicijnen dan zou ik de da ook even om uitleg vragen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 14:12

Wat Natalie zegt dus...

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 14:19

Hij krijgt sinds november prascend. Bedankt voor de uitleg want mijn da wist het niet. Helaas vind ik hem in gedrag en lichamelijk wel slechter worden.

CarolineCF

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 14:24

Tine10 ik had eigenlijk hetzelfde. Achteraf had hij misschien ook last van de warmte (nu weer geschoren) en waarschijnlijk van een zoolkneuzing. Ik geef hem voor dat laatste traumeel en toen kanpte hij na een paar dagen erg op. Het is soms zo lastig!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 14:26

Hou er dan ook rekening mee dat een waarde ook niet alles zeggend is en jullie wel op dit moment volop in de SR zitten...
Heb ik het nog niet eens over dat het een progressieve ziekte is.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 14:43

ohjajoh6 schreef:
Hou er dan ook rekening mee dat een waarde ook niet alles zeggend is en jullie wel op dit moment volop in de SR zitten...
Heb ik het nog niet eens over dat het een progressieve ziekte is.

Daarom snapte ik de bloeduitslag ook niet. Dacht dat de waarde gestegen zou zijn ;-)

Twee weken geleden heb ik hem al geschoren. Bij het rijden ohz gaat het wel goed, bij het mennen niet. Zo sneu voor zoonlief, want die mag alleen met deze mennen. Maar goed, het is niet anders. Kijken of het na de SR wel weer beter gaat.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 14:49

Die van mij is laatste tijd een beetje sjago, maar gewoon op de track met zijn vrienden gewoon vrolijk dus laat hem maar een beetje af en toe een beetje rijden. Maar zoals nu vind ik dat al te warm voor mijzelf.

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 19:25

Waarom heb je in november laten testen? Geeft de pony dezelfde symptomen als toen of is dit iets nieuws?

Kan ook idd het weer zijn, of steekbeestjes. Die zijn hier ineens in belachelijke aantallen aanwezig paarden hebben er alledrie last van. Probeer eens een paar dagen in ieder geval in de ochtend en avond schemer een vliegen of eczeem deken in te doen. Doet bij een van mijn paarden wonderen voor haar humeur! En if all else fails kan je hem altijd drie dagen op pijnstillers zetten in te kijken hoe hij dan is.

WillekeKnol

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 12:19

Hoi PPID paard eigenaren,

Zijn er meer van jullie met pony's/paarden met PPID onder de 15 jaar?

Mijn haflinger van 13 wilde ik al bijna een jaar laten testen, maar ivm haar leeftijd even gewacht tot dat gratis was. 2 weken terug heb ik haar laten testen en blijkt ze flink positief te zijn. Haar waardes zijn 196 :(
Aantal maanden terug heb ik haar voor IR laten testen. Deze was negatief. Gelukkig...

Vorig jaar 29 dec 2015 heb ik mijn pony van 31 en 8 maand in laten slapen. Haar heb ik ooit gratis laten testen op PPID met het idee van ''ze is oud, altijd leuk om bevestiging te hebben dat ze het niet heeft''
Dat was dus ff zuur... ondanks dat ik geen symptomen zag, behalve een lange vacht, maar ja ze was ook oud.

Iemand hier ook met een jong PPID paard?

LinSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 12:30

De dierenarts heeft vermoedens bij mijn 13 jarige merrie en ik heb zelf vermoedens bij mijn 10 jarige merrie. Maar dat zou natuurlijk jackpot zijn, 2 jonge merries met PPID. Eerst maar laten testen, dan weten we het zeker.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 12:32

MiniMe was 7.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 13:15

Sedje was 12 bij diagnose, inmiddels 14. Volgens mij is het bij alle leeftijden te vinden, maar is de kans groter naarmate ze ouder worden.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 15:02

Achteraf gezien was de mijne 11 of 12 toen het begon. Maar pas met 21 getest.

Niello

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 17:19

Onze pony was 9 jaar bij de diagnose, maar had al ruim een jaar onduidelijke klachten.

Dizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 21:39

jjessica12 schreef:
Dat ga ik zeker doen! Ik ga voor een algeheel consult maar toegspitst wel op acupunctuur.. Ik wil zelf namelijk ook heel graag weten wat hun behandelwijze is bij cushing. Ik hou je op de hoogte, we gaan volgende week zaterdag!

Hoe is het gisteren gegaan?

Met dit warme weer is de mijne erg sloom.... Dus ligt misschien niet aan de prascend dat ie sloom was.... Hij is wel alerter.
Vrijdag overleg da hoe en of we weer gaan starten.

Hoop dat t snel koeler wordt.

Dizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 21:47

Hoe lang duurde het bij jullie paarden eer jullie verbetering zagen in vacht/conditie?
En hoe lang duurde het eer de waarden lager werden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 22:06

Vacht is nu nog drama bij die van mij, nu 2 jaar op medicatie. Zijn waarde was niet schimbarend hoog, en na een jaar opnieuw getest waarde was goed. Echter heb ik hem toch op een hogere dosis gezet omdat hij na een jaar nog steeds niet goed genoeg was. Nu 2 jaar bezig zeg ik dit jaar voor het eerst dat hij het weer goed doet, maar zn vacht blijft k.t..

jjessica12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 08:11

Dizzy schreef:
jjessica12 schreef:
Dat ga ik zeker doen! Ik ga voor een algeheel consult maar toegspitst wel op acupunctuur.. Ik wil zelf namelijk ook heel graag weten wat hun behandelwijze is bij cushing. Ik hou je op de hoogte, we gaan volgende week zaterdag!

Hoe is het gisteren gegaan?

Het is goed gegaan. Ze gaven mij wel aan dat je aan de prascend niet ontkomt. Ik wilde namelijk weten of die (chronische) medicatie niet tr belastend voor het lichaam was. Maar ze vertelde mij dat het écht noodzaak was om het paard stabiel te kunnen houden. Verder werd bij mijn paard duidelijk dat acupunctuur een goede ondersteuning zou zijn, om haar algehele fysieke toestand goed te kunnen houden.

Verder kwamen ze eerlijk gezegd met weinig nieuws.. Alles wat hier in het topic al te lezen valt. Wat ook wel aangeeft hoe leerzaam dit topic is. Ze gaf de tips: snelle suikers mijden, het fructaan gehalte in de gaten houden en natuurlijk qua voeding geen of heel weinig suikers, zetmeel en melasse.

WillekeKnol

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 10:21

Bedankt voor jullie reacties!
Wat een jonge paardjes allemaal. :(

LinSa schreef:
De dierenarts heeft vermoedens bij mijn 13 jarige merrie en ik heb zelf vermoedens bij mijn 10 jarige merrie. Maar dat zou natuurlijk jackpot zijn, 2 jonge merries met PPID. Eerst maar laten testen, dan weten we het zeker.

Jeetje.. inderdaad. Heb mijn andere haflinger merrie van net 12 ook meteen laten testen. Die heeft wat kleurverandering in haar vacht op haar billen, maar verder niks. Wilde gewoon een negatieve uitslag. Maar daar moet ik nog een paar dagen op wachten... nogal zenuwachtig nu. Nog nooit een negatieve gehad...

LinSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 14:50

Bij mij komt die dierenarts morgen bloed afnemen voor de twee dames. Bij de een verwacht ik het zelf vooral, bij de ander was het een vermoeden van de dierenarts, maar daar merk ik echt helemaal niets bij.