[INFO] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 19:45

Dniesz, tinker zei je?
Wij hebben ook tinkers,en toch even kijken of er geen luis zit of mijt
kan namelijk nog wel en dat kan ook jeuken, en ook teveel gras kan jeuk in de voorpluk geven.
zou kijken of je het eerst kan redden met een speciaal smeer middel tegen eczeem, bijvoorbeeld sweet itch of een ander smeersel.
Kelly ( ook tinker) kan ook flink in haar voorpluk schuren,maar die heeft absoluut geen zomereczeem.
bij haar smeer ik er wat vette uierzalf in en dat helpt.

Melissa misschien ook een tip voor jou?
uierzalf blijft lang zitten en houd lang vet, misschien helpt het.

Ik heb appie net zonder deken laten staan :P
regent toch en even kijken hoe het dan morgen aan het begin van de middag is.
krijgt hij hem dan weer op :j

dnieSz

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 20:02

ellepel, helaas ben ik inmiddels wel erg bekend met luis en mijt met al 15jaar een tinker :( dit is het gelukkig niet maar het kan inderdaad goed zijn dat het aan de hoeveelheid gras ligt waar ze opstaan, haal hem er wel elke dag een paar uur af maar dan nog is de hoeveelheid gras bij ons erg hoog.

Blijf nu elke dag smeren met Anti jeuk en dan kijken we het even aan en anders toh een deken aanschaffen

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 20:11

Ja joh, wacht nog even af.
als er verder geen jeuk op het lichaam is en alleen daar dan is zomereczeem wel een erg groot woord.
ja de tinkers moet je echt schraal houden.
bij ons staan ze nog niet eens op het gras, we wachten nog even tot het uitgebloeid is en dan krijgen ze eerst een klein strookje,
wat huidproblemen betreft zijn tinkers echt drama ja haha :P

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 11:33

Ik heb dilemma waarbij ZE zeker ook een rol speelt maar niet de hoofdrol.

Zoals sommigen zullen weten is Cherise al langere tijd kreupel. Onderzoek door de DA hier uit de buurt heeft niets bijzonders opgeleverd, ondanks foto's van haar linker voorbeen, die prima zijn. Hij schoof het af op een minimaal plekje in de straal dat is inmiddels genezen en paard nog steeds kreupel. Linksvoor wat vooral zichtbaar is op een volte op de rechterhand op zachte bodem.
Conclusie: waarschijnlijk uit schouder of rug. Dit is ook te verbinden met het trailerongeluk van vorig jaar zomer. Ze is in een vluchtpoging klem in de voordeur komen te zitten en door de brandweer uit de trailer geknipt, daarbij heeft ze veel kneuzingen in het schoft gebied opgelopen.

Nadat ze niet opknapte heb ik haar door een osteopaat laten nakijken, die constateerde warmte en zwelling in het schoftgebied en adviseerde om met haar naar een 3e lijnskliniek te gaan voor foto's en echo van dit gebied.
As. vrijdag gaan we naar Emmeloord en ik neem haar niet mee naar huis voordat duidelijk is wat er aan de hand is.

M.i. zijn er 3 mogelijke uitkomsten:
1. er is zoveel kapot dat er niets meer aan te doen is (al vraag ik me af hoe het kan dat ik na een periode van rust na het ongeluk toch weer met haar heb kunnen rijden afgelopen winter) Moet ik verder ook niet aan denken, ze is pas 4 jaar en dochter van mijn 2 jaar gelden overleden merrie.
2. er is iets beschadigd waarvoor (intensieve) therapie nodig is. In dit geval blijft ze thuis of op een kliniek om haar therapie te geven.
3. er is iets waarvoor ze een lange rustperiode nodig heeft.

Voor punt 3 wil ik jullie vragen mee te denken, daar komt nl. de eczeem om de hoek kijken:
Als ze jeuk aan haar buik heeft maakt ze de meest rare bewegingen om met haar buik te schuren over de grond, op dit moment is de jeuk onder controle en doet ze dat niet maar zou ze een jaar "het land op gaan" dan is het de vraag hoe het met de ZE verder gaat.

Zelf denk ik aan de mogelijkheid om haar elders te stallen in regio waar de eczeemdruk laag is.
Er is een mogelijkheid om haar aan de waddenkust, in de zomer buitendijks, te stallen, dat is ver bij mij vandaan dus dagelijkse zorg van mij is onmogelijk.
Een andere mogelijkheid is Ameland, nog verder maar daar heb ik wel goede ervaring met het stallen een ander eczeempaard en ken ik verschillende betrouwbare paardenmensen. Nadeel is dat ze met de trailer de boot op gaat, dit geeft een hoop herrie en kan dus voor stress zorgen en ik ben juist zo blij dat ze zonder stress weer de trailer opgaat na het ongeluk. Dit zouden we met een mild sedatief kunnen oplossen.

Dichter bij huis zou bijvoorbeeld Flevoland zijn, maar is de eczeemdruk daar werkelijk zo laag? Ook dat is nog te ver om dagelijks naar haar toe te gaan, woon op de Veluwe.

De osteopaat wil haar het liefst zonder deken hebben lopen omdat de deken het schoftgebied kan irriteren, dat is hier op de Veluwe uitgesloten.

Heeft er iemand ervaring met eczeempaarden in de genoemde gebieden? Heeft iemand andere suggesties?
Ik ben tamelijk wanhopig en maak mezelf een beetje gek in de kop met overdenken...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 12:10

Een goed passende deken geeft toch geen druk in het schoftgebied?
appie is ook zeer gevoelig in die streek(vroeger te lang krap zadel op gehad) maar de rambo rsih zit bij hem daar vrij ruim.

Had je paard van te voren ook al eczeem of is dat pas na die blessures op komen zetten, dan zou ik namelijk meer er aan denken dat haar "fabriekje" niet meer goed werkt door medicatie.
maar dat zal de osteopaat dan ook wel al gevonden hebben denk ik.

Jee wat een zorgenkindje heb je daar!
kan me voorstellen dat je je er erg druk om maakt en dat je je dier graag bij je zelf in de buurt wilt hebben :j
ik zou kijken naar een plekje waar ze wel er uit kan,maar op schraal land kan.
wij hebben op stal dus grotendeels koudbloeden en 2 eczemers en die worden ook zo schraal mogelijk gehouden.appie loopt trouwens het hele jaar buiten vanwege slechte longen.

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 12:48

Ik kan je vertellen dat buitendijks een prima optie is...ik woon zelf in dit gebied,en de knutdruk is laag...echter als het lang warm en rustig weer is,heb je zelfs op de kwelders knuten...een goed adres is de gulden hoep...paarden worden daar goed in de gaten gehouden.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 13:01

Mijn paard had al voor het ongeluk eczeem. Dus dat heeft niets met elkaar te maken.

Ze draagt altijd een RSIH, maat 215, het is nogal een kolos, daarom lag ze ook zo vreselijk vast in het deurtje. Normaal geeft dat ook geen probleem, maar de osteopaat wil voor nu iedere irritatie in dat gebied uitsluiten.

Dank je wel Papa Groom, dat is een van de stallen waar ik al even naar gekeken hebt. Ik had ook naar de Donia Hoeve gekeken, daar heeft een stalgenoot van mij haar jonge hengst in de opfok.

Hoe is het gras buitendijks PG? Is dat erg rijk of valt het mee?
Van Ameland weet ik dat het gras vrij schraal is, het is daar over het algemeen gortdroog, zeker aan de Noord Zee kant bij het vliegveld.

Dichtbij huis zou fijn zijn, maar uiteindelijk wil ik haar op de beste plek hebben die er voor haar is, dan tel ik zelf toch minder.
En even bij haar op visite, hond mee voor een flinke wandeling in nieuwe omgeving vind ik ook fijn. Of in de vakantie gewoon een weekje in de buurt gaan zitten... deed ik met mijn vorige paard op Ameland ook, was een jaarling dus geen strandritten.

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 13:40

Het gras is rijk aan jodium magnesium etc,en de voedingswaarde is goed genoeg om niet bijgevoerd te hoeven worden....suikergehalte valt mee....hou er wel rekening mee dat de paarden in oktober ingekraald worden,,,dan begint het stormseizoen,en mogen ze dus niet meer buitendijks staan....

leuk filmpje over de gulden hoep...is wel in het Fries,maar erg leuk.
https://m.youtube.com/watch?v=65p7crwGwLg

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 13:48

Toevallig heb ik Friese roots en versta ik er aardig wat van..... spreken niet

filmpje was voor mij geen probleem om te volgen, grappig die Friesche paarden met halsband anders haal je ze ook niet uit elkaar na een seizoen opfok.

_chico_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 14:58

Hallo!
Voor mij recreatiepony (lees, doet bijna niets!) ben ik opzoek naar een vervanging voor de brokken om het suiker en zetmeel percentage zo laag mogelijk te krijgen..
Nu raadde een stalgenootje mij boekweit en spelt aan. Heeft iemand ervaring met het voeren hiervan?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 19:09

Donia hoeve ken ik, heb er vlak bij gewoond, maar is volgens mij gewoon klei met grasland waar vroeger koeien liepen.
het is daar wel erg open,waait mooi door dus wat minder last van de vliegen :j

Chico, beter kies je gewoon voor een mineralenbrokje of iets als de subli dieetmix.
liefst eczeempaarden ook graanvrij voeren vanwege de suikers en zetmeel, en spelt is ook graan :j

Appie heeft zijn nacht zonder deken overleeft, kon ook niet anders,hagel,regen en onweer hebben we hier gehad!

Momenteel ziet hij er zo uit.

Afbeelding

Nog nat van de regen, die wintervacht komt gelukkig al los( en nee geen cushing)

Afbeelding
mooi staartje!

Maar kan je nagaan hoe hij dus op gras kan reageren, en dat is het gras waar hij dan op de eerste foto een uur per dag in staat te eten.
dit is dan het gevolg

Afbeelding

Balen! -O-
En eigen schuld,dikke bult.
Heb het ingesmeerd met zinkzalf,trekt ook wel weer weg hoor.

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 19:19

Herkenbaar, dat PIEP gras.

Toch maak ik dit jaar wat bijzonders mee.
Mijn pony;s hebben weer een Paddock paradise, maar aan 1 kant staat veel gras & dat moet worden opgegeten.
nu staan ze elke dag van 2 tot 5 op het gras.
Hopelijk nog 2/3 weken dan is het kaal & op. En dan kunnen ze rennen.
Maar in begin reageerde knollie vreselijk heftig, hele wang tot bloedens toe open.
En nu ? ze heeft nog wel jeuk, maar niet zo erg meer. En niet erger als voorgaande jaren.

Muriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 19:31

Ziet er goed uit ellepel! Op het plekje na dan natuurlijk maar het is nog maar klein en geneest vast snel :)
Ik heb een vraagje aan jullie over de derfen. Heb het nu 2 keer gesmeerd (kleine week er tussen), doen jullie dat preventief een paar keer in de week of wachten jullie zoals op de verpakking staat totdat er weer jeuk is? Het is wel vrij heftig spul natuurlijk.. Mijn paard heb ik het gister na het wassen (doe ik zo'n 1 keer in de week nu) opgesmeerd en vandaag had hij allemaal schilfers, is dat normaal en goed of is het een sterke reactie op het spul? Hij vindt het verder prima als ik het erop doe en de vorige keer had hij het niet zo.. Ik ben benieuwd :)

xBontfire

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 20:06

Hey, ik weet niet of ik hier zomaar een vraag mag plaatsen en ik kon het ook zo snel niet vinden, zo niet dan mijn excuses!
Ik wilde eigenlijk een topic openen maar toen zag ik dit centrale topic dus ik dacht laat ik het hier maar eens in vragen.

Sinds een kleine 2 weken schuurt mijn 15 jarige pony heel erg met haar billen, als ze bijvoorbeeld op de poetsplaats staat gaat ze met haar volle gewicht tegen het schot aan schuren.

Het lijkt mij vrij onmogelijk dat ze ineens eczeem zou hebben?
Ik dacht eerst aan een prikje van een of ander insect wat jeukte, maar dat lijkt me dat dat het al weg had moeten zijn nu.
De staart is al helemaal uitgewassen, in de hoop dat dat wat verlichten zou geven.
Er is trouwens niks te zien, ze doet het (als je achter haar staat) aan de rechterzijkant bij haar billen.

Ik hoopte dat jullie misschien met een gouden tip zouden kunnen komen, ik heb haar in de weide niet zien schuren aan de omheining oid!

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 20:30

Ontwormen met een pyrantel wormen kuur . Enkel schuren aan de staart / kont is vaak doordat ze aars maden hebben

xBontfire

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 20:33

Kunnen die over het hoofd worden gezien bij een wormenonderzoek? Want die heeft ze namelijk laatst nog gehad..

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 21:35

Ja dat kan dus nogmaals met een middel tegen aarsmade ontwormen :j

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 23:36

hier alles nog redelijk onder controle met de rsih op,maar....weer kale bpovenkant van de staart,nadat ik de deken had uitgehangen(binnenstebuiten) zag ik de oorzaak al.....groene bies van de deken zat vol met huidvet enz(lees derfen,vaseline) en dat gaat precies over de bovenkant vd staart heen schuren....zucht!

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 07:46

Wat is Appie zijn staart mooi!

Blacky heeft altijd een kale plek op zijn staat, dit ondanks dat hij met een mooie staart onder zijn RSIH ging. In de loop van het seizoen komt er weer haar op en dat schuurt hij er niet meer af. dit gaat al 5 jaar zo.

Afbeelding

En plekjes op zijn oortjes, maar deze kerel vertikt het om een masker op te houden. Deze vind ik altijd vetrapt terug in het land. Alsof hij er expres op trapt als hij hen af heeft gekregen.

Afbeelding

Niet de mooist foto's maar wel zichtbaar wat ik bedoel.

Edit: voor de nieuwkomers: ik heb dus twee paarden met ZE

xBontfire

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 11:28

ellepel schreef:
Ja dat kan dus nogmaals met een middel tegen aarsmade ontwormen :j

Okay dan doen we dat!
Dankjewel voor de snelle reactie's

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 15:03

Helaas heeft de Action mijn favoriete anti eczeem smeersel uit het assortiment gehaald ;( Ongeveer 1,50 per pot, en ideaal om liezen etc in te smeren. Ik gebruikte het ook voor het hoofd van Pepita sinds ze door een allergische reactie op Derfen haar halve voorpluk kwijt is geraakt.

Gelukkig nog wel in Duitsland verkrijgbaar, en gelijk 10 potten besteld :D

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 15:19

Wat smeerde jij van de Action?

irisje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 15:38

Ik heb voor D'amour toch maar een nieuwe Rambo sweet itch hoody gekocht. Vandaag zag ik opeens aan de binnenkant bij de schouder aan beide kanten een rechthoekig ijzeren blokje zitten (die ook aan de hals zitten om het vast te maken) en vroeg me af waar deze voor zijn.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 15:50

Met deze ringen kan je een regen-liner in de deken vastmaken, dat maakt dat je paard droog blijft bij langdurige regen.

Zelf gebruik ik ze niet, zomers vind ik het niet erg als de deken een poosje nat is, en in het najaar gebruik ik een regendeken met daar aan vast een eczeemhals van een oude RSIH. Deken ook van Rambo dus dat sluit heel mooi op elkaar aan en heb ik vast laten stikken.

irisje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 16:15

Bedankt, ook weer wat geleerd!