[Info] Topic Cushing/PPID

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 08:10

Zo, laat ik meteen met de deur in huis vallen. Door drukte op school en stal heb ik dit topic niet meer goed gevolgd omdat ik weinig tijd. Wilde later alles terug lezen want met haast begrijp ik niet snel wat er staat...

Maar mijn probleem... Gisteren bericht van stalgenoot dat pony lusteloos/flauwtjes was. Niet naar stal rennen/draven zoals altijd, zijn pavo brokjes niet willen (wordt elke avond vanuit de hand aangeboden, uit zijn voerbak eet hij niet...) ben zojuist net terug van
paarden buiten zetten. Tref een vol hooinet aan + lusteloze pony.. Godzijdank at hij wel het kleine handje brok met zijn medicijn (maar hij at het niet met plezier... Normaal weet hij het al en staat hij te dringen voor zijn staldeur voor de brokjes). Eenmaal op de wei staat hij voor zich uit te kijken, of nouja, kijken... Staat te hangen.. Uitgerekend dat hij nu +- 52 dagen aan het medicijn zit, bijna 8 weken nu... Zijn dit nog steeds bijwerkingen? Ben wel flink bezorgd nu want hij eet gewoon niet! Vanmiddag denk ik de da bellen als hij nog steeds zo is :(

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 08:52

Was je pony eerder ook wat rustig en apathisch, of is dit echt iets van gisteren?
Bijwerkingen komen niet van de éne dag op de andere - dat bouwt zich op.
Ik denk eerder aan (beginnende) koliek.

Kun je zelf naar stal vanmorgen? Of is er iemand die je kan vragen om te kijken naar:

- eet de pony ? Heeft de pony normaal gemest ( zelfde hoeveelheid, of diarree?)
- frequentie ademhaling (snel ademen, neusgaten verwijd)
- tandvlees (wit, heel licht-roze of normaal )
- temperatuur meten
- buikgeluiden ( gerommel) beluisteren ( je oor tegen de flank van het paard aandrukken, net achter de ribben), aan beide zijden luisteren: bij heel veel of helemaal geen buikgeluiden DA waarschuwen.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 10:20

Dit was eerst niet, dus eigenlijk van de een op andere dag... Ik ben er pas om 4 uur weer, dat is te lang denk ik? Zal zo even wat stalgenoten berichten of zij er straks zijn. Bij het weggaan vanochtend at hij wel gras.. Hij was altijd heel actief voordat hij zo ging doen.. Ik kan me nou niet goed herinneren of er poep in zijn stal lag.. Pff misschien dat ik vanmiddag maar af zeg en zelf ga kijken..

10tje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 10:38

Jannepauli schreef:
10tje2 schreef:
Of in de Balancer zit onnodig veel???Zou toch ook kunnen.
De samenstellers zullen hun eigen motieven hebben om juist die samenstelling te maken.

Nee, zeker niet te veel alhoewel ik best snap dat je het product van Astrid wilt verdedigen.
De samenstellers van YHT/ Astrid, als die van Je Paard gezond en fit/ Suzanne Buysse zijn inderdaad ex-studenten van Kellon - net als ik trouwens - en de verschillen die er in zitten is dat YHT zich waarschijnlijk gebaseerd heeft op de amerikaanse supplementsnormen, die hoger liggen dan de Europese normen. Daarmee bedoel ik overigens niet de richtlijnen van de NRC (Nutriënt Requirements for Horses) want die geven alleen de basisbehoeftes aan. Maar Dr Kellon adviseert vaak hoger te supplementeren.

Je begrijpt me verkeerd, ik verdedig niemand. Ik ken geen van beide personen, ken alleen YHT. Ik vind het opmerkelijk dat er verschillen zijn in het supplement, als beide samenstellers dezelfde cursus hebben gevolgd. Jouw uitleg zal wellicht kloppen, maar wellicht ook niet.

Waar ik wel benieuwd naar ben is naar jouw hooianalyse. Je gaf aan dat het andere supplement , de balancer, beter paste bij jouw analyse. Kun je daar wat meer over vertellen? (of kan dat niet in dit topic?)

Jannepauli

Re: Centraal Topic Cushing/PPID

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 11:00

YHT noemt zich ook geen balancer ( = compleet aanvullend) natuurlijk - het is een supplement met een aantal mineralen en enkele spoorelementen ( = Trace) .. als het goed bevalt, prima toch? De meest essentiële dingen zitten erin ( koper/zink). Ik vind het gemak van de Balancer dat je er echt helemaal niks anders meer bij hoeft te doen omdat het in alle opzichten al compleet is - gemak dient de mens en het spaart geld! :))

De hooi-analyse: wat wil je weten?
Ik heb het hooi door zowel de BLGG Wageningen als bij Cornell in de USA laten testen. Wat de mineralen/spoorelementen kwamen die beide tests vrij aardig overeen - de reden waarom ik ook in de USA heb laten testen is dat de BLGG geen specificatie geeft van zetmeel en suikers, die geven gewoon een totaalcijfer. Voor een IR paard moet je echter wel weten wat het zetmeel apart is en voor de suikers wat het ESC-gehalte is.
Ik kan wel even kijken of ik een lijstje heb van de BLGG analyse waarbij uitgezocht is wat er aan EW/DS/etc. erin zit.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 11:04

Batlow schreef:
Dit was eerst niet, dus eigenlijk van de een op andere dag... Ik ben er pas om 4 uur weer, dat is te lang denk ik? Zal zo even wat stalgenoten berichten of zij er straks zijn. Bij het weggaan vanochtend at hij wel gras.. Hij was altijd heel actief voordat hij zo ging doen.. Ik kan me nou niet goed herinneren of er poep in zijn stal lag.. Pff misschien dat ik vanmiddag maar af zeg en zelf ga kijken..

Dat zou ik zeker doen Batlow. Al is het maar voor je eigen geruststelling. :j

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 11:49

Jp ik ben ook wel benieuwd naar de waardes aan mineralen uit de hooianalyse !! Mag ook per pb hoor.

Voor de Echinacea gebruikers : niet heel de tijd door geven hoor, afentoe eens even stoppen. Anders raakt het lichaam eraan gewend en wordt de werking veel minder.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 12:37

Dit is mijn hooianalyse:

Grass cut iend of May and left to dry on land for 5 days under warm and sunny
circumstances
Hay baled in plastic
In grlkg
DM 792 ( target value 550-750)
pH 6.1 (target value 5,4-6,5)
Evh 0,55-0,70 (Energy value horse, target value A62-0,75)
DPh 43-54 (Digestable Protein horse, target value 60-95)
Structure value 3,5 (target value 2,9-4,2)
Ash 70
VCOspo/o 61,6
NH3-fractiono/o I
Nitrate 1,0
Crude protein 98
Crude protein total 99
Crude fat 26
Crude Fiber 265
Sugar (WSC) 161 (fairly high)
NDF 557
ADF 299
ADL 31
Minerals:
Natrium 1,4 (target value 2,0-5,0) (fairly low)
Potassium 24,9 (target value 10-30)
Magnesium 1,7 (target value 1,5-5,0)
Calcium 3,4 (target value 3,0-7,0)
Phosphor 3,2 (target value 2,0-5,0)
Sulphur 1,7 (target value 1,5-3,0)
Chloride 8,7 (target value 4.0-10.0)
Cat.Anondiffr.(meq) 346 (target value 100-550)
Ca/P L,L (target value 1,5-2,5) (fairly low)
Manganese 172 (target value 40-200)
Zinc (mg) 43 ( target value 30-60)
Iron (mg) 97 (target value 50-500)
Copper (mg) 6,1 (target value 7,0-12,0) (fairly low)
Molybdeen 2,3 (target value 0,5-2,5)
Iodine 0,2 (target value O,2-2,5)
Cobalt (ug) 44 (target value 100-600) (low)
Selenium 30 ( target value 100-500) ( low)

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 14:26

Maar dit is nu, laat je het dan elke keer doen?
Lijkt me dat iedere snit anders is?

Wat veel suiker..
Ik vermoed dat dat juist bij de 1e snedes is?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 14:37

Het enige dat erg variabel is, zijn de zetmeel en suiker.
Mineralen etc. zijn redelijk stabiel, daarvoor hoef je niet elk jaar te testen. Eens in de drie jaar is wel goed.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 14:38

Stalgenoot heeft mijn pony binnen gezet, hij stond helemaal achter in de wei in het hoekje... Andere stalgenoot gaat zo checken en straks ga ik kijken..

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 14:41

Ja, dat kan ik me voorstellen dat dat variabel is.

Zou evt de DA toch even bellen Batlow..
In ieder geval tempen, luisteren naar zijn buik etc..

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 14:55

Ga ik straks idd allemaal even doen en da bellen... Zo raar dit in een keer!!

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 15:30

Batlow, helemaal niet fijn als je paard niet zichzelf is . Ik hoop dat hij zich snel weer beter voelt.

JP, wel lekker laag in ijzer zeg je hooi ! Dat is fijn. Heb je dan toch nog 300 mg koper erbij nodig voor de juiste balans ?
En jeetje wat een laag selenium !

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 16:04

Ja het selenium is belachelijk laag, maar pas op: in héél Nederland is selenium laag tot erg laag. Nu is iedereen altijd wat bang om selenium bij te voeren, maar de klachten van te weinig selenium zijn net zo ernstig als te veel selenium. En het wordt pas giftig als je meer dan 30 mg per dag gaat voeren. Daar zul je niet zo snel aankomen.

Wat ijzer betreft: ja ik ben zeker blij met dat lage ijzer - wat ik wel vervelend vind is dat mangaan redelijk hoog is. Een voordeel daarbij is dat mangaan wel door het lichaam afgevoerd kan worden, in tegenstelling tot ijzer dat opstapelt. Ik zou inderdaad met iets minder koper toekunnen, maar dan moet ik een speciaal supplement laten maken. Misschien dat ik dat over een tijdje ook wel laat doen, maar voorlopig ben ik buitengewoon tevreden over de werking van dit product.

10tje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 16:15

Jannepauli schreef:
YHT noemt zich ook geen balancer ( = compleet aanvullend) natuurlijk - het is een supplement met een aantal mineralen en enkele spoorelementen ( = Trace) .. als het goed bevalt, prima toch? De meest essentiële dingen zitten erin ( koper/zink). Ik vind het gemak van de Balancer dat je er echt helemaal niks anders meer bij hoeft te doen omdat het in alle opzichten al compleet is - gemak dient de mens en het spaart geld! :))

De hooi-analyse: wat wil je weten?
Ik heb het hooi door zowel de BLGG Wageningen als bij Cornell in de USA laten testen. Wat de mineralen/spoorelementen kwamen die beide tests vrij aardig overeen - de reden waarom ik ook in de USA heb laten testen is dat de BLGG geen specificatie geeft van zetmeel en suikers, die geven gewoon een totaalcijfer. Voor een IR paard moet je echter wel weten wat het zetmeel apart is en voor de suikers wat het ESC-gehalte is.
Ik kan wel even kijken of ik een lijstje heb van de BLGG analyse waarbij uitgezocht is wat er aan EW/DS/etc. erin zit.

Ik zou het zeer op prijs stellen als ik het lijstje van de BLGG van jouw hooianalyse kan krijgen. Vind het gewoon reuze interessant. Volgens mij kun je bij biomentor wel gegevens over zetmeel en suikers krijgen, maar zou het na moeten kijken om het zeker te weten.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 16:44

Laatst bijgewerkt door Maris op 19-12-13 16:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 16:45

Jannepauli schreef:
In F4F zit 8,4% zetmeel, dat is ook suiker (omzetting naar glucose) maar Equilife geeft verder geen uitgebreidere informatie.
Het is wel een zeer compleet supplement,maar de vraag is of je dan niet teveel onnodige zaken geeft. Vergeet niet dat het ontwikkeld is voor Hoefbevangenheid, niet voor Cushing of IR paarden. Wat mij betreft twee nadelen: er zit ijzer in én BHT (butylated hydroxytoluene) een chemische antioxidant.

Toch maar even de uitleg op de site van Equilife doorlezen, jp, alvorens wat neer te pennen...Is in elk geval bedoeld voor IR paarden en bevat nuttige elementen voor cushies...

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 16:47

Maar nog steeds wel hoger in ijzer en met BHT waarschijnlijk ?

10tje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 16:54

Maris schreef:
Zie http://www.horsehayanalysis.eu/pdf/Hooi_Analyse.pdf fructaan en zetmeel apart. Al hoewel deze hooianalyse van biomentor echt weer heel anders is als die van BLGG.

Ja, dit formulier bedoelde ik!
Misschien komt dit formulier meer overeen met die andere hooianalyse van jp?

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 16:59

Pony weer op stukje buiten gezet, maag rommelt af en toe flink. Hooi uit de hand eet hij maar dit gaat anders dan anders, hij eet heel langzaam. Hij eet nu beetje hooi van de grond... Hij eet gewoon heel langzaam nou.. Uit zijn hooinet heeft hij tot heden nog niks gegeten..

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 17:15

Hij is nu net gaan liggen, dat doet hij niet zo snel? Zou het toch koliek zijn? Ga zo de da bellen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 17:16

Jeetje batlow....

Heel veel succes! En hopelijk heb je hem weer snel op de been

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 17:19

En ik denken bijwerkingen vd medicijnen maar hij slikt ze onderhand nou al wel een tijdje...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 17:21

Je zou denken van niet inderdaad? Ook niet verhoogd?

Hopelijk is de da er snel zodat je misschien duidelijkheid krijgt

Ligt hijnu gewoon te liggen? Of staat hij alweer?