'knorrend' veulen.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 19:51

Hoe blij kan je zijn met een hoefzweer *\o/*

pmarena

Re: 'knorrend' veulen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 19:53

En nu maar hopen dat het beestje morgen al wat verlichting laat zien op die hoef, want inderdaad lijkt het me wel funest als hij die zo extreem blijft ontlasten....dat gaat weer blessures opleveren op de andere benen :=

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 19:56

ik had liever gehad dat de zweer in de witte lijn had gezeten...in de zool vind ik maar niets hoor. :7

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 20:01

Ik heb nog nooit zo meegeleefd met een topic... ik merkte TS dat tijdens het lezen van je bericht, ik gewoon mijn adem inhield! En na het lezen van de hoefzweer was ik ik zo opgelucht!

RenskeFrea

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 20:17

Ja dat heb ik ook elke keer :P
Maar fijn dat dit ontdekt is en dat er weer iets meer hoop is.
Ik ben heel erg benieuwd waar dit uiteindelijk op uit komt, ik blijf met spanning mee lezen :)

Nochoice2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 21:49

'Super' nieuws ben toch wel opgelucht. Nu hopen dat hij snel wat opknapt. Zet hem op cassis. Je bent een volhoudertje......

_Inge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-14 22:08

Thnx allemaal voor de fijne reacties :j

We zijn dan voor nu ook voorzichtig opgelucht, ook de dierenarts was echt helemaal 'blij' toen er vocht tevoorschijn kwam.
Morgen voor de zekerheid dan maar even om antibiotica vragen, ontstoken hoefbeen zitten we echt niet op te wachten nee..

De dierenarts vind Cassis ook echt een enorm braaf paard, we verbazen ons er steeds om, hij begint ook steeds 'gekker' op ons te worden merken we, in het begin begreep hij ons niet zo leek wel, maar wel logisch aangezien hij in Franstalig België opgegroeid is :+
Hij vertrouwd ons nu ook echt, lieve reus dat hij is <3 .

Zo gauw de zweer eruit is gaan we toch moeten gaan kijken om er iets van beslag onder te krijgen, desnoods gaat het toch opvullen zijn zoals van N.a.s.sau gedaan hadden, nog steeds vond ik hun erg goed, jammer alleen van de belabberde omgang met mensen ;)
Maar onze hoefsmid is erg begaan ermee en heeft vandaag ook verder zich geïnformeerd achter De producten van vettec dus er zeker vertrouwen in dat hij Cassis verder kan helpen.

Nog tips en ervaringen over de beste behandeling verdere van de hoefzweer altijd welkom :j
Ik heb nog nooit een paard met een hoefzweer gehad en zo kunnen we hem alleen maar beter helpen.

_Inge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-14 22:13

Nog even vergeten, we zullen inderdaad zijn andere been beste koelen en in de gaten houden, verdere blessures zitten we niet op te wachten.

Was overigens echt schattig, Pasja onze merrie kwam steeds over het deurtje kijken , zij is echt de 'steun' merrie van onze paarden, bij Twinkie deed ze dat ook toen hij koliek had.
Ze staat nu ook de hele dag bij Cassis zijn stal in plaats van in de weide, anders is Cassis zo alleen :+

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 22:15

mijn fries heeft ooit een zweer gehad,bij de witte lijn.Die heb ik zelf uitgevlakt.
Heb wel de da erbij gehaalt maar de hoeven waren zo knoerthard dat hij niet kon uitvlakken.Dus ik moest 3x per dag weken en dan met een rennet kijken of ik donkere plekjes zag.
Die vond ik dus uitgevlakt tot een redelijk gat.
Ik ben de hoef blijven weken in een bleekwateroplossing.
Naar buiten deed ik er een prop in betadine gedrenkte watten in.En s'avonds op stal de watten er weer uit.
Erg schoon paard/stal.Dat heb ik een hele tijd volgehouden,tot het zich in de diepte sloot.
Ik moest wel ab injecteren.Dit omdat de da geen risico wilde nemen op een geinfecteerd hoefbeen.Je weet nooit hoe die een zweer zit.

Een paar dagen na het blootleggen van de zweer liep hij weer rad.

_Inge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-14 22:22

Er zit nu ook een prop met doordrenkte watten in.
Cassis zijn stal houden we zo schoon mogelijk, drie keer per dag minimaal de mest en natte plekken eruit.
Maar het is een enorme viespeuk.
Beste misschien kijken om zijn hoef te weken want de dierenarts kon niet alles wegsnijden omdat we anders te dicht bij het hoefbeen zouden gaan komen.

JustHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 22:25

Wat schrikken zeg allemaal gelukkig is het een hoefzweer

Hopelijk wordt Cassis helemaal weer goed met zn hoefjes

cherell0

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 22:25

Wij weken met lauw water en een bonk soda ( daar drenkte ik ook de water in )

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 22:26

Mijn fjord heeft vorig jaar nog een hoefzweer gehad die uiteindelijk van boven bij de kroonrand eruit is gekomen. De hoefsmid heeft toen nog aan de onderkant opengesneden en moest als het kon eventueel met een spuitje doorspuiten met pure Betadine scrub, maar vaak deed ik eerst even weken (water met Betadine scrub) om de ergste vuil eruit te krijgen iedere keer (2 of 3 keer per dag).

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 22:27

ik deed dat weken in vrij warm water net tot de kroonrand.Met een scheutje bleekwater.Maar dat doen ze hier in frankrijk.In nederland geloof ik biotex ofzo?
Maar bleek dood alles z'on een beetje.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 22:32

Je kan Betadine, Biotex en ook soda daarvoor gebruiken. Meestal gebruik ik gewoon net wat ik in mijn kast heb staan en dit is zo wie zo Betadine en Biotex. Ik gebruik eigenlijk altijd koud water.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 22:35

*phoe* zucht van opluchting...
Hopelijk knapt hij snel op nu druk ervan af is!

Mi_Esperanza

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 23:14

Jeetje wat een.goed nieuws zeg! ik heb nog niet genoeg ervaring om tips.o.i.d. te geven (eerste jaars diergeneeskunde). Houd me daarom altijd een beetje stil. Maar kan niet zeggen.dat t me niet bezig houdt. Onwijs veel respect heb ik voo jou Inge.. succes met cassie en natuurlijk sereen!!

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 23:33

neem een klauw/hoefzak doe daar water met soda/Biotex/bleekwater en behanglijm in door de behanglijm klotst het niet en het blijft beter in de zak zitten. a week je het zo schoon en b hou je vuil van buitenaf tegen.

Nochoice2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 23:33

Bij ons op stal was een paard met een hoefzweer. Had 4 tot 5 keer per dag een hoefzak om met lauw water en soda. De zweer is er bij de kroonrand uitgekomen. Succes met cassis.

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 13:44

Heb enkele weken geleden hoefzweer gehad bij mijn merrie. Bij mij was het vrij snel weg na het perforeren door de DA. Dagelijks geweekt in Dettol en open gelaten.
DA zei mij toen ook dat paarden die bevangen zijn geweest veel gevoeliger zijn voor hoefzweren. Mijn merrie heeft nooit echt heel sterke hoeven gehad, maar het verbetert van jaar tot jaar wel vind ik.

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 14:41

gewoon een biotex badje of in een hoefschoen doen 2x per dag en 10 minuten laten weken
Na een paar dagen heb je al duidelijk verbetering.
Helaas zijn dit soort dingen een gevolg van een verstoorde hoefbalans en kan zo'n zweer gewoon van binnenuit ontstaan.
Sterkte hoor ik blijf volgen.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 14:52

Ik vraag me wel even af of weken van een hoef met een gekanteld hoefbeen nu wel verstandig is? Kan me voorstellen dat je de zool op zo'n moment juist 'hard' wil houden om nog enige tegendruk te kunnen bieden als er een hoefbeen tegenaan zit te drukken. Is hier iemand die daar verstand van heeft en weet of een zachte zool problemen kan geven?

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 15:09

MarjanB schreef:
Ik vraag me wel even af of weken van een hoef met een gekanteld hoefbeen nu wel verstandig is? Kan me voorstellen dat je de zool op zo'n moment juist 'hard' wil houden om nog enige tegendruk te kunnen bieden als er een hoefbeen tegenaan zit te drukken. Is hier iemand die daar verstand van heeft en weet of een zachte zool problemen kan geven?

Dat is precies wat ik me afvraag, maar neem aan dat de dierenarts daarover heeft geadviseerd Inge? En loopt Cassis vandaag al wat beter?

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 19:02

TS, ik vind je echt een topper!!!!!!!
Fijn dat het 'maar' een hoefzweer is :)

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 19:55

Net het hele topic 'even' doorgelezen, jeetje TS, wat een inzet!

Nu met Cassis vraag ik me af hoe dicht de zweer bij het hoefbeen zit, dicht op de zool?
Weken zou ik niet doen, omdat je geen zachte zool wilt ;)

Is Twinkie goed aan het aankomen? Serene wat bijgetrokken?

Hoop dat het met de veulens nog 'gewoon' goed gaat!