[Info] zomereczeem, schuren en jeuk 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Breghje

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 11:25

Hier gisterenavond een pleeborstel, nog steeds géén geschuur in de manen nu ik elke dag insmeer!! *\o/* *\o/* *\o/* Dus pleeborstel ook ingesmeerd en oorzaak bekend: eiwitjes. Zaterdag zijn ze omgeweid naar een volle wei, ik heb gehalveerd én graasmasker nog steeds voor maar blijkbaar toch nog iets teveel. Nu had ze het gras nodig omdat ze nog wat ingevallen stond dus het is niet erg, maar vanaf nu dus ook staart insmeren en anders een RSIH erover.

xTesske

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 11:26

melanie_h@ ja bij mij heeft die deken dus ook echt geen zin want ze schuurt zich er toch mee. Hoop nu ook dat ze met Derfen naakt kan gaan staan. Maar vind de dekens ook een beetje raar, want ze kunnen toch ook in de benen of onder de buik of bij de uiers gestoken worden en dan hebben ze toch ook jeuk. Ik denk dat naakt met een middel dat de jeuk verzacht dan beter werkt dan met een deken op zonder middel..of zeg ik nu iets heel raars :+

gisteren stond mijn pony ook heel even zonder deken en toen ik aan kwam lopen, nou ik wist niet wat ik zag
ik heb nog nooit zo'n blije pony op me af zien komen rennen en met deken op doet ze dat nooit

ik zit er ook aan de denken om de manen af te knippen hier, maar ik ben net zo lekker aan het sparen ;(

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 11:41

Helaas kan je geen algemeen advies geven over wel of geen deken, ieder paard is anders en reageert anders.

Blacky wordt gek zonder deken, ook als met Derfen de jeuk onder controle is. Hij loopt dan te stuiteren door de wei als er knutten zijn. Gevolg onrust in de groep en een gefrustreerde pony. Hij ontspant zichtbaar met de deken op.

Famke is heerlijk ontspannen zonder deken, die krijgt hem pas op in het najaar, als het vochtig en warm is en ze 24/7 in de wei staat.

Gewoon van paard tot paard kijken wat werkt, het belang van het paard staat voorop.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 11:50

Het gaat er ook om dat ze zo min mogelijk geprikt worden, normaal hebben ze over het hele lijf kans gestoken te worden en nu alleen op de benen. Dat scheelt een hele hoop!

Hier loopt pony nu met een RSIH deken en een Pagony (bruine) hoofdkap :+ Ziet er heel stom uit, maar ze krijgt haar andere dus gewoon af en ze heeft vorige week echt veel open geschuurd op het hoofd.. Dus dan maar even zo :')

xTesske

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 11:50

Ja dat is ook wel weer zo.
Ik hoop dat naakt met derfen bij mijn pony helpt want ze voelt
zich duidelijk beter zonder deken

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 11:51

Hier krijgt paardlief elke dag 5 plakken hooi 1ste snede vorig jaar en een handje pavo nature's best.

Ze heeft hele dagen de RSIH op, uier wordt ingesmeerd met derfen.
Ze draagt ook een hoofdkap van première.

Als ik ga trainen en de deken gaat af, smeer ik ogen in met Befix en de 'gevoelige plaats' in de manenkam ook met Befix OF derfen.

Tot hier toe werkt dit allemaal prima :D

Nog géén jeuk aan de manen in elke geval!

Aan haar staart doe ik niks, het is nu 5 jaar geleden dat ze die volledig afgeschuurd heeft.

Zita 4,5 jaar terug:

Afbeelding

Zita gisteren:

Afbeelding

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 11:57

Wauuuuw :oo

xTesske

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 12:34

ik ben verliefd :j
wat een knap ding !

Zera

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 12:38

Hallo allemaal,

Sorry dat ik zomaar binnen kom vallen. maar heb eigenlijk een vraag aan jullie.

Heb zelf thuis ook 2 paarden met zomereczeem. Maar zit nu met 1 ding. Het is me opgevallen dat bij beide paarden de schildklieren vergroot zijn. Heeft iemand bij jullie daar ook last van? Heb namelijk het vermoede dat het samenhangt met het eczeemseizoen. Aangezien ze in het najaar normaal zijn.

DA is er al bijgeweest en kon niks raars vinden. Bloedwaardes waren ook in orde.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 13:44

zera geef je ook iets van zeewier toevallig?
die kan namelijk door veel jodium zorgen voor schildkliervergroting.
dus als je dat geeft zou ik daarmee gaan stoppen.

appie heeft het ook gehad, en bij hem kwam het door teveel jodium in de voeding.
te weinig kan ook voor vergrote schildklier zorgen,hahalekker handig dus!

appie had vanmorgen zijn deken weer kapot.
oude deel wat al een keer genaaid was was weer kapot en doordat dat gisteren al gebeurd was stond hij met blote hals en was het hele spul vanmorgen dus dik,en ontstoken -O-
ap was er zelf ook niet helemaal lekker van.
hij staat nu in een schaduw paddock met een andere deken en heb de boel in de hydrocortiderm gezet,dan zalt het wel weer af
nu eerst maar weer deken naaien en dan vanavond terug om te kijken hoe het met appie is

xTesske

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 14:27

Heb bij mijn pony de halsdeken afgedaan.
Ik heb het vermoeden dat daardoor de haren uit vallen.
Want ze heeft ze nu zeg maar zo: http://2.media.hyves-static.net/1495115 ... 15257.jpeg

en juist bij die scheiding, waar de deken kan gaan schuren, kun je de haren er zo uittrekken
en vooraan en bij de pony heeft ze bijna tot helemaal geen haaruitval

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 14:43

Zera schreef:
Hallo allemaal,

Sorry dat ik zomaar binnen kom vallen. maar heb eigenlijk een vraag aan jullie.

Heb zelf thuis ook 2 paarden met zomereczeem. Maar zit nu met 1 ding. Het is me opgevallen dat bij beide paarden de schildklieren vergroot zijn. Heeft iemand bij jullie daar ook last van? Heb namelijk het vermoede dat het samenhangt met het eczeemseizoen. Aangezien ze in het najaar normaal zijn.

DA is er al bijgeweest en kon niks raars vinden. Bloedwaardes waren ook in orde.

Zijn ze net de weide op? Komt vaak ook wanneer ze weer de weide op gaan, is eigenlijk best ''normaal''.

Estera

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 14:48

Hallo allemaal,
Ik kom ook even binnen vallen met een vraag voor de experts hier. Ik heb een x Shet/Welsh van nu 4 jaar, hengst en voorheen hadden we nergens last van. De afgelopen weken is hij gaan schuren. Nou, prima, hij moest ook zijn wintervacht kwijt. Het werd de afgelopen dagen wel heel erg dus vandaag bij het poetsen eens een kritische blik op zijn manenkam geworpen. Ik zie kale plekken, maar geen schilfers. Eigenlijk ziet het er mooi droog uit. Ik heb gepoogd er foto's van te maken, even 2 in een linkje:

Afbeelding

Afbeelding

http://www.mijnalbum.nl/Foto-3NYZCAK6.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-CZRBPHPZ.jpg

Ik had op deze foto's al wat babyolie er doorheen gewreven en ik zie dat zijn manen al ernstig dunner aan het worden zijn. Ze staan 24/7 buiten, momenteel in hoog, bloeiend gras met schuilstal (die meneer al ontzet heeft door zijn geschuur).
Ik zal morgen de dierenarts bellen voor een afspraak, maar ik zou graag al horen wat jullie er van vinden.

xTesske

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 14:56

ze zeggen wel dat het met leeftijd erger wordt, de zomereczeem.
ik zou even afwachten wat de DA zegt

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 15:39

heb vanmiddag de rambo protector gekocht.
hals was te klein helaas maar gebruik ik toch niet
kan wel om maar de onderste kan niet dicht.

de deken was verders erg ruim dus maat groter was veel te groot geweest.

de itch hoody vondt ik er niet fijn uitzien omdat er wel een regenbui op komt en dan droogt ze slacht want ga er geen onderdeken onder doen.

de protector droogt beter

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 18:13

Mindim wat voor maat is die deken?

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 18:28

ik wilde dit even met jullie delen
mijn pony heeft ook ZE niet enorm,maar zonder deken scheurt ze en met deken soms beetje staart en manen(nooit tot bloedens).mijn paarden/pony's staan 24/7 buiten,en ik heb ook verder niks veranderd alleen ben ik nu marstall force aan al mijn paarden aan het voeren met handje balance musli(van aveve,omdat deze weinig suiker/zetmeel bevat).en moet zeggen nog niks geschuurd met rijden spuit ik haar in met bruinig vliegen/muggespray weet even de naam niet(kan ik na kijken voor geintereseerde),en ook doe ik zo nu en dan wat deed muggegel langs haar manen/onder de buik en bij de staart(deed is muggen gel voor mensen bv bij kruidvat te halen.misschien dat iemand er iets aan heeft

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 19:26

Mindim ik ben geinteresseerd in je witte Tinker-maat vliegen/eczeem deken!
Hoe verder?

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 19:30

@estera: als dit het enige is wat je ziet, en je paard/pony schuurt verder niet, aan bijv. de staartwortel, lijkt dit mij volkomen normaal .
Zeker nu, in dit jaargetijde.
Lijkt me geen ZE geval.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 19:32

Heeft iemand wel eens de spuitbus "Veerust" voor landbouwhuisdieren, koeien en varkens, op hun paard geprobeerd om de ergste steekbeesten weg te houden?

Estera

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 20:10

@terpentijn: dank je wel voor je antwoord. Hij schuurt ook wel zijn staart, maar die is zo dik, dat daar in elk geval nog geen kale plekjes in zijn geslagen. Ik hou het in de gaten, hij staat er vandaag na het poetsen al de hele dag rustig bij.

Veerust heb ik wel eens gebruikt. Staat er niet op dat het ook voor paarden kan? Afijn, het helpt even, geen dagen in elk geval.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 20:36

nu zit ik me af te vragen of mijn shetlander het echt heeft. Hij schuurt wel alleen 's zomers en het wordt steeds erger, hij doet dit al vanaf 1 jarige leeftijd, toen nog heel weinig. Nu tot open plekken aan toe, gelukkig heeft hij nu een schuurpaal waaraan zijn manen en staart niet kapot gaan waardoor zijn manen en staart redelijk intact zijn. Maar hij schuurt ook tijdens het voor de kar zetten aan de bomen. Is dit echt een gevalletje ZE?

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 20:46

Hier had ponylief haar staartje heeeeel ietsje geschuurd van de warmte denk ik.
Was niet zo'n eczeem-geschuur-plee-borstel-effect namelijk.
Verder gaat het dus nog goed hier.

marjoleinft

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 20:47

Ik heb hier al 4 dagen de deken af en ook niks nog ingesmeerd. Vanmorgen was alleen zijn navel een beetje stuk verder was hij nog dicht.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 21:02

Eerlijk gezegd lijkt het wel een soort EPIDEMIE: help je paard of ponie schuurt! Die heeft DUS ZE!
Dat schuren lijkt me op zich redelijk normaal, sommige P's schuren meer dan anderen.
Sommige kleinere ponies of robuustere (sobere, noordse) types paarden zijn nog niet door hun wintervacht heen: er wordt een hoop gerold (HELP KOLIEK) of geschuurd( HELP ZOMERECZEEM)
Ik ben zelf overigens net zo'n overbezorgde hystericus.
Daarom weet ik het zo goed.
Ooit wel eens paarden in de vrije natuur gezien (voor zo ver ze er nog zijn): rollebollen en schuren dat het een aard heeft, om die vachten kwijt te raken

Het is nog steeds zo dan een minderheid van de schurende paarden/ponies aan ZE lijdt.

Het is dan ook zo, dat de meesten die schuren, niet aan deze aandoening lijden.
ZE is namelijk een echte kwaal, die echt wel aantoonbaar is door een bloedproef van het aangedane dier te nemen (ergens in een post hierboven stond, dat een bloedproef de allergie - want dat is ZE- niet kon uitwijzen)
Het is WEL te zien, in het bloed van je paard.
Dat is echter een kostbare zaak, zo'n bloedproef te laten nemen en dan vervolgens...?
Is er een remediew?
Nee, niet echt.
Een exczeemdeken, paard beschermen/inpakken.hoe vervelend ook, voor eigenaar en paard,werkt volgens alle onderzoeken alsnog het beste.
Dat is voor zover we NU weten het beste wat je kunt doen om je paard te helpen.Hoe banketstaaf het ook klinkt.EEN ECZEEMDEKEN.