Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Yellomofoon schreef:Mijn paard had 3 maanden stalrust maar er mocht wel opbouwend gestapt worden. Vanaf anderhalve maand kreeg ze kalmeringskruiden bij omdat het te gevaarlijk werd. Verder kreeg ze haar hooi in slowfeeders en kreeg ze een paar kleine stukjes wortel in zo'n voerbal.
Even iets anders: Knoxx heeft afgelopen zondagnacht weer koliek gehadwe weten nu echt niet meer wat we nog kunnen veranderen om het zijn darmen zo makkelijk mogelijk te maken. We vermoeden wel een beetje dat het van zand kan zijn dus we geven nu 20g psylliumzaad bij. Hopelijk helpt het...
Symbeami schreef:Bo haar dunne darm was overvuld, tijdens de operatie hebben ze deze leeg gedrukt. Oorzaak is een ontsteking van de dunne darm, waarschijnlijk een soort allergische reactie die het getriggerd heeft. We weten niet waarvan. Ze kreeg altijd al hooi en weinig krachtvoer, qua voeding zal er uiteindelijk niet zoveel veranderen. Er was een stuk van 5 meter dunne darm afwijkend, veel oedeem vorming. De kwaliteit van de darm was nog wel dusdanig goed dat ze het wel hebben laten zitten. Alleen een biopt genomen en uit dat biopt blijkt dus nu dat ze een chronische dunne darm ontsteking heeft. Vergelijkbaar met de ziekte van Crohn bij mensen, daarom moet ze straks aan de Prednison.
Ze heeft de operatie wel goed doorstaan en ze is best wel heel alert nu en wil eigenlijk heel erg graag haar box uit, maar ja dat kan dus niet. Vind ik heel moeilijk omdat ik ze altijd hele dagen op de wei heb. Bo is van nature al een heel energiek paard, dus er staat nu één brok energie in de stal. Hopelijk legt ze er zich op een gegeven moment wel bij neer dat ze in de stal moet blijven. Hoe hebben jullie dat met jullie paarden gedaan?
Yellomofoon schreef:Mijn paard had 3 maanden stalrust maar er mocht wel opbouwend gestapt worden. Vanaf anderhalve maand kreeg ze kalmeringskruiden bij omdat het te gevaarlijk werd. Verder kreeg ze haar hooi in slowfeeders en kreeg ze een paar kleine stukjes wortel in zo'n voerbal.
Even iets anders: Knoxx heeft afgelopen zondagnacht weer koliek gehadwe weten nu echt niet meer wat we nog kunnen veranderen om het zijn darmen zo makkelijk mogelijk te maken. We vermoeden wel een beetje dat het van zand kan zijn dus we geven nu 20g psylliumzaad bij. Hopelijk helpt het...
Symbeami schreef:Ik heb haar net heel even in een andere box gezet, ze was echt niet meer te handhaven. Haar box een beetje uitgemest, veel mesten doet ze nog niet. Dus nu is ze er even uit geweest en nu lijkt ze iets rustiger. Maar ze loopt de hele dag rondjes in haar box. Ik ga wel even bellen met de kliniek als ze zo onrustig blijft, ik kan het niet aanzien....
Symbeami schreef:Dat is hier ook het probleem, mijn andere paard staat in de paddock. Vanuit die andere box kan Bo haar beter zien. alleen ben ik bang dat ze vanuit die andere box zichzelf bezeert omdat dat een veel groter bovenluik heeft en ze in haar eigen box beter 'op te sluiten' is. Zo te horen is het nu rustig, dus ik laat het even gaan. Als ik haar tevreden kan houden door het zo te doen als jij schrijft dan doe ik dat wel. Want ze begon net ook al rondjes in de box te RENNEN. Nou volgens mij is gecontroleerd een rondje buiten stappen beter. En heel even de zon op haar lijf lijkt me ook wel fijn.
Symbeami schreef:Dat vind ik iets, dat vind ik dus ook lastig. Ik kan hier het luik wel dicht doen, maar dan is de hele stal dicht. Er is natuurlijk wel kans dat ze dan rustiger blijft, maar ik vind het ook sneu dat ze dan helemaal geen contact met de buitenwereld heeft en dan wordt de stal ook best donker.