Paard koliekoperatie overleefd, baasje stress -wie ook??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-14 10:10

Welkom Symbeami, je geeft aan dat je paard geopereerd is, maar wat is precies gebeurd tijdens operatie, dus wat was er precies mis? We herkennen allemaal deze onrustige en ongeruste fase dus je kunt hier je ei in ieder geval kwijt wat dat betreft.

Mijn paard Whizz is tot 2 x toe geopereerd aan een gedraaide dunne darm. Hij blijkt gevoelig voor eiwitten en suikers, dan gaat hij opgassen en gaat de dunne darm draaien en draait hij zich in de knoop als het ware. De dunne darm is tot 2 x toe nu goed gelegd en de mijne krijgt nu geen kuil meer maar hooi.

Symbeami

Re: Paard koliekoperatie overleefd, baasje stress -wie ook??

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 12:00

Bo haar dunne darm was overvuld, tijdens de operatie hebben ze deze leeg gedrukt. Oorzaak is een ontsteking van de dunne darm, waarschijnlijk een soort allergische reactie die het getriggerd heeft. We weten niet waarvan. Ze kreeg altijd al hooi en weinig krachtvoer, qua voeding zal er uiteindelijk niet zoveel veranderen. Er was een stuk van 5 meter dunne darm afwijkend, veel oedeem vorming. De kwaliteit van de darm was nog wel dusdanig goed dat ze het wel hebben laten zitten. Alleen een biopt genomen en uit dat biopt blijkt dus nu dat ze een chronische dunne darm ontsteking heeft. Vergelijkbaar met de ziekte van Crohn bij mensen, daarom moet ze straks aan de Prednison.
Ze heeft de operatie wel goed doorstaan en ze is best wel heel alert nu en wil eigenlijk heel erg graag haar box uit, maar ja dat kan dus niet. Vind ik heel moeilijk omdat ik ze altijd hele dagen op de wei heb. Bo is van nature al een heel energiek paard, dus er staat nu één brok energie in de stal. Hopelijk legt ze er zich op een gegeven moment wel bij neer dat ze in de stal moet blijven. Hoe hebben jullie dat met jullie paarden gedaan?

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 12:08

Mijn paard had 3 maanden stalrust maar er mocht wel opbouwend gestapt worden. Vanaf anderhalve maand kreeg ze kalmeringskruiden bij omdat het te gevaarlijk werd. Verder kreeg ze haar hooi in slowfeeders en kreeg ze een paar kleine stukjes wortel in zo'n voerbal.

Even iets anders: Knoxx heeft afgelopen zondagnacht weer koliek gehad :( we weten nu echt niet meer wat we nog kunnen veranderen om het zijn darmen zo makkelijk mogelijk te maken. We vermoeden wel een beetje dat het van zand kan zijn dus we geven nu 20g psylliumzaad bij. Hopelijk helpt het... :(

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-14 12:18

Yellomofoon schreef:
Mijn paard had 3 maanden stalrust maar er mocht wel opbouwend gestapt worden. Vanaf anderhalve maand kreeg ze kalmeringskruiden bij omdat het te gevaarlijk werd. Verder kreeg ze haar hooi in slowfeeders en kreeg ze een paar kleine stukjes wortel in zo'n voerbal.

Even iets anders: Knoxx heeft afgelopen zondagnacht weer koliek gehad :( we weten nu echt niet meer wat we nog kunnen veranderen om het zijn darmen zo makkelijk mogelijk te maken. We vermoeden wel een beetje dat het van zand kan zijn dus we geven nu 20g psylliumzaad bij. Hopelijk helpt het... :(

He getver, wat is op dit moment zijn dieet?

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-14 12:23

Symbeami schreef:
Bo haar dunne darm was overvuld, tijdens de operatie hebben ze deze leeg gedrukt. Oorzaak is een ontsteking van de dunne darm, waarschijnlijk een soort allergische reactie die het getriggerd heeft. We weten niet waarvan. Ze kreeg altijd al hooi en weinig krachtvoer, qua voeding zal er uiteindelijk niet zoveel veranderen. Er was een stuk van 5 meter dunne darm afwijkend, veel oedeem vorming. De kwaliteit van de darm was nog wel dusdanig goed dat ze het wel hebben laten zitten. Alleen een biopt genomen en uit dat biopt blijkt dus nu dat ze een chronische dunne darm ontsteking heeft. Vergelijkbaar met de ziekte van Crohn bij mensen, daarom moet ze straks aan de Prednison.
Ze heeft de operatie wel goed doorstaan en ze is best wel heel alert nu en wil eigenlijk heel erg graag haar box uit, maar ja dat kan dus niet. Vind ik heel moeilijk omdat ik ze altijd hele dagen op de wei heb. Bo is van nature al een heel energiek paard, dus er staat nu één brok energie in de stal. Hopelijk legt ze er zich op een gegeven moment wel bij neer dat ze in de stal moet blijven. Hoe hebben jullie dat met jullie paarden gedaan?

Bij de eerste operatie van whizz was door de druk de darmwand ipv 1 tot 2 cm maar liefst 6 tot 7 cm dik. Gelukkig beide keren ook niets hoeven verwijderen.

Bij beide keren mocht mijn paard toch een aantal keren per dag kort stappen, bij wijze van spreke een rondje over het erf en terug. Of een rondje erf en bak rond en weer terug. De eerste keer heb ik dat 2 tot 3 keer daags gedaan. Deze keer was hij veel fitter en heb ik het 3 tot 4 keer daags gedaan, om zijn benen slank te houden maar ook om zijn vertering te ondersteunen en om hem rustig te houden. Doordat hij wist dat hij er toch wel uit kwam was hij tussendoor gewoon rustig op stal en ook tijdens de wandelingen. Die waren niet langer dan 10 to 15 minuten - evt gecombineerd met wat grazen.

Even toch met je kliniek overleggen of het toch niet mogelijk is om dit te introduceren. Zeker als je paard erg fit is, is dit eigenlijk vaak toch best mogelijk. Wel afhankelijk natuurlijk van hoe druk ze buiten zou zijn. Wanneer is ze precies geopereerd? De eerste keer mocht whizz vanaf een paar dagen - ik denk dag 4 of 5 korte wandelingetjes (op de kliniek al) en de 2e keer mocht ik direct de volgende dag al even met hem lopen ..

Symbeami

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 12:57

Yellomofoon schreef:

Ach wat sneu, maar dat was zondagnacht, hoe gaat het nu? Ellendige koliek.

Bo moest absolute boxrust en ik mocht er niet actief mee stappen ivm de operatiewond. Ze loopt overigens wel steeds rondjes in haar stal....dus dan vraag ik me ook af... wat is beter? Klein stukje buiten de box wandelen of dit? Maar laat ik het de eerste week in elk geval maar even rustig aan kijken.
Bo is vorige week woensdag 26 februari geopereerd en ik heb haar gisteren naar huis gehaald. Ze waren goed tevreden over haar herstel na de operatie. Aan eetlust ontbreekt het haar zeker niet.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-14 13:02

Symbeamie - elk koliek geopereerde paard moet in beginsel absolute boxrust -
Welke kliniek heeft haar geopereerd en hoe groot is de wond denk je?
Heeft ze ook een verband/bodypack ofzo om haar buik oid of is het bloot?

Dus het is vandaag een week geleden, wel snel naar huis dan!
Hoeveel mag ze al eten?

Symbeami

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 13:20

Ze mag onbeperkt fijn, licht verteerbaar hooi en 1.5 kg luzerne. Ze mag ook wat wortels. 2 x 100 ml lijnzaadolie. De wond is niet zo heel groot dat is een relatief kort stuk, ik ben niet zo goed in afstanden schatten. Wond ziet er nu best wel mooi uit. Buik is bloot. Ik heb haar net de deken af gedaan, ze stond nog met een outdoor deken, dat lijkt me niet zo comfortabel en het begint warm te worden. Misschien toch even een dunner dekentje opdoen om het een beetje beschermd te houden?
Ze is geopereerd in Wolvega.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-14 13:37

Ik zat nog even in dit topic te zoeken, inderdaad houdt Wolvega echt absolute boxrust aan, dat doen ze in Utrecht en Bodegraven dus al niet meer...
En in Wolvega is dat 8 weken en dan weer aan de slag en in Bodegraven is het wel boxrust (met wandelen) maar na 12 weken weer aan de slag.

Tja..

En mag ze al lang weer onbeperkt hooi? Hoe snel hebben ze dat op kunnen bouwen na de operatie? Zo te lezen wel heel snel??

Symbeami

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 13:54

Ze had gelijk de eerste dag na de operatie al gemest en zijn toen begonnen met opvoeren. Verder weet ik niet precies hoe ze dat gedaan hebben, maar ik mocht haar thuis onbeperkt hooi voeren. Ze ging ook supersnel hoor, eerst zeiden ze dat ze misschien ca. 2 weken op de kliniek moest blijven, maar ze deed het zo goed dat ik haar dus al binnen een week op mocht halen. Ze was ook verder in een super goede conditie toen ik haar bracht en ze is ook nog maar 8. Weet niet of dat allemaal scheelt.

Ze mag wel uit de stal om uit te mesten, dus dan zet ik haar voor het uitmesten in een andere box 15 meter verderop. Loopt ze toch nog ca. 30 meter. :)

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-14 14:35

Misschien dat andere wolvega gangers hier nog meer over kunnen zeggen of ze toch wel mochten wandelen op gegeven moment.

Ik ben afgelopen jaar naar opendag van Kliniek Utrecht geweest en daar kwamen koliekoperaties en revalidatie aan de orde en in de sheet werd ook echt vermeld dat ze binnen een paar dagen toch gaan lopen met het paard, tegen stalbenen en om vertering op gang te houden e.d.

Je kunt het natuurlijk voorleggen dat je weet dat er bij andere klinieken anders mee om wordt gegaan..

Symbeami

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 14:49

Ik heb haar net heel even in een andere box gezet, ze was echt niet meer te handhaven. Haar box een beetje uitgemest, veel mesten doet ze nog niet. Dus nu is ze er even uit geweest en nu lijkt ze iets rustiger. Maar ze loopt de hele dag rondjes in haar box. Ik ga wel even bellen met de kliniek als ze zo onrustig blijft, ik kan het niet aanzien....

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-14 14:54

Symbeami schreef:
Ik heb haar net heel even in een andere box gezet, ze was echt niet meer te handhaven. Haar box een beetje uitgemest, veel mesten doet ze nog niet. Dus nu is ze er even uit geweest en nu lijkt ze iets rustiger. Maar ze loopt de hele dag rondjes in haar box. Ik ga wel even bellen met de kliniek als ze zo onrustig blijft, ik kan het niet aanzien....

Ik ging met de mijne 's ochtends voor mijn werk een rondje over het erf en 'smiddags na mijn werk en evt in de avond. Dit jaar heb ik ook overdag nog mensen ingeschakeld om rond het middaguur een rondje te lopen ook omdat onze andere 2 paarden dan buiten stonden in de paddock en hij dan dus onrustiger kon zijn. Na het rondje lopen was hij weer tevreden en ging lekker eten oid

Symbeami

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 15:05

Dat is hier ook het probleem, mijn andere paard staat in de paddock. Vanuit die andere box kan Bo haar beter zien. alleen ben ik bang dat ze vanuit die andere box zichzelf bezeert omdat dat een veel groter bovenluik heeft en ze in haar eigen box beter 'op te sluiten' is. Zo te horen is het nu rustig, dus ik laat het even gaan. Als ik haar tevreden kan houden door het zo te doen als jij schrijft dan doe ik dat wel. Want ze begon net ook al rondjes in de box te RENNEN. Nou volgens mij is gecontroleerd een rondje buiten stappen beter. En heel even de zon op haar lijf lijkt me ook wel fijn.

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 15:14

Het "lastige" is inderdaad dat elke kliniek toch zijn eigen regeltjes heeft van wat wel en wat niet mag... Het paard van mijn vriend stond zo'n 5 dagen vastgebonden in stal omdat hij vaak wou liggen en dat te belastend was voor zijn wonde. (Universiteit van Gent was dit). Met Casu mochten wij meteen de eerst dag al 5 minuutjes stappen...

Met Knoxx is nu alles terug in orde... Maar 2 kolieken geleden was hij op een halfuur van super hard sprinten en gek doen naar op zijn rug liggen met voetjes omhoog :? Ofwel heeft hij echt een heel lage pijngrens ofwel is er iets waardoor hij ineens zo'n pijn krijgt.
Hij krijgt heel mooi hooi 2x per dag en daar komt hij wel zo'n 18-20 uur per dag mee toe, voor de rest krijgt hij s'avonds net geen handje cavalor juniorix en een scheutje lijnzaadolie. De olie laten we nu achterwege omdat hij bij zijn eten nu psyllium krijgt, en als dat vochtig wordt wilt hij het helemaal niet meer eten... Als snack krijgt hij anderhalf worteltje per dag. Hij drinkt ook nog soms bij zijn moeder, maar dit kon absoluut geen kwaad volgens verschillende VA. Verder kan hij 24/7 binnen en buiten op de paddock.

Symbeami

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 15:21

Gelukkig dat met Knoxx alles weer in orde is. Maar je hebt geen idee van de oorzaak begrijp ik? Lastig als het ook steeds terug komt.

De kliniek die kan wel regels en richtlijnen opstellen, maar je moet ook een beetje naar het paard kijken. Die van mij stond daarnet zo verschrikkelijk te schreeuwen en te stuiteren in haar box... wat is dan wijsheid? Ze is er maar heel even uit geweest, maar het heeft wel geholpen want nu staat ze rustig haar hooi te eten. Dan kijk ik zelf wel naar mijn paard en als ik haar kan helpen door haar even de box uit te laten, al is het maar een paar minuutjes dan lijkt me dat toch beter dan dat ze pogingen doet om haar box uit te breken ..... en dat zal ook niet de eerste keer zijn dat dat haar lukt.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-14 15:22

Symbeami schreef:
Dat is hier ook het probleem, mijn andere paard staat in de paddock. Vanuit die andere box kan Bo haar beter zien. alleen ben ik bang dat ze vanuit die andere box zichzelf bezeert omdat dat een veel groter bovenluik heeft en ze in haar eigen box beter 'op te sluiten' is. Zo te horen is het nu rustig, dus ik laat het even gaan. Als ik haar tevreden kan houden door het zo te doen als jij schrijft dan doe ik dat wel. Want ze begon net ook al rondjes in de box te RENNEN. Nou volgens mij is gecontroleerd een rondje buiten stappen beter. En heel even de zon op haar lijf lijkt me ook wel fijn.

Mijn paard heeft een luik met tralies dat normaliter naar beneden geklapt is. Nu tijdens zijn revalidatie is het luik dicht zodat hij niet naar binnen en buiten kan schieten/schrikken en zijn hoofd kan stoten etc etc. Ik heb het met duc tape vast gezet zodat ook niet iemand het even op kan zetten.
Rondjes rennen in een box dat is ook niets waard nee..

Symbeami

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 15:51

Dat vind ik iets, dat vind ik dus ook lastig. Ik kan hier het luik wel dicht doen, maar dan is de hele stal dicht. Er is natuurlijk wel kans dat ze dan rustiger blijft, maar ik vind het ook sneu dat ze dan helemaal geen contact met de buitenwereld heeft en dan wordt de stal ook best donker.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-14 15:52

Symbeami schreef:
Dat vind ik iets, dat vind ik dus ook lastig. Ik kan hier het luik wel dicht doen, maar dan is de hele stal dicht. Er is natuurlijk wel kans dat ze dan rustiger blijft, maar ik vind het ook sneu dat ze dan helemaal geen contact met de buitenwereld heeft en dan wordt de stal ook best donker.

Hmmm als het dan echt helemaal donker is, is dat geen optie nee, wist niet of je een tussenvorm had ;-) waarbij je iets van tralies oid kon toevoegen..

Symbeami

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 16:07

Helemaal donker wordt het niet hoor omdat er aan de zij- en achterkant nog wel wat kleine raampjes zitten. Maar die kunnen niet open en dan kan ik ook niet luchten. Er zal toch wel een moment komen dat het paard zich er een beetje bij neer gaat leggen? Of blijven ze zo? Ze is van zichzelf een beetje een druktemaker, wij noemen haar ook ons ADHD paard.....

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-14 13:16

Ligt er een beetje aan, op een gegeven moment geven ze er wel aan toe, maar als ze in de beginperiode al zoveel energie heeft (ipv nog rustig en matjes is) dan zou het wel eens lastiger kunnen worden (en ontkom je denk ik niet aan kleine uitjes).

Hoe gaat het verder vandaag?
Gisteren mocht ik naar 30 minuten rijden toe voor een week. In onze kleinere bak gereden, dus meer bochtjes, hij sloeg zich er goed doorheen!

Symbeami

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 10:33

Wat fijn dat je weer een beetje mag rijden en dat het goed gaat!

Gisteren ging het ietsje beter, ik heb een weefrek (die had ik nog liggen) voor de box van mijn andere paard gemaakt en Bo daar in gezet. Ik heb Bo ook even zo goed en zo kwaad als dat ging een beetje gepoetst, ze heeft wel heel veel kale stukken nu. Voor het idee, was ze even buiten aan het hek vast.
Die box daar schijnt ook de zon vol in en ze kan mijn andere paard zien als die buiten is, dus dat is ook leuker voor Bo. Litteken ziet er nog mooi uit, temperatuur is goed en ze eet goed. Volgens mij is ze er zelf van overtuigd dat haar niks mankeert. Dus ik denk wel dat we het lastig gaan krijgen. Ze heeft me namelijk ook al min of meer het erf over gesleurd. Ze is sterk en ik begrijp het wel, normaal heb ik dat allemaal veel beter onder controle, maar nu kan ze haar energie niet kwijt. Mijn stress begint al iets af te nemen, ze produceert ook weer wat meer mest.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-14 20:21

Goed idee van dat weefrek, gaat het nu nog steeds goed? En houdt ze zich een beetje rustig?

Hier gaat het prima, gisteren even op het harde gereden, dat vond ie toch wel lekker draven, niet te stoppen ;-) Genoeg energie en draven maar, lekker in het zonnetje!

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 22:18

Leuke reacties hier. Hopelijk gaat alles verder vlekkeloos!
Knoxx begint zijn psyllium-appelmoes mengsel eindelijk lekker te vinden. We voeren het nu zoals je een baby fruitpap geeft. Eerst met de lepel aan de zijkant van zijn mond maar sinds vandaag kan je hem ook langs de voorkant van zijn. Mond voeren. Onze held <3

Symbeami

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 23:04

Klinkt wel grappig Yellomofoon, fijn dat Knoxx ook weer opknapt.
Heerlijk fargo stukje rijden in het zonnetje!

Met Bo gaat het heel goed, werkt prima om haar overdag in Symphony's box te zetten en 's nachts weer in haar eigen. Weefrek is een uitkomst. Ze lijkt het bijna te begrijpen. Ze is best rustig als ik haar naar haar dagverblijf :D breng. Wandelt er ook rustig in en 's avonds weer rustig naar eigen box. Ze lijkt zich toch een beetje bij haar lot neer gelegd te hebben. Ze is nog wel druk als ik met Symphony wegga, maar dat is niets anders dan anders dat was altijd al zo. De wond ziet er mooi rustig uit. De lijnzaadolie gaat er ook wat makkelijker in.
Vanavond een voorraadje hooi gehaald, mijn eigen hooi was op. Moeilijk aan hooi te komen nu, dat is dan wel een groot nadeel, normaal als ze overdag op het land loopt dan eet ze veel minder hooi.