EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

muppetmayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-24 08:18

Bij mijn pony missen 3 snijtanden, 2 onder en 1 boven (fietsenrek). Hij wilde zelfs vlak na de operatie al liever met de rest mee eten uit de slowfeeder (kleine maas, 3 of 2.5 mm) dan uit een bak met los hooi. Ook het eten met een graasmasker gaat prima gelukkig (dit was wel na herstel overigens, de tanden zijn vorige winter getrokken)

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-24 08:25

Sanniej_ schreef:
Hier worden bij mijn pony zeer binnenkort 4 snijtanden verwijderd.
De rest mag nog blijven zitten en houden we in de gaten.
Kan iemand mij hier vertellen wat jullie ervaring is met het missen van meerdere snijtanden en eten uit slowfeeders (kleine Maas 3cm bijv)
En iemand ervaring met graasmaskers na het weg halen ?

Eten met slowfeeders gaat prima, net als grazen. Ze krijgen (of hebben al aangeleerd een soort superontwikkelde lippen :D ).
Graasmasker geprobeerd, nog niet gelukt. Het gras was ook nog wat te lang, maar met korter gras krijgt hij het niet voor elkaar omdat hij dan niet voldoende grip heeft met zn lippen.

Onze tandarts heeft idd ook een soort schuimlaag (van dat pvc isolatie lijkt ‘t) op de klem.

xTammyy

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-24 10:35

Hmm dan ga ik dat volgend jaar toch ook maar eisen. Ik vroeg dit jaar of er geen handdoek ofzo omheen kon maar dat zou volgens haar geen verschil maken :=
Vaak laat je je dan toch te makkelijk overrulen op zo'n moment in plaats van naar je eigen gevoel te luisteren.

Hij is namelijk al heftiger geworden dan vroeger sinds de tanden er uit zijn (je weet natuurlijk niet hoe dat gegaan is, ik was er niet bij tijdens de ingreep op de kliniek) en ik zou niet willen dat de tandarts alleen maar een spannender iets voor hem wordt.

Nicky1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-24 14:39

xTammyy schreef:
Hier een paard waarbij alle snijtanden zijn verwijderd en die eet prima uit slowfeeders, ook kleine mazen. Uiteraard in het begin wel los hooi gehad.
Met een graas masker heeft hij geen ervaring.

Andere vraag. Wanneer de tandarts komt krijgt mijn tandeloze paard die metalen klem in, maar dat zit dan direct op z’n tandvlees. Hij is ondanks verdoving altijd nogal onrustig en dat maakt dan dus dat z’n tandvlees vaak open gaat of beschadigd raakt.. Iemand daar tips tegen? Het ziet er zo zielig en pijnlijk uit :-(

Mijn dierenarts heeft destijds silicone 'inzetstukjes' gemaakt voor in de klem. Speciaal op maat gemaakt voor mijn paard.

Sanniej_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-24 21:21

Goed om te lezen dat de meeste paarden gewoon weer verder gaan met eten als dat ze gewend waren.
Bedankt we gaan het mee maken!

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-24 18:25

Hoe hebben jullie de getrokken tanden schoon gemaakt?
Ik wil er een sieraad van laten maken maar de tanden zijn nu heel vies

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-24 22:51

Nachtje in de biotex weken.

rocky_1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-24 23:02

xTammyy schreef:
Hier een paard waarbij alle snijtanden zijn verwijderd en die eet prima uit slowfeeders, ook kleine mazen. Uiteraard in het begin wel los hooi gehad.
Met een graas masker heeft hij geen ervaring.

Andere vraag. Wanneer de tandarts komt krijgt mijn tandeloze paard die metalen klem in, maar dat zit dan direct op z’n tandvlees. Hij is ondanks verdoving altijd nogal onrustig en dat maakt dan dus dat z’n tandvlees vaak open gaat of beschadigd raakt.. Iemand daar tips tegen? Het ziet er zo zielig en pijnlijk uit :-(

O nee joh dat is inderdaad echt niet fijn! Mijn dierenarts is daarmee ook nog aan het experimenteren wat het fijnste werkt. Ze gebruikte bij hem volgens mij een speciale mondklem en daarom heen deed ze bij hem buisisolatie. Alleen daar was ze ook nog niet helemaal over tevreden, omdat het dan echt heel dik werd.

Sanniej_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-24 19:44

Vandaag 4 snijtanden bij mijn dame eruit gehaald.
Gelukkig is het land nog goed dus ze kon daarna lekker grazen.
Advies is niet werken met haar de eerste twee weken en pas slowfeeders als de wond dicht is.

Hoe hebben jullie dit aangepakt?
Niet werken vind ik lichtelijk wat overdreven, dacht aan deze week wat werken aan de hand longeren etc. En zou ze bijv over paar dagen wel al uit een slowfeeder mogen eten of kan dit kwaad? De wond is pas over weken dicht dus wat is dan wijsheid.
De rest van de paarden eet wel uit een slowfeeder en ik gok dat ze over paar dagen niet meer op de weide kan met de regen die eraan komt.

xTammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-24 20:55

Waarom zou je het advies niet opvolgen?

Ik heb die van mij 2 weken slobber bijgevoerd en in die weken hebben we ook los hooi aangeboden ipv uit de slowfeeder.
Qua werken hebben we zeker een week niks gedaan en daarna rustig begonnen met bitloos handwerken/longeren.

Sanniej_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-24 23:10

xTammyy schreef:
Waarom zou je het advies niet opvolgen?

Ik heb die van mij 2 weken slobber bijgevoerd en in die weken hebben we ook los hooi aangeboden ipv uit de slowfeeder.
Qua werken hebben we zeker een week niks gedaan en daarna rustig begonnen met bitloos handwerken/longeren.

Omdat de dame in een kudde staat, dus als het niet noodzakelijk is kwa voeren dit voor alle partijen fijner is.
Niet werken, meer omdat ik bang bent dat ze dan nu zo hard aankomt, bevangen kan worden / te veel energie krijgt. Stond normaliter met graasmasker en onbeperkt hooi met slowfeeders.
Als ik haar voer 6 weken volledig om moet gaan gooien dan is het wat het is uiteraard, maar daarom vraag ik even de ervaringen.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-24 23:26

Hier mocht hij gelijk al uit een hooinet eten :j Ik dacht dat hij ook geen twee weken rust hoefde, maar dat kan ik mij niet goed meer herinneren. Wel eerst paar dagen zonder bit en daarna weer met. Bij ons waren wel alleen de twee buitenste snijtanden verwijderd aan beide kanten

rocky_1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-24 23:52

Bij die van mij werd slobber volgens mij juist afgeraden. Ik geloof dat het probleem was dat dit juist in de wonden kon gaan zitten. Hier hingen de slowfeeders er gewoon tijdens het genezingsproces gezien die van mij ook in de kudde stond, maar bood ik ook los hooi aan. Grazen ging de 1e paar dagen haast niet en knipte ik voor hem telkens wat hoopjes gras. Dit lukte na een week steeds beter totdat hij dit volledig zelf weer kon.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-24 06:46

Hier mocht een slowfeeder ook gelijk. Had ‘m de tweede dag al op gras, weet eigenlijk niet of dat niet mocht. Geen extra problemen mee ervaren. Een graasmasker is hier overigens nog niet gelukt (3 jaar later), maar ons gras is misschien ook te lang.

muppetmayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-24 08:12

Hier heb ik ook het advies gehad om los hooi bij te voeren, meer omdat het zeer kon doen met een slowfeeder. Maar meneer wilde perse niet apart eten van de rest en heeft direct mee gegeten uit de slowfeeder. Hij kon onder een draad door naar los hooi, ik heb hem er zelf ook meerdere keren neer gezet, maar hij liep altijd direct terug naar het slowfeeder net.

Symke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-24 10:48

Onze ruin wilde ook absoluut niet apart eten en het eten ging uit de slow feeder gelijk prima
Rijden naar paar dagen al opgepakt, hij was zo fit en vrolijk. Even paar keer bitloos
Was verwijdering van alle tanden

Als jou paard nog tanden over heeft zou slow feeder al helemaal geen probleem moeten zijn

Het gewoon inde groep zijn vind ik als het kan heel waardevol

Renss

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-24 11:30

Bij mijn paard worden vanochtend alle voortanden eruit gehaald. Vind het best spannend, hoe het straks zal gaan met eten enzo. Fijn om hier alvast wat ervaringen te lezen.

Afbeelding

Wesseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-24 12:12

Ik kom hier ook even binnen vallen, hopelijk kunnen jullie mij op weg helpen.

Ps: succes Rens! Hopelijk valt het allemaal mee.

Mijn paard heeft ook eotrh, klinische beeld laat dit amper zien, alleen iets dik bij de buitenste snijtanden boven. Echter, op de foto’s is te zien dat zijn buitenste snijtanden en die ernaast boven cement bevatten aan de wortels. Onder is nog niks te zien op de foto’s. Boven de middelste 2 ook niet.
Ik heb foto’s laten maken omdat hij ontzettend veel kwijlt en ik hem niet helemaal lekker in zijn vel vind zitten.

Aan de ervaringsdeskundigen hier de vraag: wat zouden jullie doen in mijn geval? Boven alles verwijderen? De middelste 2 laten zitten?
En wat met onder?
Hem iedere keer naar de kliniek brengen voor een paar tanden vind ik eigenlijk geen optie. Ze staan al jaren met zijn 2en en het brengt voor beide paarden nogal wat teweeg als er eentje een hele dag weg is.

Morgen heb ik een belafspraak met de tandarts, dus dan wordt het uiteraard ook nog besproken.

Symke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-24 12:58

Is al eerder genoemd maar voor de nieuwe lotgenoten; niet schrikken van enorme stank na verwijdering!
Hoort erbij, paard heeft er geen last van en gaat vanzelf over.

Ons is alles eruit en dan ben je maar klaar en geen zorgen meer heel goed bevallen

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-24 13:44

Sanniej_ schreef:
Advies is niet werken met haar de eerste twee weken en pas slowfeeders als de wond dicht is.

Niet werken vind ik lichtelijk wat overdreven, dacht aan deze week wat werken aan de hand longeren etc. En zou ze bijv over paar dagen wel al uit een slowfeeder mogen eten of kan dit kwaad? De wond is pas over weken dicht dus wat is dan wijsheid.
De rest van de paarden eet wel uit een slowfeeder en ik gok dat ze over paar dagen niet meer op de weide kan met de regen die eraan komt.

Waar is jouw paard geholpen?
Ik kreeg ook het advies 2 weken niets en daarna rustig opbouwen.

Ik ben een week verder maar hij wordt druk en ik merk dat hij graag wat wil dus ik ga rustig aan de hand weer een beetje gymen.

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-24 13:47

Vorige week dinsdag zijn bij mijn paard 5 snijtanden en 1 haaktand verwijderd.
Linksonder de haaktand en 3 snijtanden en boven de buitenste 2 snijtanden.

Ik vind het verbazingwekkend hoe goed hij daar meteen mee om gaat.
Hij heeft echt geen dag slecht gegeten.
De eerste paar dagen was hij wel wat rillerig en koud op zijn lijf maar dat was goed op te lossen met een dekentje.

Ik ben bij de Krommerijnstreek geweest en ik ben echt super tevreden!
Heel goed op de hoogte gehouden via de telefoon en bij het wegbrengen en ophalen ook keurig begeleid.

Sanniej_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-24 19:15

Kelly_Taco schreef:
Sanniej_ schreef:

Waar is jouw paard geholpen?
Ik kreeg ook het advies 2 weken niets en daarna rustig opbouwen.

Ik ben een week verder maar hij wordt druk en ik merk dat hij graag wat wil dus ik ga rustig aan de hand weer een beetje gymen.

Snap best dit advies als er echt heel veel verwijderd is hoor, maar als ik bovenstaande berichten lees ga ik gewoon kijken wat pony zelf aangeeft. Bit wil ik er niet eerder in hebben als alles echt dicht is sowieso.

Mijn pony is behandeld door mijn eigen tandarts, zij is ook dierenarts en daarna volledig overgestapt op tanden ze werkt samen met een kleine kliniek hier in de buurt dus voor ons was dit heel prettig. 20 min met de trailer en direct ophalen na behandeling en op zondag omdat ze graag in het weekend werkt plus kliniek dan vrij is.

Bedankt voor jullie berichten dan ga ik gewoon haar observeren als ik haar in de kudde zet wat ze doet en als ik twijfel apart zetten met alleen maar los hooi. Voor nu eet ze ook prima gras en slobber.

nannyrana7

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-24 21:12

Bij Rana is het nu gelukkig al weer een paar maandjes terug . Ik ben erg blij dat ik het gedaan heb. Wat ik ervan heb begrepen is het ook even belangrijk om rustig aan te doen omdat het door kan trillen in de kaak . Ik mocht er wel weer redelijk snel mee wandelen en ze is ook redelijk snel als wandelpaard weer met vriendin mee gegaan en ik op de fiets mee . Haar stap tempo ligt namelijk erg hoog.
Wel zijn er van de week nog twee kleine stukjes uit de onderkaak gehaald die in ene boven kwamen in haar onderkaak . Dit was gelukkig service want het heeft allemaal al een hoop gekost. Voor ons was het eigenlijk niet een echte keus of we alles in ene eruit zouden halen of elke keer een paar heb zelf geen auto of trailer en bovendien moeten we ook nog eens met de boot en dit wil je een paard ook geen tig keer aandoen. Sterkte de komende tijd allemaal ❤️‍❤️‍❤️‍

Renss

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-24 21:26

Bij mijn paard vanochtend dus alle 12 tanden eruit. Het is goed gegaan, valt me tot nu toe mee.
Vanmiddag was hij blij om weer terug op stal te zijn. Vrolijk hinniken om van alles. Heel verbaasd dat een hap gras nemen niet lukte.
Eten uit een hooinet lukt ook nog niet. Laat hooi staan en geeft de voorkeur aan wat zachter kuil.
Vanavond iets minder opgewekt, maar geen koorts. Gewoon wat moe.
Hij heeft preventief AB prik gehad en metacam mee voor deze week. Dus komt vast goed.

nannyrana7

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-24 21:39

Mijne moest eigenlijk een nachtje in de kliniek blijven zodat ze alles perfect konden controleren en ze hadden de gaten opgevuld en dat moest er de volgende dag uitgehaald worden . Zelf had ik ervoor gekozen om haar nog dagje later op te halen omdat ik dan zeker wist dat eten goed ging . Ze heeft ook ruim een week aan de metacam gestaan en vond slobber helemaal niet fijn dus redelijk snel weer op droge 18+ van pavo . De dag dat ze terug kwam ging ze heel fanatiek proberen te eten van het gras de dagen erna was ze er even helemaal klaar mee dus ging ze voor de voordroog en na een week ging ze voorzichtig proberen weer wat te doen met gras . Bij mij heeft ze ruim een week alleen gestaan omdat ze al niet zo hoog staat in rang en daarna overdag in een klein groepje erbij en dan in de nacht nog een plekje voor haar zelf naast de rest . Na een paar weken stond ze er weer helemaal bij . Wel geef ik haar nog twee maal daags eten bij . Maar ze is ook alweer verzot op appels en wortelen die maak ik wel wat kleiner zodat ze ze goed naarachter kan werken maar wel zo dat ze er goed op kauwd zitten er te grote stukken in dan krijgt de buurvrouw ze keurig doorgeschoven en die heeft al haar tanden nog dus das geen probleem