Plotselinge gedragsverandering wat zich uit in zichzelf..

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

siskeh

Re: Plotselinge gedragsverandering wat zich uit in zichzelf..

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 20:39

Verder zie ik er geen tekst bij, maar de filmpjes spreken voor zich geloof ik..
Wil ze niet harder lopen dan ze in het filmpje doet? kan ik me adhv de beelden voorstellen, maar kan ook anders zijn.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-12 20:43

De 1e (vorige filmpjes) heeft ze voor het eerst hoefschoenen aan,let vooral op haar achterbenen.
Bij de tweede heb ik ze uitgedaan.

Enamorado

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 21:20

Ik doe hard mijn best maar wat moeten we zien dan? Ik zie in ieder geval een vrolijker paardje dan een half jaar terug.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 21:24

ze ziet er goed uit hoor en loopt zeker een stuk beter dan voorheen!
Maar achter loopt ze vreemd,zou bijna zeggen kreupel...heeft ze spat?

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 21:34

Die losse filmpjes zien er dan wel weer aardig goed uit.
Ze doet "iets" met rechtsachter als ik het zo zie

hoofvision

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 21:41

eerste filmpje doet me sterkt denken aan hoef/spierbevangenheid, bloed laten prikken iig om spierwaardes te bekijken en zeker de DA bellen om hoefbevangenheid uit te sluiten denk ik.

sterkte

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 23:07

Ik ga mgl iets raars vragen en kan ook even niet terug halen of het al is besproken is, maar is ze al eens op cushing getest?
De bolle buik terwijl ze niet vet is, gedragsverandering, gevoelige voeten (idd, ze lijkt wel bevangen).

Hoe vindt je haar zelf nu?

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 07:31

Is het niet zodat ze bij het eerste filmpje de hoefschoen wel erg vreemd vind en niet helemaal weet hoe ze haar benen neer moet zetten?Ze ziet er wel veel vrolijker uit verder,maar loopt in draf wel wat stijf..Hoe vaak is ze nu al behandeld?

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-12 09:18

Cushing is ze op getest.
Ze is 2 X behandeld moesten gaan opbouwen dan zou het goedkomen.

Ik schrok gister,vind ze weer terug bij af en mijn gevoel zegt nog steeds dat we iets over het hoofd zien.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 09:28

Ja, snap ik...
Bah wat vervelend weer.

eiber

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 12:50

Lieve Timokayana, ik schrok van de filmpjes. Ik heb zoveel bewondering voor je doorzettingsvermogen in de zoektocht naar de oorzaak van het probleem, maar ik zie nu ook weer een paardje dat beslist heel ziek is. Is de diagnose Cushing zuiver gesteld? Is er een ACTH test gedaan waarbij bloed opgestuurd is op ijs? Waren haar waarden oke of twijfelachtig? Ik denk ook (nog steeds) aan Cushing. Hoefbevangenheid ligt dan op de loer, zelfs als haar dieet daar geen aanleiding voor geeft. Ook neerslachtigheid, prikkelbaarheid, verstoorde hormonen (hengstigheid), alles is bij een Cushingpaard ontregeld. Ze zou er niet bij moeten en mogen lopen zoals ze nu doet.
Ik kan me voorstellen dat dit je zoveel pijn doet.....

hoofvision

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 13:13

voelen de hoeven trouwens warm aan?/pulsatie voelbaar in kootholte?

matasja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 14:58

Toch zou het nog steeds vanuit haar rug kunnen komen, ze loopt heel stijf waarbij ze naar mijn idee haar rug heel erg vastzet, normaal zou je in draf alles moeten zien bewegen, nu zijn alleen haar benen aan het lopen maar neemt ze de rest niet mee, als je snapt wat ik bedoel... dat rare lopen met de hoefschoenen aan kan ik me voorstellen, zo liep mijn paard ook yoen ik er de eerste keer beschermers omheen had zitten.. ze loopt daarna alweer vlotter door.
Denk dat je nu in alles iets gaat zien nu ze weer wat terugvalt. Toch vind ik haar er goed uitzien. Bovenlijn is ook weer vol aan het worden, niet alleen maar die dikke buik. Ze reageert op hikkiken van de anderen en trekt ook steeds naar het andere paard toe in de bak. Wanneer krijgt ze weer behandeling, en wat is de laatste keer geweest?

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 17:28

dit gaat me niet in dank afgenomen worden maar als dit mijn paard zou zijn zou ik toch heel hard over bepaalde dingen gaan nadenken.
is het na zo'n lange zoektocht nog reeel voor je paard?

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 18:36

Ook afvalstoffen (waar ik van denk dat die spelen vanuit o.a. de darmen) die niet goed afgevoerd kunnen worden kunnen heel goed dit beeld geven. Spierpijnen maar ook gewrichtspijnen zijn dan een symptoom.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-12 18:55

Het is een tijdje geleden dat ik hier iets geplaatst heb,om eerlijk te zijn voelde het al die tijd nog steeds niet goed.Echter sinds gister vond ik de terugval zo groot om deze hier weer te plaatsen.Het is niet dat ik jullie in de waan wil laten dat het zo goed gaat.Nee,maar het is zinloos om hier continu te zitten twijfelen om dat de veranderingen steeds zo minimaal waren.

Grappig dat er verschillen in mening zijn,normaal en dat maakt het voor mij vaak heel moeilijk.

Van de week stond ze rechts achter met een wat opgelopen been,gister was dit nog steeds zo en heb ik ze uit de paddock gehaald omdat ze voor mijn gevoel weer zo 'lastig 'liep met haar achterbenen.
Ik heb haar staart gewassen en een flink stuk ingekort.Deze is vaak zo vies want op de een of andere manier gaat hij bij haar door de blub.Ik denk dat het met de achterbenen te maken heeft.Verder kan ze volgens mij haar staart niet goed afhouden/opbollen,aan haar staartwortel zat wat aangekoekte ontlasting.
Bij het wassen van de staartwortel kreeg ik reactie van haar,blik achterom en oren plat.
Vond ze niet prettig.

Hoefschoenen gepast,maar was niet zo makkelijk om een helder beeld te krijgen.Hoe ze achter loopt is vaak hoe ze met momenten door de paddock kan gaan of de eerste passen uit stal.
Hoefschoenen laat ik even voor wat het is,aangezien ik ze weer slechter vind lopen.
Ik heb ze gisternacht op stal gelaten,ze had wel in het stro gelegen dat kon ik zien.
Beide achterbenen vol gelopen,geen wondjes of wat dan ook te zien.
Even buiten gezet en de overgang van stal naar de paddock liep ze erg kost,hoofd hoog,weggedrukte rug.
Helaas moest ik met mijn moeder naar het ziekenhuis en zoals een huisartsenpost zich waarmaakt duurde het langer als ik hoopte.Ik wilde graag terug naar Kyana om te kijken hoe ze buiten ging.
S middags terug geweest,stond ze achterin te slapen.Ik heb ze meegenomen en het lopen wisselt heel erg.Dierenarts gebeld om te overleggen.Overeen gekomen dat behandeling bij eventueel spierbevangenheid hetzelfde zou zijn dus niet een acuut geval voor vandaag.
Ik heb ze equipalazone gegeven en laat haar tot maandag op stal.Dan komt mijn dierenarts tussen 9 en 10 om bloed af te nemen.

Daarop haak ik even in op bokker eiber en IMJ, er is op cushing getest,onbekend of dit op ijs is gegaan.Ik geloof het niet.
Aangezien hij maandag komt heb ik dit opgeschreven om met hem te bespreken.
Ik heb een lijstje bij me liggen dus als mensen suggesties hebben ze zijn welkom,ik wil alles zondagavond naar hem doormailen zodat hij rekening kan houden met eventueel spullen die hij mee moet nemen.
En eiber,ik geloof (nog steeds) dat mijn paard heel ziek is,echter tot nu toe zien we iets over het hoofd.Dierenartsen kijken naar haar buik en maken zich er niet zo'n zorgen over als ik,de bovenlijn blijft overigens vermageren naar mijn idee en de ruggegraat komt er boven op te liggen.Ook aan haar billen te zien dat ze eigenlijk te mager is.en haar ribben zijn zichtbaar boven een bolle buik.

Hoofvision, geen pulsatie of warmte te voelen,al eerder is hier geroepen dat ze leek als hoefbevangen.Echter geen pulsatie en typische stand,beeld wisseld ook heel erg.
Ze heeft ook geen koorts,gistermiddag 37.8 en vanmiddag 37.1

Matasja, volgende degene die haar behandeld had was er geen probleem met het op gaan bouwen nu,ze moest sterker worden.echter ze voelt nog steeds niet goed en is nu ook weer zichtbaar te zien.
De rug kan best stijf zijn,dat geloof ik ook,maar er mist iets in het grote geheel.

Om nog even op mariska te reageren,ik neem het je wel in dank af en heb het zelfs al eerder voorgesteld aan mijn dierenarts/Volgens hem kon ze toen nog prima pijnvrij leven op de weide.

het eerste wat ik vanmorgen tegen mijn moeder zei, ik raak ze kwijt.Ik ben bang dat het een gevecht is die we niet kunnen winnen.Ik wil maandag ook het een en ander met mijn dierenarts bespreken.Vanmorgen zeg ik eerlijk toen ze uit de stal liep zou ik zo de keuze hebben gemaakt dat het Klaar is.
Echter ( en soms maar goed ook ) een dierenarts laat niet zomaar een paard in slapen heb ik ondervonden.

Afbeelding

Afbeelding

Helaas weet ik niet hoe ik de foto's van mijn gsm op de pc krijg.

pleiada, ze is twee keer behandeld,waarvan de laatste keer met groen licht om te gaan opbouwen.

Eetlust nog steeds als een dijkwerker.Ik ben er de hele middag geweest en hoopte haar te zien plassen,helaas is moest ze niet anders had ik kunnen kijken of haar urine anders van kleur was.

Singasong, geloof me dat den hoek heel hoog op mijn wensen/verlanglijstje staat.alleen dat laden he..

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 19:01

Ieder paard kan op de trailer ook die van jou!

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-12 19:06

Als jij haar erop krijgt ben je echt van harte welkom :-)

Enamorado

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 19:15

singasong schreef:
Ieder paard kan op de trailer ook die van jou!

Ik zou het knap vinden als het je lukt. er is een paar maanden geleden al een bokker 4 uur bezig geweest in alle rust om haar proberen de trailer in te krijgen omdat ze naar de kliniek moest. uiteindelijk is TS maar te voet naar de kliniek gegaan en heeft ze 2 dagen gelopen.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 19:35

Wat naar nou,het leek zo goed te gaan..Misschien heeft ze nog een behandeling nodig?Ze reageerde er toch wel positief op?Het kan natuurlijk ook symtoombestrijding zijn van het echte probleem..Het is en het blijft moeilijk,het enige wat ik kan zeggen is dat ik echt hoop dat blijvend op kan knappen en dat je de oorzaak vind!Die bolle buik is trouwens icm met het spierverlies volgens mij iets waar echt aandacht aan geschonken moet worden,dat is toch nog niets opgeknapt!?

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-12 19:53

Bovenlijn is denk ik eerder verslechterd.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 19:57

ik denk dat ik haar op pergolide had gezet....eens kijken een maand of twee wat dat doet.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-12 19:58

Wat kan pergolide voor schade brengen indien het dit niet is wat ze nodig heeft?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 20:05

tja,het heeft een paar bijwerkingen zoals misselijkheid en geen trek hebben in eten.
Het is een chemisch nagemaakte lichaamseigen stof.
Cushing zou mij toch niet verbazen....magere bovenlijn,enorme eetlust,zwakte achter.
Iedereen die aan cushing denk denkt aan rullen maar dat hoeft niet altijd.

Ik denk dat je wat moet?Dit schiet ook niet echt op. :(:) En is voor jou en het paard ook vreselijk! |(
Als je het voorzichtig opbouwt en haar er langzaam aan laat wennen hoeft ze geen last te hebben van bijwerkingen.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-12 20:10

Ik zal het bespreken met mijn dierenarts geerke.Op zich kan ik me vinden in de symptomen.