[INFO] hoestende paarden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 20:11

Hoi, jouw beeld lijkt behoorlijk op die van mijn paard. Ook deze winter begonnen.
Ik heb een tijdje bisolfon gebruikt. Maar had het idee dat dat niet veel deed. Die van mij zit nu midden in een kuur pretnisolon en het is zo goed als weg. Maar ik denk dat als je bisolfon wilt gebruiken, je beter sputolysin kan nemen, dan zit je ook qua dosis beter.
Uiteindelijk denk ik dat dit soort paarden 24/7 naar buiten moeten. Ik ben er zelf mee bezig. Maar het Is niet eenvoudig.
Het is ook echt een gecompliceerd probleem. :(:)

Rubio

Re: Centraal topic over hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 09:22

24/7 naar buiten zal lastig zijn. We zitten hier in de randstad dus we zijn al heel blij dat we land hebben en een grote paddock. Hij gaat ook ieder jaar mee op vakantie en daar kan hij de hele dag buiten en staat hij snachts binnen maar daar is veel frisse lucht. Het hoesten is daar dan wel minder maar nog steeds een beetje. Dat sputolisyn is dat.vvor mensen of speciaal voor paarden en waar zou je dat kunnen kopen?

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 09:37

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 10:24

Ook 24/7 is niet heilig,maar wel een verbetering(meestal).
Mijne is nu bijna 2,5 maand dag en nacht buiten,maar hoest heel af en toe nog eens en soms wat benauwd.
Ik denk dat dit altijd wel wat gevoelig blijft bij hem.

Paardendrogist verkoopt ook sputolysin,volgens mij hebben die momenteel weer 15%korting op alles?

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 10:41

Hoe oud is die van jou darkcristal?
Reageerde hij toen goed op de pretnisolon kuur ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 10:48

Die is net 9 geworden...of 10...weet het nooit haha.

Hij reageerde er eventjes op. Maar niet denderend.
Wat bij hem gebeurde, was dat de hoest vrij vlot weg was, en wegbleef, maar dat hij giga benauwd bleef en knijpen.
Denk achteraf echt dat er wel iets in die stal gehangen heeft waar hij al die tijd op reageerde.

Nu is het volgens mij gewoon een zwak punt, gisteren was hij iets sneller buiten adem, misschien door het weer ofzo.
Maar ik rijd weer gewoon ritten van 25 km zonder centje pijn en dat had ik 4 maanden terug niet meer gedacht.

spotgaai

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 15:14

Hallo,

hier een brandende vraag.

Mijn paardje hoest eigenlijk altijd al, dit is goed op te lossen met kruiden.
Nu staat er een paard bij haar in de groep de enorm hoest en daarbij scheten laat! De eigenaar doet er niks aan, ja ze geeft homeophatie wat niet werkt. Nu is mijn vraag wat moet ik hier aan doen?

Die van mij is heel gevoellig met haar luchtwegen en nu staat er een hoestend paard in haar groep. En weet gewoon niet wat ik doen moet, heb haar hoesten nu heel goed onder controle!

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 10:28

Waarom hoest jouw paard? Want als ze last heeft van stof dan gaat ze niet extra hoesten van een ander hoestend paard. Als dat andere paard verkouden is of een ander virus heeft kan dat natuurlijk overspringen, maar dat duurt net als bij mensen (als het goed is) maar een paar weken.

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 11:13

Anoniem schreef:

Wat bij hem gebeurde, was dat de hoest vrij vlot weg was, en wegbleef, maar dat hij giga benauwd bleef en knijpen.
Denk achteraf echt dat er wel iets in die stal gehangen heeft waar hij al die tijd op reageerde.

Nu is het volgens mij gewoon een zwak punt, gisteren was hij iets sneller buiten adem, misschien door het weer ofzo.
Maar ik rijd weer gewoon ritten van 25 km zonder centje pijn en dat had ik 4 maanden terug niet meer gedacht.

O.k dus het wisselt bij jou ook met het weer.
Ik heb hem gister aan het werk gezet met mijn dochter erop, maar hij was niet buiten adem en geen geknijp. Dat heb ik wel anders gezien.

Rubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 19:27

De afgelopen dagen amper gehoest, alleen zondag eigenlijk een beetje. Nog wel gebriest maar al stukken minder. Misschien ligt het toch wel een beetje aan het weer. Natuurlijk is het nog steeds niet helemaal goed. We gaan deze week eerst Bisolvon proberen. Mocht dat niet werken kijken we wel verder.
Die van mij reageerde trouwens bijna niet op de prednisolon, zelfs niet toen hij 6 weken op 3-4 pillen op een dag stond. Hij werd er alleen heel moe van.

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 23:06

Mijn paard is ook moe volgens mij..hij is in ieder geval zichzelf niet... :(
Gisteren postte ik nog dat hij helemaal niet hoestte, vandaag hoestte hij weer ontzettend veel. Ik wordt er gek van, kan er geen pijl op trekken.

Rubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 07:45

Ik heb het idee dat prednisolon niet altijd even goed werkt. Die van mij werd idd heel erg moe. Hij ging heel vaak liggen. Hij ligt wel vaker maar.toen was het wel heel veel. Soms zelfs meerdere keren op een dag. Hoeveel pillen krijgt die van jou op 1.dag?

PortRoyal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 07:52

Enkele weken geleden hoestte mijn welshje wat, ik heb toen een hoestdrankje van NAF gehaald wat goed hielp. Nu hoor ik af en toe mijn KWPNer hoesten, dus er gaat vast een rottig virusje rond. Geen wonder met dit flutweer.

Diamant191

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 08:27

Ik ben sinds vorige week begonnen met Puur Broncho, mijn paard vind het absoluut niet lekker, maar ik merk sinds gisteren verbetering. Bijna niet gehoest en als hij hoest dan is hij er ook weer snel vanaf (blijft er dus niet in hangen!). Hopelijk werkt puur broncho op lange termijn goed door en komt hij van zijn hoest en slijm af.

wilmatj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 09:23

Oh wat ben ik blij met al deze regen. Vrij weinig stof te vinden! Mijn pony knapt helenaal op.
Moet ook wel, ze staat aan predniselon, en ik ben nog aan het zoeken naar iets wat haar luchtwegen minder gevoelig maakt. Of iig verzacht

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 09:56

wilmatj schreef:
Oh wat ben ik blij met al deze regen. Vrij weinig stof te vinden! Mijn pony knapt helenaal op.
Moet ook wel, ze staat aan predniselon, en ik ben nog aan het zoeken naar iets wat haar luchtwegen minder gevoelig maakt. Of iig verzacht

Ik had in eerste instantie ook het gevoel dat hij ervan opknapte. Totdat ik hem gisteren weer volop hoorde kuchen. Hij heeft de eerste week drie capsules gehad en nu de tweede week 2 capsules. Volgende week 1 capsule.

Rubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 10:51

Puur Broncho is dat dat spul wat je in het water moet oplossen? Dat hebben we ook geprobeerd en dat heeft toen wrong effect gehad.

Diamant191

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 10:53

@rubio_lover: ja klopt, dat spul in water oplossen en met spuitje in mond doen. Welk effect had het dan bij jouw paard? Wil nl liever geen troep aan mijn paard geven hihi

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 10:56

Anoniem schreef:

Even hier op in hakend, het kan zijn dat de buitenlucht dus wel degelijk verlichting brengt voor je paard, maar dat het overtollige slijm nog niet is afgevoerd vanuit de longen en hij daardoor benauwd blijft en knijpt. Krijgt hij nog iets van medicijnen/ondersteuning voor zijn longen?
Anderzijds, bij mijn merrie zijn de 'restverschijnselen' dat ze anders ademt dan andere paarden nu. Dat kan bij jouw paard natuurlijk ook het geval zijn. Je moet alleen goed in de gaten houden of hij ook gaat 'neusvleugelen' (grote, open neus en neusvleugels klappen dan een beetje mee bij inademen), want dan is hij wel degelijk benauwd.

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 11:52

Ik heb net de dierenarts gesproken en als hij geen koorts heeft, moet ik er ventipulmin bij gaan geven. Balen, want ik vind het allemaal troep. Volgens de dierenarts tast alleen de pretnisolon zijn weerstand aan en de ventipulmin niet. De omstandigeheden met het weer zijn niet echt ideaal momenteel voor hoesters. Hoewel er minder pollen zijn is het veel te koud.

spotgaai

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 19:51

Ilse_123 schreef:
Waarom hoest jouw paard? Want als ze last heeft van stof dan gaat ze niet extra hoesten van een ander hoestend paard. Als dat andere paard verkouden is of een ander virus heeft kan dat natuurlijk overspringen, maar dat duurt net als bij mensen (als het goed is) maar een paar weken.

Mijn paard hoest omdat ze gevoelige luchtwege heeft. Chronische hoesten. En die andere is nou niet echt verkouden lijkt me... het is nu al 2 maanden zo!

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 22:02

spotgaai schreef:
Ilse_123 schreef:

Mijn paard hoest omdat ze gevoelige luchtwege heeft. Chronische hoesten. En die andere is nou niet echt verkouden lijkt me... het is nu al 2 maanden zo!

Ik denk niet dat jouw paard extra gaat hoesten van het andere paard, tenzij het andere paard natuurlijk een naar virus bijdraagt...Hoesten als symptoom is niet besmettelijk, maar de oorzaak kan besmettelijk zijn als het gaat om bijvoorbeeld een virus. Als het paard al twee maanden hoest zou het ook kunnen zijn dat het andere paard nu erg veel last heeft de pollen ofzo, en dat is dan weer niet besmettelijk. Misschien even met de eigenaar van het andere paard overleggen en nagaan waar haar/zijn paard last van heeft?

wilmatj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 09:55

@bertine

ik zou niet minderen met de predniselon zolang je paard nog redelijk veel hoest.
Ik heb mijn kur nu voor de derde keer opnieuw hoog moeten instarten omdat ik te snel ging minderen. Al was alles op aanraden van de dierenarts.
Nu mijn paard waarschijnlijk nooit meer zonder deze bende kan heeft mijn dierenarts aangegeven dat ik zelf moet gaan minderen als ze niet tot nauwelijks hoest. En weer ophogen zodra hoesten erger word.

Lotxvincenzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 10:13

ik heb thuis een hoestende welsh NIKS hielp. toen hebben we uiteindelijk een medicijn ( druppels voor over het voer, spray voor over het hooi) gekocht. -ik beb de naam even kwijt maar het is heel mentol. moet ik het opzoeken?- en tot mijn verbazing hielp het, het is wel zo dat als ik het medicijn afbouw hij weer begint. maarja beter als zijn complete sloksdarm kapot hoesten, nat hooi helpt ons ook, en hij staat op vlas! :j

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 12:29

wilmatj schreef:
@bertine

ik zou niet minderen met de predniselon zolang je paard nog redelijk veel hoest.
Ik heb mijn kur nu voor de derde keer opnieuw hoog moeten instarten omdat ik te snel ging minderen. Al was alles op aanraden van de dierenarts.
Nu mijn paard waarschijnlijk nooit meer zonder deze bende kan heeft mijn dierenarts aangegeven dat ik zelf moet gaan minderen als ze niet tot nauwelijks hoest. En weer ophogen zodra hoesten erger word.

Hoi, gelukkig is het hoesten maar eenmalig geweest. Heel gek was dat. Ik had net met de dierenarts afgesproken te starten met ventipulmin en gister liep die weer als een tierelier. Hij heeft hooguit 1 keer gebriest, terwijl ik de bak stoffig vond. Dus toch maar in overleg besloten het alleen te geven als hij weer begint met hoesten.

Verder wil ik wel graag weten wat je spray is met mentol. Zat er al langer aan te denken om mentol te halen bij een natuurwinkel en dan in een gewone spray met water in zijn stal te sprayen.